Trenger ny sykkel til pending pluss litt turer i marka.
Har sett på de tre modellene nevnt i tittelen.
Syklen blir brukt 90% til pending på asfalt, 4-6 mil daglig. Så viktig at den føles mest mulig rask og lik en landeveissykkel når jeg setter på 28mm slicks. Vil også bli brukt på enkelte turer i Nordmarka, men det er mindre viktig bruksområde.
Krav:
-Plass til 35mm SMW pigg med skjermer -1-delt (har hatt mye trøbbel med fremskifteren på vinteren) -Mest mulig "landeveisfølelse" -Under 20k NOK
Om det er andre sykler jeg bør se på, rop ut.
Re: Orbea Terra vs Canyon Grail vs Rondo Ruut
[Re: Jåddhå]
#259193219/02/202007:54
Nå er ikke jeg noe geometri-ekspert, men en rask sammenligning av geometrien på de tre du nevner på 99Spokes kan kanskje tyde på at Grail er noe mer oppreist i geometrien enn de to andre. Gitt behovet ditt på 90% rask asfaltpendling og ønske om mer likt racer så er det kanskje Orbea og Ruut som geometrimessig ligner mest, hvis du ikke er på jakt etter noe litt mer relaxed da... det kommer jo helt an på. Kan leke litt med størrelser og modeller her; https://99spokes.com/compare?bikes=orbea-terra-h30-d-2020,rondo-ruut-cf2-2019;*z.MD%20High|w.700,canyon-grail-cf-sl-7.0-2020;*z.SM|w.700
#259194919/02/202009:17
Hm, ja, det var litt forvirrende det der, fordi Grail ligger inne med veldig forskellig stack på den siden i hhv CF- og ALU-modell. Viser seg at det også stemmer overens med på Canyon-sidene, men at de der opererer med to ulike stack-tall: Stack og Stack+. Stack/reach-brøken pleier vel å si noe om aggressivitet, og det tatt i betraktning virker det som Terraen er minst aggressiv.
#259196819/02/202010:41
Abonnerer på og leser Landevei, så det er blandt annet på bakgrunn av disse anmeldelsene at jeg har komet fram til disse tre modellene. Alle i alu-utgave, for Grail så har jo dette en del å si siden man ikke da har den rare cockpiten.
#259198719/02/202012:07
Potensielt aggressiv geometri (justerbar), dekklaring, festepunkter, 1x, 700c/650b, slangeløs, farge/lakkering og ikke minst... stål.
Godt og enkelt slankemonn - lettrullende dekk, sete, pinne, styre. evt. hjulsett.
Tenkte opprinnelig å foreslå den landeveisrettede Rondo HVRT ST, men usikker på hvordan den skiller seg hva gjelder dekklaring.
Stål er min siste fikse idé
Det er flere sykler som kommer nå i 2020 med noen vanvittig lekre lakkjobber, stilig med slik dybde i lakken. Denne Rondo'en var utrolig pen å se på, for den som bryr seg om sånt.
[Re: coc]
#259205219/02/202019:25
Det er flere sykler som kommer nå i 2020 med noen vanvittig lekre lakkjobber, stilig med slik dybde i lakken. Denne Rondo'en var utrolig pen å se på, for den som bryr seg om sånt.
Ja, ikke sant? Og Bikeradar melder i dag at Genesis satser friskt.
...og har fått følge av den rimelige, mindre grove og mer landeveisrettede eventyrsykkelen G2 i Slate Blue, som fortsatt tar 38 mm under heldekkende skjermer.
Kan anbefale Ruut CF2 som omtales over her. Bruker min til akkurat det trådstarter ser for seg noe den fungerer strålende til. Med flere hjul/dekk stående klar har du sykkel som er super på alt som heter noe med vei - året rundt. Mine største aha opplevelser med sykkelen er at den er minimalt begrensende i forhold til en dedikert landeveisykkel og at grussykling med en responsiv bukkestyresykkel er skikkelig moro.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
#259209020/02/202008:05
Takk for tilbakemeldinger. Høres ut som Rondo Ruut vil gjøre jobben for meg, har allered et par hjulsett liggende til forskjellig bruk. Var innom Sportslageret, heller mot Ruut AL 2020 i en vakker grønnfarge. AL passer mitt budsjett for en sånn sykkel. Har mental sperre for dyrere sykler som må gjennomgå saltslaps-sykling her i Oslo.
#259217220/02/202015:48
Ift 2019 vs 2020 er det greit å være klar over at endel av Rondo-modellene oppgraderes i 2020, for Ruut vil AL1 få den nye 2.0-gaffelen og gå opp til 50' dekklaring på 700/2.1 på 650, mens AL2 beholder spekk fra fjoråret (1.0 gaffel og 42). Mer her; https://bikerumor.com/2019/07/09/ro...enture-gravel-bike-new-ruuts-forks-more/
#259220920/02/202019:43
Usikker på hva slags skjermer som vil passe, ikke veldig imponert fra svaret fra Rondo når jeg kontaktet dem på mail (imponert over hvor hurtig svaret kom riktignok):
"You have to try and fit. With so many manufacturers out there is is always best to visit loacl bike shop and see what fits"
Greit nok, men de har designet ramma og speccet dekkene så hadde håpet at de kunne komme med eksempel på skjermer de hadde testet som funker.
#259227521/02/202011:02
Usikker på hva slags skjermer som vil passe, ikke veldig imponert fra svaret fra Rondo når jeg kontaktet dem på mail (imponert over hvor hurtig svaret kom riktignok)...
Gratulerer!
Altså, gutta bak Rondo er noen polske barskinger som gir svar som forventet.