Har en Cube Reaction GTC SL, karbon ramme med alu setepinne.
Under et lengre ufrivillig skadeavbrekk ble sykkelen stående, og nå får jeg ikke løsnet setet. Har prøve varme, kjøling, tynn olje, vold etc., men får ikke løsnet. Er redd for å ødelegge rammen med å bruke for mye krefter, og har heller ikke lyst il å prøve å splitte/kutte pinnen innefra med baufil. Noen som har gode tips?
Aluminium og karbon kan skape en galvaniseringslignende effekt. Det vil si at det sitter veldig godt fast. Jeg hadde en Campagnolo Record pinne som satt fast i en alu-ramme og prøvde alle tingene du nevner minus baufil. Det som gjorde susen til slutt var at jeg satte på et gammelt sete, tredde et rør mellom seterailsene, la ramma på et bord og stod på ramma mens jeg vrei rundt. Det gikk til slutt men jeg holdt på å få hjerneslag. Det gikk tilsynelatende bra med både ramma og setepinnen(bortsett fra klarlakken nederst) men ikke setet. En annen observasjon jeg gjorde var at VD-40 trekker seg inn i karbon og får den til å svelle så det er ikke noe lurt.
Re: Setepinne fast i ramme, hvordan løsne?
[Re: torstein]
#259547015/03/202013:58
Kor mykje varme brukte du? Prøv med varmepistol viss du ikkje har gjort det. Så er det trikset med å snu ramma opp/ned og klemme fast setepinnen i skrustikka, viss det er mogleg. Da får du godt tak i ramma til å vri. I tillegg så kan det da hjelpe viss du har ein kompis som slår hardt på setepinnen eller seterøyret samtidig med at du vrir.
[Re: torstein]
#259548415/03/202016:31
Skjønner at du allerede har forsøkt det som beskrives i denne videoen, men poster for sikkerhets skyld.
Har ikke prøvd selv, men lagt merke til italienske Effetto Mariposa Carbomove. Skal fungere både på karbon og metaller.
Forhandles bl.a. av Bikeshop. I disse tider vil de kanskje sende varer som er i butikk, ikke kun fra lager.
Typical applications: - removal of a seat-post; - removal of threaded bottom brackets; - removal of aerodynamic extensions from their clamps.
Example – using Carbomove for a seized seat-post: - Create a funnel by wrapping the seat tube with packing tape, leaving it open around the seized seat-post; - spray abundantly Carbomove inside the funnel, in order to have the interface between seat-post and seat tube constantly moisted; - let it rest for a few hours. If needed, spray more Carbomove if needed; - check if the seat-post starts to move. If it’s still stuck, repeat from #2.
Tidenes korteste og mest feildaterte test i CyclingWeekly
I siste omgang ville jeg heller trillet den innom et verksted enn å ta grep som kan ødelegge setepinnen eller i verste fall skade seterøret.
[Re: Sepeda]
#259550115/03/202018:06
Håper det fungerer. Men som jeg var inne på, synes de ikke å ha den på lager for netthandel. Om du ikke allerede har ordnet det, ville jeg fulgt opp med en anmodning om at de sender fra butikk.