Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Setepinne fast i ramme, hvordan løsne?

Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? #2595463 15/03/2020 13:22
torstein Offline OP
Ingen custom tittel her nei....
OP Offline
Har en Cube Reaction GTC SL, karbon ramme med alu setepinne.

Under et lengre ufrivillig skadeavbrekk ble sykkelen stående, og nå får jeg ikke løsnet setet. Har prøve varme, kjøling, tynn olje, vold etc., men får ikke løsnet. Er redd for å ødelegge rammen med å bruke for mye krefter, og har heller ikke lyst il å prøve å splitte/kutte pinnen innefra med baufil. Noen som har gode tips?

https://www.cube.eu/en/2016/mtb-hardtail/reaction/cube-reaction-gtc-sl-2x-kiwinblue-2016/

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: torstein] #2595467 15/03/2020 13:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aluminium og karbon kan skape en galvaniseringslignende effekt. Det vil si at det sitter veldig godt fast. Jeg hadde en Campagnolo Record pinne som satt fast i en alu-ramme og prøvde alle tingene du nevner minus baufil. Det som gjorde susen til slutt var at jeg satte på et gammelt sete, tredde et rør mellom seterailsene, la ramma på et bord og stod på ramma mens jeg vrei rundt. Det gikk til slutt men jeg holdt på å få hjerneslag. Det gikk tilsynelatende bra med både ramma og setepinnen(bortsett fra klarlakken nederst) men ikke setet. En annen observasjon jeg gjorde var at VD-40 trekker seg inn i karbon og får den til å svelle så det er ikke noe lurt.

Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: torstein] #2595470 15/03/2020 13:58
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kor mykje varme brukte du? Prøv med varmepistol viss du ikkje har gjort det. Så er det trikset med å snu ramma opp/ned og klemme fast setepinnen i skrustikka, viss det er mogleg. Da får du godt tak i ramma til å vri. I tillegg så kan det da hjelpe viss du har ein kompis som slår hardt på setepinnen eller seterøyret samtidig med at du vrir.

Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: torstein] #2595484 15/03/2020 16:31
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Hvis jeg var deg ville jeg ofret setepinnen. Kutt av og sag innenfra og plukk ut.

Har selv ødelagt en ramme ved å rugge løs pinnen - det forsvant nok karbon i prosessen til at seterørets diameter ble for stor.

Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: torstein] #2595486 15/03/2020 16:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner at du allerede har forsøkt det som beskrives i denne videoen, men poster for sikkerhets skyld.

Har ikke prøvd selv, men lagt merke til italienske Effetto Mariposa Carbomove. Skal fungere både på karbon og metaller.

[Linket bilde fra bikeshop.no]

Forhandles bl.a. av Bikeshop. I disse tider vil de kanskje sende varer som er i butikk, ikke kun fra lager.

Typical applications:
- removal of a seat-post;
- removal of threaded bottom brackets;
- removal of aerodynamic extensions from their clamps.

Example – using Carbomove for a seized seat-post:
- Create a funnel by wrapping the seat tube with packing tape, leaving it open around the seized seat-post;
- spray abundantly Carbomove inside the funnel, in order to have the interface between seat-post and seat tube constantly moisted;
- let it rest for a few hours. If needed, spray more Carbomove if needed;
- check if the seat-post starts to move. If it’s still stuck, repeat from #2.

Tidenes korteste og mest feildaterte test i CyclingWeekly ICON_SMILE

I siste omgang ville jeg heller trillet den innom et verksted enn å ta grep som kan ødelegge setepinnen eller i verste fall skade seterøret.

Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: Sepeda] #2595501 15/03/2020 18:06
torstein Offline OP
OP Offline
Sitat: Sepeda
Har ikke prøvd selv, men lagt merke til italienske Effetto Mariposa Carbomove. Skal fungere både på karbon og metaller.

Forhandles bl.a. av Bikeshop. I disse tider vil de kanskje sende varer som er i butikk, ikke kun fra lager.

Takk for tips. Spray bestilt fra Bikeshop.

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne? [Re: torstein] #2595502 15/03/2020 18:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torstein
Spray bestilt fra Bikeshop.

Håper det fungerer. Men som jeg var inne på, synes de ikke å ha den på lager for netthandel. Om du ikke allerede har ordnet det, ville jeg fulgt opp med en anmodning om at de sender fra butikk.

Moderator  support