Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

700 x42

700 x42 #2596684 22/03/2020 06:47
E
E.T Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hallai...
Kjøpt meg en GT grade 2020 ... den sitter det 37 dekk på. Tenker å bytte til 42 mm da de sier at er den berenget til å ta. Noen tips til 42 dekk? Eller om andre dimmensjoner som passer ...
Mvh erik...helt ny på grevling sykkel...

Redigert av E.T; 22/03/2020 06:48.
Re: 700 x42 [Re: E.T] #2596726 22/03/2020 10:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med flott sykkel!

(Har selv hatt forrige generasjon Grade i flere versjoner ICON_SMILE )

Er det ikke WTB Riddler 37 mm som står på sykkelen originalt? Jeg ville ikke forhastet meg med å forkaste det dekket.

[Linket bilde fra s14761.pcdn.co]

Dekket var som kjent testvinner i Gran Fondos gruppestest What’s the best gravel tire? – 10 models in comparison. Og dekket er designet nettopp med tanke på WTBs felger, som jeg antar at sykkelen din er satt opp med. Se WTB Tech.

I testen vil du for øvrig også finne flere andre gode alternativer. De fleste av dekkene kommer i forskjellige bredder.

[Linket bilde]

Ser at Øyvind i testen av GT Grade Carbon Expert skriver at litt mer volum ikke hadde vært ueffent på vaskebrettene i marka. Det skal jeg ikke bestride, men selv har jeg gjennom årene gått for stadig smalere dekk i Marka.

Min erfaring er at bredere dekk gir behov for mer markant mønster for ikke å flyte på grusen, noe som igjen øker rullemotstanden på landeveien.

Og Grade har etter min erfaring så god vibrasjonsdemping i selve rammesettet (sjekk de syltynne setestagene av karbon og glassfiber!) at dekkene kan settes opp primært med tanke på grep og rullemotstand, ikke for å gi komfort.

Dersom du derimot har den markant hardere versjonen av rammesettet i aluminium, ville jeg valgt så brede dekk som mulig for komfort.

Om du ønsker andre anbefalinger, bør du si noe mer om tiltenkt bruk, hvilken type underlag, vått eller tørt, og hvilke preferanser du har hva gjelder rullemotstand versus grep.

Jeg antar at det er slangeløse dekk du er ute etter.

Selv er jeg glad i Schwalbes G One-serie der man kan velge både mønster og bredde ut fra tiltenkt bruk:

[Linket bilde]

Her ser du forskjellene i mønster mellom Ultrabite, Bite, Allround og Speed.

[Linket bilde fra s27394.pcdn.co]

Finnes mange andre og kanskje kulere og mer eksotiske alternativer, også etterhvert slangeløse med lekker tanwall, men jeg har ikke personlig erfaring med dem ICON_SMILE

Gode tips bl.a. i tråden Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka.

Beklager langt innlegg frown

Vedlegg
GT Grade Expert.jpg (402.62 KB, 488 nedlastinger)
Re: 700 x42 [Re: E.T] #2596973 23/03/2020 11:57
B
Brusim Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har WTB - Resolute(700x42) på min Diverge https://www.wtb.com/products/resolute lette og ruller bra.

Re: 700 x42 [Re: E.T] #2596975 23/03/2020 12:05
andehans Offline
Medlem
Medlem
Enig med @sepeda, bra WTB dekk som er montert stock. Vet at WTB sine Byway og Venture (og kanskje andre) finnes i 40mm, men det er kanskje ikke usannsynlig at du får inn 44mm, men det kommer ann på felgen tenker jeg. I såfall kan Rene Herse 44mm Snoqualmie Pass være et (dyrt) alternativ. Har brukt opp et par av Soma Vitesse 42mm og var veldig godt fornøyd med disse, men tror ikke de leveres i tubeless. Etter å ha syklet på alt fra 25mm til 50mm+ i noen år på ca 40% grus og ca 60% asfalt, har jeg personlig landet på at området 35-38mm funker best for min bruk. Og da er mine favoritter Schwalbe G-One, Gravelking, Barlow Pass

Moderator  support, Valentino