Hei,
Kortversjon:
Noen her som markasykler om vinteren med fat-bike og som har erfaring med litt tynnere verktøy i byen?
Er 27.5x2.4 nok eller må jeg fortsette med 26x4 for å være garantert å kunne sykle komfortabelt til jobb uansett vær?
Finnes det bredere 27.5 piggdekk enn 2.25 (som er bredeste jeg finner på BikeShop og Bikester) ?
Langversjon:
I vinter ble begge mine e-fat hardtail (StarckBike Sand) stjålet

Den ene var skjermløs og artig sommer-sykkel. Den andre var satt opp med skjermer og bagasjebrett og alt som gjorde den til en fantastisk bil nr. 1 i Oslo.
.... så nå må jeg ha ny vinter-sykkel...
Jeg har likt veldig godt å sykle bredt på vinteren. Flyter nydelig og sporer minimal. Trikkeskinner er heller ikke veldig skumle ;-)
Jeg har fått tak i en fulldempet fatbike (26x4) med Bosch-motor som er hysterisk morsom. Den er selvfølgelig litt tung - så tekniske feinsmekkere vil sikkert le av den - men til mitt bruk på markaveier rundt Oslo og noen snarveier på sti til neste grusveg er den min drømmesykkel.
Men jeg lurer litt på hva jeg gjør neste vinter.... Den er litt vanskelig å sette skjermer på i og med at den har tradisjonell bakfjæring og bevegelig triangel. Jeg har fått det til, men er litt usikker på om jeg skal få tak i en til som vintersykkel - eller om jeg skal ta sjansen på en med "vanlige" dekk.
Riese&Muller har en fulldemper med fast baktriangel og leveres med gode heldekkende skjermer. Leveres standard med 2.4 dekk og skjermer, eller 2.8 dekk uten skjermer. Den leveres standard med to batterier og kan leveres med beltedrift og internt gir. Dette er tiltrekkende parametre for vintersykkel - men så er spørsmålet:
Er 2.4 bredt nok om vinteren, eller sporer det vesentlig mer enn 4? (ved 2.8 er det nok ikke plass til skjermer så jeg antar 2.4 er maks med skjermer).
Som dere skjønner er ikke vekt og rullemotstand parametre i min vektskål. Det eneste jeg lurer på er om 2.4(2.25?) er bredt nok til å være komfortabelt om vinteren. Skal til og fra jobb _uansett_ hva slags (i andres øyne) drit-vær og snødybde det er ute. Der leverte 4.0 fantastisk bra og har de siste tre årene bare tatt t-banen til jobb 1,5 dager (tok banen en dag vi skulle ut å spise med jobben pluss en dag kjedet røyk på veg hjem :-) ).
Vil jeg klare å fortsette denne statistikken med en "tynnsykkel" på bare 2.25?
mvh.
Arild