Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Aktiviser plan C

Aktiviser plan C #2594978 13/03/2020 09:45
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Når plan A (Mallorca) ryker, plan B (mye Trysilfjellet + topptur+ lokal sykling) ryker så er jeg nå på plan C for en innholdsrik aktiv påske.
Kriteriene er Norge, ikke tett med folk, og muligens ta i bruk campingvogna mht overnatting, evt campinghytter.
Har lurt på det er kanskje nå jeg skal ta turen til Rogaland ? For der kan en vel kombinere landeveis sykling og toppturer på ski ? er for eksempel Lysebotn veien åpen (om en måned) ? Evt andre turer i Agder/Telemark som kan være fine da, uten for tett trafikk/isete veier ? Jotunheimen, Romsdalen, Sunnmøre etc er aktuelle for toppturer, men finner ikke sykling så tidlig på våren som så spennende. Mulig jeg tar feil mht Sunnmøre.

Noen tips ? selvsagt med forbehold om virussituasjon fremover. Men kjenner at å tråkke timesvis langs Glomma eller ta bilen til Løten for å sykla på Hedmarken ikke frister like mye som å sykle noe nytt. Ikke like gøy på rulla heller når all den beste underholdningen blir borte (les div vårklassikere og annen sport).

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2594984 13/03/2020 10:11
V
Vereide Offline
Fersking
Fersking
V
Tenker veldig på Rogaland selv, men jeg tror (uten å vite noe sikkert) at det er offensivt å håpe på fine tørre asfaltveier på 950 meters høyde tidlig i april? Resten av Jæren burde derimot være et bra alternativ, dog flatere.

Lysevegen informasjon
Der står det at den åpner i mai, avhengig av snøforhold.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595000 13/03/2020 11:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Plan D... har blitt elendig med sykling, ski og trening etter at jeg fikk problemer med en skulder etter jul. Motivasjonen har også fått en liten knekk. Klokke interessen jeg la fra meg for 10 år siden har blusset kraftig opp og jammen kom det en gammel drøm/sportsbil i garasjen også. Når Mallorca og noen ritt går fløyten i tillegg blir det stusselig. Gretne gamle gubber som får for mye tid til egne tanker og sover dårlig om natten frarådes.....

Planen i år er langturer, kaffe&bakverk, sol&sommer, pene&barberte ben, grus på fjellet og ferie i Norge.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595007 13/03/2020 11:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har koronafri hytte i Nordmarka. Der tenkte jeg å gå på langrenn noen uker til, og så sykle masse i nærområdet. Det er på tide å sykle i hjulsporene fra den gangen interessen for sykling oppsto. Det gleder jeg meg til!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Aktiviser plan C [Re: Vereide] #2595010 13/03/2020 11:32
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Vereide
Tenker veldig på Rogaland selv, men jeg tror (uten å vite noe sikkert) at det er offensivt å håpe på fine tørre asfaltveier på 950 meters høyde tidlig i april? Resten av Jæren burde derimot være et bra alternativ, dog flatere.

Lysevegen informasjon
Der står det at den åpner i mai, avhengig av snøforhold.

Takk for info. Da utgår nok Rogaland i påska, og heller tenke dit i sommerferien, for er litt av grunnen til at jeg tenker den retning. Frister vel mest med en toppturpåske også når jeg tenker meg om.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595053 13/03/2020 13:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra et smittevern-perspektiv så bør du sykle rett ut fra hjemmet og tilbake igjen. Hvis du likevel velger å dra noe sted så bør du oppholde deg der hele tiden og selvsagt med base i egen campingvogn.

Du må også tenke på at alle andre kan og vil gjøre som deg. Alle de som tror det er en god ide å dra til f.eks Hemsedal i helga har ikke fulgt den tankerekken helt ut og bør snarest vende hjem.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595074 13/03/2020 14:24
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Presiserer som jeg skrev øverst at det er om ca 1 måned, og hvis forholdene tilsier at det da er greit å "være på farten" innenlands der en ikke oppsøker folkemengder.

Re: Aktiviser plan C [Re: EmilZipp] #2595084 13/03/2020 14:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: EmilZipp

Planen i år er langturer, kaffe&bakverk, sol&sommer, pene&barberte ben, grus på fjellet og ferie i Norge.

Tiltredes! (bortsett fra barbering, det ser veldig tvilsomt ut på litt daffe mosjonistbein).

Create the problem and sell the solution
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595106 13/03/2020 15:52
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er vel rådene at vi skal reise minst mulig også innenlands. Jo mindre vi rører oss, jo større kjangs er det for at spredningen stagnerer. Når man ser hvilke konsekvenser det har og kommer til å ha er det greit å følge de rådene. Ser man til feks Italia er kjangsen for at dette er enda større her hjemme om en mnd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595114 13/03/2020 16:41
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Heisann. Her er et seriøst råd. Skjerjehamn i ytre Sogn. Veldig øde, men restaurant og pub. Nydelig sykling i området! Vi drar av og til dit med båt i påsken og det blir nydelige sykkelturer av det. Gode muligheter med bobil eller vogn, tror jeg.

Re: Aktiviser plan C [Re: olechr] #2595128 13/03/2020 17:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: olechr
Nå er vel rådene at vi skal reise minst mulig også innenlands. Jo mindre vi rører oss, jo større kjangs er det for at spredningen stagnerer. Når man ser hvilke konsekvenser det har og kommer til å ha er det greit å følge de rådene. Ser man til feks Italia er kjangsen for at dette er enda større her hjemme om en mnd.

Enig, men når de sier ting som "ikke reis til hytta på fjellet", er det ikke da først og fremst i kontekst av:
1: Ikke besøk bensinstasjoner/kjøpesenter/butikker på veien eller dagligvarehandel på destinasjonen
2: Ikke få en større opphopning av mennesker på "småstedene", som ikke har helsevesen som er i stand til å takle store mengder syke (eller alternativt som krever lang/ressurskrevende transport til sykehus)

Jeg tenkte at ferien min i år vil bestå i å kjøpe meg noen ukers matrasjoner på lokalbutikken hjemme, og reise direkte til hytta i bil, for så å gå/sykle i ødemarken på snaufjellet. Kan da ikke være så utrolig mye verre enn å oppholde seg i blokk i Oslogryta, med alle fellesrom, dørhåndtak/knapper osv. det medfører?

Re: Aktiviser plan C [Re: DuffMcShank] #2595144 13/03/2020 19:21
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Sitat: DuffMcShank
Sitat: olechr

Enig, men når de sier ting som "ikke reis til hytta på fjellet", er det ikke da først og fremst i kontekst av:
1: Ikke besøk bensinstasjoner/kjøpesenter/butikker på veien eller dagligvarehandel på destinasjonen
2: Ikke få en større opphopning av mennesker på "småstedene", som ikke har helsevesen som er i stand til å takle store mengder syke (eller alternativt som krever lang/ressurskrevende transport til sykehus)

Jeg tenkte at ferien min i år vil bestå i å kjøpe meg noen ukers matrasjoner på lokalbutikken hjemme, og reise direkte til hytta i bil, for så å gå/sykle i ødemarken på snaufjellet. Kan da ikke være så utrolig mye verre enn å oppholde seg i blokk i Oslogryta, med alle fellesrom, dørhåndtak/knapper osv. det medfører?

Alle de gangene jeg har vært på legevakta har jeg ikke vist at jeg skulle det noen timer tidligere. Når det er så mange som drar til Hemsedal i helgen så vil en viss prosentandel komme i kontakt med helsevesenet og ta opp resurser som de helst vil ha i beredskap for lokalbefolkningen.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595145 13/03/2020 19:28
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette handler ikke bare om spredning, men også beredskap. Av de 25.000 som drar til Hemsedal, så er mange av dem smitta allerede og vil få behov for legehjelp. Hemsedal kommune har ingen som helst kapasitet til å håndtere et slikt scenario.

Re: Aktiviser plan C [Re: Alpers] #2595148 13/03/2020 19:50
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Alpers
Har koronafri hytte i Nordmarka.

Ser det er en hytte på Sørsetra i Krokskogen på Finn, den må en syklende skiløper handle sporenstreks. Nydelig setervoll så nær Oslo...

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595228 14/03/2020 14:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skal ikke moralisere over enkeltpersoners valg, men det er kanskje ikke så lurt å sykle rulle i klubbtøy, slik en større Østlandsklubb gjorde i dag.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595242 14/03/2020 15:16
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
"Ikke så lurt" kan vel strekkes til "forbanna dumt"? Og i tillegg enten ulovlig eller direkte brudd på retningslinjene som er gitt for organisert idrett.

Re: Aktiviser plan C [Re: Gråstein] #2595323 14/03/2020 21:46
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsdx
Jeg skal ikke moralisere over enkeltpersoners valg [...]

Det synes jeg man godt kan gjøre. All den tid enkelte velger å ikke respektere tiltakene som kommer fra myndighetene de selv har vært med å folkevelge. Jeg kan ikke hindre folk fra å oppføre seg på en måte jeg personlig synes er idiotisk. Men jeg kan gjerne fortelle de hva jeg synes om det. Det har jeg gjort både ovenfor enkelte i relativt nær familie, og enkelte i egen sykkelklubb allerede.

Sitat: Gråstein
"Ikke så lurt" kan vel strekkes til "forbanna dumt"? [...]

Helt enig, er min personlige mening.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595338 14/03/2020 23:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hvilken klubb var dette? Helsedirektoratet har jo forbydd all organisert idrett frem til 26. mars i første omgang.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595343 15/03/2020 07:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke lyst til å henge ut noen. Var en av de litt større man ofte ser ute på veiene. Seks-åtte menn. Det er vel ikke åpenbart at det er forbudt å samle en kameratgjeng i klubbklær og sykle rulle, men signaleffekten er uheldig.

Re: Aktiviser plan C [Re: larsdx] #2595358 15/03/2020 08:37
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Jeg skal ikke moralisere over enkeltpersoners valg, men det er kanskje ikke så lurt å sykle rulle i klubbtøy, slik en større Østlandsklubb gjorde i dag.

Vanligvis er jeg enig, men hadde jeg sett det nå så hadde jeg stoppet de. Akkurat i disse tider er det lov å si i fra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595359 15/03/2020 08:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fint at de bruker klubbtøy så vi kan identifisere hvem de er ICON_LAUGH

Jeg synes ikke man skal bli helt hysterisk. Litt som diskusjonen i Sverige. Noen som tror at man helt kan stoppe dette? Hvis svaret er nei - hvor lenge skal man holde på som vi gjør nå?

Det sagt synes jeg fortsatt ikke det der var en god ide. Går helt fint å sykle alene nå synes jeg.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595414 15/03/2020 11:23
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Spørsmål 1, Har antallet jeg følger på strava som logget "strålende skitur på fjellet" i går og som har vært aktive i "hets av dassrullkjøpere trådene" gått ned ?

Alternativ a) Selvsagt vi retter oss etter myndighetene
Alternativ b) vel alternativ b) er rett dvs trafikk som før

Spørsmål 2, reiste alle disse opp før oppfordring/regel kom og fortet de seg hjem når varselet kom ?

Alternativ a) ga pokker, reiste opp fredag og gledet seg over litt mindre kø og forbannet over manglende trikkeskinner
Alternativ b) selvsagt hadde alle sammen reist onsdag kveld og dro hjem fredag (selv om de logget tur på lørdag)

Re: Aktiviser plan C [Re: Havre] #2595420 15/03/2020 11:37
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Havre
Jeg synes ikke man skal bli helt hysterisk.

Hvorfor bruker vi ord som "hysterisk"? "Hysterisk" er et ladet ord, og vil alltid leses som at man overreagerer. Og "overreagerer" innebærer at man reagerer mer enn man burde. Så du skriver jo egentlig: "Jeg synes ikke vi skal opptre annerledes enn vi burde opptre." Det er å slå inn åpne dører. Det blir som å si: "Jeg synes ingen bør xxx for mye." (Nei, åpenbart ikke. "For mye" er jo - vel - for mye.)

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595432 15/03/2020 12:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Rogaland er ofte glimrende på våren. Selv om veien til Lysebotn ikke er åpen er det fine alternativ med 10-40 min sammenhengende klatringer, samt småsvinget og småkupert terreng. Stort utvalg av veier (bratt eller flate Jæren) med utgangspunkt i for ex Sandnes eller Ålgård.
Da blir det en times kjøretur for å komme opp i snøen. En kan selvsagt bo nærmere snøen, ulempen i påsken er mye biltrafikk opp/ned til skitrekkene.

Re: Aktiviser plan C [Re: Havre] #2595443 15/03/2020 12:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg synes ikke man skal bli helt hysterisk. Litt som diskusjonen i Sverige. Noen som tror at man helt kan stoppe dette? Hvis svaret er nei - hvor lenge skal man holde på som vi gjør nå?

Poenget er ikke å stoppe det, men å spre ut smitten, sånn at ikke alle blir smittet samtidig. Jeg tror inntil videre at dette kan vare nokså lenge, vil gjette på at mange av tiltakene som bl.a. stengte skoler opprettholdes til over sommeren. Tror også vi kommer til å få stengte grenser og kanskje også avstengte områder i løpet av relativt kort tid.

Når folk begynner å dø i større antall vil det kreve ganske mye politisk handlekraft å skulle snu om og innføre normalsituasjon igjen.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595465 15/03/2020 13:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg forstår alt det og jeg er ikke uenig i tiltakene som er blitt innført (uten at jeg har noen formell kompetanse på området). Nå er det slik at besøk hos restauranter, reise på kollektivtransport etc. ikke er forhindret så for meg havner det å sykle sammen litt i samme kategori. Jeg hadde selv ikke gjort det, men synes ikke det er så merkelig hvis noen er uenige (fra offentlig holdt i Sverige eller England per dags dato ville dette vært helt innenfor - er det umulig at de har rett?) så velger de å sykle slik.

Så er det generelt en interessant diskusjon hvor mye skal andres atferd avvike fra ens eget syn på riktig atferd før man reagerer? Blir spesielt relevant i denne type situasjoner (samme som med global oppvarming) hvor andres atferd direkte kan påvirke en selv. For meg er det naturlig å ha en høy toleranse der og er muligens derfor jeg reagerer litt at jeg synes å se en trend i at den toleransen blir mindre og mindre. Det er på sikt mye skumlere for meg enn Corona.

Re: Aktiviser plan C [Re: Havre] #2595473 15/03/2020 14:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
[...]fra offentlig holdt i Sverige eller England per dags dato ville dette vært helt innenfor - er det umulig at de har rett?[...]

Synes også de har en "interessant" tilnærming. Det eneste som er ganske åpenbart, er at tilnærmingen deres ihvertfall er annerledes enn stort sett hele resten av verden. Om deres strategi fungerer så er det jo veldig flott. Men det jeg personlig synes er rart, er at jeg ikke helt ser hvordan de skal kunne avbryte den tilnærmingen dersom den viser seg å slå helt galt ut.

EDIT:
Vi som velger motsatt tilnærming, vi kan alltids bare slippe opp de tiltakene vi har gjort ang. karantene/isolasjon dersom det viser seg at Sverige / England hadde rett. Disse landene derimot kjører ned en enveisgate det blir vanskelig å rygge ut av.
/EDIT

Det eneste man med noenlunde sikkerhet vet så langt er vel at Kina og Sør Korea, som tilsynelatende har klart å få dette under delvis kontroll, har valgt helt motsatt tilnæring enn disse to landene, og at de fleste land med unntak av Sverige England delvis følger samme (men litt mindre aggressive) oppskrift som Kina og Sør Korea valgte.

Redigert av vviz; 15/03/2020 14:58.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595477 15/03/2020 15:22
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det vi også vet med sikkerhet, er at så lenge det er minst to land i verden som gjør det forskjellig, kommer det til å sitte "eksperter" og bruke "men de andre får lov!" som argument for å ikke følge retningslinjene i sitt egent land.

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595481 15/03/2020 15:33
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Forskjellen til Sverige kan kanskje føre til at det blir strengere restriksjoner for nordmenn som vil reise til Sverige enn til andre land når vi etterhvert får lov til å reise igjen? Eller det kan slå andre veien, slik at de blir ferdig med sin "bølge" kjappere (og mer brutalt) enn oss, og sånn sett er tryggere og enklere å dra til?

Re: Aktiviser plan C [Re: Oddefa] #2595485 15/03/2020 16:45
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Og så vet vi at England har 14 døde siden i går..

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino