Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jurist i salen? Husleieloven

Jurist i salen? Husleieloven #2592545 23/02/2020 22:13
G
GGG Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei!

Er i en situasjonen der jeg trenger å leie en bolig, men usikker på hvor lenge.

Jeg ser at mange utleiere annonserer at de leier ut med minstetid på ett år, men slik jeg forstår husleieloven er det ikke tilgang til å leie ut tidsbestemt for mindre enn 3 år, og alternativet er 3 måneders oppsigelse på tidsubestemt avtale, har jeg misforstått noe?

Ref lovens kap 9.
§ 9-1.Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler
En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt.

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig
Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.
Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592561 24/02/2020 07:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det står jo her når man kan leie ut tidsbegrenset med minstetid ett år:
* Hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.
* Dersom husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden.
* Dersom utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Mange leier ut del av eget hus og da gjelder første punkt.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592586 24/02/2020 11:04
G
GGG Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det gjelder utelukkende leiligheter, som ikke kommer inn under dette punktet.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592619 24/02/2020 14:44
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg tror ikke punkt 2 og 3 (i min liste) gjelder leiligheter.

Redigert av Arne_And; 24/02/2020 14:45.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592637 24/02/2020 17:54
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Hvis man er en grei leietaker som alltid betaler i tide og som det aldri er noe tull med, så er min erfaring at boligeier er grei hvis man ønsker å avslutte før en avtalt tid. Med forbehold at man betaler fram til ny leietaker er på plass.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: eirikbk] #2592673 24/02/2020 22:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Dette tror jeg varierer veldig. Men jeg tror de fleste mennesker har forståelse for andre menneskers behov, og så er det en liten andel som bare ser sine egne.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592689 25/02/2020 08:24
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg er ikke jurist, men jeg er ganske sikker på at disse punktene gjelder varigheten av kontrakten, ikke oppsigelsestid for leietager. Dette avtales i kontrakten, dersom det ikke står noe annet gjelder 3 mnd uansett varighet. Tidsbestemt leieavtale brukes dersom utleier vet at han skal leie ut en bestemt periode.

Dersom minstetid for leietaker er 1 år, må dette føres som bindingstid i kontrakten. For eksempel bindingstid 9 mnd og oppsigelsestid 3 mnd.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: jorlie] #2592754 25/02/2020 16:23
G
GGG Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Sitat: jorlie
Jeg er ikke jurist, men jeg er ganske sikker på at disse punktene gjelder varigheten av kontrakten, ikke oppsigelsestid for leietager. Dette avtales i kontrakten, dersom det ikke står noe annet gjelder 3 mnd uansett varighet. Tidsbestemt leieavtale brukes dersom utleier vet at han skal leie ut en bestemt periode.

Dersom minstetid for leietaker er 1 år, må dette føres som bindingstid i kontrakten. For eksempel bindingstid 9 mnd og oppsigelsestid 3 mnd.

Takk! Du svarte på det jeg lurte på, bindingstid er altså lovlig, men ikke tidsbestemt leiekontrakt på mindre enn 3 år, forstå det den som kan.

Re: Jurist i salen? Husleieloven [Re: GGG] #2592816 26/02/2020 07:04
Arne_And Offline
More than words
More than words
Ta en titt på den første posten din en gang til, og spør deg selv om det var helt åpenbart at det var det du lurte på.

Moderator  support