Om du hadde spurt etter komfortabel landeveissykkel med skiver, god dekklaring og vibrasjonsdemping for et par år siden, ville det vært enkelt å gi deg råd.
I 2020 derimot har landeveissykler i alle variasjoner, opp til de råeste rittsyklene, arvet løsninger og egenskaper fra siste generasjon sporty blandeveissykler, selv geometrisk. Det er allsidighet som gjelder fremfor noe, og man har innsett at alle sykler fortere i komfort. Også proffene.
Men: Ettersom du setter krav om
fester for heldekkende skjermer, tynner det seg alvorlig ut i feltet. Mange på forumet vil rynke på nesen over slikt, men jeg elsker sykler som brukes mye, overalt og under alle forhold. Så skikkelige, solid festede skjermer er topp. Spesielt i Bergen! Og tro det eller ei, skjermer kan være aerodynamisk, om man skulle være opptatt av slikt

Om du vil ha en mer komfortabel utgave av CAAD, behøver du ikke se lengre enn nye
CAAD13. Økt dekklaring oppgitt til 30 mm og trolig plass til 32 eller mer, gir både allsidighet og komfort. Selve rammesettet skal heller ikke være så hardt som forgjengerne. Og den har de etterlyste festene for skjermer!
For øvrig har du allerede nevnt tre gode alternativer.
Siste
Domane peker seg ut ved massiv dekklaring på 38 mm (!) og justerbar, mekanisk demping IsoSpeed. Du får knapt noe mer allsidighet i en landeveissykkel. Men herligheten koster. Skal fungere utmerket, men selv er jeg glad i enkelhet, og vil helst ha vibrasjonsdemping i selve rammematerialet fremfor komplisert mekanikk.
Siste
Roubaix har hydraulisk demping i FutureShock foran og senket feste for setepinne i den vesle boksen på seterøret, for økt fleks. Har sett den i butikk her i tigerstaden. Skal også være helt topp, men altså litt kompliserte løsninger. Dekklaring oppgitt til hele 33 mm, med andre ord plass til både landeveis- og krossdekk

Siste
Synapse er en sykkel etter mitt hjerte. Enkel og funksjonell, med vibrasjonsdempingen SAVE i materialet i rammesettet. Sporty geometri og oppgitt klaring for 32 mm dekk.
Focus Paralane er en annen sykkel som forhandles i Bergen (Sykkelbutikken) og som absolutt bør være med på listen. Dekklaring på hele 35 mm, skjermer følger med originalt, sittestillingen er rimelig avslappet, vibrasjonsdempingen skal være god, og den har fått mye skryt i tester. En herværende redaktør valgte den selv etter gruppetest. Tror den ville fungert utmerket for deg.
Cervélo C3 og C5 er et annet lekkert alternativ. Første landeveissykler fra Cervélo med skjermfester. Dekklaring 32 mm. Men jeg vet ikke stort om modellene. Cervélo ble tidligere forhandlet av Sykkelsenteret, men vet ikke om merket er i Bergen for øyeblikket. Men du har alltid PROsykler.
Nyeste
Giant Defy Advanced fra de taiwanske Masters of Carbon må også nevnes. Dekklaring på 35 mm og skjermfester. Meget anerkjent modell internasjonalt, om enn i skyggen av rittklassikeren TCR, og ikke så utbredt i Norge. Underlig nok få forhandlere av Giant her på berget, selv om selskapet er verdens største sykkelprodusent.
Og om du vurderer selvimport, vil du finne flere gode alternativer, særlig blant britiske merker.
Sittestilling i betydning forholdet mellom stack/rammehøyde og reach/rammelengde, vil til en viss grad avhenge av størrelse. De forskjellige merkene løser problemet med variende rammestørrelse på 700c hjul på forskjellig vis, men uansett størrelse, vil du enkelt kunne tilpasse sittestilling til alt fra avslappet til rimelig aggressiv.
BMC Roadmachine er sykkelen jeg har valgt selv, men siste versjon har, så vidt jeg vet, ikke skjermfester. Og den har tildels mer aggressiv sittestilling enn de øvrige, avhengig av størrelse, har mindre markant vibrasjonsdemping enn Domane, Roubaix og Synapse, og har et forholdsvis høyt prispunkt.
Canyon Endurace er en anerkjent og populær modell, men tyskerne nekter standhaftig å innse poenget med skjermfester. Altså, ingen festepunkter.
Fara AR (All Road), som jeg antar Larsb tenkte på, ser absolutt bra ut, med generøs dekklaring for 35 mm, men den har gjerne ikke skjermfester? Også spent på om produsenten av rammesettet har oppnådd god vibrasjonsdemping og balanse mellom front og bakende. Håper den blir testet i Landevei!
Hva gjelder vekt av rytter og bagasje, vil det ikke være noe problem for rammesettet. Men hjulene kan med fordel være solide. Det betyr ikke nødvendigvis at de må være tunge, men gjerne ha kvalitetsfelger og generøst antall eiker. Gjerne 28 eller helst 32 eiker gir trygghet på langtur. Da ryker ikke hjulet om en eike skulle ryke. Din lokale forhandler vil kunne rådgi, hjelpe og, om du ønsker det, bygge.
Om du har noen ledige dager for dypdykk, finnes det en lang tråd om denne klassen sykler,
Beste allsidige landeveissykler. De fleste syklene som er nevnt her er omtalt, som regel med bilde, video og lenker til tester

Må også minne om den klassiske standardtesten i Landevei:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=113793&filename=Landevei%20-%20Med%20god%20dekklaring.jpg)
Landevei:
Test av racere med ekstra dekklaringOg testpilot Øyvinds konklusjon fra den nevnte tråden har jeg hugget i stein her:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=113825&filename=Anno%20Domini%202018%20II.jpg)
Lykke til!