Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Roadmachine vs Orbea Terra

Roadmachine vs Orbea Terra #2598056 29/03/2020 15:19
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Hei.
Jeg opplever det samme som endel andre: fått en aldri så liten sykkelrenessanse de siste årene og prøver å finne gode argumenter å kjøpe sykkel nr 2.
Kanskje et tåpelig spørsmål, men uansett: Jeg kjøpte en Orbea Terra (karbon) i fjor vår. Trives veldig godt på den nå og har brukt den mye. Pendling (30 km daglig) og tur. Hvor stor er egentlig forskjellen mellom den og feks en BMC Roadmachine 02? Den som eksempel fordi en viss komfort er viktig (jeg har aldri prøvd en). Jeg er blitt såpass gammal at kroppen er litt stivere enn den var. Tyngre også dessverre. Hadde en skarpere landeveissykkel for noen år siden, men det var bare vondt.
Er nok mer amatør enn de fleste på dette forumet, men har syklet 2-3/uke siden nyttår. Aldri innendørs, det kommer ikke til å skje. Og med planer om betydelig oftere bruk av sykkel i månedene som kommer.
Så the bottom line: er de to syklene såpass like at det er en tullete ide å ha begge?

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598059 29/03/2020 15:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vanskelig å svare uten at du skriver nærmere om tiltenkt bruk, og hvorfor du vurderer en sykkel i tillegg til utmerkede og anerkjente Terra ICON_SMILE For pendling og tur, har Terra en del fordeler fremfor Roadmachine, bl.a. større dekklaring og skjermfester.

Terra er en blandeveis/grussykkel med oppgitt klaring for dekk på 40 mm, skjermfester, mer oppreist sittestilling (høyere forholdstall stack/reach), slakkere vinkler, lengre kjedestag, lengre akselavstand, og lengre trail. Den er med andre ord en stabil doning for variert underlag, men har likevel fått mye ros for spenst. Burde være utmerket for deg. Test i Terrengsykkel her.

Roadmachine er en landeveissykkel som takler blandevei, med oppgitt klaring for dekk på 33 mm i 2020-versjon (tidligere 30 mm), ingen skjermfester, mer aggressiv sittestilling (lavere forholdstall stack/reach), brattere vinkler, kortere kjedestag, kortere akselavstand, og kortere trail. Den er med andre ord nærmere en klassisk landeveissykkel i kjøreegenskaper, men var i sin tid en foregangsmodell for allsidighet. Test i Landevei her.

En grei innføring i hvordan man leser de grunnleggende målene finner du f.eks. her.

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598060 29/03/2020 15:47
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvorfor skal du ha enda en? Høres ut som den du har passer veldig fint?

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598066 29/03/2020 16:18
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Nei. Det er vel akkurat det jeg lurte på selv også. Er det egentlig noe vits? Jeg har ikke noen annen grunn annet enn at jeg har lyst på, og jeg har lurt på om feks Roadmachine er en betydelig «bedre» opplevelse på landevei. Jeg har ikke nok erfaring selv.
Når det gjelder bruk, så blir det mest pendling (ut og inn av Maridalen), turer i marka når anledningen byr seg. Og så sendte jeg kone og unger med bil til hytte/familie noen ganger i fjor sommer, og sykla etter selv. Type Drammen, Nesodden, Sandefjord.
En kanskje lurere og betydelig billigere oppgradering er å sette den opp slangeløst med feks G-One speed?

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598067 29/03/2020 16:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: HM1100
En kanskje lurere og betydelig billigere oppgradering er å sette den opp slangeløst med feks G-One speed?

Absolutt ICON_SMILE

Man skal ikke la seg lure av det misvisende navnet grus/gravel. En god blandeveissykkel som Terra er utmerket på forskjellig underlag, også på landeveien.

Liker at Orbea selv snakker om All Road.

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598072 29/03/2020 16:49
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Spesielt hvis man vet at en blodtrimma racer ikke passer så er jeg litt usikker på hvor mye forskjell det vil være.

Hvis pengene brenner hadde jeg heller sett etter et hjulsett med dype felger. Hvis det er et mål så vil det da gå litt raskere og følelsen vil nok være litt annerledes.

Akkurat det der med "følelse" er litt merkelig dog. De fleste blir nok vant til den sykkelen de sykler på. Så den spennende følelsen av å bytte dør raskt (min personlige erfaring). Gjelder selvsagt ikke bare sykkel det. Ikke et argument for å ikke bytte eller kjøpe nytt, men har man noe som fungerer synes jeg man skal være litt konservativ (noe jeg generelt synes man ikke skal være forøvrig).

Spiller penger ingen rolle og man ønsker seg en Roadmachine er det bare å fyre løs. Etter alt å dømme en teknisk veldig bra sykkel.

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598074 29/03/2020 16:52
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: HM1100

Eller ett hjulsett til med dekk for landevei på ene settet og kraftigere dekk for grovere underlag.

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598078 29/03/2020 17:18
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Gode tips. Takk for det. Penga brenner ikke, men jeg har endelig fått meg ordentlig jobb med anstendig lønn. Så hele tankerekka starta nok med at jeg skulle feire med en gave til meg selv. Takket være dere blir det plisset-gardiner til kona istedet ICON_WINK

Re: Roadmachine vs Orbea Terra [Re: HM1100] #2598081 29/03/2020 17:51
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Fra en som har prøvd det meste av sykler.

Jeg skulle gjerne likt å ha en sykkel som passet til alt, men akkurat som på ski så ender du opp med noe som ikke passer best til noe.

Hvis vi holder oss til bukkestyre i denne tråden så har jeg det slik om dagen: (har piggdekksykkel, rullesykkel, fulldemper og hardtail utenom)

1) Drittvær, vind, kaldt ? => Grustur med Canyon Grail
2) Tidlig på landeveissesongen, eller vinter og asfalt ? Resten av gjengen har sagt de stiller med CX, men vi skal bare sykle asfalt => Roadmachine 02 m/Conti4Season 28mm. Takler fin grus hvis jeg må.
3) Det skal gå fort og det er tørt !!! => Bianchi Oltre XR4

Jeg har prøvd 2 hjulsett til Canyon Grail for å se om det gikk an å kvitte seg med RM02 , synes ikke det var smertefritt. Det subbet i bremseskivene og girene var ikke helt på stell de heller.

Ser jeg litt fremover så kan det godt være at 1) og 2) kunne vært erstattet med 1 sykkel, men da tror jeg at hjulsettene måtte vært identiske og sykkelen skulle hatt kompaktrank og 11-34 (det har RM02 nå). Grailen blir akkurat litt for treg til landeveisjaging med GRX-krank.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --

Moderator  support, Valentino