Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Budsjett 40 års krise landevei

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2591634 17/02/2020 12:46
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Personlig synes jeg ikke en sykkel (dyr eller billig) har noe verdi om den ikke brukes. Ett unntakk må være memorabilia-gjenstander som folk evt. samler på.

At en sykkel får riper osv må man bare leve med. Det gir gjenstandene sjel. Om 10år er bruktverdien en slikk og ingenting i ft. hva man betaler uansett, så om man ikke har brukt den i mellomtiden, har man fått svært dårlig utnyttelse av kjøpet.

Personlig er jeg redd for å tryne med min sykkel, eller at den blir stjålet nå mens verdien ligger langt høyere enn forsikringssummen. Men jeg er ikke redd for å bruke den, inkludert å kjøre den på grus. Min kjørte Oslo-Mysen noen få dager etter den var ferdig skrudd sammen. Det er ett ritt med ca 40% grus. Om den får bruksmerker av slik bruk? Helt sikkert, om jeg legger meg ned og leter med lommelykt. Men ingenting jeg legger merke til i det daglige. Kanskje det hjelper at jeg har sølvfarget ramme. Kan godt være småriper synes mindre på dette enn eksempelvis sort høyglans.

Til syvende og sist er jo ramma (på mitt bygg) "bare" 1/4 av kostnaden. Kostnaden ble fordelt ganske nøyaktig 1/4 på ramme, 1/4 på gruppe, 1/4 på hjul 1/4 på "garnityr". Med en Pinarello er kanskje rammekostnaden en større del av brøken for alt jeg vet, og den enkelte må jo vurdere hvordan man tør bruke den selv.

Min sykkel blir også fraktet i busser/hengere osv til og fra ritt. Det har aldri skapt noen synlige slitasje det heller. De gangene jeg har mulighet tar jeg meg tid til å padde den litt ekstra (tape noe skumplast rundt setestagene og evt. andre punkter som er litt utsatt for å gnisse mot andre sykler. Men jeg står jo gjerne også å ser på mens bussjåføren stabler den inn, for å se at jeg er "tilfreds" med måten transportør har "pakket den inn" i hengeren sin. Aldri hatt noe å utsette på den jobben de har gjort.

Men om man føler man ikke har "råd" til å bruke sykkelen slik man vil, fordi den er for dyr, da bør man vel vurdere om man har siktet høyere enn man ønsker.

Pinarello'ene er sinnsykt kule synes jeg. Er det F12 du er ute etter? Du kan jo isåfall også vurdere hvor i livsløpet rammen er, og om det betyr noe. F12 er ett år gammel. Om rett over ett år, blir sannsynligvis F14 lansert. Hvordan påvirker det følelsene dine at ramma blir erstattet ett år etter du la 90' på bordet? Skjedde med min egen. Påvirket meg, men ikke stort. Får det samme smilet om munnen når jeg setter meg på sykkelen (selv om den står på rulla) som jeg gjorde før. Det er det viktigste. Men om smilet ditt forsvinner den dagen F14 (eller hva den skal hete) plutselig er "the latest & greatest" bør du ihvertfall tenke gjennom, siden det trolig skjer om ca ett år.

Men i motsatt fall, om du utsetter kjøpet for å vente på F14, og den lanseres i Mai, hvor langt ut i 2021-sesongen er du før du faktisk har den sykkelen i hendene? Kanskje har det blitt tidlig høst?

Sitat: Pharynx

Jeg tenker litt; hva om man kjøper det man anser som det feteste som 90k har å by på i 2020, for så å få øynene opp for en ny doning et par-tre år senere, som er litt fetere, litt lettere, litt penere?

Dette skjer jo alltid, uansett hva man kjøper av "bruksgjenstander". Men i motsatt fall, om man alltid skal vente på "the next thing", så får man aldri kjøpt noe. Man kjøper jo det feteste man får for 90' i år, vel viten om at man får noe fetere for 90' om tre år. I mellomtiden får man derimot tre år med sykkelglede. Om de årene med sykkelglede er nok til å veie opp for vedlikeholdskostnadene og verdinedskrivingen over tre år kan bare den potensielle kjøperen avgjøre. Vanskelig å sette en pris på følelser ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: vviz] #2591644 17/02/2020 13:11
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: vviz

Men om man føler man ikke har "råd" til å bruke sykkelen slik man vil, fordi den er for dyr, da bør man vel vurdere om man har siktet høyere enn man ønsker.

Pinarello'ene er sinnsykt kule synes jeg. Er det F12 du er ute etter? Du kan jo isåfall også vurdere hvor i livsløpet rammen er, og om det betyr noe. F12 er ett år gammel. Om rett over ett år, blir sannsynligvis F14 lansert. Hvordan påvirker det følelsene dine at ramma blir erstattet ett år etter du la 90' på bordet? Skjedde med min egen. Påvirket meg, men ikke stort. Får det samme smilet om munnen når jeg setter meg på sykkelen (selv om den står på rulla) som jeg gjorde før. Det er det viktigste. Men om smilet ditt forsvinner den dagen F14 (eller hva den skal hete) plutselig er "the latest & greatest" bør du ihvertfall tenke gjennom, siden det trolig skjer om ca ett år.

Men i motsatt fall, om du utsetter kjøpet for å vente på F14, og den lanseres i Mai, hvor langt ut i 2021-sesongen er du før du faktisk har den sykkelen i hendene? Kanskje har det blitt tidlig høst?

Jeg kommer til å sykle mer enn noen gang på ny sykkel. Uansett vær og vind. Bruksmerker må man regne med. Og det betyr svært lite for min del at den får merker.
Rammekostnaden på pinarello trekker opp. Så forsikringssummen går til den hvis det skulle skje noe.. Så får man håpe man velter slik at girgruppe og hjul overlever. Hvis så skulle skje..

Jeg mener at F8 ble lansert samme høst som jeg kjøpte min 65.1 think 2.
Gleden av å eie min 65.1 ble ikke noe dårligere av den grunn. Jeg nyter fremdeles den på rulla nå.
Så F14 eller andre rammenavn må bare komme. De koster sikkert deretter også.

Jeg kan jo selvfølgelig utsette kjøpet. Men å få F14 (?) til under 100k når/hvis den dukker opp ser jeg ikke for meg. Så det får bare være.
At jeg vurderer Specialized Venge S-W som alternativ til Pinarello er jo å nevne, men fremdeles ikke italiensk. Så setter ikke de samme følelsene i sving sånn sett.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Furu] #2591651 17/02/2020 13:36
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Furu
Den første ripa bør man lage selv, uansett hvilken ting.

Ca det første jeg gjorde med min nye sveitser i fjor høst var å velte en stålampe over den, det føltes på en måte riktig å bli ferdig med det. Gikk verre med lampeskjermen.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2598030 29/03/2020 13:00
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da har man omsider fattet en beslutning for de som skulle være interessert i det.
Gjorde helomvending på målstreken.
Endte opp med Pinarello F10 disc med alt utstyr i stedet for F12 med lite utstyr som kostet mer..
Tenkte fornuften fikk tale denne gangen når man tross alt bare er en mosjonist og regne.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2598039 29/03/2020 14:00
leik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gratulerer!
Fornuft er også en følelse.

Da håper jeg den dukker opp i vis-meg-2020-tråden ganske snart.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2598040 29/03/2020 14:04
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for det.
Det hele føltes rett selv om det ikke er «det nyeste».

Den dukker nok opp der ICON_SMILE

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2598043 29/03/2020 14:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hehe. Liker hvordan en F10 blir tolket som "fornuften" ICON_LAUGH

Skulle ønske jeg hadde råd til å være så fornuftig selv.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: leik] #2598045 29/03/2020 14:25
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min kone er svært glad i en film som heter Fornuft og Følelser...

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Havre] #2598046 29/03/2020 14:31
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Havre
Hehe. Liker hvordan en F10 blir tolket som "fornuften" ICON_LAUGH

Skulle ønske jeg hadde råd til å være så fornuftig selv.

Hehe.. Beklager ordvalget. Penger spart på en eldre modell med bedre gir-gruppe og hjul gjorde handelen mindre 40 års krise kunne jeg sagt.

Re: Budsjett 40 års krise landevei [Re: Skogsmann] #2598048 29/03/2020 14:37
Panda Offline
Besatt
Besatt
F12 dyreste utgave koster jo også 185.000 kr så bra du var fornuftig og «bare» gikk for F10.

Gratulerer!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino