Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettgåtte felleski?

Lettgåtte felleski? #2587979 11/01/2020 18:53
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette er saken:

Jeg går en del på ski om dagen, utelukkende i Nordmarka. Jeg har i dag ett par S-Lab racingski med feller fra Salomon, i tillegg til tre par racingski fra Fischer. Jeg kan smøre helt greit og har helt ok langrennsteknikk, nok til å håndtere disse skiene.

Nå er det slik at turene blir lengre og lengre, og jeg liker å gå rundt i Marka hele dagen uten annet formål enn naturopplevelser. Turene er nå oppe i 5-6 mil, og jeg vil gjerne gå lengre. På slutten av turene er både teknikken og løypene slitt, og det kunne vært godt med noe litt enklere å gå på - tror jeg.

Finnes det noen felleski som er lettgåtte uten at fellen subber? Det er altså ikke snakk om en labbeski, men en ski for de som liker å gå hele dagen. Her er det hælvetes mye meninger på nett og lite konkret. Pris og lignende spiller ingen rolle, jeg vil bare ha en god ski jeg kan gå langt med, som

Jeg har et par «markaski» jeg har brukt som steinski, og går ikke nevneverdig tregere på disse enn racingski. Jeg føler ikke jeg får utnyttet kvalitetene i en racingski, og jeg kan på ingen måte merke om en ski er «god» eller «glir godt», det er litt hipp som happ hva jeg bruker av godskia.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Lettgåtte felleski? [Re: Alpers] #2587992 11/01/2020 22:36
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sett på Rottefella Move på felleskiene. Da kan du flytte bindingen fremover/bakover underveis på turen, avhengig av form og føre. Funker knall!

Re: Lettgåtte felleski? [Re: Alpers] #2588019 12/01/2020 16:48
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Fischer twin skin Race er en modell som er utrolig lettgått men også veldig god glid! I min omgangskrets brukes den av bestemor og en kompis på rekrutteringslandslaget i skiskyting. Begge like fornøyd!
Hvis du virkelig skal knalle til velger du rossignol r-skin premium som er den desidert beste fellesskien jeg har testet. Fantastisk glid og ekstremt enkelt å få feste på. Begge gode ski men alt er noen hakk bedre på rossi skiene.

Redigert av Hen9ng; 12/01/2020 16:49.
Re: Lettgåtte felleski? [Re: Alpers] #2588020 12/01/2020 16:59
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Felleski er gode allroundski på de fleste fører der det ikke er mye løs snø involvert. Jo tørrere snø jo værre. De vil uansett subbe/hefte i partier der voksski glir bedre, svinger, når det er løst i "midtrabatten" etc. Det er litt av prisen for popen. Men er det faste spor og du holder deg i dem, så vil et felleskipar med korrekt vektutmåling i.f.t. teknikknivå, fungere bra selv på blåswixføre. Det er en del som kjøper felleski og går tur som er misfornøyde. De går ikke fort nok/er teknisk gode nok til å ha et spenn som er tilstrekkelig. Da vil det bli subbing og dårlig glid dersom de skal ha feste, eller vanskelig å få feste med riktig spenn i. f. t.vekt (eller har ljugd på seg kilo eller ferdighetsnivå) . Mange turgåere er også mye ute av sporet både i motbakker og utforkjøringer, da vil det oppleves ekstra tregt i forhold voksski. Mitt tips er å velge et par som er stivt nok. Og holde sporet der du er kapabel til det. Både Fischer sine modeller og Rossignol sine R-skin er populære. Blir det glatt i sporet får du uansett bra heft mellom spora, enten det er nykjørt eller det er plogsnø. På nyfrest, omdanna snø og annet skarpt føre er det praktisk talt ingen forskjell på glid heller, såfremt glidsonene ikke er helt herpa.

Redigert av Velte_Petter; 12/01/2020 17:07.

Moderator  support