Hei. Vi er en gjeng som planlegger en tur fra Oslo Sentralbanestasjon til Bergen Jernbanestasjon i starten av sommeren. (Begynner tidlig å planlegge for å ha noe å se frem til).
Tror rutevalg fra Sauland til Bergen, via Gaustablikk og Geilo er noenlunde greit. Har syklet Bergen - Voss og Voss - Geilo noen ganger, så fra Geilo til Bergen er det kjente veier. Har dog ikke syklet opp Tokagjelet før så om noen har erfaring fra det så gi en lyd. Alternativt er det via fergen på Venjaneset, men da blir det ikke syklet hele veien.
Men fra Oslo S til Sauland der har ikke vi syklet før. Så her har jeg sikkert gått i Strava planleggings feller. Selv om jeg har prøvd å se hvor andre har fått tips om å sykle før, så kan det være en del nye veier som har dukket opp.
Det blir nattoget bort og to overnattinger på veien, hotell. Har ikke vært på slik sykkeltur tidligere men erfaringsmessig pakker en alt for mye med seg på turer, noen tips til minimalistisk oppakking?
Holder det med en seteveske på 14?
Re: Rutetips: Oslo S - Bergen Jernbanestasjon
[Re: C_F_]
#258865420/01/202012:55
Vi syklet på racer med en liten seteveske for slange/verktøy, og en styrebag med svært minimalistisk oppakning. Hadde kun ett skift med bib-shorts og trøye, som ble skylt hver kveld. Samt vindjakke og t-skjorte, shorts og sko til kveldstid.
Det skal sies at vi hadde medvind og sol hele veien, så det var lite behov for mye oppakning. Alt i alt en helt super tur.
[Re: Havre]
#258866420/01/202013:25
Sykkelveg.no er bra med tanke på tunneler. Ellers har jeg ingenting å bidra med dessverre.
Var inne på den, syntes den ikke fungerte 100% på så lange strekk. (Og den tar hensyn til vinterstengte veier, så derfor litt suboptimal mtp. sommerplanegging). Uansett et godt tips. Har også sett på denne: Tunnelkart drevet uavhengig av vegvesen.no Men ser også at vegvesenet refererer til den siden. Ellers har det vært litt google maps vandring før/etter tunneller for å se lengde og om det er sykkel forbudt. Eller om det er fine veier utenom.
[Re: bedsvaag]
#258866520/01/202013:37
Syklet Oslo-Rjukan som en del av bikepackingrittet Around Norway. Du ser ruten her: https://www.adventurebikeracing.com/aroundnorway/.(nederst) Syns ruten til Kongsberg var smart og godt skjermet for trafikk. Det ble 83 km til Kongsberg. Fra Kongsberg ville jeg ikke valgt Notodden pga trafikk ogdi. Se nøye her; Ta vei rv40 ut av byen og sving til venstre på rv37. Følg ganske lenge til gransherad før du tar til venstre ut på 361. Og til høyre inn på 134. Stopp og spis på bensinstasjonen på Sauland for nå drar det seg til. Følg din egen rute derfra. Jeg startet kl 15 i oslo og var i Rjukan litt over kl 24. Da med 17 kg sykkel og spisepause i Kongsberg og Sauland. Det kan være skikkelig hard motvind over fjellet før Rjukan, mens resten av ruten ikke er spesielt utsatt. Hvis jeg bare skulle hatt en kjappest mulig tur til bergen hadde jeg nok droppet Rjukan og fulgt rv 40 helt til geilo.
Redigert av sun flyer; 20/01/202019:03.
[Re: bedsvaag]
#258871920/01/202021:40
Vi syklet på racer med en liten seteveske for slange/verktøy, og en styrebag med svært minimalistisk oppakning. Hadde kun ett skift med bib-shorts og trøye, som ble skylt hver kveld. Samt vindjakke og t-skjorte, shorts og sko til kveldstid.
Det skal sies at vi hadde medvind og sol hele veien, så det var lite behov for mye oppakning. Alt i alt en helt super tur.
Tokagjelet har jeg sykla både opp og ned siden jeg var 10-12år (blir 45i år og oppvokst i Norheimsund) og det har gradvis blitt verre og verre på utsiden av tunnelene og nå er jeg i tvil om du i det hele kommer forbi pga ras, dvs veien har rast ut og fjellsida over veien har kommet ned.
Det er noen år siden jeg sykla der sist, men har kjørt forbi senest for noen måneder siden.
Om du bruker lys fremme og bak så går det å sykle tunnelene både oppover og nedover, men de er både mørke og svingete. Turen videre til Bergen er flott, mye opp og ned og til tider mye trafikk der som ellers.
Fikk plutselig lyst å sykle hjem i sommer.....
AG
40+ and still climbing......
#258873921/01/202008:29
Ned Måbødalen er det ikke noe problem å trille igjennom den øverste tunnelen. Det er 7% nedoverbakke og ingen problem å holde trafikkfarten. Siden TS strarter fra Maurset den dagen er det også tidlig morgen sånn att det er lite trafikk.
Tokagjelet sykler man opp i kjørebanen. Gjorde det for første gang i fjor og var overrasket over hvor problemfritt det var.
Redigert av sun flyer; 21/01/202011:17.
#258876021/01/202010:56
Planlegger lignende tur selv (bare motsatt retning, skal til Gardermoen så regner med jeg tar Rv 7 fra Geilo -> Hønefoss -> Roa ), opp Måbødalen (Voss-Geilo ruten) blir nok interessant da jeg er rimelig sikker på at det er forbudt å sykle på gamleveien der.
NB: Sykkelveg.no tror at alle velger traktorveier tydeligvis, så bør ikke ta veivalgene der for god fisk..
Det skal visstnok være rimelig enkelt å sykle gamlevegen i Måbødalen, med kun litt trilling, ifølge rapporter på touringgrupper på FB. Se bildet, dette var fra i sommer. Rasfare er det jo, men det gjelder jo forsåvidt det meste av Vestlandsveier...offisielt er den stengt, men det var ingen gjerder å ta seg forbi, ifølge han som postet dette.
Redigert av mogens; 21/01/202011:16.
[Re: mogens]
#258877721/01/202013:17
Jeg var der i sommer, og da var det helt utvilsomt gjerder man må forsere for å kunne bevege seg på den veien. Gjerder av den typen som du ikke kan si at du ikke la merke til, akkurat....
Tenker at når jeg tar turen (må bare bygge opp formen etter en råtten vinter) så er det bare å håpe på Måbødalen, men være forberedt på tunnelkjøring... (PS: Sykkelveg.no anbefaler E16 fra Trengereid til Dale (og så over fjellet til Voss), var ikke klar over at de tunnelene var lov å sykle..)
(PS: Sykkelveg.no anbefaler E16 fra Trengereid til Dale (og så over fjellet til Voss), var ikke klar over at de tunnelene var lov å sykle..)
Her er det vel sykkel forbudt i minst en tunell uten mulighet for omsykling så vidt jeg husker? Eller har man plutselig endret noe? Det skulle uansett stått om liv og død for å få meg til å sykle den strekningen. Det er ekstremt trafikkert og folk kjører ikke spesielt pent. Hadde heller syklet Bergen-Voss sin trasé, tatt inn mot Os og videre mot Bergen når man nærmer seg Gullbotn på samme veien dersom man først skal fra Voss til Bergen.
(PS: Sykkelveg.no anbefaler E16 fra Trengereid til Dale (og så over fjellet til Voss), var ikke klar over at de tunnelene var lov å sykle..)
Her er det vel sykkel forbudt i minst en tunell uten mulighet for omsykling så vidt jeg husker? Eller har man plutselig endret noe? Det skulle uansett stått om liv og død for å få meg til å sykle den strekningen. Det er ekstremt trafikkert og folk kjører ikke spesielt pent. Hadde heller syklet Bergen-Voss sin trasé, tatt inn mot Os og videre mot Bergen når man nærmer seg Gullbotn på samme veien dersom man først skal fra Voss til Bergen.
Det er min tanke også, så jeg tenker at Sykkelveg.no bør ikke brukes som hovedkilde til turer (men så bruker jeg jo google streetview og planlegger hvert kryss)
// Too many roads, too little time
[Re: sun flyer]
#258892122/01/202020:09
Takker, her må jeg lese og se på kart samtidig. Har sett at det er raskere/kortere alternativ. Men opplevelsen er i sentrum og vi ønsker å sykle Norseman løypen (feil vei) siden vi fulgte en til Gaustatoppen i 2018. Og han skal være med i år også, derfor den omveien.
#258892222/01/202020:10
Ned Måbødalen er det ikke noe problem å trille igjennom den øverste tunnelen. Det er 7% nedoverbakke og ingen problem å holde trafikkfarten. Siden TS strarter fra Maurset den dagen er det også tidlig morgen sånn att det er lite trafikk.
Tokagjelet sykler man opp i kjørebanen. Gjorde det for første gang i fjor og var overrasket over hvor problemfritt det var.
Vi får følge med på nettet og se om det er noen som sykler før oss på utsiden og evt. poster bilder, men ellers blir det nok som du nevner er planen at vi vi starter tidlig og har relativt god fart nedover.
Som andre nevner er veiene på utsiden av tunnellene opp Tokagjelet stengt. Men godt å høre at du har god erfaring med å sykle opp. Lys er en selvfølge.
Planlegger lignende tur selv (bare motsatt retning, skal til Gardermoen så regner med jeg tar Rv 7 fra Geilo -> Hønefoss -> Roa ), opp Måbødalen (Voss-Geilo ruten) blir nok interessant da jeg er rimelig sikker på at det er forbudt å sykle på gamleveien der.
NB: Sykkelveg.no tror at alle velger traktorveier tydeligvis, så bør ikke ta veivalgene der for god fisk..
Ville vært skeptisk opp. Det er relativt smalt oppover i tunnelen og det er ikke god ventilasjon. Selv har jeg kun syklet opp når Voss - Geilo har vært arrangert og da med politi som kjørte kolonner i motsatt felt. Uansett hva du velger så husk gode lys både bak g foran. For tunnelene fra Eidfjord og opp er ikke belyst.
Fikk noen ville ruter på sykkelveg.no da jeg prøvde å finne rute Rjukan - Odda.
Det er min tanke også, så jeg tenker at Sykkelveg.no bør ikke brukes som hovedkilde til turer (men så bruker jeg jo google streetview og planlegger hvert kryss)
Det stemmer at det ikke er mulig å sykle E16 veien lovlig. (Uasett vil du ikke utsette deg selv for den faren). Støtter Bergen - Voss trasèen. Tar du via OS (Rolvsvåg veien) få du med deg en del av "Gullfjellet rundt" som er en favoritt hos mange. Fra OS er det mange alternativer. Fanafjellet men da får du en seig bakke. Eller mot Bergen (langs E39) og Kalandsvannet - Bergen, flatt , (tror det er sykkelrute #1) Eller over Vallaheien (seig bakke). God tur uansett valg.
#258894222/01/202023:07
Litt på siden av trådstarters spørsmål, men en annen kjempeflott sykkelrute mellom Bergen og Norheimsund er Bergen - Halhjem - fergen til Våge - gjennom Stussvikhovdatunnelen (relativt bra opplyst for å være Vestlandstunnel, moderat trafikk, helt grei å sykle) - Gjermundshavn og så videre opp langs fjorden. Nydelig tur!
En annen kurant opplysning vedr. tunneler: Liarostunnelen - den første tunnelen etter Tysse på vei opp mot Kvamskogen - har nå fått "syklist i tunnel" varsling. Altså en sånn knapp man trykker på før tunnelen, så blinker det på "syklist i tunnel"-skiltet en stund. Da jeg syklet der september 2018 var det ingen slik varsling og tunnelen manglet lys. Jeg tok da gamleveien på utsiden, som er ganske sketchy. På touringsykkel med 40mm dekk kunne den delvis sykles, men mye måtte trilles, og det lå så mye løs stein der at der trolig hadde vært tryggere å sykle i kullsvart tunnel. Og på oppsiden går autovernet helt frem til tunnelåpningen, så sykkelen måtte løftes over (ikke bare enkelt med fullpakket sykkel.) De to neste tunnelene opp til Kvamskogen har jo grei gamlevei på utsiden.
#258906923/01/202019:07
Et alternativ ut fra Oslo er Sollihøgda, Norderhov, Tyristrand, Krøderen, Prestfoss og over til Numedal/Flesberg. En rute jeg har syklet flere ganger på vei til hytta. Tunnelguiden som C_F_ referer til kan anbefales på det sterkeste.
Grusgubbe og langtursyklist
#258908423/01/202022:08
Livsfarlig, og ulovlig å sykle Bergen-Voss E16. Så skal det sies at dersom man tar toget 15 minutter fra Trengereid til Stanghelle, er det meget bra sykling over Hamlagrø til Voss og videre over Ulvikfjellet. Tog en gang i timen.
#258909924/01/202006:48
Det har vel lenge vært snakk om å lage en gang/sykkelveg langs den gamle jernbanetraséen som går utenfor de aller fleste tunnelene på E16 mellom Trengereid og Voss. Kunne blitt en veldig fin tur, i så fall. Men vet ikke om det noen gang blir noe av...
[Re: Flex]
#258910024/01/202006:51
Man vil da kombinere dagens togtrasé med deler av den gamle, gjengrodde Vossabanen.
Fra Stanghelle ville en da kunne følge gamlevei til Dale, og Bergsdalen videre til Voss. Eventuelt via Eksingedalen, men da blir det E16 mellom Evanger og Bulken.
Men akkurat dette alternativet blir nok litt lenge å vente på for trådstarters tur
Redigert av mogens; 24/01/202007:42.
#258911024/01/202007:52
Usikker på utgifter og tekniske utfordringer kontra samfunnsnytte/potensiale for turisme. Men det hadde vært utrolig kult om kommuner og fylker og stat så verdien og mulighetene i disse gamle veiene og traseene som Måbødalen, Tokagjelet, 1000-meteren, Arna til Dale etc.