Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Føreforhold landevei i Oslo-området

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652513 15/03/2021 15:36
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
O
oracle Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
O
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
Min teori er at de har begynt å brøyte med en traktor som er for stor til å komme rundt svingen og opp det siste stykket.

Det er også ingen brøyting akkurat mellom de to broene som går over gang og sykkelveien ved Vækerø.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652544 15/03/2021 19:42
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
J
jorlie Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
Det høres ut som en fornuftig forklaring. Føyer seg pent inn i rekken av eksempler på lite hensiktsmessig utforming av gs-vei.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652546 15/03/2021 20:18
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652556 15/03/2021 21:21
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Den der skulle jeg gjerne låne av deg, runermm. Spot on.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652599 16/03/2021 08:15
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
Sitat: runermm
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.

Jepp. Lurer på hvor mange tilbakemeldinger man har fått fra syklister og sikkert også forbanna bilister på den utrolig klønete løsningen når man kommer fra Filipstad og skal videre ved Frognerstranda. Der har man designet en løsning som er så idiotisk at 90%+ av alle syklister velger å sykle mot kjøreretningen i rundkjøringen. Aktuelt å noen gang gjøre noe med det? Neppe.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: Jåddhå] #2652644 16/03/2021 10:16
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 1,161
Sitat: Jåddhå
Sitat: runermm
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.

Jepp. Lurer på hvor mange tilbakemeldinger man har fått fra syklister og sikkert også forbanna bilister på den utrolig klønete løsningen når man kommer fra Filipstad og skal videre ved Frognerstranda. Der har man designet en løsning som er så idiotisk at 90%+ av alle syklister velger å sykle mot kjøreretningen i rundkjøringen. Aktuelt å noen gang gjøre noe med det? Neppe.


Denne er faktisk ille... Opplevd flere farlige hendelser ved å sykle korrekt, og holdt på å bli meid ned av de som kommer fra feil kjøreretning og inn på sykkelveien. Dessverre er jeg nå selv blitt en av de som ofte sykler ulovlig akkurat her, da det rett og slett oppleves tryggere. Det vil si, jeg sykler ulovlig dersom det kommer noen i mot, for ellers krysser vi jo bane, og ingen langs dette strekke bruker bremser!

T.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652653 16/03/2021 10:34
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Jobber selv i bransjen og deler ikke helt oppfatningen her, selv om jeg godt skjønner at det kan oppleves slik fra utsiden. Det er utvikling, men fortsatt sliter man ofte med "gamle synder". Det er også ofte mange hensyn å ta som gjør at man ikke ender med optimale løsninger. Men enig i at det konkrete tilfellet i rundkjøringen her ikke er bra. Da er det viktig med tilbakemeldinger til de som er ansvarlige i kommunen/fylket/SVV. Anbefaler å sende klager på denne til Oslo kommune. Ofte er de klar over problemet fra før, men det kan hjelpe å legge litt press på.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652668 16/03/2021 11:34
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: runermm
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.


Det kommer jo an på hvem som prosjekterer. Det er stor forskjell på mye av det Statens vegvesen gjør, og det som kommunene gjør. Akkurat her er det vel SVV som prosjekterte?


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652688 16/03/2021 12:04
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Dette er vel E18-ruta, så det er mulig det ligger til SVV. Oslo k. hjelper deg uansett med å videresende hvis det er tilfellet.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652757 16/03/2021 17:19
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Bærum Kommune søker sykkelplanlegger, så om noen føler trangen er det bare å søke.
https://www.finn.no/job/fulltime/ad...lxZ48x3aa0ahnMcjL3rr4pFER1AeKOCdgDBqDXp4


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2652921 17/03/2021 13:46
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Går ut fra at det er bart helt inn i Sørkdalen nå - eller er det fortsatt glatt f.eks i skyggesvingen før Stubberud, etc?

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: Alpers] #2652929 17/03/2021 14:11
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Sitat: Alpers
Sitat: runermm
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.


Det kommer jo an på hvem som prosjekterer. Det er stor forskjell på mye av det Statens vegvesen gjør, og det som kommunene gjør. Akkurat her er det vel SVV som prosjekterte?


Okei? Jeg må innrømme at jeg ikke kan identifisere noen større forskjell mellom aktørene. Har du noen eksempler på gode/dårlige prosjekter?

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: simson] #2652930 17/03/2021 14:13
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Sitat: simson
Går ut fra at det er bart helt inn i Sørkdalen nå - eller er det fortsatt glatt f.eks i skyggesvingen før Stubberud, etc?


Det var bart på søndag, så da er det vel det i dag og.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: Elmersen] #2652934 17/03/2021 14:19
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Sitat: Elmersen
Jobber selv i bransjen og deler ikke helt oppfatningen her, selv om jeg godt skjønner at det kan oppleves slik fra utsiden. Det er utvikling, men fortsatt sliter man ofte med "gamle synder". Det er også ofte mange hensyn å ta som gjør at man ikke ender med optimale løsninger. Men enig i at det konkrete tilfellet i rundkjøringen her ikke er bra. Da er det viktig med tilbakemeldinger til de som er ansvarlige i kommunen/fylket/SVV. Anbefaler å sende klager på denne til Oslo kommune. Ofte er de klar over problemet fra før, men det kan hjelpe å legge litt press på.


Et enkelt spørsmål som jeg lurt på mange ganger:
I alle tilfeller hvor det bygges ny sykkelvei så passer de på å gjøre konstruksjonen veldig mye mer kompleks og ubehagelig for syklistene ved å bruke alle mulige varianter av kantstein ved kryss. I 100 % av tilfellene ville det beste bare være å legge flat asfalt, men i stedet insisteres det på løsninger som må være veldig mye dyrere å bygge og som kun er til ulempe. Hvorfor i all verden er det slik?

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652936 17/03/2021 14:25
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Det har jeg også lurt mye på. Er det subsidiering av steinindustrien?

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652941 17/03/2021 14:49
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Min teori er at SVV gjør dette for å få opp prisen på prosjektene. De ønsker ikke å ta på seg billige prosjekter med stor nytte da dette kan sette presedens for kommende prosjekter. Alle type prosjekter bør bli dyrere og dyrere, slik at SVV kan vokse i ansatte og i omsetning. Om et sykkelprosjekt er billig så må det legges på masse ekstra dilldall som er helt unødvendig, slik at prisen kan gå opp. Desto mer komplekst prosjektet blir, desto flere fagfolk må inn i prosjektet og prisen stiger. Lederne kan glede seg over at firmaet de leder vokser. De er altså gode ledere.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: magnusc] #2652946 17/03/2021 15:54
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
K
ket16 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
Jeg skal ikke komme med noe teori om hvorfor det er slik, men har også spekulert på hvorfor kantstein på død og liv må brukes. En ting er jo vi som ruller på forholdsvis store hjul, men det er også en brukergruppe i rullestol, noen med rullator og lignende som ferdes på gang- og sykkelvei hvor det også brukes kantstein over en lav sko.


Ketil
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2652960 17/03/2021 17:36
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 44
R
Rice Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 44
Det er helt bart i Sørkedalen, men mye smeltevann flere steder, slik at det slett ikke er tørt. Med nattefrost vil jeg tro det kan være is tidlig på dagen, så det anbefales å vente il godt ut på dagen

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ket16] #2652968 17/03/2021 18:59
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: ket16
Jeg skal ikke komme med noe teori om hvorfor det er slik, men har også spekulert på hvorfor kantstein på død og liv må brukes.


En av mine "favoritter". Når man har syklet over Nordstrand, ned til Hauketo og skal opp mot Kaldbakken / Enebakk:

https://www.google.com/maps/@59.8486027,10.8061431,3a,75y,153.41h,101.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-Ti-zuDPVIIuId7qzbD4pg!2e0!7i16384!8i8192

OK. Her er det jo av en eller annen grunn egentlig forbudt å sykle over broen sånn at man i det hele tatt kommer inn på denne veien. Men la oss nå si at man er der...

Har altså akkurat kommet inn på denne veien der det er en del trafikk. Ved siden går det en fin sykkelvei. For å komme inn på den på racer, er det best å ta en god bue ut for å få en OK vinkel over kantsteinen. Og det er jo populært med trafikk bak...

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: runermm] #2653027 18/03/2021 08:35
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: runermm
Sitat: Alpers
Sitat: runermm
Bygging av sykkelvei ser ut til å følge et enkelt prinsipp. Det eneste som gjelder er å kunne rapportere tilbake antall meter med nyanlagt trase. Kvalitet på løsningene, tilbakemeldinger fra syklister eller dokumentasjon på færre ulykker og/eller økt bruk er ikke tema på noen måte.


Det kommer jo an på hvem som prosjekterer. Det er stor forskjell på mye av det Statens vegvesen gjør, og det som kommunene gjør. Akkurat her er det vel SVV som prosjekterte?


Okei? Jeg må innrømme at jeg ikke kan identifisere noen større forskjell mellom aktørene. Har du noen eksempler på gode/dårlige prosjekter?


Ja, Dronning Eufemias gate er det eksempelvis SVV som har prosjektert, da det ikke er en kommunal vei. Da er feltene smale, i tillegg til at de er direkte farlige, ref dødsulykken der for noen år siden. Uoversiktlige kryss der det er uklart hvem som skal kjøre/sykle først etc.

Treschwos gate på Torshov er det eksempelvis Oslo som har prosjektert, kommunal grunn. Ring 2 er vel også Oslo om jeg ikke husker feil, i tillegg til mye omtalte Gyldenløves gate.

Oslo opererer med en langt bredere standard på sykkelfeltene enn SVV gjør. I tillegg tar ikke Oslo areal fra andre myke trafikanter når de lager sykkelvei, det tas fra selve veibanen, fortrinnsvis bilenes plass.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2653039 18/03/2021 09:14
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
Stein eller ikke stein sier vel noe om vikepliktsforhold? Aner egentlig ikke.

Selv om vikeplikstreglene for syklister på vei, sykkelfelt, gang- og sykkelvei, fotgjengeroverganger visstnok er så krystallklare at det ikke trengs noen endringer. Så lenge man har reguleringsplanen for området man sykler på i hodet da.

Redigert av Jåddhå; 18/03/2021 09:16.
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2654780 26/03/2021 17:14
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
J
jorlie Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
Hadde en runde i Maridalen i ettermiddag. Tok Greve- Sandermosveien og en sløyfe opp til Movatn om stårputtveien. Litt småhårete med tynne dekk. Det er mye snø og det dannes fortsatt tynne isvuller i veien her og der. Pass på i svingen ved Sander gård.

Tilbake fra Skar fulgte jeg Gamleveien og her var det virkelig helt supert. Håper at drenering og grøfting sørger for at den holder seg.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2655209 29/03/2021 20:45
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Meldt 16 grader i morgen.
Bare nevner det.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2658069 13/04/2021 14:31
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Hvordan er sykkelføret i Oslo nå langs ring2/3 ?

Skal evt sykle til en kunde på torsdag og nå har det jo vært en del snø/slaps og minusgrader om natta..

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2658076 13/04/2021 15:15
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Så mange folk i Sørkedalen rundt 13-14 i dag.
Men lurer på hvordan det er å sykle på morgenen nå? Hjemme er det meldt 0 grader fra morgenen av. Skulle gjerne hatt en langtur ute.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: bigp85] #2658081 13/04/2021 16:01
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 44
R
Rice Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 44
Overraskende tørt og fint på veiene i Oslo allerede i dag, bare unntaksvis litt smeltevann. Så, vil tro det er gode forhold selv i kulda om morgenen. Dog fortsatt mye grus på mange av sykkelveiene.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: bigp85] #2658098 13/04/2021 18:23
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: bigp85
Hvordan er sykkelføret i Oslo nå langs ring2/3 ?

Skal evt sykle til en kunde på torsdag og nå har det jo vært en del snø/slaps og minusgrader om natta..


Jeg syklet ring3 i ettermiddag fra Ullevål til Sinsen, og videre på andre "byveier" opp til Lambertseter. Helt bart på dette strekket ihvertfall.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2658101 13/04/2021 18:42
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Er mye bart i skauen allerede også, grusveier som var bare på søndag har bare stedvise snølag opp til 300m.


Create the problem and sell the solution
Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2658260 14/04/2021 13:32
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Enebakk / Tomter / Kroer / Ås / Kråkstad / Ski flyplass / Bru / Fjell etc. Ingen grunn til å være redd for frost og meget tørre veier. Men grusavstikkerne er ekstremt gjørmete.

Re: Føreforhold landevei i Oslo-området [Re: ganskefort] #2689024 18/11/2021 12:42
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
På tide å vekke tråden til live nå som stadig flere av oss våkner til kuldegrader, rimfrost og spredt snø?

I dag morges var det is på sølepytter og tynne, kryssende årer nordvest i Sørkedalsveien, men utover det naturlig nok ikke is i selve veibanen.

Bar, men fuktig vei og mildere inn mot Røa og sentrum.

Værmeldingen tilsier nattefrost, men neppe piggføre på landevei i og rundt hovedstaden nærmeste uken.

Legg gjerne ut rapport om lokale forhold!

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support, Valentino