Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelsko - Bred

Sykkelsko - Bred #2591905 18/02/2020 21:22
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Jeg trenger å handle inn noen nye sykkelsko for sessongen. Denne gangen må jeg ha noen som passer foten min skikkelig. Det vil si at jeg trenger et par som ikke er for smale. Bena har en tedens til å sovne/prikke etter 30 minutter. Ved langturer er det enda verre. Jeg fikk et tips om å "bygge opp" mitt under foten med en pute eller lignende. Det har hjulpet! Har dere der ute noe tips på sko? Budsjett er selvfølgelig så billig og så gode som mulig. Kan være villig til å strekke meg til 2000-3000.

Re: Sykkelsko - Bred [Re: RagaRockers] #2591920 19/02/2020 05:12
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Flere produsenter lager wide/high volume-versjoner av skoene sine. Dessverre er norske sykkelbutikker og importører notoriske på å kun pushe et bredt utvalg av merker, modeller og farger, heller enn størrelser. Særlig merkelig siden vi her til lands gjerne har bredere føtter enn i de syd-europeiske og asiatiske markedene.

Dette gjør det vanskelig å få prøvd før kjøp. Min løsning har vært å bestille flere modeller og størrelser fra Bikester, for så å bruke angrerett på de som ikke passer.

Her har du noen tips til modeller https://road.cc/content/feature/223770-where-can-i-find-wide-cycling-shoes
Siden den gang tror jeg Shimano har utvidet wide-serien sin til rimeligere modeller.

Selv bruker jeg Sphyre RC901, og kan bekrefte at disse er mer "high volume" enn "wide". I praksis er de litt bredere, men over hele fjøla. MTB-varianten ble for smal for meg. Markant endring fra deres tidligere R320-modeller, som var ekte "wide".
Slik sett er nok Lake og Bont bedre hvis du trenger bredere tåboks, men standard hæl. Sidi hadde tidligere strammemekanisme på hælen, men tror de har sluttet med dette på nyere modeller de selger i "mega"-størrelser.

Her har du f.eks. størrelsesguiden til Bont, med instruksjoner for hvordan du selv måler føttene for å finne riktig størrelse. De tilbyr også custom sko
https://bontcycling.com/items/support/size-chart.html

Mine neste sko blir nok spesialbestilte fra spanske Luck, komplett tilpasning av alle aspekter av skoen, knæsje farger og ikke disse idiotiske luftehullene under skoen som bare er en ulempe i norske temperaturer. Modeller i alle prisnivå, og 3 uker produksjonstid.

https://luck-bike.es/en/my-measurements

Create the problem and sell the solution
Re: Sykkelsko - Bred [Re: RagaRockers] #2592057 19/02/2020 20:02
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P

Re: Sykkelsko - Bred [Re: RagaRockers] #2592069 19/02/2020 22:02
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Prikking pga at de er for smale eller fordi foten "vokser" under turen (noe jeg lærte her inne at den gjør)? Jeg må alltid justere litt på strammingen når jeg sykler.

Vet ikke om Mavic er spesielt brede, men de gjorde tåboksen større for en liten tid tilbake. Cosmic Pro La France er helt fabelaktige sko (litt lav hæl er noe noen reagerer på hva gjelder Mavic dog - ikke et problem for meg).

Re: Sykkelsko - Bred [Re: RagaRockers] #2592071 19/02/2020 22:44
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Med bred og høy fot har jeg før brukt Lake sine vide, og de anbefales på det varmeste.
Nå har jeg siste utgave shimano sphyre wide, som er nesten like bred. Utrolig god sko for volumiøse fotblad det også.
Har ikke syklet med Mavic, men sist jeg hadde en på foten var den ikke spesielt romslig.

Jeg kan også anbefale innleggssåle som er formet etter foten, hvis det trengs mye oppbygging under.
Jeg fikk mine på Intersport, formet på tre minutter og kostet en firehundrelapp eller noe slikt. De sålene er verdt mye når dagen på setet er lang.

Re: Sykkelsko - Bred [Re: Havre] #2592273 21/02/2020 11:02
R
RagaRockers Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Takker for innspill, dette hjelper!!

Jeg tror at prikkingen kommer at fotbuen "faller ned" eller ikke får oppbygging. Men som nevnt er det vekke nå, innendørs øktene er ikke mer 1-2 timer så blir interessant å se om det dukker opp på lengre turer.

Jeg har et par 2 år gamle Spyre men de kjøpte jeg for liten og det var ikke wide utgaven. Syntes de virket meget bra. Lette på foten og blir ikke blytung ved regn. Jeg har i dag et par DMT RS1 som jeg fikk kjøpt til en symbolsk sum :-) Egentlig fornøyd med de utenom at de er litt trang fram, skulle hatt litt mer bevegelses mulighet. Opplever de som lytt tykke, mye material. Blir derfor nokså tunge ved regn.

Moderator  support, Valentino