Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Ghetto" sålebehandling av ski

"Ghetto" sålebehandling av ski #2587659 08/01/2020 14:46
T
Timotei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg ønsker å få liv i skiene i verkstedet, og jeg har dermed en del par som jeg ønsker å friske opp sålene på. Jeg ønsker å gjøre det uten steinslip, siden det er snakk om en del par og verkstedbudsjettet for vintersesongen er ikke så stort. Da jeg begynte å sykle lyktes jeg godt med mitt første tubeless-oppsett "ghetto style" med felgbånd, og i disse dager hvor fluoralternativer allerede er høyst aktuelle, lurer jeg på om det kanskje går an å finne en mellomting på ski. Det er mange som snakker veldig godt om stålsikling, og jeg har lest meg godt opp på hva det handler om, men jeg lurer også på om det ikke går an å lykkes med en mellomting som jeg ikke har sett noe særlig snakk om og dermed heller ikke har fått avkreftet:

1a - Bruk en helt vanlig stålsikling uten struktur lik den ene siden på Multicut std. (hundrings hos Clas/Jernia) for å få frem fersk såle.
1b - Bruk Kuzmin universalsikling dersom billig stålsikling er uaktuelt, men fortsatt som en mellomting ved å følge fremgangsmåten nedenfor.
2 - Rill inn en så fin, rett struktur som mulig med statisk rillestål (f.eks. .25 mm, ikke valse) for å etterligne steinslipens "rufsing" av fibrene som gjør at glideren sitter (statisk rille skjærer jo strukturen ut av sålen vs. å presse den inn slik valsene gjør). Børst mot fibrene med vinklet stålbørste (mot børstens retning for å "rufse" mer slik at voksen sitter).
3 - Varm opp aktuell CH-voks og gni den tynt på sålen rett fra blokka.
4 - Børst og poler som vanlig, men ekstra grundig (med børstens retning =P) for å lime de "opprufsede" hårene/fibrene godt ned (som jo er en av hensiktene med glideren). Altså INGEN pleksisikling eller direkte varme på såla nå, dette for å unngå å smelte/skrape ut grunnstrukturen som er mer ømfintlig enn en steinslipt struktur.
5 - Vals inn dagens struktur.

Nå har forhåpentligvis skia en holdbar grunnstruktur som er rufset opp noe for at den skal la seg kombinere med glider, med dagens struktur på toppen. Pris: 100,- for stålsikling, 300,- for statisk rille + glideutstyr og valseutstyr som de fleste har fra før. Denne "ghettovarianten" er vanvittig mye billigere enn både steinslip av flere par hvert år og investering i overprisede stålsiklinger med egen struktur samt diamantbryne osv., men jeg har ikke testet det selv enda. Noen som har trua, eller er det noen veldig tydelige fallgroper her som jeg ikke ser?

Re: "Ghetto" sålebehandling av ski [Re: Timotei] #2587718 08/01/2020 22:47
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Prøv og gi tilbakemelding. Jeg bruker bare å sikle med en stålsikling. Nå sist laget jeg en fra en platebit jeg fikk som test når vi skulle kjøpe ny løsning over kjøkkenbenken.

Re: "Ghetto" sålebehandling av ski [Re: Timotei] #2587775 09/01/2020 11:25
T
Timotei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Skal prøve det ut ICON_WINK

Side note, går vi på karbonsåler i fremtiden? Artikkelen nedenfor fra 2018 presenterer et superhydrofob karbonbelegg basert på spraying av en kompositt av karbonnanorør og epoksy:

https://doi.org/10.1016/j.surfcoat.2018.01.045

Re: "Ghetto" sålebehandling av ski [Re: Timotei] #2587816 10/01/2020 07:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva slags utstyr innebærer/involverer egentlig steinslip? Finnes det DIY løsninger også for dette (dog antagelig i høyere prisklasse enn hva som er eksempelet over.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: "Ghetto" sålebehandling av ski [Re: Timotei] #2587831 10/01/2020 09:00
T
Timotei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Her er en video av alpinservice med lignende utstyr som det verkstedene bruker (tror jeg). Skal ganske mye til for å få til en jevn slip på egen hånd tror jeg.

https://youtu.be/arTN-LVwVJ8

Moderator  support