Hei, hvordan er det å ta med stisykkel til fra marka på bane/trikk? Tenker fra ca Majorstua til Østmarka feks. Ok, eller ber man om bråk? Og hjem igjen...
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259006804/02/202011:54
Helt konkret så skal du kjøpe barnebillett for sykkelen i rushtiden, som er hverdager Kl 07-09 Kl 15-18 Ellers er den gratis på t-banen, inkludert hele helgen. På andre kollektivtransportmidler enn t-banen skal du alltid løse barnebillett for sykkelen, i tillegg til at det ofte blir upraktisk trangt. Men i praksis dekker du jo hele byen med t-banen + litt tråkking selv
Midt i verste rushen er det såpass trangt at jeg vegrer meg for å ta med sykkel, selv med betalt billett. I praksis er det kl. 16-17 du bør ligge unna.
Jeg har tatt sykkelen på T-banen noen ganger og det går som andre nevner helt fint. Men de gangene var det fint og tørt ute og ikke noe spesielt gjørmete. Pleier dere andre å ta store hensyn til slikt? Jeg føler meg ikke akkurat veldig tilpass i en T-banevogn med møkk i ørene og med en sykkel det drypper sølevann fra, for å ikke snakke om klærne man har på.
Jeg tenker vel at det er et triks å ta med seg skift, men det er jo ikke alltid så kjekt å drasse på for mye når man skal ut å sykle, særlig en A-B tur.
Tips og triks mottas med takk
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: asbjste]
#259052409/02/202007:44
Man kan som regel få skylt doning og gjerne rytter på nærmeste bensinstasjon.
Eller ta med klut og tørk av det verste.
For øvrig ville jeg ikke vært redd for å ta med en møkkete sykkel på t-banen. Men jeg ville uansett latt den dryppe av seg det verste før du går på, av hensyn til andre.
Alt dette forutsatt at stisykkel ikke kan brukes på vei eller i byen (?).
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259056709/02/202014:12
Som alltid gjelder vel regelen: "Ikke vær en dust!"
Tar du med en gjørmete sykkel inn på en trang t-banevogn, sånn at de som skal av risikerer å subbe klær borti våte dekk for å passere deg... Vel. Da er du en dust :-)
Men er det god plass, og det hjelper at det er tørt, er det bare å kjøre på!
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259062509/02/202022:11
Å stå i enden av vognene er vel også gjerne et godt tips. Da står man ofte litt mindre i veien, synes jeg.
Eller hvilke sykkelen mot dørene som ikke åpner seg (på venstre side av toget.)
Det går helt fint til du kommer til Tøyen hvor dørene åpner seg på venstre side.
Det skjer bare unntaksvis, og går dessuten helt fint om du setter sykkelen med styret fast slik. Da står sykkelen bom fast selv om døra åpner seg. Jeg har forresten bare opplevd at dørene åpner mot venstre på vei til sentrum på linje 3, aldri på vei til Mortensrud. På de nye stasjonene på Ringen med plattform i midten er det jo fast takst å flytte sykkelen til den andre siden, men det går jo også helt fint.
Å stå i enden av vognene er vel også gjerne et godt tips. Da står man ofte litt mindre i veien, synes jeg.
Eller hvilke sykkelen mot dørene som ikke åpner seg (på venstre side av toget.)
Det går helt fint til du kommer til Tøyen hvor dørene åpner seg på venstre side.
Det skjer bare unntaksvis, og går dessuten helt fint om du setter sykkelen med styret fast slik. Da står sykkelen bom fast selv om døra åpner seg. Jeg har forresten bare opplevd at dørene åpner mot venstre på vei til sentrum på linje 3, aldri på vei til Mortensrud. På de nye stasjonene på Ringen med plattform i midten er det jo fast takst å flytte sykkelen til den andre siden, men det går jo også helt fint.
Det går helt fint til noen skal inn. Hvis man ikke er svært lokalkjent i Oslo og vet hvilke t-baner som åpner dørene hvor og når så tror jeg det beste er å unngå å blokkere dørene, både for medpassasjeren og sykkelen din sin skyld.
Det går helt fint til noen skal inn. Hvis man ikke er svært lokalkjent i Oslo og vet hvilke t-baner som åpner dørene hvor og når så tror jeg det beste er å unngå å blokkere dørene, både for medpassasjeren og sykkelen din sin skyld.
Jeg har tatt t-banen m/sykkel til marka i Oslo i 13 år og siden de nye vognene kom så har jeg alltid satt sykkel slik. Det har ikke vært et problem til nå, og jeg kjenner mange som gjør det samme uten problem. Tar man en linje én gang så forstår man hvilke stasjoner som medfører bytte av side. Det er ikke mange steder det skjer, og det skjer i prinsippet ikke på linje 3 som trådstarter spør om. Kun unntaksvis på Tøyen retning sentrum, men det er veldig sjelden. Og - de ytterst få gangene sykkelen min har stått på feil side så har 100% av passasjerene vært intelligente nok til å bruke nabodøra om de har behov for å komme seg inn/ut. Jeg forstår virkelig ikke at dette skal være et problem.
Fordeler ved å sette sykkel slik er: * Den står utenfor "allfarvei" i vogna, noe alle verdsetter - spesielt om du tar banen tilbake fra marka * Man kan stable sykler utenpå den som står ankret fast. Det går fint 4 sykler her som ikke kommer til å røre på seg om du stabler riktig * Du og vennene kan sitte ned og skravle sammen siden ingen må holde i syklene sine
Bonustips: Om du er møkkete i baken og vil sitte så er det mange reklamer i papp som henger på veggen. De er lette å ta ned og henge opp igjen etter endt tur
Og - de ytterst få gangene sykkelen min har stått på feil side så har 100% av passasjerene vært intelligente nok til å bruke nabodøra om de har behov for å komme seg inn/ut.
Er du seriøs nå eller tuller du? Man blokkerer ikke inn og utgang på vognene.
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259125314/02/202014:55
Takk, jorlie! Trodde kanskje det bare var jeg som var en sur gubbe og tenkte det samme.
(I samme slengen hadde jeg lyst å spørre hvordan det er mulig å finne ut at de reklameplakatene som folk jobber for å henge opp, og som firmaer betaler penger (som indirekte går til billigere billetter) for å ha der, henger der fordi de kan være sitteunderlag når man trenger dem.
[quote=DesmoSkier][quote=Akaly] Det går helt fint til noen skal inn. Hvis man ikke er svært lokalkjent i Oslo og vet hvilke t-baner som åpner dørene hvor og når så tror jeg det beste er å unngå å blokkere dørene, både for medpassasjeren og sykkelen din sin skyld.
quote Jeg har tatt t-banen m/sykkel til marka i Oslo i 13 år og siden de nye vognene kom så har jeg alltid satt sykkel slik. Det har ikke vært et problem til nå, og jeg kjenner mange som gjør det samme uten problem.
Plasserer ikke 97% sykkelen på denne måten? Samme gjelder også for barnevogner og andre større ting. Lurer på hvor dere andre som syntes dette virker merkelig har sykkelen?
Redigert av neistein; 14/02/202018:25.
Stokk og stein sykkelklubb
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259126514/02/202018:45
Hvis det er slik at stisykler ikke kan sykles på asfalt, sykkelen er for skitten for t-banen eller det ikke er plass på t-banen uten å sperre utganger, ser jeg ingen annen utvei enn å anskaffe en el-motorsykkel for å frakte stisykkelen. Eller el-stisykkelen, da.
Takk, jorlie! Trodde kanskje det bare var jeg som var en sur gubbe og tenkte det samme.
(I samme slengen hadde jeg lyst å spørre hvordan det er mulig å finne ut at de reklameplakatene som folk jobber for å henge opp, og som firmaer betaler penger (som indirekte går til billigere billetter) for å ha der, henger der fordi de kan være sitteunderlag når man trenger dem.
Jeg er enig med deg og @jorlie. Og jeg ER en sur gubbe, som innimellom tenker at det er en fin ting å registrere at man ikke er fullstendig alene med seg og sitt i denne verdenen.
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259136916/02/202000:00
Det var da voldsomt... Jeg plasserer sykkelen min der den er minst mulig i veien for alle andre, og på alle årene så kan jeg komme på 1 (en) gang der noen endte opp med å gå inn en annen dør. Det er selvsagt fordi jeg er en hensynsfull kar som flytter sykkelen min om det er nødvendig.
Når det gjelder den pappen som henger oppe med reklame på, så blir den etter bruk plassert tilbake der den kom fra - med den skitne siden inn. Siden det er print på begge sider så får alle som reklamerer på t-banen full valuta for pengene sine, minus ca 15 minutter hvor jeg sitter på reklamen. Etterpå er setet like rent som før jeg satte meg ned, og vill gjetting sier at nestemann setter pris på det.
Er virkelig stisyklister blitt en lettkrenka gjeng som blir sure for de greiene her?
Sykkel på tbanen er i mine øyne et tillegg. Går fint om det ikke skaper ulemper, men bør unngås om det plager andre. (Lurer på om ikke billettreglene også er noe om "hvis det er plass" også?)
Om beste måten er å sette den sånn at den stenger en dør og folk må være "smarte nok til bruke en annen dør" synes jeg du tar deg for mye til rette.
Det hender jeg stopper og gir tips til varebiler som står i sykkelfelt om at de risikerer bot fordi det er ulovlig. Som oftest er svaret at de ikke har noe annet sted å stå. Uten at jeg helt har sett at "skal bare" tilsidesetter forskriftene.
Her tenker jeg du fremstår litt som varebilsjåførene. Du mener det sikkert godt ved å prøve å minimere problemet for andre, men det kan hende at du ikke burde ta banen når det gjør at innganger blokkeres osv.
Når det gjelder reklameplakatene synes jeg fortsatt det høres egosentrisk ut. Kjipt for han som snur plakater når de er tagget ned? Eller de som må vaske raskt over veggen bak etter at sølen har satt seg videre? Kanskje også litt kjipt for andre reisende å se den sølete gjengen sitte der, uten nødvendigvis å se pappbiten du har i ræva?
Kunne vel tatt med deg plastpose hjemmefra? Eller rett og slett stått slik ganske mange mennesker klarer hver eneste dag?
--
Og please, ikke dra så-fort-krenket-kortet så snart noen synes du kunne oppført deg bedre. Du minner om hundeeiere som ikke forstår at andre at lille Rambo bare vil leke, og anser det som alle andres problem hvis Rambo misforstås. Hva skjedde med et samfunn der man først tenker på andre?
Re: Stisykkel på kollektivtransport Oslo
[Re: Rolfkr]
#259170117/02/202018:26