Hightower eller Tallboy?
|
Hightower eller Tallboy?
16/03/2020 12:25
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Begge sykler får strålende kritikker, og hva som er riktig kommer blant annet an på terreng og kjørestil.
Lignende diskusjoner har nok vært oppe før, men nå har kanskje flere fått testet disse modellene (HT2 vs TB4)? Som stisykkel i Nordmarka og Østmarka, hva egner seg best? Ritt er ikke aktuelt.
|
|
|
Re: Hightower eller Tallboy?
[Re: wasabi]
16/03/2020 12:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Begge sykler får strålende kritikker, og hva som er riktig kommer blant annet an på terreng og kjørestil.
Lignende diskusjoner har nok vært oppe før, men nå har kanskje flere fått testet disse modellene (HT2 vs TB4)? Som stisykkel i Nordmarka og Østmarka, hva egner seg best? Ritt er ikke aktuelt. Dette kommer nok an på personlig smak, sykkelstil og ønsket utbytte. Hvis du liker å jage stående i høy fart både bortover, oppover og nedover er nok TB best alternativ. Tar du deg litt lengre tid oppover, er mindre opptatt av kvikk akselerasjon og snert i tråkket bortover, men prioriterer utforkjøringene vil du nok treffe bedre med en HT.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/03/2020 13:47
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Hightower 1 jeg er veldig fornøyd med. Den er nok teoretisk sett litt overkill for øst- og sørmarka som jeg sykler mest i, men jeg liker en litt plush sykkel. Den er også så lett og effektiv at jeg aldri har følt den var for mye å dra på. Jeg kjørte en liten demo av HT2, og satt med inntrykket av at den var gjort litt mer nedoverorientert enn HT1, og det var jo ikke det jeg trengte. Vurderte TB2, men når den er like tung som HT1 og har kortere vandring, så lurer jeg på om den teoretiske gevinsten med brattere/slakere geometri vil spises opp av demping med mindre kapasitet.
Kjørte nylig lengre demotur på Ibis Ripley 4. Det er en direkte konkurrent til TB2, men der ble jeg merkbart mer sliten i hendene enn med 150mm Pike. Satt bedre enn på Hightower, fordi den har litt brattere seterørsvinkel og lengre reach. Så prøvde jeg Ripmo 1, og den føltes som det jeg var på jakt etter: en litt oppdatert Hightower. Jeg bestilte Ripmo 2 på lanseringsdagen. Brattere seterør, slakt styrerør, lengre reach, DW-link. Tror det blir bra, selv om det alltid er litt vel spennende å bytte en kjempebra sykkel med en jeg tror er bedre.
Redigert av JonAre; 16/03/2020 14:50. Rediger grunn: teoretisk sett
|
|
|
16/03/2020 13:58
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har TB3 fra før. Oppjustert til 130mm vandring foran. Veldig fornøyd, men savner mer kontroll nedover når det blir rufsete. Derfor tenkte jeg HT2. Når du sier at HT1 er overkill (leser; "litt mye sykkel") blir jeg litt betenkt. Kjenner ikke Ripmo særlig. Hvordan er RV2 ift HT2? V2 har i hvert fall mer demping en HT2.
Redigert av wasabi; 16/03/2020 14:02.
|
|
|
16/03/2020 14:30
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg syns ikke Hightower 1 er overkill, og har aldri tenkt at det er for mye sykkel, men ser man på skalaen av produserte sykler så hadde jeg nok kommet meg unna med en "mindre" sykkel lokalt.
|
|
|
16/03/2020 14:31
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg byttet i fjor høst TB3 med TB4. Flyttet over alle delene fra TB3 ern så utstyret er det samme. Førsteinntrykket var at man satt mye bedre på 4 ern i bratte klatringer pga den brattere setevinklen. Videre er trackton mye bedre med den nye lavtliggende linken. Bakhjulet sitter som limt til bakken. Jeg har bygget sykkelen med relativt lett oppsett og med Arden race 2.2 dekk veide den inn på 12,5 kg med pedaler. Med DHF/DHR2 2.5/2.4 økte vekta fort til litt over 13 kg. Har ikke prøvd HT2 men har en Mega på rundt 15 kg. Den er en del tryggere nedover, men er tregere å få i gang og ikke så poopy og lett og hucke seg opp kanter. Tryggheten nedover tror jeg går mye på Fox 36 vs Fox 34. Jeg har satt opp TB 4 med 130 mm vandring. Skulle jeg bare hatt en sykel ville jeg nok valgt HT2. Når det er sakt vil tallboy med f.eks pike eller DVO Dimond 140 mm og en DVO Topas bak gjøre mye.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
16/03/2020 14:39
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Fortsatt: Det reflekteres også i at jeg nå går til Ripmo 2, som har 10-12mm mer vandring. En Ripley med 140mm gaffel hadde nok også vært stas, men jeg valgte å gå opp når Ripmo 1 heller ikke føltes som om den var for mye.
Angående HT2 vs R2 så gikk det for lang tid mellom min testing til at jeg kan si noe nøyaktig den ene eller andre veien. Jeg kan iallfall si at jeg ikke ble solgt da jeg testet HT2, men ble det da jeg testet R1 og R2 ble lansert. Prisen er også bedre. Jeg liker også at man kan oppgradere komponenter som bakdemper, gaffel og hjul uavhengig av build kit.
|
|
|
[Re: JonAre]
16/03/2020 14:59
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg syns ikke Hightower 1 er overkill, og har aldri tenkt at det er for mye sykkel, men ser man på skalaen av produserte sykler så hadde jeg nok kommet meg unna med en "mindre" sykkel lokalt. Skjønner. Og det er forskjell på østmarka og nordmarka, øst er mye flyt, og ikke så lange nedkjøringer, så for kun østmarka ville nok TB4 være et godt valg. Nordmarka er i hvert fall mindre flyt og mer stein og røtter etter min erfaring, der kommer kanskje HT2 mer til sin rett?
|
|
|
[Re: neistein]
16/03/2020 15:05
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg byttet i fjor høst TB3 med TB4. Flyttet over alle delene fra TB3 ern så utstyret er det samme. Førsteinntrykket var at man satt mye bedre på 4 ern i bratte klatringer pga den brattere setevinklen. Videre er trackton mye bedre med den nye lavtliggende linken. Bakhjulet sitter som limt til bakken. Jeg har bygget sykkelen med relativt lett oppsett og med Arden race 2.2 dekk veide den inn på 12,5 kg med pedaler. Med DHF/DHR2 2.5/2.4 økte vekta fort til litt over 13 kg. Har ikke prøvd HT2 men har en Mega på rundt 15 kg. Den er en del tryggere nedover, men er tregere å få i gang og ikke så poopy og lett og hucke seg opp kanter. Tryggheten nedover tror jeg går mye på Fox 36 vs Fox 34. Jeg har satt opp TB 4 med 130 mm vandring. Skulle jeg bare hatt en sykel ville jeg nok valgt HT2. Når det er sakt vil tallboy med f.eks pike eller DVO Dimond 140 mm og en DVO Topas bak gjøre mye. Ja, har man en Mega, er det naturlig å velge en TB. Men hvordan er din nye TB nedover, i forhold til den gamle?
|
|
|
16/03/2020 17:20
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg byttet i fjor høst TB3 med TB4. Flyttet over alle delene fra TB3 ern så utstyret er det samme. Førsteinntrykket var at man satt mye bedre på 4 ern i bratte klatringer pga den brattere setevinklen. Videre er trackton mye bedre med den nye lavtliggende linken. Bakhjulet sitter som limt til bakken. Jeg har bygget sykkelen med relativt lett oppsett og med Arden race 2.2 dekk veide den inn på 12,5 kg med pedaler. Med DHF/DHR2 2.5/2.4 økte vekta fort til litt over 13 kg. Har ikke prøvd HT2 men har en Mega på rundt 15 kg. Den er en del tryggere nedover, men er tregere å få i gang og ikke så poopy og lett og hucke seg opp kanter. Tryggheten nedover tror jeg går mye på Fox 36 vs Fox 34. Jeg har satt opp TB 4 med 130 mm vandring. Skulle jeg bare hatt en sykel ville jeg nok valgt HT2. Når det er sakt vil tallboy med f.eks pike eller DVO Dimond 140 mm og en DVO Topas bak gjøre mye. Ja, har man en Mega, er det naturlig å velge en TB. Men hvordan er din nye TB nedover, i forhold til den gamle? Nevnte mega for å prøve og få fram et bilde av hvordan jeg opplever grovere vs mindre grov. HT2 ligger jo midt i mellom, men tror den ligger nærmere mega i trygghetsfølelse. Når det gjelder nedover med TB3 vs TB4 så var ikke det det første jeg la merke til. Syntes TB3 med 130 mm gaffel var råbra nedover. Men med 15 mm lenger reach og rundt 2 grader slakere ht føles den nok en del tryggere.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
16/03/2020 19:01
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg syns ikke Hightower 1 er overkill, og har aldri tenkt at det er for mye sykkel, men ser man på skalaen av produserte sykler så hadde jeg nok kommet meg unna med en "mindre" sykkel lokalt. Skjønner. Og det er forskjell på østmarka og nordmarka, øst er mye flyt, og ikke så lange nedkjøringer, så for kun østmarka ville nok TB4 være et godt valg. Nordmarka er i hvert fall mindre flyt og mer stein og røtter etter min erfaring, der kommer kanskje HT2 mer til sin rett? sykkeloyvind hadde et godt svar på det der - det kommer an på hva du foretrekker. Alle sykler nevnt i tråden her er nok supre til enhver sti i Norge, men finn ut om du foretrekker en ekstra klype plushhet og trygghet, eller en klype mer snert. Jeg foretrekker det første, og syns både dempegafler, bakdempere og demperoppheng har blitt så gode at man fint unngår dykkingen man en gang hadde på stisykler med lang vandring. Ripen & co hos Ibis Cycles Norge har demosykler, og det har også Santa Cruz i Asker. Prøv og bli vis! Ellers har krona styrtet den siste tiden, så jeg hadde vurdert å dra i land en avtale relativt snart, før du må betale ny dollarkurs.
|
|
|
16/03/2020 19:08
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med mindre du er gift med Santa Cruz importøren ville jeg fulgt anbefalingen til JonAre, dundre en tur på favoritt-stien på en demosykkel eller tre. Om et par dager er det tørt, fint og isfritt i skogen igjen hos Ripen på Nesodden og sola går ned kl 1823...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
17/03/2020 07:02
|
olek
Medlem
|
Medlem
Jeg syns ikke Hightower 1 er overkill, og har aldri tenkt at det er for mye sykkel, men ser man på skalaen av produserte sykler så hadde jeg nok kommet meg unna med en "mindre" sykkel lokalt. Skjønner. Og det er forskjell på østmarka og nordmarka, øst er mye flyt, og ikke så lange nedkjøringer, så for kun østmarka ville nok TB4 være et godt valg. Nordmarka er i hvert fall mindre flyt og mer stein og røtter etter min erfaring, der kommer kanskje HT2 mer til sin rett? Jeg har en ny HT2. Jeg har kun igjen å legge på rammebeskyttelse så er den klar til bruk. Jeg bor på Frogner i Oslo så det blir mye nordmarka på meg. Mitt valg ble derfor basert på blant annet det du sier om østmarka vs. nordmarka. I tillegg har jeg vokst opp på Nesbyen så det blir en del turer til Hallingdal i løpet av en sommer. Jeg kan også legge til at jeg liker turen opp nesten like godt som turen ned. Før jeg valgte sykkel testet jeg ikke TB4, men hadde en del tid på HT2, Megatower, Bronson og Revel Rascal. Jeg valgte HT2 fordi jeg synes den klatret veldig bra samtidig som at man kan dra skikkelig på nedover, og denne kombinasjonen synes jeg personlig at HT2 fikk til mye bedre enn de andre.
|
|
|
17/03/2020 07:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Skjønner. Og det er forskjell på østmarka og nordmarka, øst er mye flyt, og ikke så lange nedkjøringer, så for kun østmarka ville nok TB4 være et godt valg. Nordmarka er i hvert fall mindre flyt og mer stein og røtter etter min erfaring, der kommer kanskje HT2 mer til sin rett?
Ja, når jeg sykler i Nordmarka blir det ofte lange klatringer opp og så ganske lange utforkjøringer ned - som Vettakollen-varianter, E6 opp og Hobo/Den Gule/Baristaen ned, Fagervann opp fra Maridalen skole og ned igjen på sti. Men i Nordmarka kan man også sykle lange turer der man veksler mellom real stisykling og grussykling for virkelig å få med perlene. Jeg opplever uansett at det er få utforkjøringer i Nordmarka der jeg sykler fortere med sykler som HT enn med sykler som TB, men noen er det. I Østmarka sykler man ofte nesten 100% på sti, men høydemeterne er få om gangen. For min del så sykler jeg hjemmefra i Oslo sør-vest uansett om jeg skal til Nordmarka eller Østmarka og da er det greit med litt mindre sykkel enn HT til min personlige bruk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/03/2020 12:18
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, det koker vel ned til hva man prioriterer og verdsetter. Har som sagt Tallboy3 selv, og makan til allsidig sykkel! Veldig bra til å sy sammen stier vha grusstrekninger. Dette med hastighet er jo en ting, i utforkjøringer, Tallboy er kapabel, en annen ting er komfort og kontroll, HT gir nok mer av dette, og mindre allsidighet. Og det er som du har sagt høyere opp, avhengig av personlige preferanser.
|
|
|
17/03/2020 14:46
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Ja, det koker vel ned til hva man prioriterer og verdsetter. Har som sagt Tallboy3 selv, og makan til allsidig sykkel! Veldig bra til å sy sammen stier vha grusstrekninger. Dette med hastighet er jo en ting, i utforkjøringer, Tallboy er kapabel, en annen ting er komfort og kontroll, HT gir nok mer av dette, og mindre allsidighet. Og det er som du har sagt høyere opp, avhengig av personlige preferanser. Hvis du er fornøyd med TB3 i dag blir du garantert fornøyd med TB4. Jeg oppfatter at HT2 er litt mer nedoverorientert enn HT1 (som jeg har eid selv) og da ville jeg til Oslomarka-bruk heller ha gått for TB4, men det er som sagt i tråden her mange andre sykler som også kan være verdt en kikk og som kanskje gir mer sykkel for pengene, Santa Cruz er ikke akkurat billigst i klassen.
Lars-Erik
|
|
|
17/03/2020 16:22
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nettopp. Jeg har vurdert TB4, men jeg tror jeg vil ha noe som er hakket mer nedoverorientert denne gangen. Jeg har begynt å se på Ripmo V2, som får strålende kritikker. Denne har enda mer vandring enn HT2. Får likevel inntrykk av en nokså leken sykke?.
|
|
|
19/03/2020 11:22
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nettopp. Jeg har vurdert TB4, men jeg tror jeg vil ha noe som er hakket mer nedoverorientert denne gangen. Jeg har begynt å se på Ripmo V2, som får strålende kritikker. Denne har enda mer vandring enn HT2. Får likevel inntrykk av en nokså leken sykke?. Det er jo ingen som har satt benene sine overskrevs på en Ripmo V2 i Norge enda så da er det bare å lese kritikker til øyet blir stort og vått, men V1 har jo ett drøss med utmerkelser og V2 er ingen ekstrem oppgradering. Da er det jo bare å kontakte Ripen her på forumet å forhøre seg.
Lars-Erik
|
|
|
19/03/2020 13:00
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, kanskje jeg skulle endret tittelen til Hightower eller Ripmo V2. :-) Jeg ser at den får glimrende kritikker. Men altså, mer vandring enn hightower, ser at Enduro mountainbike magazine, setter den i både trail og cx kategori, større spenn enn hightower. Imponerende gitt vandringen.
|
|
|
19/03/2020 14:30
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har just precis fått de 2 første Ripmo V2 til Norge, disse blir demosykler som kan testes. Str Large og Medium er de vi har nå, et veldig bra sykkelmagasin er fus på testing av str Large.
Så det er sant at ingen har testet V2 ennå her til lands, jeg skal bygge opp str M og forhåpentligvis ta en liten testtur for å få sammenligningsgrunnlag med V1 og AF.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
19/03/2020 14:53
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg testet Ripmo AF og Ripmo 1 opp mot hverandre og Hightower 1 med oppgradert bakdemper (DVO Topaz). I likhet med VPP gjør DW-link en veldig bra jobb med å være plush (nok) samtidig med at det ikke skalper rundt når man tråkker eller beveger på seg, uten at man må ty til platform eller lockout på bakdemperen. Dessuten sitter man med vekta mer sentrert på de nye syklene grunnet brattere setevinkel. Jeg er mao ikke bekymret for at Ripmo skal gjøre seg bort på lokal småkupert sti.
Jeg syns derimot at AF var merkbart mer arbeid, men tror det primært er grunnet høyere vekt og litt for hissige dekk på demosykkelen (Assegai x2).
|
|
|
15/11/2020 10:23
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg endte opp med en Ripmo V2. DVO Topaz bak og Fox Performance foran (nå med Luftkappe). Brukes altså til generell stisykling i Oslo traktene. Jeg kom fra Tallboy 3, så denne oppleves klart mer stabil og robust nedover. Sykkelen har alt jeg kan ønske meg når det blir "rufsete" nedover. Føles veldig trygg. Bakdempern er super, tror jeg har bånnet én gang. Alt i alt godt fornøyd. Kjekt å kunne låse dembere til og fra på transportetapper. Hvis jeg skulle ønsket noe, måtte det til mitt bruk vært enda bedre klatreegenskaper, som på Ripley, men valget var basert på et ønske om bedre egenskaper nedover enn den. Vurderte Hightower, fikk testet den såvidt, nå i ettertid er jeg glad for at jeg ikke valgte den til mitt bruk, da Ripmo er "mer enn nok".
|
|
|
15/11/2020 12:26
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
Vurderte Hightower, fikk testet den såvidt, nå i ettertid er jeg glad for at jeg ikke valgte den til mitt bruk, da Ripmo er "mer enn nok".
Men Ripmo er vel et lite hakk grovere enn Hightower?
|
|
|
15/11/2020 12:42
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kanskje på papiret. Men etter hva flere mener så oppleves Ripmoen som mer leken og smidig. Men vanskelig for meg å si, da jeg kun har testet HT veldig kort.
|
|
|
15/11/2020 15:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
HT2 føltes i våres dorsk, men gjorde noen tweeks og fikk stilt inn ting der jeg ville ha greiene. Endte bla opp på Hi setting og 35% sag for å få ut alt av bunnen på vandringen. da snakker vi progressivt bakoppheng, jeg veier 90 pluss med alt. Når jeg kom dit så føltes ting raskere og kvikkere, men det er rart hvordan et første møte setter seg i videre opplevelse. I høst har HT2 fått bli med meg på stier jeg i utgpkt bare har brukt forskj hardtailer på (i høst på en solaris max) og sett i ettertid så har den klatret som en geit, tatt meg rundt cornere og alt med bravur. Var faktisk moro selv om sykkelen er overdimensjonert for disse stiene. Jeg har landet på at den er så planted så alt føles tregt men egentlig ikke er det. Man kjenner jo det godt når det begynner å bli rufsete, da bare tar den hva det skal være. Det i seg selv er ikke så overraskende, men jeg blir fremdeles stoka på hva den kan gjøre i bortover og oppover terreng hvis jeg klarer å holde trøkket oppe. Der fremstår den (også der) som helt eksepsjonelt godt balansert rett og slett. Men den er nok litt som litt krevende storfjellski og vil ha litt trøkk. Noen tråklemaskin i 3 kmt er den nok ikke. Også var det det med feelinga da, den skal man jo ikke undervurdere. Liker man noe som føles kvikt så kan jo en opplevelse av designet på opphenget på HT2 sikkert gi en solid nedtur. Jeg var skeptisk selv til å begynne med.
Redigert av sanouka; 15/11/2020 15:42.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
15/11/2020 17:46
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg merker at jeg blir dratt mot lange nedkjøringer. For det er der den skinner. Ikke no feil med det, men det er jo mest av annet terreng rundt der jeg sykler. Bortover og oppover. I hvert fall i tid.
|
|
|
15/11/2020 19:28
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje på papiret. Men etter hva flere mener så oppleves Ripmoen som mer leken og smidig. Men vanskelig for meg å si, da jeg kun har testet HT veldig kort. På papiret er Ripmoen litt grovere og kommer kanskje i samme kat som Megatower. Jeg tror som sagt det handler mest om forskjellig design på bakopphenget. DW linken til Ibis er jo helt fantastisk og føles kanskje litt mer hands on. SC har jo fom i år gjort noe helt nytt ved å flytte DH løsningen nedover i systemet. det er kanskje derfor den føl(t)es treig og litt seig. Selv hadde jeg egentlig landet på en Ripmo AF, men ting tok så tid at jeg endte opp på HT istedet. Er ganske sikker på at jeg hadde blitt dritfornøyd uansett hvem av disse det hadde blitt. Jeg er heldigere enn deg. Jeg har stier til en superenduro rett ut av døra og XC så langt øyet kan se når jeg blir litt lei 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|