Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slik bytter du (ikke) styretape!

Slik bytter du (ikke) styretape! #2593422 02/03/2020 14:13
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
https://www.landevei.no/tv-serier/mekkeskolen-landevei/slik-bytter-du-styretape

Som Alpers så korrekt skriver, det finnes noen ulike skoler. Har har vi åpenbart gått på hver vår skole. Hjelpe og trøste!

1) Å legge styretapen "innover" i bukken, fremfor "utover" fører til at vridningskraften fra håndleddene virker "mot" tapens retning, ikke "med" tapens retning.
2) Ved å ta "latmannsversjonen" rundt girhendelen, klarte man på ett vis å gå fra "feil vei" (etter min skole) til "korrekt vei" når man gikk fra bukk til topp, og man starter med å legge styretapen "innover", slik at vridningskreftene fra håndleddet i klatreposisjon, vil virke "med" tapens retning, og ikke "mot" tapens retning.
3) Men så skjer det jaggu meg ett finurlig videoteknisk klippetriks 5:32 ut i videoen. Etter kameraet skifter vinkel, så viser det seg at fra å starte "korrekt" rundt toppen, så har man allikevel klart å ende opp feil vei der også (hva skjedde?)

Dette er egentlig nøyaktig det motsatte av hvordan jeg selv ville lagt styretape, og det klør selvsagt i øynene mine. I praksis skal jeg vel ikke påstå det ene fungerer bedre enn det andre (da jeg aldri har prøvd denne varianten). Men altså, tradisjoner er tradisjoner, og det er tungt å se andre velge noe annet ICON_LAUGH

Men hvordan legger andre styretapen sin? Personlig surrer jeg "utover" i bukken, og "innover" på toppen. Det krever litt mer akrobatikk rundt hendelen, siden man der "snur" retningen på tapen. Men det er det selvsagt verdt ICON_SMILE

EDIT: Og etter å ha sett slutten på videoen ser jeg at denne teknikken vises frem, og da endte tapen jaggu opp med å bli surret i (det jeg anser som) "riktig retning" på toppen allikevel ICON_SMILE

Redigert av vviz; 02/03/2020 14:19.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593425 02/03/2020 14:35
Furu Offline
/Stig
/Stig
Starter du med et par runder lerretesteip med overlapp og limsiden ut nederst i bukken, så er sjansen svært liten for at styreteipen vil vri seg ved belastning samme hvilken vei du snurrer den på.

Stig

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593426 02/03/2020 14:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg legger innover nede, og så mot meg på toppen. Begge deler fører til at jeg strammer teipen mens jeg sykler. Jeg vrir hendene innover mer enn utover når jeg holder nede i bukken, og jeg vrir hendene nedover og bakover når jeg sitter på styreflaten på toppen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593428 02/03/2020 14:45
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vviz
https://www.landevei.no/tv-serier/mekkeskolen-landevei/slik-bytter-du-styretape

Som Alpers så korrekt skriver, det finnes noen ulike skoler. Har har vi åpenbart gått på hver vår skole. Hjelpe og trøste!

1) Å legge styretapen "innover" i bukken, fremfor "utover" fører til at vridningskraften fra håndleddene virker "mot" tapens retning, ikke "med" tapens retning.
2) Ved å ta "latmannsversjonen" rundt girhendelen, klarte man på ett vis å gå fra "feil vei" (etter min skole) til "korrekt vei" når man gikk fra bukk til topp, og man starter med å legge styretapen "innover", slik at vridningskreftene fra håndleddet i klatreposisjon, vil virke "med" tapens retning, og ikke "mot" tapens retning.
3) Men så skjer det jaggu meg ett finurlig videoteknisk klippetriks 5:32 ut i videoen. Etter kameraet skifter vinkel, så viser det seg at fra å starte "korrekt" rundt toppen, så har man allikevel klart å ende opp feil vei der også (hva skjedde?)

Dette er egentlig nøyaktig det motsatte av hvordan jeg selv ville lagt styretape, og det klør selvsagt i øynene mine. I praksis skal jeg vel ikke påstå det ene fungerer bedre enn det andre (da jeg aldri har prøvd denne varianten). Men altså, tradisjoner er tradisjoner, og det er tungt å se andre velge noe annet ICON_LAUGH

Men hvordan legger andre styretapen sin? Personlig surrer jeg "utover" i bukken, og "innover" på toppen. Det krever litt mer akrobatikk rundt hendelen, siden man der "snur" retningen på tapen. Men det er det selvsagt verdt ICON_SMILE

EDIT: Og etter å ha sett slutten på videoen ser jeg at denne teknikken vises frem, og da endte tapen jaggu opp med å bli surret i (det jeg anser som) "riktig retning" på toppen allikevel ICON_SMILE

Jeg husker saken her nå - filmcrewet var ikke-syklister og surret litt i klippen.Siden dette ble spilt inn i 2015 får vi ikke gjort noe med det akkurat nå.

De som filmet serien er forøvrig samme crew som filmer serien om Uno-X.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593434 02/03/2020 16:40
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Brukte Park Tool sin veiledning med jukselapp før:
https://www.youtube.com/watch?v=5MzIiv7pewE&t=470s

Sist brukte jeg GCN sin veiledning, synes den var smoothere:
https://www.youtube.com/watch?v=4iekC7HnG4o

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: sykkeloyvind] #2593444 02/03/2020 17:31
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind
Jeg legger innover nede, og så mot meg på toppen. Begge deler fører til at jeg strammer teipen mens jeg sykler. Jeg vrir hendene innover mer enn utover når jeg holder nede i bukken, og jeg vrir hendene nedover og bakover når jeg sitter på styreflaten på toppen.

Godt å høre, er det godt nok for Øyvind er det godt nok for meg (skal akkurat til å bytte tape da jeg bytter styre og Deda tapen rev seg selv i fillebiter når jeg tok den av)

// Too many roads, too little time
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593446 02/03/2020 17:48
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Åsså punktet med at de gamle restene kan man bare legge tapen over, for det kommer man ikke til å merke. Da holdt hodet mitt på å eksplodere, bokstavelig talt. De skal selvsagt gnukkes vekk med sprit! Det spiller jo ingen rolle at man ikke merker de, dersom hodet vet at de er der. Huff og huff.

Dette ble nesten for mye for meg på en mandag ICON_SMILE

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593447 02/03/2020 17:52
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Åsså punktet med at de gamle restene kan man bare legge tapen over, for det kommer man ikke til å merke. Da holdt hodet mitt på å eksplodere, bokstavelig talt. De skal selvsagt gnukkes vekk med sprit! Det spiller jo ingen rolle at man ikke merker de, dersom hodet vet at de er der. Huff og huff.

Dette ble nesten for mye for meg på en mandag ICON_SMILE

Enig, og Amen ICON_BLUSH

Redigert av HobbyTom; 02/03/2020 17:52.
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593453 02/03/2020 18:06
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
om dere vil ha tidenes tips for å bli kvitt rester fra gammel og billig styretape, så er wd40 minst 100 ganger bedre enn sprit!
den beste løsningen er selvfølgelig å kjøpe BEDRE tape med gel-backing istedenfor billig og jævlig søppeltape fra deda ICON_WINK

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: bjarnetv] #2593471 02/03/2020 19:42
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: bjarnetv
om dere vil ha tidenes tips for å bli kvitt rester fra gammel og billig styretape, så er wd40 minst 100 ganger bedre enn sprit!
den beste løsningen er selvfølgelig å kjøpe BEDRE tape med gel-backing istedenfor billig og jævlig søppeltape fra deda ICON_WINK

Hadde vel heller gått for sitrusrens, om man skal være pinlig nøye. WD-40 bruker jeg aldri mer, til noe som helst. Det er noe drit, som bare tørker ut der man ønsker smøring, og motsatt der man ønsker det rent.

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593478 02/03/2020 19:58
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
wd40 er genialt ved riktig bruk, men man må ikke tro at det er alt som trengs nei.
sitrusrens er ganske kraftige saker, og kan sløre til anodisering og vaske bort dekaler, så det bør brukes med måte ICON_WINK

WD40 er derimot noe av det beste når det kommer til å rense og flushe ut gammel drit/fett, og løser opp rust bedre enn de fleste andre rustløsere, så jeg bruker det flittig etterfulgt av PTFE spray eller tykkere smurning der det trengs.

Er egentlig helt uvurderlig nå på vinteren når saltlaken så alt for gjerne vil ta knekken på f.eks små-kulelagrene på felgbremsene, trinsehjul osv ICON_WINK

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: bjarnetv] #2593479 02/03/2020 20:01
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
wd40 er genialt ved riktig bruk, men man må ikke tro at det er alt som trengs nei.
sitrusrens er ganske kraftige saker, og kan sløre til anodisering og vaske bort dekaler, så det bør brukes med måte ICON_WINK

Man skal ikke kimse av sitrusrensens styrke nei, så det er noe å ta med seg.
Når sant skal sies, så bruker jeg stort sett kabelrensemiddel selv, da det er en mer skånsom utgave av sitrusrensen.

Alt til sitt bruk er vel en grei huskeregel ICON_SMILE

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: sykkeloyvind] #2593483 02/03/2020 20:25
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Samme her. Jeg bruker jukselapper ved hendlene, forresten.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: bjarnetv] #2593543 03/03/2020 10:02
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I

Den beste løsningen for å unngå rester av gammel tape er å legge et lag el-tape før man legger styretape.

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593545 03/03/2020 10:18
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Noen som vil kjøpe et billig Deda Superzero styre, kan få det til halv pris om dere fjerner limrestene selv...

// Too many roads, too little time
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: imag] #2593548 03/03/2020 10:56
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: imag

Den beste løsningen for å unngå rester av gammel tape er å legge et lag el-tape før man legger styretape.

Leste en gang ett "pro-tip" om at dersom du legger eltapen feil vei (altså med limsiden utover), så hjelper det angivelig til å hindre rask videre revning dersom du får ett kutt i styretapen. Er vel mest aktuelt for de som sykler ritt med knall og fall osv. Personlig ville jeg brutt ett ritt på stedet dersom styretapen plutselig befant seg i en situasjon som ikke var verdig en målgang, eller en forevigelse av Ola Morken ICON_WINK

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2593583 03/03/2020 13:05
Furu Offline
/Stig
/Stig

Leste en gang ett "pro-tip" om at dersom du legger eltapen feil vei (altså med limsiden utover), så hjelper det angivelig til å hindre rask videre revning dersom du får ett kutt i styretapen. Er vel mest aktuelt for de som sykler ritt med knall og fall osv. Personlig ville jeg brutt ett ritt på stedet dersom styretapen plutselig befant seg i en situasjon som ikke var verdig en målgang, eller en forevigelse av Ola Morken ICON_WINK
Eller bruke det som mange feilaktig kaller ‘gaffatape’
Sitat: Furu
Starter du med et par runder lerretesteip med overlapp og limsiden ut nederst i bukken, så er sjansen svært liten for at styreteipen vil vri seg ved belastning samme hvilken vei du snurrer den på.

Stig

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2682021 21/09/2021 17:54
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Bumper denne. Skal bytte hendler og styretape selv for første gang (!!) Ser det er litt saltrester på styret, men intet irr såvidt jeg kan se.

Jeg har både sitrus, wd40 og tf2 tilgjengelig. Klarer ikke se over om det ble en enighet på hva man bør benytte for å rense styret før ny tape skal på.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2682333 24/09/2021 08:46
A
Autobus Offline
Fersking
Fersking
A

Personlig bruker jeg ikke styretape på toppen, men omtrent 1.5 lengde av BMX- holker i bukken opp til festet av brems/gir-hendler.

Komfortabelt, slitesterkt, og fås i mange farger og fasonger - kan anbefales!

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2682524 26/09/2021 12:49
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Sykkelbrødrene i Pilestrede gjorde en utmerket jobb på doningen min.

Re: Slik bytter du (ikke) styretape! [Re: vviz] #2684344 10/10/2021 15:58
hotryti Offline
Mr Fluo Bang!!
Mr Fluo Bang!!

- har du testet å gjøre det slik før?
For de konservative syklister: ADVARSEL:se en annen vei:)

Klassisk surring opp til hood'en, for så å legge tapen langs styret opp til der du vil avslutte, og så:
snurre skikkelig stramt på tilbakeveien mot hood'en, og skjule avslutningen under.
Det blir viktig å bruke et minimum av tape ved hood'en så det ikke blir klumpete.
Resultatet blir pent! Her er metoden vist på under ett minutt:

(Det ligger en litt mindre heseblesende versjon på kanalen min også)

-orker du enda mer? sjekk ut:
https://www.youtube.com/c/HOTON

H.O.T.O.N Håvard Olav Tryti Oslo Norge
Instagram / Instagram music / Youtube / Spotify

Moderator  support, Valentino