Ja, det er dessverre ofte slik med Schwalbes dekk i toppklassen med tett gummivev (høy TPI/EPI). Men deilig så lenge de varer, da. For øvrig ikke så forskjellig fra andre produsenter dersom tettheten i gummiveven er rundt den samme.
Mange dekk med hardere gummi (lavere TPI/EPI) vil ha høyere slitestyrke, særlig typiske pendler/bruksdekk, men disse har som regel ikke samme egenskaper, samme lave rullemotstand eller
samme følelse 
Generalisering om Schwalbe-dekk kompliseres også av at ett og samme dekk som regel kommer i flere forskjellige versjoner med forskjellig gummi og dermed forskjellige egenskaper og slitestyrke.
G-One Speed har ikke knaster, men helt lave microdots på 1-2 mm (?) som lett slites ned. Jeg oppfatter ikke dekket som utslitt av den grunn.
Og jeg synes egentlig ikke levetiden er så
aller verst, da, selv blant de nevnte toppversjonene av dekket. Alpers krysset USA på tvers på dekket i 30 mm, og mente det fortsatt var mye liv igjen i dem etter turen. Jeg har dekket i 40 mm på bruks-/tursykkel, og har pendlet mye på dem et års tid i tillegg til tur/retur Oslo-Stockholm og turer over noen dager i USA og Spania. Asfalt, grus, sand, kjerreveier, sti...