Jeg ser frem til å erstatte piggdekktreskeverket med lettere utstyr, men ser at jeg må bytte et dekk som ikke tålte vinterlagringen. Sykler på:
Bianchi Sempre Pro
Campa Bora Ultra Two
Ultegra Di2 6870
25mm Vittoria Corsa pariserdekk
Kan jeg bytte ut med 28mm Corsa uten å subbe borti tro? Er det noen erfaringer med dette? Jeg finner delte meninger på nett - noen mener 28 går fint inni denne årgangen av Ultegra-bremsene og andre er litt usikre. Veier 77kg og synes det er gøy å tråkke hardt, så litt svai i hjulsettet blir det jo (forhåpentligvis).
Jeg satte Gp4000 28mm på en Ultegra 6800 sykkel en gang. Jeg hadde ingen problemer med bremsekaliperne, men det ble for bredt for den ramma jeg prøvde på derimot.
Takk for kjappe svar. Det står vel muligens på ramma da. Som bildene viser så er det ganske liten forskjell på ramme og bakbrems, tror jeg ser drøyt 2mm klaring på hver side og muligens 2-3 i høyden. Får teste uten lim først. Har erfaring fra tidligere med et sett 25mm FMB som passet flott i en Colnago C59 i butikk - og innen jeg hadde lagt inn første mila så var en fint lite parti med lakk slipt bort fra bakgaffelen.
Jeg har kjørt med 28 mm dekk på Sempre Pro. Det var riktignok Hutchinson Sector 28 slangeløse. Satte i 27 mm Vittoria Pavé CG (de klassiske grønne) parisere på Ambrosiofelger for moro en gang. Trangt å få inn bakhjulet, men klaringen til ramma var adekvat (3 mm) når ting var på plass. Og det så ut som en million. Brosteinsknuser. Bremsene var riktignok Campa Super Record (skeleton- typen, 2009-2018).
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Re: 28mm pariserdekk på Ultegra 6800 felgbremser?
[Re: Valentino]
#259419909/03/202007:24
Kan du/dere si noe om egenskapene til Sempre Pro?? Det er jo noen til salgs på finn, og det er ganske fristende for en mann som allerede er svak for celeste.
Geometrien er klassisk Bianchi. Noen vil si at den styrer som en (gammel) Supersix, men det er nok heller omvendt. Cannondale mer eller mindre rappet Bianchis geometri den gang de begynte å levere sykler til Cipo. Jeg har bombet ned mange alpepass på en og den er dønn solid i 90 km/t. Klatre kan den og.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Sempre Pro er regnværssykkelen min, og den er solid. Jeg merker ikke helt forskjellen på aero vs vanlig skal jeg være ærlig, går etter utseende og feeling. Denne føles bra. Styrerøret skal utsettes for baufil åpenbart, men her har du sykkelen slik den trillet inn på kontoret i morges. Første tur med tynne hjul i år.
Håper det holder med en spyling om dagen for å bli kvitt saltrester fra veien. Noen sjanser får man ta.
Dekket holder luft i ca 15-20 minutter - akkurat nok til å komme meg inn på kontoret. Bytter til 28mm på dette hjulsettet. Setter på et rimelig hjulsett i mellomtiden, får tåle de dårlige vibbene noen dagers tid.
Vel - det ble litt for trangt Tror vi ser bort fra 28 på denne årsmodellen. Kjørte framdekket fullt av guffe i stedet, får se om det holder. Men må nok bestille meg noen 25mm (evt 27mm fra en annen leverandør... tips?)
Kjørte framdekket fullt av guffe i stedet, får se om det holder. Men må nok bestille meg noen 25mm (evt 27mm fra en annen leverandør... tips?)
Stiller du på denne i morgen tidlig, Jørn?
Samboer har Specialized Turbo Gripton 26 mm på ritthjulene og er godt fornøyd med disse. Til sammenligning får hun såvidt plass til GP4000S II (clincher) i 25 mm, 28 er bare å glemme. Scott Foil med Dura-Ace 9000 felgbrems.
mvh Helge
Re: 28mm pariserdekk på Ultegra 6800 felgbremser?
[Re: -Jan]
#259428309/03/202012:57
Yes! Helt klart. Guffa holder enn så lenge. Tipper den fine grusen pusser bort bremsebanen i løpet av noen mil, men det får så være. Jeg ser på disse to alternativene. Hva tror dere om sjansene mine?