Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems)

Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) #2593639 03/03/2020 21:30
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Jeg skal bygge meg en ny landeveissykkel og målet er å bygge Norges letteste landeveissykkel med skivebrems. Og da regner jeg med å komme god ned på 5-tallet. Jeg har alltid vært fasinert av lette sykler selv om jeg vet det ikke er lav vekt som karakteriserer en god sykkel. Selvsagt er det mye rimeligere (og lettere) for meg å gå ned i vekt osv osv, men det er ikke det dette prosjektet handler om. Det handler om kjærlighet for deler, utstyr og prosessen til en komplett unik sykkel.

En sykkel skal etter de uskrevene reglene veies med en flaskeholder og pedaler?

Jeg har kjøpt en Factor O2 VAM ramme av Unaas gutta i Oslo. Så det er basen for prosjektet. Etter å ha lest meg opp på en rekke artikler om teamet skal dette være en av de beste og letteste rammene. Factor er et fasinerende merke. VAM er Factor sin "S-works" eller "Vroomen-design". Rammen er ikke lakkert for å spare vekt og har kun enkle dekaler med et tynt matt lag for å spare noen gram der.

Det følger med et integrert styre-stem som jeg ikke regner å bruke det ettersom jeg både antar det er for tungt og det passer ikke min geometri. Det samme gjelder nok setepinnen som har standard 27,1mm diameter. Her får jeg se etter gode alternativer.

Det store spørsmålet er kanskje hvilke girgruppe man skal gå for. Er det "lovlig" å feks gå for 1-delt girgruppe på landeveien? For dermed vil SRAM AXS eTap være valget? eller skal man ha tradisjonelt fremgir på et bygg som dette?

[Linket bilde fra bike-components.de]

[Linket bilde fra live.staticflickr.com]

Da er prosjektet i gang... Vi får se om jeg blir ferdig til veiene er klare mot slutten av måneden...

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593648 04/03/2020 06:30
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701
Bendik.S Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 701
Du kan starte med å plukke av den metallbiten som sitter på kjedestaget. Der har du sikkert ett par gram!

https://www.berk-composites.com/ har jeg sett levere sete og pinne i ett. Nede på 133 gram totalt.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593652 04/03/2020 07:18
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Factor yes

Jeg har ikke greie på lettvektskomponenter, men håper tråden vil vise at skiver ikke behøver å bety steintung sykkel ICON_SMILE

Vi har allerede sykler i originaloppsett rett fra butikk akkurat på UCI-grensen 6,8 kg, som f.eks. versjoner av Specialized S-Works Tarmac SL6 Disc, Cervelo R5 Disc og Wilier Zero SLR Disc. Og snart vil man slutte å bruke Disc i modellnavnene.

Letteste skivesykkel i originaloppsett er så vidt jeg vet Canyon CF Evo Disc 10.0 LTD oppgitt til 5,95 kg. Et nødskrik under 6, altså. Samme modell med felgbremser er vel å merke fortsatt 150 gram lettere ICON_SMILE

Siden du har valgt Factor, antar jeg at du allerede har studert og kanskje blitt inspirert av denne. Med fremgir.

[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]
Bikeradar: Fairwheel Bikes’ Factor O2 Disc Project weighs just 5.1 kg

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593665 04/03/2020 08:47
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Forresten er forrige generasjon Factor O2 nå gjenoppstått som Faras nye sykkel: https://www.landevei.no/nyheter/dette-er-de-nye-skivebremsmodellene-til-fara - Dog ikke VAM-versjonen.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593683 04/03/2020 11:05
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Sitat: Sykkel-Petter
Er det "lovlig" å feks gå for 1-delt girgruppe på landeveien? ... eller skal man ha tradisjonelt fremgir på et bygg som dette?


Det spørs hvilken myndighet du forholder deg til. UCI godtar 1x, men i enkelte kretser kan du forvente et rapp over ryggen med en eldre Silca-pumpe.

Hvis målet er å bygge lettest mulig, så tror jeg det vil bli lettest å sette på et så lite som mulig singeldrev fremme, og en kassett der du unngår de største drevene. Da blir det lett, men et kompromiss mtp utveksling og lette/tunge gir.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593689 04/03/2020 11:42
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Hvor "brukbar" skal sykkelen være?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593690 04/03/2020 11:45
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Wow så kult! Jeg gleder meg til å følge fortsettelsen! Lykke til!

Jeg synes ikke du skal sette Framgir på en lettvekter. Om det bygges som en klayresykkel gir jo ikke Framgir deg noe annet enn unødvendig vekt.

Og ang. Hva som er lovlig eller ei, jeg kjører 1x12 AXS på en "helt vanlig" landeveissykkel, som ikke har unnskyldningen av å være Norges letteste på noe som helst. Og selv om det alltid vil være en "liten krig" mellom tilhengerne av det ene ift. det andre (som for alle andre standarder på en sykkel), så har jeg fortsatt til gode å oppleve at noen kommer bort og påpeker hvor "feil" dette evt er. En og annen som av nysgjerrighet spør om det fungerer godt osv. Personlig synes jeg det fungerer veldig godt. På AXS Red mener jeg det sparte ca 200g også. Det er jo ganske på det budsjettet du jobber med nå vil jeg tro ICON_SMILE

Jeg er superspent på å se dette resultatet, samt hvordan du skal klare å komme ned på den vekta med de komponentene du har nevnt så langt. Hva veier egentlig det rammesettet inkl. Gaffel?


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: vviz] #2593725 04/03/2020 15:39
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: vviz
Hva veier egentlig det rammesettet inkl. gaffel?

Antar at trådstarter har veid og vil svare, men mens vi venter i spenning: CyclingTips refererer i sin test til en oppgitt vekt på 690 gram for lakkert ramme i 54, kun 20 gram tyngre enn versjonen for felgbremser. Vektdifferansen for henholdsvis mindre og større størrelser av rammen skal være 30-40 gram pr. størrelse. 310 gram for gaffelen. M.a.o. oppgitt vekt for lakkert rammesett for skiver i 54 plinger inn på nøyaktig 1000 gram.

Gøyalt at denne også har klaring for 30 mm dekk. Blandeveissykkel, altså ICON_SMILE Nei, vent, du får ikke særlig vibrasjonsdemping i et rammesett på 1000 gram.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593729 04/03/2020 16:14
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Jeg er spent på hva du har tenkt på ang hjul. Pariser- eller kanttråddekk?

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593734 04/03/2020 17:22
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Tubeless er det nye sort.
Lurer mest på pris. Ekstra lav vekt krank/styre/stem/setepinne fra mfck koster skjorta.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593737 04/03/2020 17:46
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Rammesett på 1kg totalt? Ja takk.. Lurer på om jeg må ta meg en tur til en (av de gjenlevende) lokal sjappe og se om de har noe på lager..


// Too many roads, too little time
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Panda] #2593742 04/03/2020 18:29
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Skal du ned på så lav vekt, kommer du vel ikke utenom pariserdekk og -felger.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593760 04/03/2020 20:31
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Får clincher på 850 gram settet.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Panda] #2593765 04/03/2020 21:08
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: Panda
Får clincher på 850 gram settet.

Mye som finnes og som funker til utstilling, noe helt annet hva som holder i vanlig bruk.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593767 04/03/2020 21:10
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Skal man virkelig gå bananas er det vel bare å handle hos THM, om man har budsjettet selvsagt (hva man tenker om å bruke 12k på et kranksett er en annen ting)


// Too many roads, too little time
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Trond Helge] #2593771 04/03/2020 21:33
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sitat: sykkeloyvind
Forresten er forrige generasjon Factor O2 nå gjenoppstått som Faras nye sykkel: https://www.landevei.no/nyheter/dette-er-de-nye-skivebremsmodellene-til-fara - Dog ikke VAM-versjonen.


Morsomt. Det var jeg ikke klar over. Smart samarbeid av Fara mener jeg.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593774 04/03/2020 21:45
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Jeg har i dag veid mine komponenter og ser at rammen er overraskende "spot-on" i vekt. Som vist på vekten 695gram (det er inkludert flaskeholderskruer som veier 1gram pr stk) Så reelt 691gram - 1gram på metallbeskyttelsen ved kranken = 650gram.

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Vekt på hydrauslike kabler har sikkert en forskjell i seg? Jeg klarer ikke å lese meg opp på noen erfaringer der. Jeg ser at på wirekabler er det store forskjeller, men det er kanskje grunnet ståltråden i den? Er det noen som vet om jeg kan bruke SRAM/Shimano kabler om hverandre til hydrauslik?

Redigert av Sykkel-Petter; 04/03/2020 21:46.
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593777 04/03/2020 21:51
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Så vidt jeg har forstått bruker Shimano og SRAM ulik formfaktor på slanger og koplinger, og også ulik olje. Ikke kødd med bremser tenker jeg (men jeg er jo også av den formening at en sykkel som du ikke tør å kjøre i tresifret hastighet ikke er verd mer enn råoljen rammen er laget av. Skikkelig kjedelig).


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Valentino] #2593778 04/03/2020 22:00
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Sitat: Valentino
Så vidt jeg har forstått bruker Shimano og SRAM ulik formfaktor på slanger og koplinger, og også ulik olje. Ikke kødd med bremser tenker jeg (men jeg er jo også av den formening at en sykkel som du ikke tør å kjøre i tresifret hastighet ikke er verd mer enn råoljen rammen er laget av. Skikkelig kjedelig).


Helt enig. En sykkel man må være forsiktig med eller en sykkel som har begrensninger i bruk er en meningsløs sykkel. Unntaket er om den kun skal brukes til "hill climb" ritt. Men det har vi vel ikke i Norge?

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593779 04/03/2020 22:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Folkens, alle er enige om det, og selvsagt skal man ikke kødde med bremsene, men sjekk premisset for prosjektet:

Sitat: Sykkel-Petter
Jeg har alltid vært fasinert av lette sykler selv om jeg vet det ikke er lav vekt som karakteriserer en god sykkel. Selvsagt er det mye rimeligere (og lettere) for meg å gå ned i vekt osv osv, men det er ikke det dette prosjektet handler om. Det handler om kjærlighet for deler, utstyr og prosessen til en komplett unik sykkel.

Så krysser jeg også fingrene for at den blir funksjonell ICON_SMILE

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593832 05/03/2020 11:41
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Når det gjelder hydraulikkslanger vet jeg ikke om de er kompatible. Hvis den indre diameteren er riktig, slik at koblingene får feste når man skrur de inn i slangen, burde det vel sannsynligvis gå an?

Men er det noe vektforskjell? Altså, har du noe å tjene på å kjøre Shimano-slange på SRAM eller vice versa?

Det er som nevnt ulike oljer, så si du velger Shimano-slange for SRAM bør du ihvertfall sjekke at den er laget av noe som tåler DOT-væske.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593886 05/03/2020 19:59
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
Gleder meg til og følge med. Tøft. Lykke til.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593913 05/03/2020 22:43
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Foreløbig er posjektet oppe i 2266gram. Jeg har laget meg et excel ark for å holde oversikt over komponentene.

[Linket bilde]

Jeg har fått et "kinastyre" av en kamerat. Vekten på 174gram er rimelig brukbart for et gratis styre.
[Linket bilde]

Fra tidligere har jeg et Tioga carbon sete som passer meg godt og er konfortabelt. Men det er blytungt sammenlignet med Tune sitt Skyrace sete til 63 gram som jeg lenge har hatt lyst til å kjøpe. Så dette blir nok skiftet etterhvert.

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Jeg har skaffet meg Easton EC90 krank. Denne skal være lettere enn både THM og AX-Ligthness sine kranker. Drevene som sitter på er selvsagt alt for tunge, så de må skiftes etterhvert.



Redigert av Sykkel-Petter; 05/03/2020 22:43.
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593914 05/03/2020 22:55
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 67
Tilbake i tid husker jeg å ha lest om en setepinne som var crazy lett der setepinneklemmen var av karbontråd eller noe lignende. Er det noen som kjenner til det?

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593917 05/03/2020 23:20
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Du tenker nok på Darimo.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593919 06/03/2020 00:20
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Sykkel-Petter
Jeg har skaffet meg Easton EC90 krank. Denne skal være lettere enn både THM og AX-Ligthness sine kranker.


Det trur eg ikkje.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593936 06/03/2020 08:16
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Om det er lettere enn THM-krank vet jeg ikke, da jeg desverre ikke har en å måle mot. Men dette er 1g lavere enn en RED AXS krank i 1x-konfigurasjon med 44T drev. Så tung er den jo ikke akkurat ICON_SMILE

SRAM-kranken har jeg kontrollveid til:
412g med 44T drev + 187g (venstre krankarm) = 599g.

EDIT: Denne vekta er forøvrig inkl. wattmåler (og batteriet til den) når jeg tenker meg om. Men det er ikke snakk om den helt store vekta. Husker jeg rett tror jeg wattmåleren legger på ca 15g fra varianten uten.

Redigert av vviz; 06/03/2020 08:21.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593938 06/03/2020 08:19
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
er 28g lettere enn DA9000 krank med 53/39 drev.

Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593940 06/03/2020 08:22
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
"Kinakarbon"-styre? Jeg har sett hva som kan skje ved bruk av noname-styrer.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd: Norges letteste racer (skivebrems) [Re: Sykkel-Petter] #2593941 06/03/2020 08:23
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
r2 har bilde av både THM og Easton liggande på vekt. Litt vanskeleg å samanlikne når Easton er DM, da.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå