Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: ]
18/03/2021 12:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
At noen tror det handler om at jeg tror jeg kan noe særlig om patofysiologi eller immunologi er stråmannstenking.
Heldigvis har du ingen grunn til å anta det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/03/2021 12:38
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nei, jeg vil bare se på ressursbruken. Enkle greier. Selv ikke det er enkelt ... men for all del. Sett i gang. Her skal du få et velment råd: Det virker som om dine undersøkelser er begrenset til hva som er publisert og tilgjengelig på nett? Det er stor grad av åpenhet i forvaltningen i Norge, men åpenhet er ikke det samme som publiseringsplikt. Det vil derfor være en stor mengde informasjon i form av rapporter, korrespondanse, notater, møtereferater etc. som ikke er publisert, men som likevel er offentlig tilgjengelig. For å få tak i dette kan du med hjemmel i Offentleglova rette en innsynsbegjæring til relevant departement eller underliggende etat. Hvem som helst kan gjøre dette. Man trenger ikke begrunne begjæringen om innsyn. Avslag skal derimot begrunnes - det kan være forretningsmessige forhold, personopplysninger etc. som begrenser hva som kan gis ut, men utgangspunktet er åpenhet. Jeg vil tro at du ved å gjøre dette kan få tilgang til en del tusen dokumenter som gjelder ulike sider ved corona-håndteringen her i landet, og som ikke er publisert. Norske journaliser er gjennomgående veldig dårlige på dette området. De forholder seg til det som er offentliggjort eller - hvis de er skikkelig gravere - til en offentlig postjournal. Men det finnes som sagt mye mer informasjon tilgjengelig for den som etterspør dette. Før man har uttømt denne muligheten, kan man etter min mening heller ikke klage over manglende åpenhet i forvaltningen.
|
|
|
18/03/2021 13:21
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Før man har uttømt denne muligheten, kan man etter min mening heller ikke klage over manglende åpenhet i forvaltningen. Da er vi nok bare uenige og har en slags motsatt innstilling til hvem som er sjef og ikke i relasjonen myndigheter og befolkning. Jeg mener det burde være en selvfølge at datagrunnlag i så stor grad som mulig ble tilgjengeliggjor for befolkningen i relevante kanaler og formater. Det ville være en kolossal oppgave å skulle publisere all informasjon som det kan gis innsyn i. Hver etat måtte i så fall holde seg med store staber med folk som skulle gjennomgå ethvert dokument og sladde det som ikke kan offentliggjøres. Det hadde jo gått an, men er et ressursspørsmål. Hvorfor kan du ikke heller bare be om den dokumentasjonen du trenger?
|
|
|
18/03/2021 13:36
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ideel sett skulle jo biter av dugnaden vært virksomheter, grupperinger og enkeltpersoner som gikk dataene grundig etter i sømmen for å se etter empiri, teste modeller, fremsette hypoteser og komme fram bedre forståelse. Ikke hatt disse dataene lukket inne til å kvernes på av forvaltningens trege og motvillige introspeksjon.
Det er mulig jeg har misforstått hva du er ute etter. Jeg trodde det var den offentlige ressursbruken i forbindelse med covid, og tenkte da mer på de offentlige støtteordninger etc. Ellers vet jeg ikke helt hva denne "dugnaden" du sikter til, går ut på. I en vanlig dugnad i et borettslag er det vel mest forventet at folk gjør som de blir bedt om, ikke bruker masse energi på å tilbakevise alt som ledelsen i borettslaget kommer med, så jeg synes dugnads-metaforen passer dårlig på det du driver med. Det er ikke dugnad på Google for å finne ut om en vaksine er sikker.
|
|
|
18/03/2021 14:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Les over. Jeg gjør jo det, gjennom kanalene jeg har tilgjengelig, men får ikke svar.
Nei. For det har de FHI kapasitet til. "Vi har dessverre ikke kapasitet til å svare privatpersoner om koronavirusutbruddet. Folkehelseinstituttets rådgivningstjeneste retter seg først og fremst mot norske myndighetsorganer, helsetjenesten og kommuner."Mener du at de bør ansette folk til å svare på alle spørsmål som stilles fra privatpersoner?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/03/2021 14:05
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Les over. Jeg gjør jo det, gjennom kanalene jeg har tilgjengelig, men får ikke svar.
Du bør få svar, og det vil trolig være mer nyttig for deg om du følger dette opp med de som skal gi deg det, fremfor å skrive om problemet på et syklistforum. Kan være at FHI har litt annet å stelle med akkurat nå, så forklaringen ligger muligens der.
|
|
|
18/03/2021 17:08
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det kan ikke bare være jeg som synes dette er merkelig? Sånn med tanke på at et mer realistisk tall ville tyde på at de fleste positive testene på lab'en er falske positive.
De kunne selvsagt får svart deg. Men hva baserer du mer realistisk på? At tallet er stort? Noen teknologier er fullstendig syke i hva de får til. (Om en på laben nyser covid på 100 prøver eller lignende vil selvsagt ødelegge statistikk for alltid, men det betyr ikke at teknologien trenger å vere unøyaktig)
|
|
|
[Re: Tex]
18/03/2021 20:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Før man har uttømt denne muligheten, kan man etter min mening heller ikke klage over manglende åpenhet i forvaltningen. Da er vi nok bare uenige og har en slags motsatt innstilling til hvem som er sjef og ikke i relasjonen myndigheter og befolkning. Jeg mener det burde være en selvfølge at datagrunnlag i så stor grad som mulig ble tilgjengeliggjor for befolkningen i relevante kanaler og formater. Det ville være en kolossal oppgave å skulle publisere all informasjon som det kan gis innsyn i. Hver etat måtte i så fall holde seg med store staber med folk som skulle gjennomgå ethvert dokument og sladde det som ikke kan offentliggjøres. Det hadde jo gått an, men er et ressursspørsmål. Hvorfor kan du ikke heller bare be om den dokumentasjonen du trenger? Jeg er enig med anonymous13 i at slike data burde være mest mulig offentlig uten å måtte søke om det. Tror heller ikke det er så ressurskrevende, hvis dette er data som allerede blir samlet inn.
|
|
|
18/03/2021 20:53
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
|
|
|
19/03/2021 09:08
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Virker som om den politiske fryktbobla sprekker? Flere og flere fagfolk begynner nå å protestere « politikere sikrer seg støtte for svært inngripende smitteverntiltak gjennom å spre frykt for smitte, sykdom og død i befolkningen». https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-tiltakene---sikrer-stotte-gjennom-frykt/73541384Og Erna selv har ikke trukket det rette kortet (Ernagate), hun har jo nå 0 (null) troverdighet, ser for meg at hun står på scenen og sier «ALLE må følge restriksjonene» møtt med hånlatter og sinne i salen. Fryktboble eller ikke, det som er sikkert er at din troverdighet på temaet er null. Ulv! Ulv! Ulv!
|
|
|
19/03/2021 10:06
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
din troverdighet på temaet er null. Det var da voldsomt, foreslår at du retter ditt grums mot MSN som dekker saken, eller direkte til Erna. En hjerneblåst kloning av "snålingen". Gi blaffen i å bruke tid på å svare slikt.
Redigert av Anomyn; 19/03/2021 10:13.
|
|
|
19/03/2021 11:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Virker som om den politiske fryktbobla sprekker? Flere og flere fagfolk begynner nå å protestere « politikere sikrer seg støtte for svært inngripende smitteverntiltak gjennom å spre frykt for smitte, sykdom og død i befolkningen». https://www.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-tiltakene---sikrer-stotte-gjennom-frykt/73541384Og Erna selv har ikke trukket det rette kortet (Ernagate), hun har jo nå 0 (null) troverdighet, ser for meg at hun står på scenen og sier «ALLE må følge restriksjonene» møtt med hånlatter og sinne i salen. Fryktboble eller ikke, det som er sikkert er at din troverdighet på temaet er null. Ulv! Ulv! Ulv! Det var da voldsomt, foreslår at du retter ditt grums mot MSN som dekker saken, eller direkte til Erna. Kjenner at jeg sliter med å ta folk som bruker uttrykket MSN alvorlig. Er det kun steder med en kraftig politisk slagside, som tør å si sannheten, eller er det fordi de nettsidene passer ditt verdensbilde (confirmation bias).
|
|
|
[Re: Dexter]
19/03/2021 12:13
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Kjenner at jeg sliter med å ta folk som bruker uttrykket MSN alvorlig. Er det kun steder med en kraftig politisk slagside, som tør å si sannheten, eller er det fordi de nettsidene passer ditt verdensbilde (confirmation bias).
Microsoft News er farlige greier. Så er spørsmålet om det er humor av trolletypen eller seriøst og trykkleif.
|
|
|
19/03/2021 12:16
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det blir lettere å tenke på hvis man tenker at dette er media som er distribuert og formidlet i de store kanalene, altså har de store inntektskrav og kan ikke koste på seg å være spesielt røffe i kantene, selv når det trengs. I motsatt ende har vi nisje-mediene som har for lite publikumstekke til å koste på seg de store og dyre distribusjonskanalene.
Begge deler gir dumme utslag, f.eks at hovedstrømsmedia toner ting ned for å ikke støte en stor del av kundene, men nisjefolka vrir bryteren opp for å holde på oss-mot-dem innstillingen som er nødvendig for inntektene. Ingen av sidene er bare det ene, men litt bias da.
Grunnen til at det er vanskelig å ta de som bruker uttrykket MSM seriøst er vel hovedsakelig at det er et uttrykk importert fra folk som ikke inkluderer Fox News i begrepet.
|
|
|
[Re: Appelsin]
19/03/2021 12:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner at jeg sliter med å ta folk som bruker uttrykket MSN alvorlig. Er det kun steder med en kraftig politisk slagside, som tør å si sannheten, eller er det fordi de nettsidene passer ditt verdensbilde (confirmation bias).
Microsoft News er farlige greier. Så er spørsmålet om det er humor av trolletypen eller seriøst og trykkleif. En liten trykkleif.... :-)
|
|
|
19/03/2021 14:14
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Sjitt ass. Bad ass virus'ass. Yo ass. Sykt ass. Har ikke fulgt så mye med på USA-viruset, men ser at det er rimelig heftige saker....ikke noe Svine-influensa som blåste vekk av seg selv, ass. Har kalkulert litt statistikk, ass: For hver 590 person som bor i US av A så er det en person som har dødd av Corona. Det er mye, ass. 2% av de som har blitt smittet har dødd, ass. Så de som sier at "historien gjentar seg", og at Corona er "Fake News"....ta en bolle....this is real... ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119541&filename=CoronaUSA.jpg)
Redigert av Tormod..; 19/03/2021 14:15.
|
|
|
20/03/2021 09:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: GeirK]
20/03/2021 12:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sikkert grei video men jag tycker att du uppförer dig rätt speciellt i disse diskussionerna. Ibland är det enda då godtar som information på nivån publiserat i Nature och andra ska bara tro på vad som står där utan att tänka själv eller försöka sätta sig in i ämnet (för det kan de ändå ikke). Och ibland refererar du till videor på facebook eller en blogg som enligt dig förklarar ting bra. Är faktiskt ofta enig med dig i sak och många borde förstå att de faktiskt ikke kan förstå ting uten en väldigt stor insatts (åratal med studier och helst egen forskning). Problemet här är viss noen hade länkat till en facebook video eller blogg post där författaren kommer med fel slutsats så hade du hoppat på dem direkt och a priori bestämt att man ikke ska bruke den sortens kilder. Är alltså enig med dig på en nivå men tycker du drar det alltför långt.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/03/2021 13:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kan forstå det synspunktet, men poenget mitt er vel at blogger og YouTube-videoer ikke kan brukes til å TILBAKEVISE etablert vitenskap.
|
|
|
20/03/2021 15:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan forstå det synspunktet, men poenget mitt er vel at blogger og YouTube-videoer ikke kan brukes til å TILBAKEVISE etablert vitenskap. Tror ikke du kommer så langt med det då många av youtube videor också sier att de snakker om etablerad vitenskap och ibland er det också forskare och situationer av vetenskap. Huvud problemet på en måte är att flinka folk kan övertyga lekmen om väldigt mycket som ikke stämmer hvis de vil och det gäller på båda sidene. Har sett många dåliga argument och förklaringar för etablerade vitenskap där slutsatsen är korrekt men veien ditt ikke er det utan att folk reagerar.
|
|
|
22/03/2021 07:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, det bør svare på henvendelser om å dokumentere påstandene sine. Det burde de, men når de sier de ikke har kapasitet til å svare på spørsmål fra privatpersoner, må jo den eneste løsningen være at de etablerer den arbeidskraften som kreves for å svare på spørsmål fra privatpersoner.
|
|
|
22/03/2021 09:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nei, det bør svare på henvendelser om å dokumentere påstandene sine. Det er helt vanlig i forvaltningen og særdeles viktig i denne sammenheng, siden deres påstander brukes som argumentasjon og vitenskapelig legitimering av innskrenkinger av folks og virksomheters frihet. Enig. Dette er ikke bra. Jeg tror ikke det skyldes vrangvilje, men manglende kapasitet. De burde kanskje gjøre noe med systemene sine, også. https://www.nrk.no/norge/folkehelse...umenter-mangler-i-postjournal-1.15425243
|
|
|
25/03/2021 15:37
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Føler det er noen hull i logikken her, men ser ikke hva.
Knis ... Det kommer nok en eller annen for å undervise deg tenker jeg. (Jeg tror ærlig talt at du ser hullet selv, men klør i fingrene etter å starte påsken med en liten fisketur på terrengsykkelforumet.no)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/03/2021 15:56
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Føler det er noen hull i logikken her, men ser ikke hva.
Hullet er at det i Norge dør 40'000 i året, så da ville vi med fullvaksinering få 40'000 døde vaksinerte per år! Langt mer en covid kunne håpe å få til!
|
|
|
26/03/2021 10:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er noe riv ruskende galt i forvaltningen og aksept eller forståelse for beredskapsbehov og beredskapsbygging Da pandemien traff Norge i fjor, hadde vi 289 intensivplasser. Ett år senere er det færre. Når hele befolkningen holdes "som gissel" med argument om akkurat intensivkapasitet, og man velger å ikke gjøre tiltak for å øke denne kapasiteten, da er det ikke rart man lurer på hva det er som skjer. Har du gjort deg noen tanker om hva som feks ville blitt dramatisk annerledes om vi hadde tredoblet denne kaspasiteten? Det har jeg - og jeg har kommet frem til "antakelig ingen ting". Prøv i allefall å resonnere litt.
|
|
|
26/03/2021 11:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor må det være dramatisk annerledes? Hvis vi antar et lineært forhold mellom smittetetthet og akuttplasser, vil det bety at tiltak kan slippes opp mye tidligere, spesielt med tanke på økt vaksineringstakt og stadig minkende rest av sannynlig av risikopasienter. For veldig mange vil det være en vesens forskjell på om tiltaksletten kommer i juni fremfor i september.
Jeg antar forsiktig at 10-20-dobling kanskje vil kunne fremskynde merkbart mens tredobling vil gi tilnærmet null utslag. Når R-tallet kryper oppover blir det så mye gain i systemet at du ikke klarer å regulere det innenfor selv lett utvidede rammer. Og at DET er grunnen til at man ikke gidder. Det blir litt sånn som å stasjonere et redningshelikopter fast i Gjerdrum for å klarere flere boliger for hjemflytting. Dessuten er flere på på sykehus synonymt med flere kanskje varige fysiske senskader og dette må ses mot de psykiske og samfunnsøkonomiske problemene. Og endelig - det å utvide intensivkapasiteten handler om å utdanne mengder av personell, og det går ikke fortere om du kaster haugevis av penger etter det.
|
|
|
26/03/2021 11:48
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er noe riv ruskende galt i forvaltningen og aksept eller forståelse for beredskapsbehov og beredskapsbygging Da pandemien traff Norge i fjor, hadde vi 289 intensivplasser. Ett år senere er det færre. Når hele befolkningen holdes "som gissel" med argument om akkurat intensivkapasitet, og man velger å ikke gjøre tiltak for å øke denne kapasiteten, da er det ikke rart man lurer på hva det er som skjer. Har du gjort deg noen tanker om hva som feks ville blitt dramatisk annerledes om vi hadde tredoblet denne kaspasiteten? Det har jeg - og jeg har kommet frem til "antakelig ingen ting". Prøv i allefall å resonnere litt. De fulgte vel "The hammer and the dance" strategien i alle fall i starten, og hvis vi hadde tredoblet kapasiteten, så hadde dansegulvet vært litt større. Selv om situasjonen i dag hadde kanskje hadde vært lik med tredobbel kapasitet, så er det et veldig merkelig signal å sende når det ikke blir gjort noe med flaskehalsen.
|
|
|
26/03/2021 12:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du hopper enkelt bukk over at en tripling av kapasiteten vil bety tripling av hvor mange man klare å redde om kapasiteten blir truet. Hvorfor mener du det ikke er viktig?
Det er et godt poeng, men kanskje er sjansen for å miste kontroll og miste flere større hvis man flørter med tredobbel kapasitet fremfor dagens.
|
|
|
26/03/2021 12:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tja, eller så kan man kutte ned dagens til en tredjedel, så er det ikke rom for den minste flørt?
Men da er kanskje R-tallet så lavt (så lite gain i reguleringssløyfen) at man klarer å kontrollere det.
|
|
|
27/03/2021 11:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|