Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grusracer - igjen

Grusracer - igjen #2590596 09/02/2020 19:12
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Hei,

Ser at det er mange poster og tester om valg av grusracer, men slenger likevel ut et innlegg om tema.

Jeg er ute etter en sykkel for jobbpendling og trening, senhøst, vinter og tidlig vår, samt markaturer som gjerne også kombineres med litt asfalt. Skeptisk til å ha èn sykkel til alt pga. salt, møkk mv. Ser i utgangspunktet for meg en sykkel som føles rask både på asfalt og markaveier. Samtidig bør den være robust nok til mindre gode grusveier. Ser ikke for meg å sykle grov sti eller lengre turer med mye baggasje. For å øke bruksområdet, ser jeg for meg at sykkelen bør ha karbonramme og ikke være over 9 kg. Ser for meg GRX-system, to-delt krank og ikke så nødvendig med elektronisk giring.

Budsjett 25-35 tusen. Kjøper ikke sykkel hvert år, så jeg er opptatt av at den holder meg fornøyd over tid.

Har Fara Gravel2 i tankene, samt Orbea Terra, evt. Cervelo Aspero. Usikker på om førstnevnte er for mye rettet mot trivsel på grov grus og lange turer med bagasje, og for lite rask mtp. mitt behov.

Fra før har jeg en robust rittfulldemper og en komfortracer, som jeg begge har tenkt å bruke framover. Komfortraceren er imidlertid 15 år og selv om det fungerer fint, er den nok klar for utskiftning snart. Har da tenkt å erstatte den med en sykkel ala Cervelo R5, BMC Roadmachine, Canyon Endurace o.l. Men, altså skeptisk til å bruke en slik god sykkel i salt mv.

Ragnvald
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2590669 10/02/2020 09:51
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
I kategorien rask grusracer, karbon, på ditt budsjett har du også Rondo Ruut CF2. Geometrien på denne heller vel mer i retning racer enn oppreist tankvogn. For 2020 er det gjort noen oppgraderinger på ramme og med en ny gaffel, slik at 700-hjul nå får dekklaring opp til 50mm (leveres med 40-dekk) og det burde vel kanskje gjøre den anvendelig også ift å bruke om vinter med piggdekk. Denne er riktignok ikke utstyrt med GRX og heller ikke ramme for todelt foran såvidt jeg forstår. Noen få butikker har allerede noen av 2020-modellene lagerført, f.eks. Bikester, men tror at også Bikeshop med flere får inn årets Rondoer ikke så altfor lenge.

Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2590673 10/02/2020 10:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kanskje jeg misforstår deg.

Du skriver ar du uansett tenker å anskaffe en racer med god dekklaring til erstatning for din eldre komfortracer, stemmer?

Vær da oppmerksom på at en sykkel som nevnte Roadmachine eller Endurace, for ikke å nevne f.eks. Trek Domane eller mer aggressive Rondo HVRT og Orbea Orca OMX, vil dekke 90% av den tiltenkte bruken du nevner for grusracer sommerstid. Og gi deg all den spensten og landeveisfølelsen jeg forstår at du vil ha.

Jeg ville ikke i tillegg kjøpt en grusracer til 25-35k for å få noen mm bredere dekk på den groveste grusen eller for vintersykling. Da heller en rimeligere, med fortsatt sporty, dedikert vinterdoning satt opp for de spesifikke utfordringene som vinteren bringer. Da vil den automatisk være en grovere doning som også kan dekke den groveste syklingen sommerstid. Og selvsagt pendling i krevende vær.

Men hvis tusenlappene er der og brenner i lomma, kjøp for all del både racer med god dekklaring og kostbar grusracer ICON_SMILE

Og så må jeg jo alltid lenke til Landeveis test av racere med ekstra dekklaring og minne om testen i tyske Tour.

Re: Grusracer - igjen [Re: Sepeda] #2590695 10/02/2020 13:35
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
[quote=Sepeda]Kanskje jeg misforstår deg.

Du skriver ar du uansett tenker å anskaffe en racer med god dekklaring til erstatning for din eldre komfortracer, stemmer?

Vær da oppmerksom på at en sykkel som nevnte Roadmachine eller Endurace, for ikke å nevne f.eks. Trek Domane eller mer aggressive Rondo HVRT og Orbea Orca OMX, vil dekke 90% av den tiltenkte bruken du nevner for grusracer sommerstid. Og gi deg all den spensten og landeveisfølelsen jeg forstår at du vil ha.

Jeg ville ikke i tillegg kjøpt en grusracer til 25-35k for å få noen mm bredere dekk på den groveste grusen eller for vintersykling. Da heller en rimeligere, med fortsatt sporty, dedikert vinterdoning satt opp for de spesifikke utfordringene som vinteren bringer. Da vil den automatisk være en grovere doning som også kan dekke den groveste syklingen sommerstid. Og selvsagt pendling i krevende vær.

Men hvis tusenlappene er der og brenner i lomma, kjøp for all del både racer med god dekklaring og kostbar grusracer ICON_SMILE

---------------------------------------
Jeg ser poenget ditt, Sepeda. Jeg er muligens for konservativ i vurderingen av bruksområdet til en sykkel ala Roadmachine. Om jeg legger såpass mye finanser i en slik sykkel, primært for asfaltbruk, er jeg usikker på om jeg vil utsette den for mer rufsete bruk som også innebærer mer slitasje.

Er også såpass glad i gå langrenn om vinteren, at det jeg er usikker på hvor mye snøsykling det blir i praksis. Men, vil gjerne utvide landeveissesongen slik at den varer fra medio februar til snøen kommer i november, og dessuten sykle mer på grusveier i marka.

Redigert av rlier; 10/02/2020 16:39.

Ragnvald
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2590783 11/02/2020 08:51
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: rlier

Jeg er ute etter en sykkel for jobbpendling og trening, senhøst, vinter og tidlig vår, samt markaturer som gjerne også kombineres med litt asfalt. Skeptisk til å ha èn sykkel til alt pga. salt, møkk mv.
----

Jeg ser poenget ditt, Sepeda. Jeg er muligens for konservativ i vurderingen av bruksområdet til en sykkel ala Roadmachine. Om jeg legger såpass mye finanser i en slik sykkel, primært for asfaltbruk, er jeg usikker på om jeg vil utsette den for mer rufsete bruk som også innebærer mer slitasje.

Er også såpass glad i gå langrenn om vinteren, at det jeg er usikker på hvor mye snøsykling det blir i praksis. Men, vil gjerne utvide landeveissesongen slik at den varer fra medio februar til snøen kommer i november, og dessuten sykle mer på grusveier i marka.

Vet ikke om jeg har forstått deg riktig. Du tenker en sykkel til alt, sommer og vinter, right?

Jeg tenkte også å ha bare en sykkel til alt. Kjøpte en nesten ny Rondo Ruut, som jeg fort solgte videre fordi den var feil størrelse. (Tror nok den hadde blitt solgt om den var rett størrelse også, eller evt blitt beholdt som nr2-sykkel.)

Skal du ha bare en sykkel som brukes både på litt røff grus og asfalt mener jeg at du bør ha to hjulsett og bytte mellom som minimum. Samme dekk til begge blir for mye kompromisser. Kommer du til å bytte bruksområde ofte? Gidder du å bytte hjul like ofte?

Jeg vurderte å ha to hjulsett, men kom til at da var det knapt var dyrere å ha en ekstra grus/vintersykkel.
Da har jeg alltid sykkel ready to go, uansett type tur.
Jeg gikk da for en brukt cx (Canyon Inflite AL til 8k) med 1x drivverk hvor kassett, kjede og framdrev kan byttes for en tusenlapp. Og så har jeg en rendyrka landeveissykkel i tillegg. Veldig fornøyd med denne løsningen, og veldig greit å ha en sykkel man ikke trenger å være så redd for også.

Re: Grusracer - igjen [Re: Jamez] #2590989 12/02/2020 16:24
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Har følgende hovedalternativer:

1. Enten bytte ut komfortraceren med en asfaltvennlig blandeveissykkel ala Roadmachine, Endurace, slik at jeg kan utvide bruksområdet ved å sette på grusdekk og piggdekk.

2. Anskaffe en Gravel eller Kross racersykkel nr2. Bruken vil i hovedsak være å utvide pendlersesongen (medio februar til medio november), samt turer på grusvei i marka og fjellet om sommeren (typisk turer som også inneholder asfalt til/fra marka). Tror det blir lite sykling på snø og slafs, fordi jeg da heller går langrenn. To hjulsett på en Gravel-sykkel er aktuelt. Testkjørte siste versjon av F|Gravel i dag, og den var god. Så det er en aktuell mulighet. Canyon Infinite kunne være en annen mulighet om det utstyrsmessig ble satt opp for todelt krank og litt grove skivebremser.

Generelt er jeg litt skeptisk til kompromiss / kombinasjonsløsninger ut fra erfaring. Det taler for at en sykkel nr 2 bør skille seg fra landeveissykkelen og rittfulldemperen. Samtidig er jeg såpass glad i å bruke sykkel til jobb (og har 25 km hver veg), at jeg nok foretrekker en sykkel som kan settes opp landeveisvennlig. Ser ikke for meg å bruke sykkel nr 2 til stisykling eller eventyrturer med bagasje.

Ragnvald
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2591005 12/02/2020 18:34
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville valgt to sykler.

En av fordelene er at on den ene står i deler, så kan du fortsatt sykle med den andre.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2591138 13/02/2020 13:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du har min medfølelse ICON_SMILE

Funderinger over sammensetning av sykkelparken, i kombinasjon med forskjellige hjulsett med optimaliserte dekk for ethvert underlag, holdt meg bokstavelig talt våken om natten i flere år.

Min løsning var hard og brutal. Jeg var ærlig på hvilken sykling jeg i grunnen bedrev og hva jeg trengte. Det medførte at jeg i løpet av kort tid solgte landeveissykkel med felgbremser, krossykkel, eventyr/grussykkel, rittfulldemper, halvdemper og helstiv 29er. Fylte opp kontoen mer enn jeg hadde trodd.

Min løsning ble som skissert i innlegget mitt over. Slett ikke for alle, men fungerer for meg, som ikke sykler grov sti som egen aktivitet.

1. Landeveissykkel i karbon med skiver og god dekklaring: For spenstig sykling både på landevei og grus og innom enkel sti. Dette er sykkelen jeg kan legge penger i og oppgradere etter hjertets lyst. Tar den ikke tar ut i salt vinterstid. Er forsiktig med hvor og hvordan jeg parkerer den.

2. Grovere blandeveissykkel med god dekklaring, selv med skjermer: For vintersykling, transportsykling, allværssykling og roligere tursykling med bagasje. Rimeligere løsninger med tanke på slitasje på vinterstid og av hensyn til tyverifare ved hverdags- og turbruk. Vil også fungere utmerket for turer som er hakket for grove for landeveissykkelen. Opprinnelig bygget opp med tanke på å krysse Island.

En utfordring jeg opplevde med løsningen som du skisserer som nr. 2 (har vært akkurat der selv ICON_SMILE ) er at når man har en kostbar grus/krossykkel (du nevnte budsjett på 25-35k) som er tiltenkt raske turer på krevende underlag sommerstid, vil man gjerne gjøre denne så lett og spenstig som mulig. I kupert landskap på grus, gjerne med bratte stigninger og krappe svinger, merker man vekten og egenskapene i ramme og komponenter vel så mye som på asfalt. Mer enn på asfalt, etter min erfaring. Det betyr gjerne at man oppgraderer med kostbare komponenter. Men dette er nettopp hva man ikke har lyst til å ta ut i saltslaps vinterstid. Den samlede verdien en slik doning etterhvert utgjør, gjør den også svært så attraktiv for tjuver, og gjør den dermed mindre egnet som pendler/brukssykkel, alt etter hva som er ens rutiner.

Om du har annen bruk eller prioriteringer, har du kanskje ikke samme utfordring,

Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2591161 13/02/2020 18:12
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Etter noen vintersesonger er min anbefaling to sykler...
I høst kjøpte jeg Canyon Grail AL med Tiagra gruppesett. Fullhydraulisk, så klart. Må si det fungerer bra. Nettopp fordi den er rimelig i vedlikehold og kan være en brukssykkel man ikke er redd for. Må bare innse at man ikke får vasket ofte nok.... ikke minst er det god plass til 45Nrth Gravdal piggdekk og skjermer.
Har tidligere syklet i stykker en Colnago CX på vinteren med Ultegra hydraulikk. Dyr og vedlikeholde.
Så har jeg en Canyon Ultimate CF SLX for landeveisturer.
Med småbarnsfase har jeg heller ikke tid til særlige grusturer, så en bedre grusracer må vente noen år. Tenkte å heller unne meg min første fulldemper dette året! Enklere å frese ut en times tid når stiene er utenfor døra.

Re: Grusracer - igjen [Re: Sepeda] #2591536 17/02/2020 07:15
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
[quote=Sepeda]

Jeg var ærlig på hvilken sykling jeg i grunnen bedrev og hva jeg trengte.
(...)
Min løsning ble som skissert i innlegget mitt over. Slett ikke for alle, men fungerer for meg, som ikke sykler grov sti som egen aktivitet.

1. Landeveissykkel i karbon med skiver og god dekklaring: For spenstig sykling både på landevei og grus og innom enkel sti. Dette er sykkelen jeg kan legge penger i og oppgradere etter hjertets lyst. Tar den ikke tar ut i salt vinterstid. Er forsiktig med hvor og hvordan jeg parkerer den.

2. Grovere blandeveissykkel med god dekklaring, selv med skjermer: For vintersykling, transportsykling, allværssykling og roligere tursykling med bagasje. Rimeligere løsninger med tanke på slitasje på vinterstid og av hensyn til tyverifare ved hverdags- og turbruk. Vil også fungere utmerket for turer som er hakket for grove for landeveissykkelen. Opprinnelig bygget opp med tanke på å krysse Island.

——————

Takk for godt svar!

Jeg er nå mest usikker på om det er best med en Roadmachine e.l. med to hjulsett, eller å anskaffe en Gravel som sykkel nr 2, gjerne med to hjulsett. Betalingsvilligheten min for alternativ 1 er noe større enn for alternativ 2.

75 pst av syklingen min er i praksis jobbpendling (25 km hver vei) og vil utvide sesongen. Resterende sykling vil normalt være helgeturer på asfalt. Men savner markasykling, og ser for meg å øke dette. Dessuten å ta med sykkelen til fjells om sommeren.

Tror ikke det blir mye sykling å saltslafs.

Ragnvald

Ragnvald
Re: Grusracer - igjen [Re: eirikbk] #2591548 17/02/2020 07:59
R
rlier Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Sitat: eirikbk
Etter noen vintersesonger er min anbefaling to sykler...
(...)
Med småbarnsfase har jeg heller ikke tid til særlige grusturer, så en bedre grusracer må vente noen år. Tenkte å heller unne meg min første fulldemper dette året! Enklere å frese ut en times tid når stiene er utenfor døra.

Har vært / er der selv. Langturer med sykkel har vært nedprioritert de siste 8-10 åra pga småbarn. Derfor mest jobbsyklist, som jeg er litt hekta på (=god vane). Løsna litt nå. Begge mine sykler er rundt 15 år. Bytta ut hardtail med rittfulldemper i fjor, og kan nå leke i skogen med egne barn og voksenturer. Nå også klar for å fornye landeveisykkelen.

Sykler lite på snø, så saltslafs trenger ikke være et problem.

Redigert av rlier; 17/02/2020 08:00.

Ragnvald
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2593165 29/02/2020 14:09
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Ser at Aspero’n du nevner i din første post ikke er nevn noe mer, så da slår jeg et slag for denne.
Den har en R3 geomentri som igjen gjør R5 som du også nevner kanskje overflødig.
Jeg henter ut en Aspero 1x12 ASX eTap på onsdag og må si jeg fikk terrengfølelsen til 26» tilbake i håndtering, pluss at den har beholdt mye av landeveisfølelsen i respons. Aspero har litt lenger overrør enn R3, men kompanseres med en 90 stem.
Har bare hatt 80 km på den, men så langt veldig fornøyd.
Det skal også sier at jeg har en R5 DA Di2 som er dedikert landeveissykkel.

Vurder en Aspero 2x12 eTap og kjøp heller et sett med 650B og et landeveis hjulsett. Da har du alt i en sykkel og sparer fort 50-60’

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Grusracer - igjen [Re: rlier] #2593188 29/02/2020 18:23
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
etap AXS + vintersaltslaps høres ikke ut som noe som sparer noen for penger...

Re: Grusracer - igjen [Re: Jamez] #2593213 29/02/2020 22:03
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå hang jeg meg opp i denne kommentaren

Sitat: rlier
Sykler lite på snø, så saltslafs trenger ikke være et problem.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå