Hvilket bakdekk anbefales til SC Hightower LT? Må vel ha noe 2.4 greier, men alt er jo utsolgt overalt. Slitt ut et par Maxxis men finner ikke noen slike noen sted hos normalt utstyrte nettbutikker. Godt grep på fuktig underlag trumfer lav rullemotstand.
Schwalbe Hans Dampf (SuperGravity) Maxxis Minion DHR2 WT Maxx Terra (EXO+ eller DD, avhengig av hvor "tungt" du kjører).
Jeg foretrekker DHF 2.5 som bakdekk foran DHR2, i tillegg til framdekk. Føltes som å "komme hjem" etter noen mnd på DHR2 2.4. Smak og behag, men forblir DHF også bak for meg.
Men hva med Assegai? Står på min liste for å teste.
Ville prøvd Assegai foran, men har ikke helt på følelsen at det er et godt bakdekk.
DHF er jo noe "alle" har hatt foran og bak "alltid", men DHR2 har tatt over som favorittdekk for mange etter at det kom - foran og bak.
Jepp, ikke noe dårlig dekk, absolutt ikke. Har i en periode kjørt DHR2 i 2.4 foran og bak, men for meg, der jeg kjører, er DHF å foretrekke. Men folk likte jo Highroller også, aldri skjønt det der :-D
Jeg har Assegai DH foran på min Hightower2 nå, det sitter godt og gir selvtillit. Men det ruller som gammal snørr. Har et nytt Assegai EXO dekk liggende som jeg tenker å sette på når våren nærmer seg.
Vent, det er jo nå...
Østmarka tirsdag 21. januar 2020
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Egen kommentar: Om man skal se på mulige test-svakheter. Her testes 2,5" mot 2,3" dekk, og større volum vil jo ofte rulle bedre. Tyngre dekk vil også kunne ha bedre rollover, aksellerasjonen blir dårligere, så resultatet kan være avhengig hvor i bakken gravitasjonen slutter å aksellere sykkelen. Men totalt sett så er jo dette en veldig bra test, fordi den tester rulleegenskapene slik de tross alt er i den virkelige verden. Skulle ønske de hadde hatt alle dekkene i samme volum dog...
Jeg ble veldig overrasket over hvor godt det nye HD med rød stripe rulla. Sitter bra gjør det også. Har hatt det gamle HD og likte det aldri og har endt opp med NN i TS inntil i fjor hvor det ble nye HD. Den nye tilsvarende blandinga ruller mye bedre og griper litt bedre. Jeg klarer meg med kun SS 2.35 utgaven og da blir vekta bra mtp at HD er et ganske stort dekk. Er vel omtrent som et maxxis 2.5.
Jeg satte på Magic Mary og Hans Dampf på min LT i høst, begge Soft Super Gravity. Schwalbe dekkene er noe smalere enn DHR2 siden jeg bare fant de i bredde 2.35 i Super Gravity.
Det er vesentlig bedre grep på fuktig underlag enn originaldekkene DHR2. Men på grus foretrekker jeg DHR2, sideknastene gir bedre feste i svinger. Jeg testet DHF som bakdekk på min gamle sykkel, men syntes det var dårligere feste på fuktig føre enn Hans Dampf. Jeg foretrekker DHR2 foran DHF.
Neste gang lurer jeg på å sette på Michelin, de kom ok ut i en test i Enduro Magazine og ble også anbefalt av en av skribentene i bladet.
Jeg skjønner ikke helt at Assegai skal rulle bedre enn Aggressor. Har hatt 6-7 turer med Assegai 2,5" WT EXO MaxxTerra både foran og bak, enormt grep og trygghet, men synes det har gått litt trått.
Bytta til Minion 2,6" WT foran og Aggressor 2,5" WT bak, begge EXO MaxxTerra, før tur i går og synes helt klart denne kombinasjonen ruller bedre.
Nå hører det med til historien at Assegai står på alufelger og Minion/Aggressor står på karbonfelger som er både lettere og stivere. Men det skulle vel ikke ha så mye å si for følelsen av rullemotstand?
Uansett, disse dekkene er glimrende sti- og endurodekk i mine øyne.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Jeg skjønner ikke helt at Assegai skal rulle bedre enn Aggressor. Har hatt 6-7 turer med Assegai 2,5" WT EXO MaxxTerra både foran og bak, enormt grep og trygghet, men synes det har gått litt trått.
Bytta til Minion 2,6" WT foran og Aggressor 2,5" WT bak, begge EXO MaxxTerra, før tur i går og synes helt klart denne kombinasjonen ruller bedre.
Nå hører det med til historien at Assegai står på alufelger og Minion/Aggressor står på karbonfelger som er både lettere og stivere. Men det skulle vel ikke ha så mye å si for følelsen av rullemotstand?
Agressor er Dual Compound, finnes kun i den dekkblandingen, så du har nok bare MaxxTerra foran. Ellers enig i at DHF/Agressor er en fin kombo
Lars-Erik
Re: Hvilket bakdekk til enduro 29-er?
[Re: Ugla]
#258951128/01/202021:07
Agressor er Dual Compound, finnes kun i den dekkblandingen, så du har nok bare MaxxTerra foran. Ellers enig i at DHF/Agressor er en fin kombo
Det har du jo selvsagt rett i, og jeg visste det egentlig. Ikke rart det ruller bra.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS