|
Sykkeltilpasning Stavanger
|
Sykkeltilpasning Stavanger
28/03/2020 15:39
|
Zigbag
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er det noen her som har erfaring med sykkeltilpasning i Stavangerområdet?
Jeg har bare funnet to steder hvor dette tilbys. Den ene er Sykkelzentrum, hvor de bruker Shimanos system. Den andre er Sykkellaboratoriet, som ser ut til å være et enkeltmannsforetak drevet av en lokal ildsjel. Han bruker Retül sitt system.
Er det noen grunn til å velge det ene systemet fremfor det andre?
|
|
|
Re: Sykkeltilpasning Stavanger
[Re: Zigbag]
28/03/2020 17:52
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg heller til å stole mer på sykkeltilpasseren enn teknologien. Hvem bruker gutta og jentene i SSS, SSK, UAE og Sunweb?
|
|
|
28/03/2020 18:31
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ingen erfaring fra sykkeltilpasning i Stavanger, men generelt null tro på at det finnes en "objektiv" måte å fortelle noen hvordan de skal sitte. Er bare å se på en del proffer hvordan de har forandret sittestilling over karrieren - skulle tro hvis det var ett svar på hvordan de skal sitte burde det ikke være nødvendig å bytte?
Ergo mener jeg verdien av sykkeltilpasning i stor grad ligger i kunnskapen man får gjennom forklaringene hvorfor man evt. skal sitte slik isteden for slik. Samt hvis man kan plukke opp gjennom verktøy som video, laser etc. hvis man har "skeivheter" man bør være klar over.
Med andre ord vet jeg ikke om noen kan si hva som er best av f.eks Shimano eller Retül. Tror det i stor grad kommer an på hvem det er som gjennomfører tilpasningen.
Morsomt å høre etterpå hvordan du synes det var. Mange som får seg en liten aha-opplevelse etter sykkeltilpasning.
|
|
|
28/03/2020 19:22
|
leik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Poenget med sykkeltilpassing er vel at man får et objektivt svar på hva som er riktig sittestilling for akkurat din situasjon. Fysikk, anatomi, tråkk, komfort, aerodynamikk. I tillegg til plager, knær, rygg osv selvfølgelig.
Alt dette er faktorer som man ønsker å veie opp mot hverandre gjennom en tilpasning. Og da gir det seg også at det er noe som endres over tid. Får man trent opp kjernemuskulaturen kan man sitte mer aerodynamisk uten at det går ut over komfort. For eksempel. Dette er vel grunnen til at man/proffer endrer sittestilling tenker jeg. Alle har fysiologi som endrer seg.
Jeg mener at spinn Sandnes også gjør Retül. For sykkelklubben i Sandnes og Stavanger. Så det går an å sjekke.
Men, jeg har vært både hos sykkellaboratoriet og på shimano. Med litt forskjellig hensikt. Det ene var for et kne, det andre var med tanke på ny sykkel og luftmotstand.
Min erfaring er vel at det er lurt med et konkret mål med tilpasningen. Hva man vil oppnå. Men jeg kan anbefale både zentrum og laboratoriet. Shimano gjøres på en egen sykkel, med litt mer tråkkanalyse og slike ting. Retül ble gjort på min egen sykkel, og var kanskje mer rettet mot fysiologi. Men det kan godt hende at det opplevdes slik fordi det var det jeg hadde fokus på i de to tilfellene.
|
|
|
[Re: Havre]
29/03/2020 07:52
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
<snipp> generelt null tro på at det finnes en "objektiv" måte å fortelle noen hvordan de skal sitte. Er bare å se på en del proffer hvordan de har forandret sittestilling over karrieren - skulle tro hvis det var ett svar på hvordan de skal sitte burde det ikke være nødvendig å bytte? Man blir eldre, sterkere, svakere, har diverse skader etter å ha vært i bakken (måkke være proff for å tryne) etc. Kroppen er ikke noe Gustave Eiffel har naglet i hop.
|
|
|
29/03/2020 10:17
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jepp. Også et poeng at kroppen knapt er lik dag for dag engang. For ikke å snakke om forskjellen på ei sittestilling i løpet av et par timer hvor alt måles og den sittestillingen man har etter 4 timer på tur eller den 7. dagen på rad med mer enn 10 mil. Selv byttet av bib kan påvirke sittestillingen.
Derfor jeg mener den beste sykkeltilpasningen skjer ved at man får hjelp til å forstå sittestillingen sin mer enn at man får en eksakt fasit på antall millimeter her og der som man skal følge resten av livet. Ser at leik er uenig, og det er selvsagt helt greit.
|
|
|
29/03/2020 11:34
|
Zigbag
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tilbakemeldingene!
Grunnen til at jeg ønsker tilpasning er smerter i et kne og smerter i føttene. Har lyst til å sykle lenger turer uten å plages for mye med smerter. Synes det er vanskelig å finne ut av sykkeltilpasning selv, da det er så mange ting man kan endre på. Jeg tenker det kanskje er en fordel med ortopedisk kompetanse som jeg forstår Orstad/Retül har.
|
|
|
29/03/2020 12:08
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Gode muligheter til å få fikset på slik ved hjelp av sykkeltilpasning. Har selv en kompis som gikk fra å ikke kunne sykle til å sykle uten smerter i kne etter å ha fått justert sittestillingen sin.
Bare vanskelig å si på forhånd hvilken som er best (vil fungere). Aldri prøvd noen av de to måtene selv så kan ikke uttale meg om prosessene. Er den ene mye dyrere enn den andre hadde jeg sannsynligvis tatt den billigste. Må hvis ikke ha veldig spesifikke grunner for å gå for den dyreste.
|
|
|
[Re: Havre]
29/03/2020 12:54
|
leik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jepp. Også et poeng at kroppen knapt er lik dag for dag engang. For ikke å snakke om forskjellen på ei sittestilling i løpet av et par timer hvor alt måles og den sittestillingen man har etter 4 timer på tur eller den 7. dagen på rad med mer enn 10 mil. Selv byttet av bib kan påvirke sittestillingen.
Derfor jeg mener den beste sykkeltilpasningen skjer ved at man får hjelp til å forstå sittestillingen sin mer enn at man får en eksakt fasit på antall millimeter her og der som man skal følge resten av livet. Ser at leik er uenig, og det er selvsagt helt greit. Jepp. Også et poeng at kroppen knapt er lik dag for dag engang. For ikke å snakke om forskjellen på ei sittestilling i løpet av et par timer hvor alt måles og den sittestillingen man har etter 4 timer på tur eller den 7. dagen på rad med mer enn 10 mil. Selv byttet av bib kan påvirke sittestillingen.
Derfor jeg mener den beste sykkeltilpasningen skjer ved at man får hjelp til å forstå sittestillingen sin mer enn at man får en eksakt fasit på antall millimeter her og der som man skal følge resten av livet. Ser at leik er uenig, og det er selvsagt helt greit. Da tror jeg du har misforstått hva jeg mente. Poenget mitt var jo nettopp at dette endrer seg hele tiden. At det ikke finnes noe fasitsvar som gjelder for alltid. Men at det finnes noe som er optimalt i en gitt situasjon, har jeg tro på. Og målet med tilpassing er å finne noe i nærheten av dette.
|
|
|
29/03/2020 13:09
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ok. Mulig vi ikke er så uenige. Litt merkelig måte å bruke ordet "objektivt" på i første innlegg synes jeg. Men så blir jeg både titt og ofte misforstått her inne selv så det kan like gjerne være min skyld at jeg da misforsto deg.
Jeg tror ikke realistisk sett man noen gang finner en perfekt sittestilling som ikke enten kan forbedres eller i det minste forandres til å bli like bra. Hadde vært morsomt å kjøre en test hver uke med samme person for å se om selv den samme sykkeltilpasser hadde funnet samme svar. Jeg er veldig sikker på at så fremt tilpasseren husker hva resultatene ble så vil de variere. Litt på samme måte som forskjellige optikere ikke kommer til samme resultat når de blir testet.
Det er forøvrig på ingen måte ment som et argument mot tilpasning. Men forhåpentligvis kan det føre til at man gjør tilpasningen på en måte som jeg personlig mener er mer hensiktsmessig
|
|
|
29/03/2020 13:25
|
leik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja det er mulig vi legger forskjellige ting i ordet objektivt. Og jeg misforsto sikkert hva du la i det.
Jeg tenker at det finnes noe fysiologisk og mekanisk som foregår når man sykler, som har en form for objektive svar basert på kunnskap om dette.
Men alt skal jo oppleves av subjektet, ingen tvil om det.
|
|
|
30/03/2020 08:24
|
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
Sykkellaboratoriet kan anbefales. Har ikke prøvd Sykkelzentrum. Tror ikke Spinn har Retul lengre. Espen Aareskjold, som gjorde det der, er nok mest opptatt med Uno X sine sykler nå.
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
[Re: Valentino]
30/03/2020 08:30
|
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg heller til å stole mer på sykkeltilpasseren enn teknologien. Hvem bruker gutta og jentene i SSS, SSK, UAE og Sunweb? Veldig usikker på SSK (burde jo vite det:-S), og SSS. Men muligens Racing Depot / Spinn har noe for elitelagene der. Alex, Svenn Erik og Susanne bruker vel "noen" timer sammen med hhv. UAE og Sunweb sine folk.
Redigert av Ivarh; 30/03/2020 08:32.
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
|
|