Sykkel blir lite brukt for tiden, men kjører hardt på Concept2 romaskin og spesielt stakemaskin(skierg)
Har "spesialisert" meg på sprint de siste to årene og sitter nå med noen verdensrekorder(1 minutt, 500m, 1000m og 4 minutter) i 40-49 årsklassen på Skiergen.
Ønsker nå å gå videre til litt lenger distanser (5-10km), men har lite peil på hvordan jeg burde legge opp dette.
Det fine med PM5 monitoren fra Concept2 er at man får direkte tilbakemelding på watt, så jeg har tatt en ftp test. Endte opp på 262W, ikke bra, men ok med tanke på at jeg har kun fokusert på sprint. Må nok ta en ny test om noen uker, da jeg føler distanseformen har steget endel i det siste.
Trener 4 ganger i uka på skierg/romaskin og har kjørt en liten stund med med to rolige økter i sone 1/2(ca 1-1,5 time) og to økter i sone 4(alt fra hurtig langkjøring 30-40 til 40-50 1 minuttere med korte pauser) per uke.
Føler at jeg kan kjøre endel hardere enn jeg gjør nå, feks 3 hardøkter og 1 rolig, men er det smart? Hvordan ville dere lagt opp treningen basert på 4 økter i uka?
Starter sykling til jobb i mars, så da har jeg også muligheten til å få inn 1 time per dag der.