|
Dårlige og gode sykkelverksteder
|
Dårlige og gode sykkelverksteder
#2598221
30/03/2020 12:41
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 191
Terskeltrening
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: May 2012
Innlegg: 191 |
De siste årene har jeg benyttet en veldig dyktig sykkelreperatør som jeg syns både er konkurransedyktig prismessig og veldig god på tilgjengelighet (henter eller reparerer sykkelen på stedet). Det siste halvåret har jeg måttet benytte andre steder for å få fikset syklene fordi han har vært utilgjengelig, og det har både vært dyrt og tidkrevende.
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen. 2. Flere ganger har de kun fikset sykkelen halvveis. For eksempel ble girøret fikset, men problemet ble ikke løst. jeg lærte i tillegg at girøret er lagd spesifikt til ramma og at de lett går i stykker fordi de skal verne giret. 600 skulle de ha for å ikke fikse sykkelen, og nå må jeg dra til gsport for å få tak i delene jeg trenger.. (hvorfor gir ikke selger av sykkel beskjed om at girører er forbruksvarer og fordi det er rammen som bestemmer hvilket girøre jeg bør ha er det lurt å kjøpe minst en ekstra hvis jeg ikke skal reparere hos selger.) samme selger bør også fortelle kundene at det er lurt å kjøpe ekstra slanger. 3. Måtte få ny sykkel fikset fordi bremsevaieren låste seg i kulda.. Etter reperasjonen funket bremsen i kulda, men giret? Den måtte jeg dra hjem og finjustere for det funket ikke i det hele tatt. 4. Verkstedet lurte samtidig på om jeg ønsket skjermer, og jeg tenkte at det sikkert ikke skadet å ha fordi det spruter fælt om vinteren. Når jeg kom tilbake hadde de satt på skjermer men hadde hatt store problemer fordi de egentlig ikke passet til sykkelen... Istedenfor å kontakte meg brukte de masse tid ektstra som jeg måtte betale. For litt siden måtte jeg kappe av halve skjermen fordi den går inntill hjulet. Skruene er i tillegg ikke mulig å ta av... 5. Samme sykkel som på punkt 3, det første jeg merker meg etter kjøpet er at girene ikke er riktig justert. I tillegg er vaieren til krankgiret for lang, og den delen som stikker ut ryker av mens jeg sykler. Nå må jeg få satt inn ny vaier slik at forgiret skal virke.
Dette vitner om at det er veldig tilfeldig hvor god jobb sykkelverkstedene gjør. Man bør kunne forvente mer for pengene. Veldig mange kunder vet ikke hva de trenger og jeg syns det er utrolig kjipt at sykkelreperatørene ser så enkelt på ting, uten å se helheten. Ofte ender jeg opp med halvjusterte gir som de har brukt 2 minutter på å fikse.
Jeg prøver å bli bedre på å fikse sykkelen selv da jeg er lei av halvferdig reparering som ikke virker men samtidig syns jeg det er veldig rart at det finnes så mye slett arbeid, men jeg kan ikke ha alt av verktøy og det er mye som krever spesialkompetanse.
Takk til Sykkelxpressen som er meget dyktig og profesjonell, og håper du snart er tilbake! Og hvis noen vet om noen gode sykkelreparatører i oslo så gi gjerne beskjed!
Redigert av Terskeltrening; 30/03/2020 19:29.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598263
30/03/2020 16:21
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 497
svene
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 497 |
Jeg har noen ganger brukt Pro sykkelservice i Oslo (prosykkelservice.no) de henter og leverer sykkelen på avtalt adresse. Brukt de noen ganger til standard service på sykkel samt bytte av hjullager og retting av hjul. Syns prisene deres var bra og var fornøyd med de jobbene de gjorde. God kommunikasjon også på både telefon og mail.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598324
31/03/2020 07:23
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen.
Her i Trondheim vil de fleste prøver å hjelpe hvis du har havari, men i sesong er jo ventetid på verksted to uker... så 1 dag er eksepsjonelt bra. Jeg skjønner frustrasjon, når det er "bilen" din det er snakk om. Men verksteder er ikke bemannet eller betalt for å kunne ta ting på dagen, og folk flest vil ikke betale for det... spørs om det kommer en endring, da jeg tror elsykkel-folk spesielt, gjerne betaler et knepp mer enn den vanlige 8000kr-sykkel-kunden.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: RazeFaze]
#2598339
31/03/2020 08:55
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen.
Her i Trondheim vil de fleste prøver å hjelpe hvis du har havari, men i sesong er jo ventetid på verksted to uker... så 1 dag er eksepsjonelt bra. Jeg skjønner frustrasjon, når det er "bilen" din det er snakk om. Men verksteder er ikke bemannet eller betalt for å kunne ta ting på dagen, og folk flest vil ikke betale for det... spørs om det kommer en endring, da jeg tror elsykkel-folk spesielt, gjerne betaler et knepp mer enn den vanlige 8000kr-sykkel-kunden. Jeg forstår trådstarters frustrasjon og vil samtidig uttrykke min fraværende sympati for sykkelbutikkene som praktiserer på denne måten. Å ruge på en sykkel i to uker vitner bare om elendig organisering av verkstedet/butikken. Hvis verkstedet skrur 8-10sykler om dagen per mekaniker så vil man ha potensielt ha 100 sykler(2 uker er 10 arbeidsdager) i backlog som tar opp lagerplass. Det er bare tull og elendig forretning. De fleste butikker har ikke plass til dette, samtidig som de skal håndtere ordinært salg i høysesong. Da jeg var ung og ledet en sykkelforretning så hadde vi et ekstremt enkelt timebestillingssystem for å unngå nettopp dette. Når snøen går så må man klare å organisere arbeidet bedre enn ellers i året fordi man ikke kan ha lokaler som er romslig dimensjonert for de to månedene hvor det skjer mest. Og ja, med litt fleksibilitet fra kunden kan man fint ha kunden ventende i butikken også, mens man skrur. Det handler om forventningsstyring. For dette finnes det også betalingsvillighet. Unntaket gjelder selvfølgelig i spesielle tilfeller med spesielle deler etc. som man ikke kunne forutse på forhånd, men dette gjelder kun en svært liten prosentandel av syklene et verksted får inn for service.
Redigert av Supermann; 31/03/2020 08:57.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598343
31/03/2020 09:17
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Kjøp deg bil, båt eller MC og stil de samme kravene til verkstedene og så vil de le på seg hjerteinnfarkt.
Ikke har de deler på lager, eller i landet, ikke klarer de å finne feilen, jobben blir dårlig utført og til en alt for høy pris etter laaang ventetid på deler og ledig time på verkstedet. Parts is on a slow boat from Italy, will be here soon. Maybe next week, i hope. I'm so sorry sir but there is a strike on the factory in Birmingham. Beklager, men vi bestilte feil deler. Nye kommer til uka hvis importøren har dem på lager. Beklager, pga Corona viruset får vi ikke deler fra EU Mekanikeren er syk, reist på ferie, ute til lunsj, fødselspermisjon Beklager, delene produseres ikke lenger
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598346
31/03/2020 09:27
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
Lær å mekke selv er mitt tips. Jeg er mye mer nøye enn verkstedene som selv. må tenke mest på inntjening. Eneste jeg ikke mekker er dempergaffel, men den har nå holdt i 5 år uten service. Ryker den kjøper jeg i verste fall ny.
Samme gjelder bil. Skiftet nylig 2 O2-sensorer (originaldeler) for 2000,- inkl frakt og spesialverktøy som Toyota skulle ha ca 8000,- for.... Tok 5 min pr stk å bytte.
Redigert av gutt45kg; 31/03/2020 09:28.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598349
31/03/2020 09:32
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Er noe med at man får det man betaler for.
Hvis et fullt arbeidsår er ca. 1 800 timer. En sykkelreparatør vil knapt klare å ha 1 800 timer med jobb. Delvis grunnet sesongvariasjon og fordi hvis man skal forvente at vedkommende skal kunne reparere på stedet betyr det tilsvarende 0 jobb stående på lager (litt forenklet). Tar vedkommende ca. 300kr per time i arbeid vil det gi ca. 500k i inntekter. Da før noen som helst utgifter og hvor man faktisk får betalt for 1 800 timer.
Nå gjør jeg alt selv (fordi jeg ble lei av de samme type opplevelsene), men har ved kjøp av ny sykkel et par ganger hatt enten gratis service i noen år eller i det minste en "sjekk og justering" etter kjøp med i prisen. Disse har jeg da benyttet meg av. Enda ikke opplevd å ikke selv måtte gjøre en ekstra justering etterpå uansett. Og den siste sykkelen jeg kjøpte fra England var ca. 0.5cm feiljustert på fremgiret.
Min hypotese er at hvis du er flink så a) får du deg en jobb hos et profflag eller lignende som gjør at du stort sett ikke kommer i kontakt med oss vanlig dødelige b) er du flink til å "mekke" så finnes det samme type jobber som gir bedre betalt hvor man "mekker" på noe annet enn sykler.
Gjelder selvsagt ikke alle, men for meg er det ikke så merkelig at mange av disse jobbene enten er utført av folk som ikke er spesielt flinke eller hvor tidspresset er så stort at selv de som er flinke ikke alltid får gjort jobben skikkelig.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598350
31/03/2020 09:32
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701 |
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen.
Om du hadde handlet sykkelen din hos denne reperatøren, kanskje han hadde vært mer behjelpelig da? 2. Flere ganger har de kun fikset sykkelen halvveis. For eksempel ble girøret fikset, men problemet ble ikke løst. jeg lærte i tillegg at girøret er lagd spesifikt til ramma og at de lett går i stykker fordi de skal verne giret. 600 skulle de ha for å ikke fikse sykkelen, og nå må jeg dra til gsport for å få tak i delene jeg trenger.. (hvorfor gir ikke selger av sykkel beskjed om at girører er forbruksvarer og fordi det er rammen som bestemmer hvilket girøre jeg bør ha er det lurt å kjøpe minst en ekstra hvis jeg ikke skal reparere hos selger.) samme selger bør også fortelle kundene at det er lurt å kjøpe ekstra slanger.
Det å dra på G-Sport for å få hjelp med sykkel blir litt som å stoppe på Shell fordi motorlampa di lyser. De er kun gode på å selge solo og pornoblader. Mer kan de ikke hjelpe deg med. 3. Måtte få ny sykkel fikset fordi bremsevaieren låste seg i kulda.. Etter reperasjonen funket bremsen i kulda, men giret? Den måtte jeg dra hjem og finjustere for det funket ikke i det hele tatt. Nye sykler krever ofte en service etter en liten periode fordi gir og bremse-wire setter seg og strekker seg i strømpene. 4. Verkstedet lurte samtidig på om jeg ønsket skjermer, og jeg tenkte at det sikkert ikke skadet å ha fordi det spruter fælt om vinteren. Når jeg kom tilbake hadde de satt på skjermer men hadde hatt store problemer fordi de egentlig ikke passet til sykkelen... Istedenfor å kontakte meg brukte de masse tid ektstra som jeg måtte betale. For litt siden måtte jeg kappe av halve skjermen fordi den går inntill hjulet. Skruene er i tillegg ikke mulig å ta av...
Her burde de faktisk kontaktet deg. Dette vitner om at det er veldig tilfeldig hvor god jobb sykkelverkstedene gjør. Man bør kunne forvente mer for pengene. Veldig mange kunder vet ikke hva de trenger og jeg syns det er utrolig kjipt at sykkelreperatørene ser så enkelt på ting, uten å se helheten. Ofte ender jeg opp med halvjusterte gir som de har brukt 2 minutter på å fikse.
Da jeg jobbet i sykkelbutikk, testet vi alltid syklene etter at girene var justert. Som en kvalitetssjekk av at de fungerte også under belastning. .... men jeg kan ikke ha alt av verktøy...
Jo, det kan du.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598352
31/03/2020 09:36
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
På bil sparer du fort 10 000kr på å bytte bremseskiver og klosser rund baut, og det er mekanisk enklere enn på sykkel til og med (men fysisk tyngre, mer rust, større bolter etc.). Dog, litt vanskeligere på billig-bremser type glidestempel.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Supermann]
#2598354
31/03/2020 09:39
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen.
Her i Trondheim vil de fleste prøver å hjelpe hvis du har havari, men i sesong er jo ventetid på verksted to uker... så 1 dag er eksepsjonelt bra. Jeg skjønner frustrasjon, når det er "bilen" din det er snakk om. Men verksteder er ikke bemannet eller betalt for å kunne ta ting på dagen, og folk flest vil ikke betale for det... spørs om det kommer en endring, da jeg tror elsykkel-folk spesielt, gjerne betaler et knepp mer enn den vanlige 8000kr-sykkel-kunden. Jeg forstår trådstarters frustrasjon og vil samtidig uttrykke min fraværende sympati for sykkelbutikkene som praktiserer på denne måten. Å ruge på en sykkel i to uker vitner bare om elendig organisering av verkstedet/butikken. Hvis verkstedet skrur 8-10sykler om dagen per mekaniker så vil man ha potensielt ha 100 sykler(2 uker er 10 arbeidsdager) i backlog som tar opp lagerplass. Det er bare tull og elendig forretning. De fleste butikker har ikke plass til dette, samtidig som de skal håndtere ordinært salg i høysesong. Da jeg var ung og ledet en sykkelforretning så hadde vi et ekstremt enkelt timebestillingssystem for å unngå nettopp dette. Når snøen går så må man klare å organisere arbeidet bedre enn ellers i året fordi man ikke kan ha lokaler som er romslig dimensjonert for de to månedene hvor det skjer mest. Og ja, med litt fleksibilitet fra kunden kan man fint ha kunden ventende i butikken også, mens man skrur. Det handler om forventningsstyring. For dette finnes det også betalingsvillighet. Unntaket gjelder selvfølgelig i spesielle tilfeller med spesielle deler etc. som man ikke kunne forutse på forhånd, men dette gjelder kun en svært liten prosentandel av syklene et verksted får inn for service. Jaja, timebestillingssystem finnes, men likevel med 2+ ukers leveringstid. Timebestilling løser uansett ikke problemet eller leveringstiden hvis noen går i stykker NÅ. Med siste tids konkurser går også kapasiteten på verksted i byen ned, og trykket på de som er igjen opp... det gir potensielt lenger ventetid.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: RazeFaze]
#2598360
31/03/2020 09:50
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
1. finnes det ikke sykkelreperatører som kan fikse sykkelen mens jeg venter? Jeg bruker gjerne sykkelen som transportmiddel, og det er svært ugunstig at de skal bruke 1 døgn eller mer på å reparere sykkelen.
Her i Trondheim vil de fleste prøver å hjelpe hvis du har havari, men i sesong er jo ventetid på verksted to uker... så 1 dag er eksepsjonelt bra. Jeg skjønner frustrasjon, når det er "bilen" din det er snakk om. Men verksteder er ikke bemannet eller betalt for å kunne ta ting på dagen, og folk flest vil ikke betale for det... spørs om det kommer en endring, da jeg tror elsykkel-folk spesielt, gjerne betaler et knepp mer enn den vanlige 8000kr-sykkel-kunden. Jeg forstår trådstarters frustrasjon og vil samtidig uttrykke min fraværende sympati for sykkelbutikkene som praktiserer på denne måten. Å ruge på en sykkel i to uker vitner bare om elendig organisering av verkstedet/butikken. Hvis verkstedet skrur 8-10sykler om dagen per mekaniker så vil man ha potensielt ha 100 sykler(2 uker er 10 arbeidsdager) i backlog som tar opp lagerplass. Det er bare tull og elendig forretning. De fleste butikker har ikke plass til dette, samtidig som de skal håndtere ordinært salg i høysesong. Da jeg var ung og ledet en sykkelforretning så hadde vi et ekstremt enkelt timebestillingssystem for å unngå nettopp dette. Når snøen går så må man klare å organisere arbeidet bedre enn ellers i året fordi man ikke kan ha lokaler som er romslig dimensjonert for de to månedene hvor det skjer mest. Og ja, med litt fleksibilitet fra kunden kan man fint ha kunden ventende i butikken også, mens man skrur. Det handler om forventningsstyring. For dette finnes det også betalingsvillighet. Unntaket gjelder selvfølgelig i spesielle tilfeller med spesielle deler etc. som man ikke kunne forutse på forhånd, men dette gjelder kun en svært liten prosentandel av syklene et verksted får inn for service. Jaja, timebestillingssystem finnes, men likevel med 2+ ukers leveringstid. Timebestilling løser uansett ikke problemet eller leveringstiden hvis noen går i stykker NÅ. Med siste tids konkurser går også kapasiteten på verksted i byen ned, og trykket på de som er igjen opp... det gir potensielt lenger ventetid. Da gjelder det å ha forretningshodet bittelitt påslått og kreve et lite hastepåslag for hastereprasjoner ;-) Også i et bestillingssystem så vil man måtte gjøre plass for ting som man vet kommer. Hvis man som kunde kommer og sier jeg betaler ekstra så er jeg rimelig sikker på at butikken vil gjøre en ekstra innsats for deg. Ellers så er det jo også riktig at det er en bransje meg generelt lav betalingsvillighet hos kundene og at lønnsomheten generelt ikke er god.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Supermann]
#2598364
31/03/2020 09:54
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Med hastepåslag tar man jo av kapasiteten til mekanikeren, som gjør at andre ting i køen forskyves. Hvordan forklarer du til en som har sykkel inne med avtalt hentetidspunkt at "sorry, noen andre betalte mer enn deg for å få hjelp NÅ", så du må bare vente. Det er det som oftest kalles dårlig service 
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: baronKanon]
#2598374
31/03/2020 10:26
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Med hastepåslag tar man jo av kapasiteten til mekanikeren, som gjør at andre ting i køen forskyves. Hvordan forklarer du til en som har sykkel inne med avtalt hentetidspunkt at "sorry, noen andre betalte mer enn deg for å få hjelp NÅ", så du må bare vente. Det er det som oftest kalles dårlig service  Et motorsykkelverksted jeg benytter gjør det greit med å holde av en andel av verksted-tiden til haste-reparasjoner. Normal service gjøres med timebestilling. Men de har sine faste kunder, og de skrur bare ett merke (Ducati). Ellers så er jeg enig i at det er bedre å lære å skru selv. Alle problemene TS beskriver kunne enkelt ordnes selv med normalt verktøy. Over tid så kjøper du inn det spesialverktøyet du trenger til sykkel, og etter en stund er du helt selvhjulpen. Innkjøp av verktøy er over tid billigere enn å bruke verksted.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: DesmoSkier]
#2598375
31/03/2020 10:32
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Med hastepåslag tar man jo av kapasiteten til mekanikeren, som gjør at andre ting i køen forskyves. Hvordan forklarer du til en som har sykkel inne med avtalt hentetidspunkt at "sorry, noen andre betalte mer enn deg for å få hjelp NÅ", så du må bare vente. Det er det som oftest kalles dårlig service  Et motorsykkelverksted jeg benytter gjør det greit med å holde av en andel av verksted-tiden til haste-reparasjoner. Normal service gjøres med timebestilling. Men de har sine faste kunder, og de skrur bare ett merke (Ducati). Ellers så er jeg enig i at det er bedre å lære å skru selv. Alle problemene TS beskriver kunne enkelt ordnes selv med normalt verktøy. Over tid så kjøper du inn det spesialverktøyet du trenger til sykkel, og etter en stund er du helt selvhjulpen. Innkjøp av verktøy er over tid billigere enn å bruke verksted. Problemet er gjerne ikke penger, men faktisk tid du har å bruke på en jobb. Jeg jobbet i verksted tidligere og vi stusset gjerne over at ganske overkommelige reperasjoner ble overlatt til oss... jeg spurte en om det, han sa det handlet om tid. Med familie og slikt ser jeg også denne. Når noe skal fikses er man gjerne sjåfør til/fra trening, på foreldremøte eller denslags. Med en sterkt voksende andel elsyklister som gjerne ikke er "syklister" de bare transporterer seg på en elsykkel, så har man en kundegruppe som ikke har noen interesse eller lyst å skru, de transporterer seg. Dette er et kjempemarked også fordi de synes 25-30000 er greit å bruke på transportmiddel, og aksepterer nok også kostnad ved verksted på en annen måte enn han som krangler 20% rabatt på en hybrid til 4999... jeg tror verksteder må tilpasse seg marked. Med tanke på at netthandler overtar MYE, og er rimeligere, vil service og tjenester nok være noe å satse hardt på framover... Samtidig skal jo alle ha service samtidig, gjerne uka etter påske... så det er jo umulig å planlegge kapasitet også :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Bendik.S]
#2598379
31/03/2020 10:36
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
sls
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276 |
[quote=Terskeltrening] Det å dra på G-Sport for å få hjelp med sykkel blir litt som å stoppe på Shell fordi motorlampa di lyser. De er kun gode på å selge solo og pornoblader. Mer kan de ikke hjelpe deg med.
Det her er jo bare tull og vitner om særdeles dårlig innsikt. Det finnes heldigvis masser av gode mekanikere på G-Sport over hele landet. Ikke i alle butikker, men å stemple gode fagfolk i alle G-sport-butikker på den måten er flåsete og uintelligent
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: RazeFaze]
#2598384
31/03/2020 11:06
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Med hastepåslag tar man jo av kapasiteten til mekanikeren, som gjør at andre ting i køen forskyves. Hvordan forklarer du til en som har sykkel inne med avtalt hentetidspunkt at "sorry, noen andre betalte mer enn deg for å få hjelp NÅ", så du må bare vente. Det er det som oftest kalles dårlig service  Et motorsykkelverksted jeg benytter gjør det greit med å holde av en andel av verksted-tiden til haste-reparasjoner. Normal service gjøres med timebestilling. Men de har sine faste kunder, og de skrur bare ett merke (Ducati). Ellers så er jeg enig i at det er bedre å lære å skru selv. Alle problemene TS beskriver kunne enkelt ordnes selv med normalt verktøy. Over tid så kjøper du inn det spesialverktøyet du trenger til sykkel, og etter en stund er du helt selvhjulpen. Innkjøp av verktøy er over tid billigere enn å bruke verksted. Problemet er gjerne ikke penger, men faktisk tid du har å bruke på en jobb. Jeg jobbet i verksted tidligere og vi stusset gjerne over at ganske overkommelige reperasjoner ble overlatt til oss... jeg spurte en om det, han sa det handlet om tid. Med familie og slikt ser jeg også denne. Når noe skal fikses er man gjerne sjåfør til/fra trening, på foreldremøte eller denslags. Med en sterkt voksende andel elsyklister som gjerne ikke er "syklister" de bare transporterer seg på en elsykkel, så har man en kundegruppe som ikke har noen interesse eller lyst å skru, de transporterer seg. Dette er et kjempemarked også fordi de synes 25-30000 er greit å bruke på transportmiddel, og aksepterer nok også kostnad ved verksted på en annen måte enn han som krangler 20% rabatt på en hybrid til 4999... jeg tror verksteder må tilpasse seg marked. Med tanke på at netthandler overtar MYE, og er rimeligere, vil service og tjenester nok være noe å satse hardt på framover... Samtidig skal jo alle ha service samtidig, gjerne uka etter påske... så det er jo umulig å planlegge kapasitet også :-D Joda, jeg ser det med tidsforbruk. Men den gangen jeg brukte sykkelverksted til "alt" så brukte jeg en del tid til å levere/hente/vente. Jeg fant ut at for de fleste enklere reparasjoner så brukte jeg mindre tid til å fikse selv. Så det er ikke alltid tidsklemma betyr at det er lurt å bruke verksted. Når det gjelder kapasitet og alle de (el)syklistene som nå trenger verkstedhjelp så ligner det jo veldig på mønsteret i MC-bransjen (som også er sesongbetont her i Norge). Etter hvert kommer disse syklistene til å lære seg at det er lurt å ta service på sykkelen i løpet av vinteren om de ikke vil vente 3 uker når temperaturen stiger på våren.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: baronKanon]
#2598386
31/03/2020 11:07
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Med hastepåslag tar man jo av kapasiteten til mekanikeren, som gjør at andre ting i køen forskyves. Hvordan forklarer du til en som har sykkel inne med avtalt hentetidspunkt at "sorry, noen andre betalte mer enn deg for å få hjelp NÅ", så du må bare vente. Det er det som oftest kalles dårlig service  Nå må du lese hele innlegget mitt da Baronen ;-) En sykkelmekaniker må sette av tid til alt mulig annet også. Å overfylle kalenderen sin er sjeldent smart hvis man vet at man kan få lukrative oppdrag innimellom som f.eks. montering av solgte sykler, bistå salgspersonal når butikken er stappfull samt hastereprasjoner selvfølgelig. Dessuten så vil det alltid være noen som setter igjen sykkelen sin. Hvis man får lite å gjøre kan man forsere arbeidet sitt med å gjøre unna ordinære reprasjoner. Det handler om planlegging!
Ut på tur!
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: sls]
#2598387
31/03/2020 11:12
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701 |
Det her er jo bare tull og vitner om særdeles dårlig innsikt. Det finnes heldigvis masser av gode mekanikere på G-Sport over hele landet. Ikke i alle butikker, men å stemple gode fagfolk i alle G-sport-butikker på den måten er flåsete og uintelligent
Ett poeng satt veldig på spissen. Jeg tror man i hvert fall i Oslo vil oppleve mer kompetanse i en dedikert sykkelbutikk fremfor hos de store kjedene som selger det meste av sportsutstyr. Jeg tviler ikke på at det eksisterer mange gode mekanikere rundt om hos de som driver med mer enn bare sykkel.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598391
31/03/2020 11:22
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
sls
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276 |
Nå ligger vel 15 av G-sports (nye Intersport) 171 butikker i Oslo. Så jeg vil si det var veldig dårlig satt på spissen. Jeg har forøvrig absolutt ingen tilknytning til G-Sport.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598440
31/03/2020 17:27
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
Jada, man kan spare litt tid på å overlate reparasjoner til andre. Men så skal sykklen(e), bilen etc kjøres til verkstedet, du skal ta taxi til jobb, slutte tidligere for å hente neste ettermiddag etc. Vi har vel 7-8 sykler i huset her nå og da er det greit å kunne skifte alt av slitedeler selv.
Men jaggu, de verste mekanikerne jeg har vært borti er båtmotor-mekanikere. Fly - de beste.
Redigert av gutt45kg; 31/03/2020 17:31.
|
|
|
Re: Dårlige og gode sykkelverksteder
[Re: Terskeltrening]
#2598442
31/03/2020 17:35
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Det er nok sørgelig, men sant at man bør lære seg å skru selv - i hvert fall de mest grunnleggende tingene som beskrevet i trådstarters innlegg.
Jeg har ikke hatt en sykkel til rep siden jeg sluttet å sykle konkurranser. Tipper siste verkstedtime var en gang rundt 1998-1999, og da var det snakk om hjulretting og bytting av girdeler som jeg ikke hadde verktøy for selv. Jeg kjøpte både nytt og brukt/halvveis utslitt verktøy for å gjøre det meste selv fra den samme butikken - og flere av disse verktøyene har jeg fortsatt. Det eneste jeg ikke har gjort selv har vært sære proprietære dempergreier - jeg sendte dempere til Cyklon via BAB den gang de eksisterte. Etter det har jeg holdt meg til mer normale servicevennlige deler og gjort alt selv.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|