|
|
|
Seter som gir mer oppreist posisjon
|
Seter som gir mer oppreist posisjon
30/03/2020 08:37
|
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ærede forum,
først litt bakgrunn. De siste årene så har nye stisykler og endurosykler fått noe brattere setevinkler for å tillate en bedre sittestilling ved lange klatringer i bratt terreng. Dette bedriver jeg endel av. Bratt opp, bratt ned. Min sykkel er utstyrt med moderat trendy 75,5 grader setevinkel. Jeg har låsing på bakdemperen for å få den til å ligge litt høyere i vandringen ved klatring. Setet er selvfølgelig så langt fram det går. På den måten så kommer jeg ganske bra fram. Neste trinn vil være setepinne med fremløp framover (motsatt av setback) eller et sete som kan gå langt fram som følge av design på railsene. Jeg har også eksperimentert med vinkling av setet(Kulhavy - light) innstilling av setet. Setepinne er relativt dyrt, mens seter kan være noe rimeligere. Ny sykkel er enn så lenge ikke aktuelt.
Mitt spørsmål er dermed som følger; hva finnes av seter som tillater dette? Er det flere som har forsøkt noe tilsvarende? Eller, burde jeg bare gi opp og kjøpe en Pole Privateer Geometron Bafang for å komme opp bakkene?
Ut på tur!
|
|
|
Re: Seter som gir mer oppreist posisjon
[Re: Supermann]
30/03/2020 09:09
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Hva er problemet du prøver å løse?
|
|
|
30/03/2020 09:21
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Det burde blitt laget en dropperpost med noe motsatt av setback jal Men har ikke sett det. Ville hjelpe på mange rammer som skulle hatt bittelitt brattere setevinkel. Rart det ikke finnes allerede? Særlig for dem som er veldig lange i beina (ikke meg altså) så blir jo effektiv setevinkel unødig slakk.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: JonAre]
30/03/2020 09:29
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Du kan komme langt med teknikk og demperoppsett. Litt avhengig av demperen selvsagt, men færre tokens (inkl i negativkammeret) og høyere trykk vil typisk gi mer support i midten, slik at dempingen ikke "setter seg" langt nedi vandringen når du klatrer. Da er det bare å få tyngdepunktet ned, så kommer man opp det meste.
|
|
|
30/03/2020 09:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ergon hadde et sete med ekstra lange skinner, så man kan dytte det langt frem. Chris Porter har pleid å modde det setet han har så han får dyttet det lenger frem. Dette merfører bøying av skinner.
|
|
|
[Re: baronKanon]
30/03/2020 10:30
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om det er samme sete eller om det gjelder generelt for ergon, men hadde også et sete fra dem som var mulig å justere mye.
|
|
|
30/03/2020 13:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ærede forum,
først litt bakgrunn. De siste årene så har nye stisykler og endurosykler fått noe brattere setevinkler for å tillate en bedre sittestilling ved lange klatringer i bratt terreng. Dette bedriver jeg endel av. Bratt opp, bratt ned. Min sykkel er utstyrt med moderat trendy 75,5 grader setevinkel. Jeg har låsing på bakdemperen for å få den til å ligge litt høyere i vandringen ved klatring. Setet er selvfølgelig så langt fram det går. På den måten så kommer jeg ganske bra fram. Neste trinn vil være setepinne med fremløp framover (motsatt av setback) eller et sete som kan gå langt fram som følge av design på railsene. Jeg har også eksperimentert med vinkling av setet(Kulhavy - light) innstilling av setet. Setepinne er relativt dyrt, mens seter kan være noe rimeligere. Ny sykkel er enn så lenge ikke aktuelt.
Mitt spørsmål er dermed som følger; hva finnes av seter som tillater dette? Er det flere som har forsøkt noe tilsvarende? Eller, burde jeg bare gi opp og kjøpe en Pole Privateer Geometron Bafang for å komme opp bakkene?
Tror det du er ute etter er en sykkel med ikke bare moderat trendy geo og seterørsvinkel, men en sykkel med veldig trendy geo. Alt det andre du snakker om her er veier rundt at sykkelen din ikke er som du ønsker :-) Å måtte låse demper for å klatre betyr at opphenget ikke er bra, du får bedre grep med åpen demper. Men kan hende du kun klatrer på grus eller jevn sti eller vei? Da kan du jo låse.
Redigert av RazeFaze; 30/03/2020 13:08.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/03/2020 13:10
|
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for tips. Skal se litt nærmere på Ergon. Tipper at bare det å komme en liten cm framover vil hjelpe mye.
@JonAre: Det er først og fremst på lange klatringer på bratte anleggsveier dette er et tema. Typisk veier hvor hele (Eagle-)kassetten må brukes for å komme seg opp med halvveis anstendig kadens og hvor man klatrer kanskje 40-50min av gangen. Da handler det ikke så mye om teknikk lenger, men watt/kg.... Demperen er også låst, og ligger i praksis så høyt som lufftrykket tillater.
Ut på tur!
|
|
|
|
|
|
|