Dette er saken:
Jeg går en del på ski om dagen, utelukkende i Nordmarka. Jeg har i dag ett par S-Lab racingski med feller fra Salomon, i tillegg til tre par racingski fra Fischer. Jeg kan smøre helt greit og har helt ok langrennsteknikk, nok til å håndtere disse skiene.
Nå er det slik at turene blir lengre og lengre, og jeg liker å gå rundt i Marka hele dagen uten annet formål enn naturopplevelser. Turene er nå oppe i 5-6 mil, og jeg vil gjerne gå lengre. På slutten av turene er både teknikken og løypene slitt, og det kunne vært godt med noe litt enklere å gå på - tror jeg.
Finnes det noen felleski som er lettgåtte uten at fellen subber? Det er altså ikke snakk om en labbeski, men en ski for de som liker å gå hele dagen. Her er det hælvetes mye meninger på nett og lite konkret. Pris og lignende spiller ingen rolle, jeg vil bare ha en god ski jeg kan gå langt med, som
Jeg har et par «markaski» jeg har brukt som steinski, og går ikke nevneverdig tregere på disse enn racingski. Jeg føler ikke jeg får utnyttet kvalitetene i en racingski, og jeg kan på ingen måte merke om en ski er «god» eller «glir godt», det er litt hipp som happ hva jeg bruker av godskia.