Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598372 31/03/2020 10:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
RIP trådstarter! ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598390 31/03/2020 11:18
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hachiko.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Anders A-R] #2598396 31/03/2020 11:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anders A-R

Oi! Gikk det så fort?

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gubbe] #2598397 31/03/2020 11:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Gubbe
Hachiko.

Annen god litteratur for kommende hundeiere er :

https://www.ark.no/boker/Hans-Olav-Thyvold-Snille-hunder-kommer-ikke-til-Sydpolen-9788203362255

Det kom beklageligvis for sent til TS.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Tange] #2598444 31/03/2020 17:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: Anders A-R

Oi! Gikk det så fort?

Greit med rask avskrivning ettersom senarioet der far må ta seg av lufting etc er dømt til å inntreffe innen kort tid. ICON_SMILE

(Jeg har vokst opp med hund som utelukkende brukes til jakt, skal aldri ha det selv. Katt er dog det beste dyret og kan vurderes...)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598448 31/03/2020 17:53
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Vil anbefale tispe og blandingshund. Tisper har løpetid 1-2 ganger i året, hannhunder hele tiden. Tisper er generelt mer hjemmekjære. Mellomstor er perfekt.
Du bør reflektere over hvor mye aktuelle raser røyter. Vi har forferdelige mengder hår overalt to ganger i året à en måneds tid.
Tenk nøye over egenskaper og foreldrenes lynne. Hvis du ikke skal bruke mye tid på jakting, glem en med jaktinnstinkter. Huskyer er fine, men krever enormt med mosjon. Flat coated retriever, border collie etc er fine hunder, men krever mye stimuli.
Hvor mye tid og energi ønsker du å bruke?
Enkelte raser har hard innavl og/eller utsatt for sykdommer. Derav er blandingshunder ofte ved bedre helse.

Vi har tispe, blanding av hhv irsk setter, grå elghund og border collie. Veldig pen hund, hvis man kan si det, 9 år gammel nå. Veldig avslepet jaktinnstinkt. Det var foreldrene også, som var viktig. Kan i praksis la henne gå fritt hele året, stikker aldri av. Rolig og leken. Sørger alltid for at hele flokken er med.
Ingen agility eller sirkushund, men kommer når vi roper og går til høyre for skisporet. Rapper ikke maten. Så det er bra nok for oss. Kan ligge hele dagen i senga si. Elsker å være med på alt som skjer.
Synes ikke det koster så mye med hund. Utstyret har man lenge. Veterinær en gang i året. Hundefor ellers. Kjøp ordentlig for. Feriene tilbringer vi i hovedsak på hytter, så trenger ikke stresse med pass.
Hyggelig selskap!

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: eirikbk] #2598488 01/04/2020 05:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eirikbk

Synes ikke det koster så mye med hund. Utstyret har man lenge. Veterinær en gang i året. Hundefor ellers. Kjøp ordentlig for. Feriene tilbringer vi i hovedsak på hytter, så trenger ikke stresse med pass.

Tja, bare delvis enig. Jeg hadde i tidlig 20-årene en Gordon Setter som ble 14,5 år gammel, og de siste par-tre årene ble relativt kostbare på veterinærfronten for å si det sånn. Glad jeg nå kan bruke de tusenlappene på sykkel istedet. Ellers brukte jeg kennel i et par uker ved flere anledninger, men det var ikke så dyrt. Tror det lå på ca. 200,- døgnet.

Men med lufting om morgenen, 1.5 timers tur på ettermiddagen, og ny lufting på kvelden (i tillegg til langturer i helgene) er jeg glad den tiden forlengst er over. Lett for meg å si nei til hund når ungene spør.
Støtter ellers forslaget om tispe. Jeg hadde en stor hannhund. Fint for å dra pulk eller snørekjøre, men ikke så fint når mine foreldre hadde hunden og måtte gå sikksakk forbi andre hannhunder som tilfeldigvis ikke gikk overens med hverandre.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: parob] #2598495 01/04/2020 06:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: parob

Tja, bare delvis enig. Jeg hadde i tidlig 20-årene en Gordon Setter som ble 14,5 år gammel, og de siste par-tre årene ble relativt kostbare på veterinærfronten for å si det sånn. Glad jeg nå kan bruke de tusenlappene på sykkel istedet. Ellers brukte jeg kennel i et par uker ved flere anledninger, men det var ikke så dyrt. Tror det lå på ca. 200,- døgnet.

Har man en god forsikring så trenger ikke veterinær-kostnadene å bli så store. Man må bare tegne en forsikring tidlig for å unngå at forsikringa ikke gjelder fordi skader/sykdom kan spores til før forsikringa ble tegnet.

Redigert av Raskall; 01/04/2020 06:35.
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: parob] #2598512 01/04/2020 07:45
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob

Jeg hadde i tidlig 20-årene en Gordon Setter som ble 14,5 år gammel, og de siste par-tre årene ble relativt kostbare på veterinærfronten for å si det sånn. Glad jeg nå kan bruke de tusenlappene på sykkel istedet. Ellers brukte jeg kennel i et par uker ved flere anledninger, men det var ikke så dyrt. Tror det lå på ca. 200,- døgnet.
Men med lufting om morgenen, 1.5 timers tur på ettermiddagen, og ny lufting på kvelden (i tillegg til langturer i helgene) er jeg glad den tiden forlengst er over.

Men det trenger slett ikke være så krevende, heller.
Her: Cocker spaniel, gutt, 10 år.
Koster ca 10 kr dagen i hundefor, og det er han verdt. Ellers vaksiner og check-up hos veterinær en gang i året, 1000 kr. Aldri vært syk.
Trenger minimum 2x 15 minutter tur og 2x 1 min lufting daglig, men selvsagt gjerne mer. Da kommer man seg ut.
Ellers? Mye arbeid? Kan ikke komme på noe. Må klippes av og til. Røyter jo en del. Vært passet av familie i ferier ved utenlandsreiser.
Har aldri tenkt på hundeholdet som "arbeid". Akkurat som jeg aldri har tenkt på egne barn som "mye arbeid". For begge tilfeller er gleden tusen ganger større enn innsatsen.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Tex] #2598515 01/04/2020 07:54
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ble jo en veldig informativ tråd dette her nå. Veldig spent. Snakket med en kompis som sier det ble veldig mye mindre jobb enn han hadde trodd. En annen kompis sier det er et helvete.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598519 01/04/2020 08:11
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvor mye jobb det blir kommer i stor grad an på hvilken rase du velger og deg som hundeeier. Selvsagt kan man ha "uflaks" å få en hund som ikke oppfører seg slik en type hund vanligvis gjør, men hvordan hunden blir kan man i stor grad påvirke selv.

Klassiske tabben er å kjøpe en type hund som krever mye stimuli av forskjellige slag. Hvis eieren da ikke følger opp blir det bare mas. Hunden blir stresset, så blir eieren stresset osv.

Flust med hunder i familien. Er vel kun en som er litt "jobb", men klassisk eksempel på urutinert eier som ikke gjorde grunnarbeidet med hunden som valp. Ble en flott hund det også så "jobb" er å ta i, men det er en hund som man ikke kan "skru av" når det er nødvendig. Alle de andre inkludert de jeg vokste opp med var alle glade og lekne, jeg mener på ingen måte at man skal ta den biten ut av en hund, men de kan man og kunne man få roet ned når det var ønskelig.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598525 01/04/2020 08:49
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ja, valg av rase / type hund har veldig mye å si. Hvis man kjøper en hund som krever mye aktivitet og stimuli uten å være klar over hva dette innebærer, så er det klart det kan bli et problematisk og slitsomt hundehold, og hvor det totalt sett er mer en belastning enn en glede.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598532 01/04/2020 09:10
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Gulesider
Ble jo en veldig informativ tråd dette her nå. Veldig spent. Snakket med en kompis som sier det ble veldig mye mindre jobb enn han hadde trodd. En annen kompis sier det er et helvete.

hvis du bommer fullstendig på rasevalget så blir hundeholdet fort ett helvete.

norsk kennelklubb med flere har "rasevelgere" slik at du ikke bommer helt,
valg av hund og kone har en del fellestrekk, prioriterer du eksteriøret så kan bruksegenskapene være forferdelige og valget kan bli dyrt med utgifter på både det ene og andre,
mine erfaringer på begge områdene tilsier at bruksegenskapene bør prioriteres føre eksteriøret

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2598628 01/04/2020 15:44
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S

Jeg ville ikke ha hund, men ble tilslutt overtalt, og jeg fikk min beste venn :-).
Alltid glad for å se meg, og vil alltid være med samme hva det er. For meg så er jobben med hund stort sett støvsuging i røyteperioden. Resten anser jeg egentlig ikke som jobb. Gå på tur eller være sammen med noen du liker, er ikke jobb for meg. Det synes jeg heller er bare hyggelig (og gjør godt for helse og hode).

Så jeg tror det går mye ut på hva man regner som jobb.
Det som kan derimot slite på, er raser med mye sykdom.

PS: Min erfaring er med stor hund, med personlighet og "hode".

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609820 26/05/2020 10:50
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da har vi hatt hunden noen uker. Vi endte på en cockapoo. Blanding puddel cockerspaniel.
Funker helt fint og akkurat så mye jobb som jeg hadde sett for meg. Kona synes det er mye jobbe og datter på 12 gjør som forventet. Hun har hovedansvar for praktiske, men er nok ikke alltid hun er enig i hva hovedansvar faktisk innebærer. Så jeg får luftet meg ofte. Noe som jeg forsåvidt liker godt. Gutta mine bidrar også. Så dette er for tiden familiens midtpunkt. Og et veldig hyggelig et.
Har også registrert at det å lufte hund er et temmelig stort sjekketriks.

Valp anbefales hvis man liker å vaske gulvet ofte.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609828 26/05/2020 10:55
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Kona synes det er mye jobb

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gubbe] #2609842 26/05/2020 11:23
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

edit
Det burde stått: Temmelig stort ufrivillig og uvillet sjekketriks.

Jeg avviser selvfølgelig alle som prøver seg.

Redigert av Gulesider; 26/05/2020 11:24.
Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609849 26/05/2020 11:39
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

edit
Det burde stått: Temmelig stort ufrivillig og uvillet sjekketriks.

Jeg avviser selvfølgelig alle som prøver seg.

Selvfølgelig.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609852 26/05/2020 11:45
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Driver å lærer meg hundespråket også.
Setninger som kan brukes når som helst hvor som helst:
Næmmen. Så fin den er.
Ja den er ikke gamle karen.
Hvor gammel er den.
Ja jeg ser det.
Hvilken rase er det.
Ja så nydelig.
Blir den stor. Hvor stor blir den.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609883 26/05/2020 13:01
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hyppige lufteturer er et must for å slippe tissing inne. Luft etter hvert måltid, drikking, lek og søvn er gode holdepunkter. Ellers så kan jeg si at det er bare å glede seg til det blir verre ICON_TONGUE Blir noen runder med løs mage og oppkast.

Sånn sett så er jo nå en veldig bra tid å få hund på i og med at mange er på hjemmekontor, men viktig å trene på alene hjemme fremover så det ikke blir så brå overgang.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2609889 26/05/2020 13:20
Iselilja Offline
Grattis som hundeeier. Det er kos, og vil definitivt berike livet deres. Med hund så kommer man veldig lett i prat med andre.

Jeg hørte på radioen at menn blir mer «soft» med alderen. Kanskje det er derfor du plutselig sa ja til hund, eller etter å ha sett søte Anton i Fra bølle til bestevenn.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Iselilja] #2609904 26/05/2020 14:22
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ha ha Iselilja. Jeg tar den kommentaren som en mann.

Anton var kul men han gjorde ikke så mye inntrykk på meg. Den ivrige "jegerhunden" derimot. Der kjenner mann på litt medfølelse.

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2610257 27/05/2020 17:37
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Kan jo slenge på en råd fra en hundeekspert jeg kjenner.

Man må ha minst 5 uavhengige personer som kan stille som hundevakt. Når de fire første du ringer ikke kan....

Jeg er veldig glad i hunder, elsker å gå i skogen (som er 100 m fra blokka). Likere generelt å gå.
Mange mener jeg bør skaffe bikkje.

Mine motargumenter.

For mye ansvar, særlig som eneboer.
Det vil hindre meg i å gjøre mye i hverdagen, som sykling/shopping/klatring/sosialisering rett etter jobb.
Har ikke nok folk rundt som kan stille opp som hundepasser
Ikke alltid fristende med morgentur før jobb (er a-menneske, men...)
Har ikke tålmodighet til oppdragelse

Re: Jeg. En svak mann. En svak far. Kjøpe hund [Re: Gulesider] #2610459 28/05/2020 11:50
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support