Planlegger ny sykkel denne sesongen, og jepp, jeg vil ha i pose og sekk... Mest mulig lek og morro nedover, effektiv bortover, og raskest mulig til topps igjen.
Sykler noen få rundbaneritt i året, jevnlig langturer fra skog til skog med en del grus transport, og mye på sti. Sykler i dag på en 100mm rittfulldemper med litt "old school" geometri, og ønsker noe som takler nedover litt bedre, uten å bli alt for tung på langtur.
Da budsjettet ikke er ubegrenset, er brukt sykkel et sannsynlig alternativ.
Snuser på IBIS Ripley (LS), Santa Cruz tallboy 3, Scott spark Ultimate..
F.eks Tallboy 3 i CC utgave med et 27,5+ hjulsett for sti, og et lett 29" ritthjulsett?
Noen som har erfaring å komme med, eller andre forslag?
Re: Forslag til "Down Contry" for sti og litt XC
[Re: Chrstphrsn]
#259439210/03/202007:59
En gruppetest av sykler i denne kategorien kommer i Terrengsykkel nr. 87. Abonnenter har utgaven i posten om en ukes tid fra nå. Det er ikke rimeligste utgave av de ulike modellene, som er testet, men alle kommer i forskjellige oppsett med ulike priser.
Gaute
#259439410/03/202008:04
Planlegger ny sykkel denne sesongen, og jepp, jeg vil ha i pose og sekk... Mest mulig lek og morro nedover, effektiv bortover, og raskest mulig til topps igjen.
Sykler noen få rundbaneritt i året, jevnlig langturer fra skog til skog med en del grus transport, og mye på sti. Sykler i dag på en 100mm rittfulldemper med litt "old school" geometri, og ønsker noe som takler nedover litt bedre, uten å bli alt for tung på langtur.
Da budsjettet ikke er ubegrenset, er brukt sykkel et sannsynlig alternativ.
Snuser på IBIS Ripley (LS), Santa Cruz tallboy 3, Scott spark Ultimate..
F.eks Tallboy 3 i CC utgave med et 27,5+ hjulsett for sti, og et lett 29" ritthjulsett?
Noen som har erfaring å komme med, eller andre forslag?
Jeg ville også vurdert kategorien mellom disse og rene World Cup-racere - Altså sykler med 100-110 mm bak og 110-120 mm foran. Slik som Santa Cruz Blur Trail, Trek Top Fuel, Pivot Mach 4 SL og Specialized Epic EVO for å nevne noen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#259440510/03/202008:44
Sjekk også 2020 Intense Sniper Trail. 2019-modellen var den som startet Down Country-kategorien, men den hadde desverre noen svakheter med lageropphenget som ble fikset i løpet av sesongen. 2020 Sniper XC har 100mm i begge ender, og er like lett som 2019, mens Trail har 120mm i begge ender og en sterkere og stivere bakramme med litt ekstra vekt.
Jeg ville også vurdert kategorien mellom disse og rene World Cup-racere - Altså sykler med 100-110 mm bak og 110-120 mm foran. Slik som Santa Cruz Blur Trail, Trek Top Fuel, Pivot Mach 4 SL og Specialized Epic EVO for å nevne noen. [/quote]
Har sett på santa Cruz Blur Tr og Trek Top fuel, hadde vært interessant å teste dem mot tallboy og Ripley, men demo-testing av sykler på vestlandet er ikke akkurat vanlig kost
Redigert av Chrstphrsn; 10/03/202011:29.
[Re: Ole]
#259447510/03/202011:30
Sjekk også 2020 Intense Sniper Trail. 2019-modellen var den som startet Down Country-kategorien, men den hadde desverre noen svakheter med lageropphenget som ble fikset i løpet av sesongen. 2020 Sniper XC har 100mm i begge ender, og er like lett som 2019, mens Trail har 120mm i begge ender og en sterkere og stivere bakramme med litt ekstra vekt.
Hey, sniper trail ser spennede ut! Takk for tips, må sjekkes nærmere.
#259447910/03/202011:43
Ja burde absolutt vurdere SB100, hadde vært spennende å prøvd, men må innrømme at det frister lite å kjøpe ny sykkel med 100mm vandring bak..
Har sett på Blur Tr og, det hadde absolutt vært interessant å prøve den, og andre rittfulldempere med mer moderne geometri. I det hele tatt hadde det vært spennede å teste to relativt like rittfuldempere med "gammel" og "moderne" geometri mot hverandre. Eventuelt "gammel" geometri med 130-120mm mot moderne geometri med 110/100mm. Men igjen er det ikke mulig å få tak i demosykler her på vestlandet. Kanksje noe for trerrengsykkel?
Ingen tvil om at hjertet sier Tallboy 4, men er redd det blir fryktelig dyrt å få den ned i en ønsket vekt..
Blir ikke TB4 for tung/slakk til mindre tekniske rundbaneritt?
Tror mange overvurderer hvor mye vekten på sykkelen har å si. Om den veier 10,7 eller 11.9 betyr ikke så fryktelig mye. Dekk skiller betydelig mer på hvor fort det går. Har selv bygget meg en Ripley LS nå, dog har jeg fokusert på lekenhet, funksjon og at det er solid, heller enn lettest mulig. Etter å ha sykla rundt på en 14 kilos 140mm 27,5+ i fjor, hvor jeg satte nye perser på typisk xc-terreng, har jeg slutta å tenke så mye på vekt.
Jeg måtte spørre meg selv hva jeg skulle bruke sykkelen mest til. Her ble det sti, lek og moro, sykkel ble kjøpt deretter. Man kan smelle på xc-dekk og lettere hjul å få en rimelig rå rittmaskin likevel. Skal du sykle mest ritt, men også ha mulighet til litt grovere moro av og til så stiller det seg annerledes.
Hva angår effektivitet bortover og oppover (uten lockout) har jeg tilgode å prøve noe som funker bedre enn DW-link til sittende gamping over røtter og steiner. Her er det helt sikkert like mange meninger som det er syklister.
You are what you eat...mmm nuts
#259456210/03/202020:06
Nei. Og, som påpekt over, vekt er ikke alt. Da vi testet syklene i den aktuelle kategorien i Spania, hadde vi et par dager hvor vi kjørte runder i samme løypa. Hyppige sykkelbytter, justering og tilpassing av lufttrykk i dempere og gafler, så nye runder med høyt tempo for å sammenligne. For min del var det puls oppunder terskel omtrent hele dagen. Hver runde tok omkring 20 min og inneholdt bratte og seige klatringer på både kjerrevei og teknisk krevende sti, raske strekk og utforkjøring på til dels grov sti. Litt lang, men terrenget er akkurat sånn det ofte er i et rundbaneritt. Vi konkluderte med at vi neppe ville kjørt noe fortere med reindyrka rittfulldempere. Det var en tankevekker for min del.
Gaute
[Re: gauter]
#259460311/03/202008:29
Nei. Og, som påpekt over, vekt er ikke alt. Da vi testet syklene i den aktuelle kategorien i Spania, hadde vi et par dager hvor vi kjørte runder i samme løypa. Hyppige sykkelbytter, justering og tilpassing av lufttrykk i dempere og gafler, så nye runder med høyt tempo for å sammenligne. For min del var det puls oppunder terskel omtrent hele dagen. Hver runde tok omkring 20 min og inneholdt bratte og seige klatringer på både kjerrevei og teknisk krevende sti, raske strekk og utforkjøring på til dels grov sti. Litt lang, men terrenget er akkurat sånn det ofte er i et rundbaneritt. Vi konkluderte med at vi neppe ville kjørt noe fortere med reindyrka rittfulldempere. Det var en tankevekker for min del.
Hører du sier at sykkelen var tryggere i utforkjøringer når den var lettere. Kan det tenkes at plasseringa av veldig mye vekt på en plass gjorde den ustabil, heller enn at det var kun økt vekt som gjorde det? Min erfaring er at litt mer vekt gir en betydelig økt stabilitet. Dere som har testet elsykler nå nevnte vel også at dere kunne gønne på nedover på en helt annen måte enn med tradisjonelle sykler, om jeg ikke husker helt feil?
Redigert av Hoaas; 11/03/202009:22.
You are what you eat...mmm nuts
#259463511/03/202010:00
Jeg har for tiden Down-country'a min '19 Stumpjumper LT. Bøffa 130mm gaffel fra vintersykkelen, kjøpte ST 120mm bakdemper/yoke brukt fra en av mange som har "oppgradert", og monterte lett hjulsett fra tidligere rittsykkel med Fast Trak. Ellers ingen flere endringer. Forskjellen fra standardoppsettet med grove 2.6 og 150-gaffel/demper er heftig. Null problem å kjøre rundbane, TSR eller UB med denne, selv om vekta vaker på rett under 13 kg. Nedover er det bare mekanisk sympati/lommebok som stopper meg fra å nesten matche grovoppsettet fartsmessig.
#259475611/03/202021:23
Takk for all god tilbakemeldig, føler jeg skyldere dere å fortelle utfallet av saken.
Etter flere innspill, og ikke minst terrengsykkels artikkel om rittsykkel vs stisykkel, begynte jeg å vurdere om jeg egentlig trengte en så lett sykkel. Kjørestilen min har blitt "brattere og grover" det siste året, og jeg sykler ikke så mange rundbaneritt lenger.
Da en veldig pent brukt 2019 Fuel EX 9.9 ble lagt til salgs i nærheten, slo jeg til Den var grovt skodd med XR5 2.6 foran og bak, så jeg fikk med et sett XR4 2.6 foran og 2,4 bak. Fremdeles er den over kiloet tyngre enn min forrige sykkel, og det kjennes oppover, men for en drøm å sykle i terrenget Blir nok et nytt, letter og smalere hjulsett med lettere dekk etter hvert, slik at jeg kan veksle, men nå må lommeboken til seters først!