Hei!
Jeg vil gjerne dele mitt byggeprosjekt med dere. Det har vært en lang og litt tilfeldig reise som endte i en grusracer.
Utgangspunktet er en Nakamura Higlander som jeg vil anta er fra rundt 2005. Min bror kjøpte sykkelen for å selge avisa på lørdager. Da jeg tok den i bruk i 2015 hadde den stått i ro i sikkert 10 år. Jeg hadde jeg ikke noe særlig forhold til sykler, men dette skulle utvikle seg mye i de kommende årene.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/4nbfx5B.jpg)
Når jeg først startet på prosjektet var tanken at det skulle bli en smidig bysykkel med 1x8 drivverk. Jeg brukte stort sett det jeg hadde liggende av deler.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/FlY7l5A.jpg)
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/kG97aol.jpg)
Etterhvert ble det tilsig av nye spennende deler som jeg satte på. På dette tidspunktet ville jeg at sykkelen skulle ligne på de urbane fixiesyklene man ser på Instagram o.l. Jeg fikk tak i et forhjul med litt profil og rendyrket designet mer rundt svart/metallic.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/JfWd5s4.jpg)
Jeg fikk tak i et zipp juksehjul som tok seg ganske bra ut, men som hylte infernalsk til tross for forskjellige typer bremseklosser. Det var sabla kult men fungerte dårlig i praksis.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/Q6OlTMz.jpg)
Det var denne setupen jeg kjørte med lengst og som var mest praktisk. Terrengstyre med rise, kort stem. Matchende hjulsett med litt profil.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/4o6fsVR.jpg)
I siste fase gjorde jeg noen større modifikasjoner, bl.a. satte på bukkehornstyre og hendler, monterte problem solvers på v-bremsene, anskaffet 105 bakgir og XT kassett som passet sammen og fikk tak i cyclocross drev som passet en Ultegra 6700 krank, samt fikk tak i noen Panaracer 35c dekk.
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/j9MTbX2.png)
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/YICvViF.jpg)
Denne setupen lot seg kombinere bra med vintersykling og grussykling til sommeren.
Hvorfor gå gjennom så mye bry med ombygging? Jeg har alltid syntest at denne sykkelen har passet meg veldig bra og vært effektiv i tråkket. Det har nok noe med at geometrien og størrelsen passer høyden min. I tillegg så jeg potensiale i å ha en sykkel med bukkestyre og klaring for opptil 50 mm dekk.
Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet, mest fordi transformasjonen fra flatt styre til bukkestyre gikk akkuratt som jeg hadde tenkt. Teknisk er det ingenting å utsette. I tillegg syns jeg den ble enda mer allsidig som brukssykkel. Når jeg tar av skjermene til sommeren blir den nok litt stiligere også
