Jeg sliter med å få bakgiret til å skifte gir jevnt og fint over hele kassetten. Giret er Ultegra R8050. Jeg har byttet kjede og er litt usikker på lengden, men tror dette skal være greit. Girene var ujustert før dette ble byttet så hovedproblemet ligger nok ikke her. Jeg er ikke i nærheten av å være en kyndig mekaniker og det er nok her store deler av problemet ligger.

Så alle tips mottas med stor takk! Etter å ha justert første gang giret den veldig fint oppover på kassetten, men slet nedover, gjerne slik at man måtte gire to ganger før kjedet flyttet på seg (men da gjerne to ganger).
Det jeg har prøvd er å justere B-skruen slik at det er stramt på de minste tannhjula samtidig som det er klaring på de største. Videre har jeg prøvd å justere high/low skruene. Når jeg justerer low øverst på kassetten kan jeg kun justere til den akkurat begynner å bevege seg, men noe lenger så hopper den ned. På high strammet jeg helt til den akkurat begynner å bevege seg før jeg skrur en kvart omdreining tilbake. Mikrojusteringa var ikke like enkelt å finne ut om var riktig justert eller ikke. Jeg fulgte først shimano sin guide med å putte på tannhjul 5 ovenfra og ned. Og dermed justere helt til den treffer hjulet på utsiden og så 4 klikk ut.
Hovedproblemet nå er å gire lettere fra tannhjul 11 til 10, og fra 9 til 8.
Mulig feilkilder:
- Ikke mulig å kjøre 11-32 52-36 på short cage.
- For langt kjede, når jeg snurrer bakover på stor-stor hopper den gjerne ned 2-3 tannhjul.
- Hvis jeg stopper på stor-stor så kommer det klikkelyd før giret hopper ned ett hakk. Dette tror jeg også har skjedd på liten(foran)-stor(bak). (?)
Alle tips og triks mottas med stor takk!