Hei,
Kjøpte en brukt Quarq Elsa for en stund siden. Den har gitt tilsynelatende svært stabile målinger så jeg har ikke tenkt på kalibrering.
Men idag opplevde jeg at målingene var heeelt på bærtur. Målte over 1000watt når jeg forventa 150.
Tok opp mobil og google etter å ha sykla noen kilometer og fant ut at den kalibrerer seg selv når man tråkker bakover ca 5 runder.
Gjorde så dette og fikk mer normale men ikke helt bra tall etter dette.
Mistenker at den har feilkalibrert seg når jeg har rensa kjedet, tråkka bakover og holdt igjen kjedet med ei fille for å tørke av.
Stoppa litt lengre ut i turen og gikk av sykkelen og kalibrerte manuelt også. Da begynte verdiene å ligne mer men var fortsatt ikke helt bra. Så tråkka bakover et par ganger etter dette også og fikk stadig mer troverdige tall. Men økta ble litt rar da jeg ikke følte jeg kunne stole på målingene.
Bruker den snitt av flere av de siste kalibreringene tro?
Etter jeg kom hjem leste jeg manualen, som jeg jo sikkert burde gjort for lenge siden. Leser at man bør kalibrere ved starten av HVER tur og når temperaturen endrer seg.
Bør man sette sykkelen ut en halvtime før man skal sykle da så den får temperert seg?
Er autokalibreringen nøyaktig nok? Ser for meg motstand i navet vil påvirke målingene den får når man gjør dette. Også fart og gir man har sykkelen i vil jo påvirke dette.
Hva gjør dere andre Quarq-eiere?
Kalibrerer dere manuelt før hver tur? Manuell eller auto underveis ved tempendring? på slutten av tur for å sjekke kalibreringstall?
Andre tips og triks tas imot med takk!