Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Dro du på hytta?

Re: Dro du på hytta? [Re: Asterix] #2595903 17/03/2020 20:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Asterix
Ser ikke problemet med å dra på hytten. Skulle man ved en inkurie bli syk å trenge assistanse, så setter man seg jo bare i Teslaen. Den er jo selvkjørende!
Heisann!

PS: husk å dimme varmekablene i oppkjørselen før dere setter snuten hjemover.

Påminnelse, må ikke glemme å sette av au Pairen på toget i Gol.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dro du på hytta? [Re: Asterix] #2595935 18/03/2020 06:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Asterix
Ser ikke problemet med å dra på hytten. Skulle man ved en inkurie bli syk å trenge assistanse, så setter man seg jo bare i Teslaen. Den er jo selvkjørende!
Heisann!

PS: husk å dimme varmekablene i oppkjørselen før dere setter snuten hjemover.

Men spøk til side. Nå man merker at man får symptomer, blir mange da raskt ute av stand til å kjøre bil?

I Oppdal så ordføreren før hyttenekten kom at han var ikke så bekymret for at folk fra Trondheim kom til bygda så lenge de holdt seg unna sentrum og returnerte med en gang de fikk symptomer. Hvis en lokal Oppdøl blir syk, fraktes han til Trondheim likevel.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2595936 18/03/2020 06:57
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: GeirK
Men spøk til side. Nå man merker at man får symptomer, blir mange da raskt ute av stand til å kjøre bil?

Mitt inntrykk er nei, om du overhode blir spesielt dårleg. Sjølv om du er i risikogruppa tek det tid..Og i aldersgruppa med størst sannsynlegheit for død (80+) er det vel færre som har lappen og kjører uansett.

Rimeleg random link:
"Covid-19 is a mild infection for eight out of 10 people who get it and the core symptoms are a fever and a cough."

https://www.bbc.com/news/health-51214864

Redigert av TrondAM; 18/03/2020 07:04.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595942 18/03/2020 07:36
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Synes denne artikkelen beskriver det mange hytteeiere tenker om dagen på en ganske god måte:
Ingress: "Når myndighetene inviterer til å investere i dyre hytter på bygda, følger det et ansvar med."
https://www.nrk.no/ytring/i-gode-og-onde-dager-1.14946751

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595944 18/03/2020 07:47
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ugla
Synes denne artikkelen beskriver det mange hytteeiere tenker om dagen på en ganske god måte:
Ingress: "Når myndighetene inviterer til å investere i dyre hytter på bygda, følger det et ansvar med."

Jeg leste teksten og er enig i mange av argumentene hennes, men folk glemmer jo at skatten går til hjemkommunen. Hyttekommunen står igjen med betydelig mindre enn summen det koster å sørge for godt helsevesen.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2595955 18/03/2020 08:37
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen

Jeg leste teksten og er enig i mange av argumentene hennes, men folk glemmer jo at skatten går til hjemkommunen. Hyttekommunen står igjen med betydelig mindre enn summen det koster å sørge for godt helsevesen.

Eiendomsskatt og kommunale avgifter går direkte til kommunen. Så skal jeg la være å kommentere på de statlige overføringene og hvem som i hovedsak bidrar mest iht. SSB

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595961 18/03/2020 09:36
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Eiendomsskatt og kommunale avgifter går direkte til kommunen. Så skal jeg la være å kommentere på de statlige overføringene og hvem som i hovedsak bidrar mest iht. SSB

Så det du ikke kommenterer er et argument for eller mot at fjellkommuner ikke prioriterer krisekapasitet i stor grad?

Re: Dro du på hytta? [Re: TrondAM] #2595964 18/03/2020 09:55
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: TrondAM

Mitt inntrykk er nei, om du overhode blir spesielt dårleg. Sjølv om du er i risikogruppa tek det tid..Og i aldersgruppa med størst sannsynlegheit for død (80+) er det vel færre som har lappen og kjører uansett.

Rimeleg random link:
"Covid-19 is a mild infection for eight out of 10 people who get it and the core symptoms are a fever and a cough."

https://www.bbc.com/news/health-51214864

Har også lurt på dette.
Er det noen, som har hørt om noen, som har blitt så brå-syke at de ikke ville vært i stand til å kjøre bil noen få timer etter at symptomene kom?

Et sp.mål til.
Hvis eks. 4 stk. i en familie er på en hytte, og en begynner å få symptomer og de ønsker å reise hjem.
Kan de da ta bilen (forutsetter at en "frisk" har lappen) og kjøre hjem alle sammen, eller skal 3 stk. kjøre bil mens smittet person skal fraktes i ambulanse?

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595968 18/03/2020 10:10
olechr Offline
More than words
More than words
Nå har det vel like mye med at Hytteturister skader seg på andre måter. Feks knekker benet når man er på ski o.l. Da tar dette resurser fra helsevesenet. Tipper at feks sykehuset i Lillehammer har en ganske stor andel skader relatert til ski/hytteturisme. Når man nå er i ferd med å gå tom for feks masker på sykehus i Oslo er det ikke så vanskelig å skjønne at sykehusene i distriktene ønsker minst mulig andre skader nå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dro du på hytta? [Re: Kjesk] #2595976 18/03/2020 11:01
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Kjesk

Et sp.mål til.
Hvis eks. 4 stk. i en familie er på en hytte, og en begynner å få symptomer og de ønsker å reise hjem.
Kan de da ta bilen (forutsetter at en "frisk" har lappen) og kjøre hjem alle sammen, eller skal 3 stk. kjøre bil mens smittet person skal fraktes i ambulanse?

Får du "symptomer" på en influensa aka. Covid19 så skal du og de 3 andre isolere dere hjemme i 14 dager. As simple as that. Hvorfor skal du dra inn ambulanse her? Ja, blir du dausjuk så får man komme seg på sjukehus, men resten av tiden så skal flest mulig gjøre minst mulig ut av seg for å holde smitten på et "kontrollert" nivå. Så stay calm.

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595979 18/03/2020 11:25
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V

Denne artikkelen er et eksempel på harmdirrende motstand mot å føye seg etter de pålegg som blir satt. Folk på 1. klasse skal ha seg frabedt at taffelmusikken opphører på Titanic når skipet får slagside og er på vei ned. De har jo tross alt bladd opp en formue til rederiet for å ha det trivelig...

Redigert av Velte_Petter; 18/03/2020 11:27.
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595982 18/03/2020 12:01
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen

Dere som liker denne, hvordan tenker dere dette løst i praksis?

Jeg betaler eiendomsskatt til Trysil Kommune. Samlet får de inn cirka 39 millioner. (SSB)
Men de har nesten 750 ansatte innenfor kategorien helse (SSB) for å dekke normale behov på tvers av kommunen, og sørge for at de har kapasitet til å både dekke oss hyttefolk og kommunens beboere samtidig.

Hvordan tenker dere at de samtidig skal være beredt for en pandemi som denne?
Skal de til enhver tid ha flere ansatte i beredskap? For en hendelse som det er nesten 100 år siden sist vi så? Vi mangler jo allerede sykepleier og leger i Norge, og må leie inn fra utlandet...
Og utstyr? Både sengeplasser, i dette tilfelle respiratorer, i neste tilfelle kanskje dialysemaskiner, og selvsagt alltid et stort lager antibiotika, antivirale medikamenter m.m? Som går ut på dato og må oppdateres jevnlig.

Og hva med transport? Skal de ha flere ambulaner, og evt. helikopter, for å kunne frakte folk til Elverum, Hamar og evt. Lillehammer ved behov i tillegg?
osv osv osv.

Hvordan tenker dere alt dette løst, slik at hyttefolkene skal fortsette å ha autonomien til å bruke hyttene sine?

Åpen for å høre gode forslag, både økonomisk og basert på scenarier. ICON_SMILE

Redigert av Trygve_; 18/03/2020 12:03.
Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2595990 18/03/2020 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Trygve_
[

Jeg betaler eiendomsskatt til Trysil Kommune. Samlet får de inn cirka 39 millioner. (SSB)
Men de har nesten 750 ansatte innenfor kategorien helse (SSB) for å dekke normale behov på tvers av kommunen, og sørge for at de har kapasitet til å både dekke oss hyttefolk og kommunens beboere samtidig.

Hvordan tenker dere at de samtidig skal være beredt for en pandemi som denne?
Skal de til enhver tid ha flere ansatte i beredskap? For en hendelse som det er nesten 100 år siden sist vi så? Vi mangler jo allerede sykepleier og leger i Norge, og må leie inn fra utlandet...
Og utstyr? Både sengeplasser, i dette tilfelle respiratorer, i neste tilfelle kanskje dialysemaskiner, og selvsagt alltid et stort lager antibiotika, antivirale medikamenter m.m? Som går ut på dato og må oppdateres jevnlig.

Og hva med transport? Skal de ha flere ambulaner, og evt. helikopter, for å kunne frakte folk til Elverum, Hamar og evt. Lillehammer ved behov i tillegg?
osv osv osv.

Hvordan tenker dere alt dette løst, slik at hyttefolkene skal fortsette å ha autonomien til å bruke hyttene sine?

Åpen for å høre gode forslag, både økonomisk og basert på scenarier. ICON_SMILE

Man sier at dersom du får symptomer, må du ordne med hjemtransport selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2595992 18/03/2020 12:48
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

Artikkelen peker jo på at det er kommunen som må ta et ansvar:

"Var det ingen politikere i hyttekommunene som tenkte på at gråværsdagene ville komme og at kommunen hadde et ansvar for samfunnssikkerheten til både fastboende og hyttefolk?"

Så jeg lurer fortsatt på hvilke scenarier man ønsker at kommunene skal investere i og ta høyde for, og hvordan.

Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2595994 18/03/2020 12:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"Var det ingen politikere i hyttekommunene som tenkte på at gråværsdagene ville komme og at kommunen hadde et ansvar for samfunnssikkerheten til både fastboende og hyttefolk?"

Så jeg lurer fortsatt på hvilke scenarier man ønsker at kommunene skal investere i og ta høyde for, og hvordan.

Jeg mener hyttekommunene må ta høyde for og investere i den helsekapasiteten de trenger ved fullt hyttebelegg i normale tider.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2595997 18/03/2020 13:10
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

Jeg mener hyttekommunene må ta høyde for og investere i den helsekapasiteten de trenger ved fullt hyttebelegg i normale tider.

Nettopp, og ikke for ekstreme situasjoner som dette.

Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2596002 18/03/2020 13:58
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Lurer på det samme, men en ting som tydeligvis burde vere bedre er muligheten til å raskt skalere opp kapasiteten på legevaktstelefonen med en ekstra førstelinje, det trenger ikke å vere hyttekommunen som har folkene til det engang.
Det vil kunne gi litt realisme i forslaget til GeirK om at man skal si til folk at de skal reise hjem om de blir syke.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2596004 18/03/2020 14:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Altså, det leserinnlegget på nrk.no...

"Problemet er at politikere og entreprenører fra bygdene, tiljublet av politikere på Storting og regjering, har invitert mennesker til å investere flere millioner kroner i fine hytter, noen ganger større enn leiligheten de har i byen, for at bygdefolket skulle ha inntekter. Slik at de selv slapp å flytte til byen."

Mener hun seriøst at hytteeiere omtrent bygger hyttene sine som veldedighet til fattigfolket på bygda?

Den neste setningen måtte skrives om, og endte med dobbelt "overrasker":

Opprinnelig setning: Det overrakser meg at folk ikke forstår at vi er i en ekstremsituasjon det er mye mer effektivt å tilpasse seg, enn å bygge beredskap for.
Korrigert setning: Det overrasker meg at det overrasker meg at folk ikke forstår...

Det vi står overfor nå er en veldig ekstrem situasjon, selv sett i forhold til 22. juli. I tiden som fulgte 22. juli skrek folk over hverandre for å fortelle hvor håpløst det var at ikke hvert lille lendsmannskontor rundt i landet har sitt eget Navy Seals team og kamphelikopter klar til å gå i lufta på 5 minutters varsel. I ettertid har vel den diskusjonen forsvunnet litt, og selv den daværende opposisjonen virker å synes det er bedre å la ting være enn å øke skattene for å betale for det.

Jeg gleder meg til å se reaksjoner fra hytteeiere i Trysil og Hafjell når kommunene forteller dem at de vil begynne å skalere for å håndtere hytteboere i ekstrekriser..

Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2596009 18/03/2020 15:25
stosu Offline
Besatt
Besatt

Fullt hyttebelegg i normale tider? Mener du da fullt hyttebelegg eller normal populasjon i hyttekommunen?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Dro du på hytta? [Re: stosu] #2596010 18/03/2020 15:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu

Fullt hyttebelegg i normale tider? Mener du da fullt hyttebelegg eller normal populasjon i hyttekommunen?

Dersom det godtar å ha hele hyttefelt fulle i vinterferien eller påsken, bør de skalere helsetjeneste etter det behovet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2596013 18/03/2020 15:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kan ikke huske å ha lest noe om særs underbemannede helsetjenester i hyttekommuner i 'normalsituasjoner' og regner med at de faktisk har skalert etter behovet. Hva om så det bryter ut en eller annen smittsom sykdom i området? Da ville det alltid vært mulig å tilkalle hjelp fra andre områder. Hva om det bryter ut en eller annen smittsom sykdom i hele landet? Da er det alltid mulig å be (tvinge) folk om å holde seg til sin egen kommune som har skalert helsetjenestene til alle etter litt mindre normale situasjoner.

Me thinks vi er i en mindre normal situasjon og mener sutrehyttefolket kan ta seg en bolle. Om de synes at enten/både og lokale eller/og nasjonale myndigheter skulle ha vært fremsynte nok til å ha helsetjenester til krisetider i bakhånd i tilfelle alle flytter til hyttene sine kunne de vært fremsynte nok til å flytte ut på landet selv for å få det beste fra to sider (og hatt en sekundærbolig i byen for de dagene de skal jobbe eller på skolen om de ønsker det).

Kanhende jeg tar feil, men jeg trur vi står over større utfordringer enn at noen titalls tusen folk ikke fritt kan disponere over hyttene sine i noen måneder.

Re: Dro du på hytta? [Re: Tange] #2596016 18/03/2020 16:17
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Kan ikke huske å ha lest noe om særs underbemannede helsetjenester i hyttekommuner i 'normalsituasjoner' og regner med at de faktisk har skalert etter behovet. Hva om så det bryter ut en eller annen smittsom sykdom i området? Da ville det alltid vært mulig å tilkalle hjelp fra andre områder. Hva om det bryter ut en eller annen smittsom sykdom i hele landet? Da er det alltid mulig å be (tvinge) folk om å holde seg til sin egen kommune som har skalert helsetjenestene til alle etter litt mindre normale situasjoner.

Me thinks vi er i en mindre normal situasjon og mener sutrehyttefolket kan ta seg en bolle. Om de synes at enten/både og lokale eller/og nasjonale myndigheter skulle ha vært fremsynte nok til å ha helsetjenester til krisetider i bakhånd i tilfelle alle flytter til hyttene sine kunne de vært fremsynte nok til å flytte ut på landet selv for å få det beste fra to sider (og hatt en sekundærbolig i byen for de dagene de skal jobbe eller på skolen om de ønsker det).

Kanhende jeg tar feil, men jeg trur vi står over større utfordringer enn at noen titalls tusen folk ikke fritt kan disponere over hyttene sine i noen måneder.

Dette er vel mer lokalavis mat enn riksmedia tidligere. Feks Irritert Osloboer som måtte vente 6 timer for sjekk på Lillehammer Legevakt etter skulder ut av lett typ. Eller damen som falt på langrenn på sjusjøen som ble frakta til Herredshuset i Moelv med en lege på vakt hele helga,.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Dro du på hytta? [Re: Tange] #2596022 18/03/2020 17:56
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange
Om de synes at enten/både og lokale eller/og nasjonale myndigheter skulle ha vært fremsynte nok til å ha helsetjenester til krisetider i bakhånd i tilfelle alle flytter til hyttene sine

Tror noen og enhver ville uttrykt misnøye med pengebruken hvis vi hadde begynt å bygge opp dekkende helsetjenester for alle i alle kommunene de kan finne på å ville være i.
Det kreves litt mye mer sykehuskapasitet hvis det skal være full dekning for folk både i Oslo, Tjøme og Hemsedal. Og det vil koste mye mer enn det man får inn i eiendomskatt på hyttene.

Det finnes selvsagt argumenter for at folk skal få bruke hyttene sine, men jeg tenker at vi i en krisesituasjon ikke kan forvente at det er dekning på mer enn bostedsadressen. Noe annet er så latterlig dyrt at det ikke er gjennomførbart.

Redigert av Bøygen; 18/03/2020 17:57. Rediger grunn: endret understatement
Re: Dro du på hytta? [Re: Gråstein] #2596024 18/03/2020 18:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Gråstein
Altså, det leserinnlegget på nrk.no...

"Problemet er at politikere og entreprenører fra bygdene, tiljublet av politikere på Storting og regjering, har invitert mennesker til å investere flere millioner kroner i fine hytter, noen ganger større enn leiligheten de har i byen, for at bygdefolket skulle ha inntekter. Slik at de selv slapp å flytte til byen."

Mener hun seriøst at hytteeiere omtrent bygger hyttene sine som veldedighet til fattigfolket på bygda?

Nei, men kommunene med mange hytter og få beboere er ikke levedyktige uten hytteturismen. De legger igjen store summer i det lokale næringslivet, både når hytta bygges og ikke minst når den er i drift, de betaler eiendomsskatt og kommunale avgifter, de finansierer infrastruktur, de skaffer inntekter til grunneiere mm.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2596026 18/03/2020 18:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Nettopp, og ikke for ekstreme situasjoner som dette.

Men de gjør jo ikke det heller. Den ene ordføreren etter den andre har jo stått fram i riksdekkende media og erklært at deres primærhelsetjeneste i utgangspunktet er dimensjonert for egen befolkning og ikke noe mer.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2596030 18/03/2020 18:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Men de gjør jo ikke det heller. Den ene ordføreren etter den andre har jo stått fram i riksdekkende media og erklært at deres primærhelsetjeneste i utgangspunktet er dimensjonert for egen befolkning og ikke noe mer.

Har knøttebygda Hemsedal røntgen på legevakta?

Re: Dro du på hytta? [Re: Appelsin] #2596033 18/03/2020 18:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Appelsin

Har knøttebygda Hemsedal røntgen på legevakta?

Aner ikke, jeg oppholder meg ikke der. Dessuten er legevakta delt, en kommunal del og en statlig, ikke glem det. - men du kan jo se hva kommunene uttaler selv:
https://www.nrk.no/norge/bor-vaere-en-vekker-for-alle-hyttekommuner-1.14948279

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2596038 18/03/2020 18:48
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Aner ikke, jeg oppholder meg ikke der. Dessuten er legevakta delt, en kommunal del og en statlig, ikke glem det. - men du kan jo se hva kommunene uttaler selv:
https://www.nrk.no/norge/bor-vaere-en-vekker-for-alle-hyttekommuner-1.14948279

Ja, altså ikke klare for slike ekstraordinære hendelser som nå, og tydeligvis ikke for fremtiden med flere eldre, men akkurat det er vi vel alle enige om?
For en normal påske fungerer det vel fint? Om ikke hadde vi hørt klaging hver påske.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2596050 18/03/2020 19:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sånn omtrent som her (Østlandet). Skal du på legevakta i helgen eller om kvelden er det fort 3-4 timers ventetid. Og da et av våre barn hadde puttet et maiskorn i nesa ble vi pent bedt å dra 'på byen' (Oslo) dagen etter for de hadde de ikke utstyr til. (Trudde de ville hatt noe spesialverktøy til pirking. Hadde jeg vist at de bare skulle prøve seg frem med en arterietang, eller hva den nå heter, hadde jeg tatt jobben selv med en gang.)
Ikke dramatisk altså.

Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2596051 18/03/2020 19:51
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu

Dersom det godtar å ha hele hyttefelt fulle i vinterferien eller påsken, bør de skalere helsetjeneste etter det behovet.

Mener du seriøst at en gjennomsnittlig bygdekommune skal investere i et fullverdig helsetilbud med kirurgisk, røntgen, overvåkning+++?
Da vil jeg tro hytteeiere må akseptere en langt høyeste eiendomsskatt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Moderator  support