Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare?

Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? #2595786 17/03/2020 10:16
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok, det er krise og man bør følge pålegg og råd fra myndighetene. Har selv tatt hjemmekontor, men det er lite å gjøre for en konsulent. Oppdragsgiverne er gått i beredskaps- eller ventemodus, så nye oppdrag lar vente på seg. Og pågående oppdrag stopper opp fordi oppdragsgiver ikke makter å gi avklaringer. Vel vel, sånn er livet.

To venner som er lege har uavhengig av hverandre sendt melding om at viruset er (slik jeg tolker dem) enda mer smittsomt og potensielt farlig enn hva som kan framgå av myndighetenes informasjon. At man bør holde mer enn 2 meters avstand til andre for eksempel.

Nå om dagene man har mye tid. Og så må man iblant ut og handle mat og annet nødvendig. Og man blir jo frustert av bare å sitte inne. Så da er jo en løpetur eller sykkeltur nærliggende å ty til. Holde helsa, formen og humøret oppe. Det jeg lurer på er: hvor farlig er dette? Det høres utrolig ut om man ikke skulle kunne sykle gatelangs, i skogen eller gå en tur i parken.

Og hvordan gjennomfører man handleturen? På Coop i går rygget folk mellom hylleradene for å unngå nærkontakt. Men helt å unngå å passere noen mindre enn 2 m var nærmest umulig. Handlet med hansker, og brukte selvbetjeningskasse for å unngå nærkontakt til betjening. Men det dukket jo opp andre handlende i de andre selvbetjeningskassene, mindre enn 1m unna.

Hva tenker forumfolket? Ut på tur? Hvordan gjennomføre handleturene? Kjør debatt.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595793 17/03/2020 10:29
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Selve syklingen går som før. Det er i pausene man må passe på. Handling? Støtt din lokale kebabmann ICON_SMILE

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595794 17/03/2020 10:29
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Akkurat det med hansker har jeg tenkt på, og også ved en anledning brukt.
Har vært masse snakk om maske eller ikke maske, men bruk av hansker har jeg ikke sett noen anbefaling på. Bare vask av hender.
Det må da være en ekstra sikkerhet, også for evt. å spre egen smitte, at alle burde bruke hansker eks. ved handleturer.
Ja, jeg vet at i flere matbutikker blir satt ut antibac, men mistenker faktisk at mange glemmer å bruke det når de kommer inn i butikken.
Har en eske med engangs gummihansker, og de skal brukes!

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595801 17/03/2020 10:41
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Etter å ha sett innslag på NRK om hvordan dagligvarebutikkene har "tatt grep", så hadde jeg visse forventninger da jeg dro på Rema mandag morgen. Men der ble jeg skuffet.
• Det var ingen synlige tiltak, hverken antibac eller engangshansker.
• Det var fullt av paller i butikken som gjorde at det var mye trangere enn vanlig, og som igjen gjorde det mye vanskeligere å holde avstand til andre.
• Det var som vanlig minst mulig kasser åpne, slik at man måtte stå i kø, og pakke varer måtte man gjøre rett ved siden av hverandre.
• Kontaktløst funker fortsatt ikke med kortet registrert i Æ-appen.
• Det viktigste var tydeligvis fortsatt å selge mest mulig varer.
• Brukte mine egne hansker og vasket de i vaskemaskinen etterpå.

Alle varene man har kjøpt kan vel ha smittebærende innpakning? Burde man vaske all innpakning når man er kommet hjem?

Kudos til alle arbeiderne som jobber hardt for varene ut i hyllene og til de som sitter i kassa, men butikksjefen i min butikk får styrk-karakter.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595809 17/03/2020 11:22
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Synes det er en del interessante reaksjoner fra matbutikkene. Coop har denne uken sendt ut at de ikke har tilbudsavsier denne uken for å unngå smitte. Eller: "Denne uken trenger vi ikke tilbud" som det vel kunen ha stått..

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595819 17/03/2020 11:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I følge sambo var det en sak som beskrev Kinas totale overvåkning, der dette medførte at man hadde fulgt en person over tid og sett at smitte skjedde med avstand under 4,5m....

Jeg er overrasket over hvor litt aggressive man er på dagligvare-siden for å unngå smitte. Instruksene fra justis/beredskap burde vært mer presise på å stille med ferdigpakkede poser, betaling via vipps på egen telefon eller andre distanserende tiltak.

Selv handler vi så og si alt via Kolonial. Spent på å se konsekvensen av korona på bunnlinja der, siden de har gått i rødt siden starten. Blir det ikke svarte tall av dette, så vet jeg ikke hva som skal til...

Utover det vi får levert med Kolonial så har vår husholdning vært litt i prepper-sporet lenge, så vi har et ok lager av både boksemat og full fryseboks. Og med unntak av galskap-2.amendment-tilstander ala USA, så har vi nokså greit med utstyr for å klare oss isolert fra resten av verden ICON_LAUGH

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Kjesk] #2595834 17/03/2020 13:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjesk
Akkurat det med hansker har jeg tenkt på, og også ved en anledning brukt.
Har vært masse snakk om maske eller ikke maske, men bruk av hansker har jeg ikke sett noen anbefaling på. Bare vask av hender.
Det må da være en ekstra sikkerhet, også for evt. å spre egen smitte, at alle burde bruke hansker eks. ved handleturer.
Ja, jeg vet at i flere matbutikker blir satt ut antibac, men mistenker faktisk at mange glemmer å bruke det når de kommer inn i butikken.
Har en eske med engangs gummihansker, og de skal brukes!

For ordens skyld. Hansker hjelper ikke en dritt med mindre du klarer å la være å ta deg til ansiktet når du har dem på. Det er den eneste måten du infiseres av virus du har på henda.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: GeirK] #2595838 17/03/2020 14:12
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: GeirK
For ordens skyld. Hansker hjelper ikke en dritt med mindre du klarer å la være å ta deg til ansiktet når du har dem på. Det er den eneste måten du infiseres av virus du har på henda.

Spot on.
Tror fort det gir en falsk trygghet for mange, på samme måte som munnbind.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595840 17/03/2020 14:36
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nervøse neglbitere vil vel raskt havne i en sort spiral.

'...once more, and more intensity!'
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: GeirK] #2595842 17/03/2020 14:40
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Jeg hadde engangshansker på da jeg var innom jobben og hentet noe utstyr til hjemmekontoret (svært sted, mange kode-inntastinger og dørhåndtak å ta i) og merket at jeg helt automagisk ble mye mer obs på hva jeg tok på og hvor jeg tok på etterpå, når hanskene var på. Nesten så jeg gikk med henda rett ut foran meg, zombie-style, for å ikke ta på noe.

Men poenget er likevel svært gyldig. Konsentrasjon rundt hva man tar på er viktig.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595843 17/03/2020 14:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tror det er mye lettere å huske at man ikke skal ta seg i ansiktet om man har hansker (og spesielt engangshansker) på hendene, enn om man ikke har noe på hendene. Poenget med engangshansker på butikken må jo være at de er helt rene når man går inn i butikken og så kastes de når man går ut.

Personlige hansker kan jo allerede være fulle av bakterier og dritt før man går inn i butikken, og når man tar i døra på frysedisken så legger man igjen disse bakteriene der, og neste person som kommer inn med personlige hansker får disse bakteriene på sine hansker som igjen videreføres til andre steder.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Anders A-R] #2595847 17/03/2020 15:00
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Anders A-R
I følge sambo var det en sak som beskrev Kinas totale overvåkning, der dette medførte at man hadde fulgt en person over tid og sett at smitte skjedde med avstand under 4,5m....

Hørte at viruset kan være i luften i 3 timer (eller to som det står her https://www.statnews.com/2020/03/16/coronavirus-can-become-aerosol-doesnt-mean-doomed/) - så det høres troverdig ut. Ved sars så smittet en syk person som gikk ombord på et fly 22 andre. Tenker at man kan anta at det ikke

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595851 17/03/2020 15:10
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Denne videoen er ganske illustrerende om hvor vanskelig det er med godt smittevern. https://www.youtube.com/watch?v=XywY2QSGMDY Nå er det ikke å forvente at en skal ha like gode hygiene ute i samfunnet som inne på en sykehuspost, så og hindre all smitte ute vil være umulig. Men det er likevel viktig at gjøre mest mulig for å holde spredning til et minimum, og da er helt enkel basal håndhygiene noe av det viktigste.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: simson] #2595854 17/03/2020 15:55
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: simson

Spot on.
Tror fort det gir en falsk trygghet for mange, på samme måte som munnbind.

For vanlige folk gir munnbind lite beskyttelse, men hensikten med munnbind er at DU ikke smitter andre så lett. For helsepersonell som kan måten det skal brukes på er det annerledes.
Å..

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: aanund] #2595868 17/03/2020 17:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Var på butikken i dag tidlig for å være der mens det fortsatt var sparsomt med folk ute, og fikk helt angst når jeg tenkte på hvordan jeg skulle klare å komme meg gjennom handlerutinen uten å få potensiell smitte på meg. Antibac ved inngangen hjelper kanskje litt. Gnudde godt på, og tok på hansker (tynne utehansker). Så litt gaus for å holde i handlevogna som sikkert er en virusinkubator av de sjeldne. Men tenkte det gikk bra siden jeg hadde hansker på. Men, så skal man jo plukke med seg varer. Og hva da? Av med hanskene? Eller bruke hansker? Hva med eventuell smitte på havregrynposen, leverposteiboksen eller tomatpakken? Og selv om jeg skulle klart å sjonglere hansker/ikke hansker i butikken, så kommer jeg jo hjem og vil på et eller annet tidspunkt legge matvarene i et kjøleskap, på en kjøkkenbenk eller i en tørrvarehylle. Og hva da? Virus som formerer seg bortover kjøkkenbenken og kryper opp i ansiktet på alle i familien?

Jeg er skikkelig skremt og blir kjempestressa av hele situasjonen, og tenker på dette hele tiden.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595871 17/03/2020 18:21
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Utfordringen med engangshansker er å få tatt de på og av på en sikker måte. Tipper 90% gjør feil der, så det er falsk trygghet.

Bruker man vanlige hansker, så har du samme problem, men du må jo også få desinfisert hanskene etterpå. Viruset kan overleve i lang tid på hanskene - og alle andre klær og ting du tar på i mellomtiden.

Bedre å bruke bare hender.

Kom til butikken med så rene hender som mulig. Bruk antibac ved inngang om tilgjengelig. Kanskje bruke én hånd til å åpne kjøledører med, samt holde kurv og den andre til å plukke varer med.

Antibac ved utgang (du har gjerne med en egen) og håndvask når hjemme.

Naturligvis ikke ta seg til ansiktet i tiden utenfor hjemmet og vaskingen.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595891 17/03/2020 19:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tips:
1. Gå i butikken, og hold så grei avstand til andre som man kan.
2. Bruk hansker. Jeg bruker fancy strikkehansker....
3.Vask henda når du kommer hjem, samt etter å ha satt inn varene.

Så lenge man likevel er ute er det vel 100% sikkert at man ikke er 100% trygg for smitte :-)

Det viktigste er å minimere risikoen. MAn får aldri fjernet den HELT...

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Øyvind V] #2595904 17/03/2020 20:52
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Øyvind V
Og hva da? Virus som formerer seg bortover kjøkkenbenken og kryper opp i ansiktet på alle i familien?

Virus er de dummeste "vesenene" du kan tenke deg, og de trenger en vert for å formere seg.

Jeg blir også litt matt av alt fokuset på Antibac; Det er en grunn til at det heter Antibac, og ikke Antivir.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Totte] #2595906 17/03/2020 20:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Totte
Sitat: Øyvind V
Og hva da? Virus som formerer seg bortover kjøkkenbenken og kryper opp i ansiktet på alle i familien?

Virus er de dummeste "vesenene" du kan tenke deg, og de trenger en vert for å formere seg.

Jeg blir også litt matt av alt fokuset på Antibac; Det er en grunn til at det heter Antibac, og ikke Antivir.

Nettopp, sjekket om Avira Antivir er oppdatert og det var det, heldigvis litte fare for smitte her.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595938 18/03/2020 07:24
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Antibac hevder nå selv at det hjelper mot f.eks SARS (et koranavirus)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Totte] #2595950 18/03/2020 08:08
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Totte

Den er ikke helt riktig. Håndsprit som antibac fungerer også fint mot de fleste virus (men ikke noroviruset), og er derfor et bra alternativ når man ikke har håndvask tilgjengelig.

Det er ikke som antibiotika som bare virker mot bakterier.

Håndvask med såpe er imidlertid bedre enn håndsprit, fordi det også skyller bort dritt og lort, mens håndsprit bare dreper de overflatebakterier og virus som den kommer borti.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595972 18/03/2020 10:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forskjellen ligger i om viruset er "nakent" eller "enveloped". https://www.researchgate.net/post/Why_are_naked_viruses_more_tolerant_than_enveloped_viruses

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2595991 18/03/2020 12:44
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For at håndsprit skal ha ønsket effekt så er det viktig å ta på såpass mye at det bruker 30 sekund på å lufttørke. Å tørke seg med papir osv er en kjempefeil hvis man ikke har 30 sekund eksponering først.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: Knirkekne] #2596035 18/03/2020 18:35
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Knirkekne
Tips:
1. Gå i butikken, og hold så grei avstand til andre som man kan.
2. Bruk hansker. Jeg bruker fancy strikkehansker....
3.Vask henda når du kommer hjem, samt etter å ha satt inn varene.

Så lenge man likevel er ute er det vel 100% sikkert at man ikke er 100% trygg for smitte :-)

Det viktigste er å minimere risikoen. MAn får aldri fjernet den HELT...

Du glemte å brenne strikkehanskene. Neida, men virusene lever i strikken og på alt annet de kommer i kontakt med. Så sleng dem i vasken!
Eller bruk bare hender og antibac og håndvask.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596063 18/03/2020 20:50
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Meh, SÅ noia har jeg ikke. Hanskene er der mest for at de hindrer meg i å pille nese eller stikke fingrene i munnen.....

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596095 19/03/2020 06:53
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Trening: Vær forsiktig, unngå skader, ikke press grensene. Helsevesenet må være i beredskap for pandemi og bør ikke helastes med små og store sykkelskader. Ellers velg stier og tidspunkt med lite folk.

Handling, bestill på nett. På meny kan du hente i butikk, og hos min lokale butikk blir ikke leveringstida så lang. Jeg har litt dårlig samvitighet for at jeg ikke bruker denne ordninga.

Det eneste vi kan være 100% sikre på er at vi skal dø en gang. I mellomtida er det greit å vite at man har gjort sitt for å bremse smittespredning og dermed unngått at helsevesenet ikke fikk behandla utsatte pasienter på best mulig måte.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596529 21/03/2020 07:55
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Har ikke linken nå, men leste for et par dager siden at det å ta av og på engangshansker uten risiko for smitte var såpass mer komplisert enn man tror, at mannen i gata burde unngå det.
I tillegg er ikke engangshanskene folk flest bruker av riktig materiale, så det blir uansett falsk trygghet. Man må bruke hansker av lateks eller et annet stoff jeg ikke husker.

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596538 21/03/2020 08:56
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nitril

Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596539 21/03/2020 09:01
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Når jeg er på butikken trekker jeg engangshansker på venstre hånd, de ligger til utdeling.
Venstre hånd kjører da handlevogn og åpner skapdører etc, dvs tar på alt det som andre mest sannsynlig også har tatt på.

Høyre hånd brukes til å manøvere matvarene over i handlekurv og senere pose.
Matvarene skal uansett ikke desinfiseres, så jeg satser på at fordelingen av arbeidsoppgaver mellom hendene er tilstrekkelig til å unngå smitte.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Smitteveier - hvordan handle, sykle mm uten fare? [Re: front biker] #2596540 21/03/2020 09:03
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Å ta på og av rene engangshansker er ikke så veldig vanskelig. Det viktigste er måten de fjernes:

https://www.fhi.no/globalassets/dok...rdan-ta-pa-og-av-rene-engangshansker.pdf

Sterile hansker er noe mer omfattende å ta på, men det er ikke aktuelt for oss.

Moderator  support