Tvil om fagmessig utførelse av håndverkertjenester
|
Tvil om fagmessig utførelse av håndverkertjenester
10/01/2020 11:02
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
O' store forum-orakel,
Jeg har kjøpt håndverkertjenester av et snekkerfirma ifbm. oppussing av rekkehus, men er i tvil om kvaliteten på arbeidet. Det dreier seg først og fremst om gulvet i hovedetasjen. Her har snekkerfirmaet støpt nytt gulv med isolasjon og varmekabler. Støpen ble grovere enn hva jeg har sett tidligere, og hadde ujevnheter som godt og vel overstiger toleransegrensen for parkettprodusenten. Jeg spurte om ikke gulvet burde flytavrettes, og presiserte at jeg ikke vil godta ujevnheter som resulterer i svikt og knirk i parketten, men ble forsikret om at det kom til å bli helt bra, og at vi ikke kunne flytavrette fordi vi da ville havne under 240 cm takhøyde (en avgjørelse som jeg i etterkant har skjønt at jeg burde protestert på). Parkettgulvet har, som dere sikkert skjønner, ikke blitt bra. Jeg kjenner svanker og bulninger, og parketten svikter på flere steder.
Snekkerfirmaet har etter mye diskusjon gått med på å ta opp parketten igjen og avrette vha. sparkel og pussing. Jeg har imidlertid, etter å ha opplevd flere tegn på manglende fagmessig utførelse (ikke oppdaget hellende tak i 2. etasje, og ikke diskutert utbedringsmuligheter med meg, legge parkett med for tette skjøter, montering av gipsplater for vegg i tak, ikke gjæring av lister, etc.), mine tvil om snekkerfimaets evne til å fikse opp gulvet, og lurer derfor på hva jeg bør gjøre.
Noen som har tips eller innspill?
Redigert av Roffan; 10/01/2020 11:11. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
Re: Tvil om fagmessig utførelse av håndverkertjenester
[Re: Roffan]
10/01/2020 12:22
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Kommer jo ann på hvor mye penger du vil legge i det, men å leie en takstmann/tømrer til å se på kvaliteten på arbeidet er jo en mulighet? Ser i andre fora at finish på f.eks listing er en gjenganger, og overaskende mange firma som ikke gjærer lister...
Der det er gjort arbeid som enkelt kan kontrolleres mot installasjonskrav (f.eks ujevnhet i underlag for parkett, og klaring mellom vegg og parkett) burde det være selvfølgelig at firma retter opp uten ekstrakost.
Vedrørende gipsplater; spiller vel strengt tatt ingen rolle om man benytter veggplater i tak, dersom sluttresultatet er tilfredsstillende? Eneste forskjellen på de ulike platene er vel fas til sparkling på alle 4 sider for takplater, men fas på 2 sider på veggplater?
Ståle
|
|
|
[Re: stalsan]
10/01/2020 12:34
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser i andre fora at finish på f.eks listing er en gjenganger, og overaskende mange firma som ikke gjærer lister... ...akkurat dette punktet føler jeg for å komme med en liten kommentar på: koping av lister (i stedet for gjæring) er også fagmessig utførelse - gitt at det er gjort skikkelig, naturligvis.
|
|
|
10/01/2020 13:08
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
Det lærte jeg et nytt ord!
|
|
|
10/01/2020 14:11
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jeg ganske langt unna å være tømrer, men suksesskriteriet for gulvet vil jo fort være sparkling/pussing og om du går over med en lang rettvolt etter at dette arbeidet er utført vil du få ganske gode indikasjoner. Om du trenger å måle avviket er det ganske praktisk å bruke et laservater og en tommestokk.
Hva mener du med tette skjøter på parketten?
|
|
|
10/01/2020 15:55
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Høres ut som en jobb for takstmann! Anbefaler alle prosjekt av litt størrelse til å ha en takstmann innom før man betaler faktura på arbeidet.
|
|
|
10/01/2020 16:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
De har rett til mulighet til å utbedre feilene. Dersom utbedringen ikke blir fagmessig utført har du rett til å kreve utbedringer utført av andre. Dersom de ikke har etablert riktig fall i rom dette kreves må du reklamere på arbeidet raskt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Gekki]
10/01/2020 20:07
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Ser i andre fora at finish på f.eks listing er en gjenganger, og overaskende mange firma som ikke gjærer lister... ...akkurat dette punktet føler jeg for å komme med en liten kommentar på: koping av lister (i stedet for gjæring) er også fagmessig utførelse - gitt at det er gjort skikkelig, naturligvis. Som de er fleste andre så har jeg gjort min andel av listing. Hulkil i tak gjærer jeg selvfølgelig (noen som husker når klosser var vanlig? Fysj...) men fotlister har jeg gått over til til å bare legge butt-i-butt, og synes ofte dette blir vel så pent som gjæring. Gjelder selvfølgelig innvendig hjørne og glatt list. Karmer gjæres selvfølgelig. Koping av lister har jeg prøvd det par ganger, men vanskelig å få det bra synes jeg. Spesielt på lister som ikke må skjøtes er det kjedelig hvis de fliser seg i ene enden.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
10/01/2020 23:06
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Koping er det mindre tidskrevende enn gjæring? Har akkurat selv pusset opp 50% av huset og her ble det gjæret og håndverkere kom med mange gode innspill underveis og rettet takk og vegger. Polske kan godt når de vil.
Samtidig flyttet jobben inn i nytt kontorbygg og her er det kopet overalt med ganske synlige sprekk mellom. Det er da ikke pent.
Redigert av Panda; 10/01/2020 23:07.
|
|
|
[Re: Panda]
11/01/2020 08:36
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Koping er mer tidkrevende en gjæring, og kan man kope blir resultatet penere enn å gjære. Men her kreves det en god del øvelse. Om vegger og hjørner er i vinkel og lodd blir resultatet også strålende om man er nøyaktig når man gjærer.
At det er blitt brukt tid på å kope lister i et nytt kontorbygg høres litt rart. Du er sikker på at det er det som er gjort?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
11/01/2020 18:07
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rett etter at jeg skrev den opprinnelige posten her, ringte jeg rundt for å få tak i en takstmann. Og jaggu fikk jeg ikke tak en som kom etter noen få timer, som tok høyder og målte og kjente med følsom fot på gulvet. Han var ikke fornøyd. Det er halvannen cm. forskjell fra det ene hjørnet av stua til det andre (bredden på stua er litt over fem meter), og det er svikt i parketten på flere steder. Han spurte ut snekkerfirmaet om hvordan de hadde utført arbeidet, og svarene var ikke tilfredsstillende. Vi diskuterte frem og tilbake, og ble enige om at snekkerfirmaet forsøker å rette opp gulvet. De mener imidlertid fortsatt at betonggulvet er innenfor toleransekravet, og at svankene og bulningene vil sette seg etterhvert.
|
|
|
12/01/2020 17:35
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
At bulningene gir seg etter hvert er jeg sterkt kritisk til. Her vi har bodd i 2 år nå, et det buling, bølging og knirking i store deler av 2. etg. Det har det vært hele tiden og har nok vært hos forrige eier også. Min vurdering er at det rett og slett er lagt for dårlig i utgangspunktet og det setter seg ikke... Skulle gjort noe med det, men med små barn drøyer vi noen år før slitasjen blir mindre og vi kan bytte laminat med én-stavs.
|
|
|
13/01/2020 18:11
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dersom betonggulvet skal sette seg må undergulvet sette seg først. Jeg tolker trådstarters opprinnelige innlegg til at det er støpt en tynnavretting på et undergulv av spon e.l.
Du kommer sannsynligvis til å ha et dårlig gulv til evig tid dersom betonggulvet ikke slipes plant. (Jeg er byggingeniør, og jobber daglig med betongkonstruksjoner)
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
23/01/2020 09:08
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Update:
Snekkerfirmaet tok opp parketten, flytsparklet de områdene som var for lave, og sparklet deretter overgangene. Jeg var innom for å sjekke underveis, og også da de sa seg ferdig og ville at jeg skulle komme for å se over. Jeg gikk over med rettholten, og fant også da et par svanker som åpenbart var for lave. "Oi, den har vi ikke sett!", sa de, og forsikret meg om at de skulle sparkle mer for å rette av. Jeg måtte dra på jobb, og da jeg kom tilbake var parketten lagt.
Som nevnt fikk jeg inn en takstmann for å se på gulvet etter at snekkerfirmaet hadde lagt parketten første gang. Han "underkjente" gulvet, og bidro med det til at snekkerfirmaet gikk med på å rette opp for egen regning. Den samme takstmannen kom tilbake etter at de hadde rettet av, et par dager før vi måtte flytte inn. Han hadde dårlig tid, men gikk over gulvet med laser og konstaterte at høydeforskjellen nå var innenfor toleransegrensene. Jeg ba om en rapport på alt - dvs. målinger før og etter oppretting - og han lovte at dette ville komme raskt. Det har imidlertid ikke kommet enda, til tross for gjentatte forespørsler, og jeg har begynt å tvile på hans integritet og profesjonalitet. Dermed tviler jeg også på konklusjonen om at gulvet er innenfor toleransegrensene. Det plager meg at han ikke gikk nøyere over gulvet med rettholt og kjente på svankene og svikten i parketten.
Vi har vært nødt til å flytte inn ettersom vi hadde overlevert leiligheten vi frem til da hadde bodd i til ny eier. Nå har vi bodd der i en knapp uke, og det er svikt i parketten på flere steder. Jeg ser med det blotte øyet at parketten svikter når samboeren min beveger seg over gulvet, og dette skjer også på de stedene jeg påpekte ved siste sjekk av gulvet da de lovet meg å rette opp mer. Jeg kjenner også tydelige høydeforskjeller når jeg går over gulvet. Det er ikke akkurat kupert terreng, men nok til å føle at gulvet ikke er plant.
Jeg er FORBANNA. Det skal da vel ikke være sånn? Eller tar jeg feil? Er jeg for nøye? Har det gått meg til hodet?
Hva bør jeg gjøre? Få inn en annen takstmann for å vurdere gulvet slik det er nå? Bør jeg også holde tilbake betaling til snekkerfirmaet?
Redigert av Roffan; 23/01/2020 09:27. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
[Re: stosu]
23/01/2020 09:38
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dersom betonggulvet skal sette seg må undergulvet sette seg først. Jeg tolker trådstarters opprinnelige innlegg til at det er støpt en tynnavretting på et undergulv av spon e.l.
Du kommer sannsynligvis til å ha et dårlig gulv til evig tid dersom betonggulvet ikke slipes plant. (Jeg er byggingeniør, og jobber daglig med betongkonstruksjoner) I dette rekkehuset fra 70-tallet var det et slags undergulv av Leca-kuler med sponplater oppå. Vi fikk høre at disse husene var kalde, og at gulvene var dårlige. Derfor bestemte vi oss for, etter forslag fra snekkerfirmaet, å støpe nytt gulv med isolasjon og varmekabler. Vi pigget opp Lecaen, og bar ut denne samt flere tonn med stein av varierende størrelse til vi kom ned på en høyde som tillot 8 cm støp. Deretter la vi isolasjon, radon-sperre og varmekabler, før snekkerfirmaet ordnet med støp. Denne tørket i tre uker. Under tørkingen var jeg flere ganger oppe og kikket på gulvet, og stusset over hvor grovt og ujevnt det var. Jeg gikk ikke over med laser og rettholt. Jeg snakket med snekkerfirmaet om mine bekymringer vedrørende gulvet, men de forsikret meg om at støpen var helt topp og et av de bedre resultatene de hadde oppnådd på slike jobber. Jeg sa at så lenge det endelige resultatet blir bra, dvs. at det blir et jevnt og godt parkettgulv uten svikt og knirk, så er det greit for meg. Da vi hadde en trappeleverandør på befaring for å ta mål til ny trapp, spurte han om ikke betonggulvet skulle flytavrettes. Jeg husker godt at det virket som at han stusset på svaret fra snekkeren, som forsikret både ham og meg om at betonggulvet var helt topp og ikke trengte avretting. Snekkeren sa at han skulle skrape bort de grove partiene, og at det da bare var å legge parkettunderlag og parkett rett på betongen.
|
|
|
23/01/2020 12:12
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Virker lite seriøst "snekker firmaet" ditt, men i tillegg er litt av problemet her vel forskjellige krav til overflater i hht. NS 3420
Gulv av betong har 25 mm som total avvik og 8 mm på 2 meter Parkett har mindre enn halvparten med 10 mm på totalen og 3 mm på 2 meter
Så du kan klage på avvik / planhet på parketten, men (kanskje) ikke på betongen. Hold tilbake pengene til takstmann har godkjent gulvet!!
|
|
|
[Re: jkl]
23/01/2020 12:21
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Virker lite seriøst "snekker firmaet" ditt, men i tillegg er litt av problemet her vel forskjellige krav til overflater i hht. NS 3420
Gulv av betong har 25 mm som total avvik og 8 mm på 2 meter Parkett har mindre enn halvparten med 10 mm på totalen og 3 mm på 2 meter
Så du kan klage på avvik / planhet på parketten, men (kanskje) ikke på betongen. Hold tilbake pengene til takstmann har godkjent gulvet!!
Snekkerfirmaet er vel ansvarlige for å følge parkettprodusentens krav til underlaget? Det er på +/- 3 mm. over 200 cm. Når det i tillegg er snekkerfirmaet som har støpt undergulvet, kan jeg ikke skjønne annet enn at de er helt og holdent ansvarlige for gulvets beskaffenhet.
|
|
|
23/01/2020 12:28
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er jo akkurat det jeg sier: Klag på parketten og hold tilbake pengene!!
|
|
|
[Re: kjasmas]
25/01/2020 20:33
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Hva mener du med tette skjøter på parketten?
Flere produsenter har krav til minimum 30cm "overlapp" mellom hvert bord, mindre enn dette blir det mykt og kan skape knirk og knas.
|
|
|
|
|