Beste sykkelforsikring
|
Beste sykkelforsikring
02/03/2020 22:34
|
DagT
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann! Har for første gang kjøpt meg sykkel for over 30.000 og ser etter en forsikring som skal dekke mine to sykler + div accessories(cirka innkjøpsverdi 90.000 - 100.000 kr).
Har hatt dårlige erfaringer med å bruke innboforsikringer da noen av de kun gjelder hvis skaden/tapet har skjedd i utlandet, så forsikringen må dekke oppbevaring, reise og bruk i inn og utland.
Den ene sykkelen er innført som flyttegods da jeg har jobbet i utlandet i en periode, og det er derfor ikke betalt mva. for den(moms-fritak på flyttegods). Jeg trenger derfor en forsikring som ikke spesifiserer at man må ha betalt moms for varen man forsikrer. Vet at en del verdisak-forsikringer spesifiserer dette, spesielt hvis man vil forsikre klokker. Når det kommer til forsikringsselskaper har jeg ikke lyst til å begynne å diskutere på detaljer når uhellet er ute...
Noen tips eller erfaringer?
Takk!
Redigert av DagT; 02/03/2020 22:35.
|
|
|
Re: Beste sykkelforsikring
[Re: DagT]
03/03/2020 09:11
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Det spesifiseres vel ikke at en må ha betalt moms? I min verdigjenstandsforsikring hos Gjensidige så er i alle fall ordlyden at forsikringen ikke gjelder om gjenstanden er innført i strid med gjeldende toll/avgiftsregler. En gjenstand innført momsfritt som flyttegods vil dermed ikke falle inn under en slik begrensning så lenge alt er gjort i henhold til gjeldende regelverk.
|
|
|
03/03/2020 11:02
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Har hatt dårlige erfaringer med å bruke innboforsikringer da noen av de kun gjelder hvis skaden/tapet har skjedd i utlandet, så forsikringen må dekke oppbevaring, reise og bruk i inn og utland.
Kan du utdype det? En innboforsikring som kun gjelder i utlandet hørtes jo noe merkelig ut. Personlig har jeg droppet forsikring på raceren, og lagrer den inne i leilighet, nettop for at det er innboforsikringen som evt. vil dekke tapet. Om det finnes en klausul i innboforsikringen spesifikt for sykler aner jeg ikke, men den står nå uansett tryggere der enn i kjellerboden min er liksom mitt rasjonale. Samt at om hele kåken min rundstjæles, så er kanskje ikke sykkelen min lenger den største bekymringen jeg har.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
03/03/2020 17:58
|
DagT
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det spesifiseres vel ikke at en må ha betalt moms? I min verdigjenstandsforsikring hos Gjensidige så er i alle fall ordlyden at forsikringen ikke gjelder om gjenstanden er innført i strid med gjeldende toll/avgiftsregler. En gjenstand innført momsfritt som flyttegods vil dermed ikke falle inn under en slik begrensning så lenge alt er gjort i henhold til gjeldende regelverk. Dette er noe jeg har sett i klokkeforsikringer, da det er betydelig ukultur rundt dette å kjøpe klokker i utlandet og unnlate å betale moms ved innførsel. I slike tilfeller skal vel forsikringsselskap ha forelagt moms-kvittering. Kan du utdype det? En innboforsikring som kun gjelder i utlandet hørtes jo noe merkelig ut. Personlig har jeg droppet forsikring på raceren, og lagrer den inne i leilighet, nettop for at det er innboforsikringen som evt. vil dekke tapet. Om det finnes en klausul i innboforsikringen spesifikt for sykler aner jeg ikke, men den står nå uansett tryggere der enn i kjellerboden min er liksom mitt rasjonale. Samt at om hele kåken min rundstjæles, så er kanskje ikke sykkelen min lenger den største bekymringen jeg har.
Beklager, nå har jeg tulla litt her. Det var reiseforsikringen min i Sparebank1, en såkalt "superforsikring", som skulle dekke deg fra du gikk ut døren hjemme hos deg selv. Hadde etterspurt økt dekning for sykkel da jeg kjøpte den og trodde jeg var godt dekket, men da jeg ved en skade gikk nøye igjennom betingelsene viste det seg at dekningen for sykkel kun gjaldt i utlandet, altså viste det seg at jeg ikke var dekket i det hele tatt.
Redigert av DagT; 03/03/2020 17:58.
|
|
|
03/03/2020 18:18
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som har sjekket ut tilbudet fra Gjensidige for syklister som har lisens?
|
|
|
04/03/2020 17:29
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Dette?
https://www.sykling.no/sites/default/files/media/Dokumenter/Lisenser/Sykkel-vilk%C3%A5r%202020.pdf
|
|
|
04/03/2020 21:39
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
@Redaksjonen(e) det kunne vært interessant om dere fulgte opp denne saken med å grave frem de beste forsikringene for ulike sykkelprisklasser og utfordret selskapene litt. Har inntrykk av at det enten blir dyrt (verdigjenstand), mangler dekning for skade, har øvre verdigrense på sykkelen, for rask nedskriving eller mangler dekning for tyveri.
Redigert av BZE; 04/03/2020 21:39.
|
|
|
05/03/2020 06:33
|
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Har Gjensidige innbo + og de dekker opp til 50000,- PR sykkel i garasje og selvfølgelig også div accesories som blir stjålet. Som en liten bonus får man også mobilforsikring med skjermbytte med egenandel på 500,- (fikk selv ny byttemobil)
|
|
|
05/03/2020 11:09
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Naf mov er en sykkelforsikring uten egenandel. Gjelder bare tjuveri. Har den på den dyreste pendlesykkelen.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
05/03/2020 11:44
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Naf mov er en sykkelforsikring uten egenandel. Gjelder bare tjuveri. Har den på den dyreste pendlesykkelen. Tjuveri og 'hærværk under forsøk på tyveri'. Vil legge til at jeg synes nedskrivingen av verdi er sympatisk: "Erstatningen settes til nypris for tilsvarende sykkel/tilbehør, med 10 % fradrag for hvert påbegynte år fra gjenstanden er 1 år, maksimalt 80 % fradrag."
|
|
|
[Re: Panda]
05/03/2020 18:58
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Dette?
https://www.sykling.no/sites/default/files/media/Dokumenter/Lisenser/Sykkel-vilk%C3%A5r%202020.pdf Ja denne. Syns det er useriøst de ikke opplyser om vilkårene og skriver: For fullstendige vilkår kontakt NCF på thomas.dahlsrud@sykling.no. De selger en forsikring, men opplyser ikke om f.eks nedskrivning av verdi i forhold til alder. Er det noen som vet om en forsikring som dekker en dønn strøken sykkel som samtidig er noen år gammel?
|
|
|
[Re: EspenS]
05/03/2020 19:46
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Naf mov er en sykkelforsikring uten egenandel. Gjelder bare tjuveri. Har den på den dyreste pendlesykkelen. Tjuveri og 'hærværk under forsøk på tyveri'. Vil legge til at jeg synes nedskrivingen av verdi er sympatisk: "Erstatningen settes til nypris for tilsvarende sykkel/tilbehør, med 10 % fradrag for hvert påbegynte år fra gjenstanden er 1 år, maksimalt 80 % fradrag." Hvor står det? Finner det ikke på hjemmesiden.
|
|
|
[Re: John_Harald]
05/03/2020 20:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er det noen som vet om en forsikring som dekker en dønn strøken sykkel som samtidig er noen år gammel? Jeg har valgt Bikefinder på grunn av forsikringen (fra Gjensidige) som inngår i abonnementet. Full erstatning med ingen øvre verdigrense, ingen verdiavskriving uansett alder og ingen egenandel. Gjelder hele verden. Dekker tyveri, ran og hærverkskade etter tyveri, eller forsøk på tyveri. Men ikke skade i bruk eller i ritt, om det er det du er ute etter. Straks sporingsenheten er anskaffet (kr. 999), er abonnementet rimelig (kr. 566 for 12 måneder), kan pauses når som helst (f.eks. på vinteren), og kan enkelt overføres mellom sykler (f.eks. fra sommersykkel til vintersykkel). Om du skulle oppleve tyveri, kan du melde fra via app og få assistanse både for å gjenfinne sykkelen og for å melde fra til politi. Forutsetningen er at sykkelen er låst, og at sporingsenheten er riktig montert, oppladet og aktivert. Kun ett abonnement pr. sporingsenhet. Verdigjenstandsforsikring vil gi enda bedre dekning, bl.a. for skade under bruk, men til betydelig høyere pris ved helårsforsikring, og noe varierende regler mellom selskapene *** Hva gjelder innboforsikring: Etter sykkeltyveri for noen måneder siden, der sykkelen heldigvis ble gjenfunnet, var jeg i kontakt med flere selskaper for å sjekke det som oppgis i Smarte Pengers Guide til sykkelforsikring, og å få videre informasjon om hvordan de forskjellige innboforsikringene dekker sykkel. For min del ble Gjensidige beste innboforsikring hva gjelder dekning versus pris. Forsikring både mot tyveri og skade under bruk, men ikke ritt/konkurranse. Men det avgjørende var verdinedskriving først fire år etter kjøp av sykkelen. If fremsto i utgangspunktet som meget god på sykkel, men da jeg henvendte meg dit for å undersøke betingelsene, fikk jeg til slutt opplyst at verdinedskriving begynner allerede etter ett år. Det er blant de dårligste ordningene på markedet. Dermed lite aktuelt for meg.
|
|
|
05/03/2020 20:19
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har klart å samle all fine print enda? Fikk denne på e-post i går, og den så unektelig bra ut. Forstår jeg deg korrekt dersom denne dekker (blant annet) utstyrsskader som skjer i ritt?!
Redigert av vviz; 05/03/2020 20:19.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/03/2020 20:41
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
For min del ble Gjensidige beste løsning hva gjelder dekning versus pris. Kan få forsikring både mot tyveri og skade under bruk. Men det avgjørende var verdinedskriving først fire år etter kjøp av sykkelen.
Er dette det som følger med Bikefinder, eller en innboforsikring du har i tillegg? Vet du om de operer med en maks.verdi på 30 000, eller 50 000 slik beast666 nevner?
|
|
|
[Re: BZE]
05/03/2020 20:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er dette det som følger med Bikefinder, eller en innboforsikring du har i tillegg? Vet du om de operer med en maks.verdi på 30 000, eller 50 000 slik beast666 nevner? Først skrev jeg om Bikefinder og forsikringen som inngår i abonnementet. Siden skrev jeg om innboforsikring. To forskjellige forsikringer som har ingenting med hverandre å gjøre  Betingelser for Bikefinder og forsikringen som inngår i abonnementet finner du som nevnt her. Betingelser for Gjensidige innboforsikring finner du her. Med Innbo Pluss er hver sykkel dekket for tyveri opptil kr. 30.000 utenfor bolig. (Blir sykkelen stjålet i bolig, er det ingen begrensning på erstatningen innenfor innboforsikringen). Skade under bruk også opptil kr. 30.000. Gjelder kun i Norden, som er standard for innboforsikring. Andre betingelser som nevnt i innlegget over. På grunnlag av det Beast666 skriver, antar jeg at dekningen kan settes høyere mot betaling eller under fordelsordning, men det kjenner jeg ikke til.
|
|
|
21/07/2020 20:50
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Hvem har de beste verdigjenstandsforsikringene for sykler over kr 100000,-? Gjelder en ny temposykkel, så korrekt montering av f.eks Bikefinder lar seg ikke gjøre. Er ute etter en forsikring som gjelder for velt under trening og konkurranse, transportskader og tyveri utenfor hjemmet. Har i dag innbo plus fra IF.
|
|
|
21/07/2020 21:08
|
TOSK_sykkelist
Medlem
|
Medlem
Velt under trening og ritt får du vel ved å ha lisens i norges cykleforbund?
|
|
|
21/07/2020 21:30
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Gir NCF noe for utstyret? Trodde den bare dekket tannlege osv. tidligere, og at det var fjernet i nåværende lisenser uansett? Jeg har Tryg verdigjenstandsforsikring på min, koster ca. 6% av forsikringsverdien i måneden, men så sier jeg den opp mellom november-mars. Så i praksis litt over 3% av sykkelens verdi i året. Tenker det er greit å ha de par første årene, inntil verdien dropper under grensen til innboforsikringen/reiseforsikringen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: John_Harald]
22/07/2020 01:14
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Hvem har de beste verdigjenstandsforsikringene for sykler over kr 100000,-? Gjelder en ny temposykkel, så korrekt montering av f.eks Bikefinder lar seg ikke gjøre. Er ute etter en forsikring som gjelder for velt under trening og konkurranse, transportskader og tyveri utenfor hjemmet. Har i dag innbo plus fra IF. Jeg undersøkte endel forsikringer før sommeren, og kom frem til at IF innbo super(nytt navn på pluss), er blant de beste, dekker vel opptil 40k på alt du nevner, tyveri hjemme er begrenset til forsikringssum (typ 1M++/fullverdi). De tilbydde i tillegg egen verdiforsikring utover de 40k, pris jeg fikk var ca 1500kr/år for 2x30k, litt usikker på hva denne dekker(så sjekk dette selv). Uansett veldig økonomisk om man bare behøver verdiforsikring utover de 40k, da verdiforsikring er mye dyrere enn innbo. For min egen del kom jeg frem til at jeg klarer meg uten verdiforsikringer, jeg skal ha veldig uflaks for å skade hele sykkelen, og jeg kan leve med medium dekning på tyveri utenfor hjem. Forøvrig synes jeg forsikringsbransjen er helt latterlig useriøs, når man spør om hva enkelte vilkår betyr får man ulikt svar fra dag til dag og etter hvilken person man snakker med. Det mest klassiske vilkåret som går igjen omtrent overalt er denne: "Tyveri fra bod med adgang fra felles kjeller, loft, garasje og annet fellesareal, erstattes inntil 100 000 kroner" Kan leses på to ulike måter: Alternativ 1: Tyveri fra bod med adgang fra felles kjeller erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra bod med adgang fra felles loft erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra bod med adgang fra felles garasje erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra bod med adgang fra annet fellesareal erstattes inntil 100 000 kroner Alternativ 2: Tyveri fra bod med adgang fra felles kjeller erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra loft erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra garasje erstattes inntil 100 000 kroner +Tyveri fra annet fellesareal erstattes inntil 100 000 kroner
|
|
|
25/08/2020 12:36
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du er medlem i NITO eller tilsvarende er sykkel inntil 40.000 dekket i Tryg innboforsikringen med ganske gode vilkår. En kollega ble akkurat frastjålet elsykkel til ca 30k på jernbanestasjon og han fikk dekket gjenkjøpsverdi beskrevet av lokal sykkelbutikk.
Jeg sjekket akkurat forsikring på sykkel til 70.000 hos samme selskap og der var de helt på jordet med over 4000kr pr år. Tror jeg ender med bikefinder+gjensidige på den.
|
|
|
|
|