Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dagens popmusikk, bare dritt?

Re: Dagens popmusikk, bare dritt? [Re: sun flyer] #2587885 10/01/2020 14:04
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg er jo en voksen mann, og har drevet med musikk siden jeg var tenåring både som utøvende og som konsument siden 70-tallet.
Jeg greier ikke å ta utsagn som "alt var bedre før" eller "alt er bedre nå" seriøst.

Fra en aldri så liten selvhøytidelig periode 2000 - 2010 har jeg gjenoppdaget gleden med ny musikk, det være seg "listepop" som Lemaitre, Sigrid, Hozier, Highasakite, Astrid S, Ina Wroldsen, Sia etc. Dette er jo også musikk som har en betydelig "crossover"-faktor, altså kan toppe tyggegummilistene, samtidig som det er prisvinnende artister. Noe av EDM'en er også god popmusikk i mine ører. At det er låskriverkollektiver bak ei låt er da ikke noe nytt. Se på Motown feks.

Skulle jeg holdt fast på 70- 80- og 90-tallets musikk hadde jeg levd et fattig musikkliv, tenker jeg. Men som med mye annet; musikk kan være alt fra rent konsum i hverdagen til dypdykk og avspilling av album fra start til slutt - og sånn vil det nok fortsette å være for alle som fremdeles har åpne øreganger og et noenlunde åpent sinn. At musikk er mer eller mindre instant tilgjengelig i denne tiden er utelukkende positivt, mener jeg. Har man litt interesse og energi til å gå en cm bak listene finnes det utrolig mye bra. Og min påstand er at den perfekte poplåt ikke er skrevet enda, så vi har mye bra i vente.

Re: Dagens popmusikk, bare dritt? [Re: krrm] #2587913 10/01/2020 17:19
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: krrm
Ikke alle er enige ICON_SMILE Selv om jeg er både gammel og hører endel på musikk fra 80 og 90tallet, så er hovedgrunnen til at innslaget av nyere musikk er litt for lavt at jeg ikke følger særlig med. Og det kan man da ikke gi hverken hitlåtskrivere eller Spotify skylden for. For god, ny musikk finnes og det antageligvis i større mengder enn noen gang. Men det er sant, den høres ikke ut som Nirvana, Ace Of Base eller hva det nå var du likte da.
Kommentarfeltet der var jo søren meg verre enn i den første artikkelen.
Du ble født samme år som Metallica ga ut "black album" Nirvana - Nevermind og Pearl Jam - Ten. Kan det være at du rett og slett er for ung til å vite hva du snakker om ?
Når hadde vi sist et band med faktiske musikere med HVERT SITT instrument som faktisk fikk tid til å skape sitt eget ordentlige håndverk? Er det vedtatt at den tiden er forbi?
De to der oppsummerer vel argumentene til "gubbesiden" ganske godt, og begge er like håpløse.

Det siste er noe jeg ofte hører, og det bekrefter jo bare at du snakker med en person som slutta å høre på ny musikk på 80- eller 90-tallet en gang og tror listepop representerer tingenes tilstand. Rock og metal lever i beste velgående og det finnes et hav av ny og spennende musikk der ute som gubbesiden aldri har fått med seg fordi de har tatt et grepa tak i Pink Floyd plata si og lukka øya.

Det er ikke sånn at du trenger å lete så hardt engang, det nye albumet til The Dogs ligger på 5. plass på vg-lista for øyeblikket og jeg kan bekrefte at de spiller hvert sitt instrument. De spiller faktisk instrumentene sine ganske bra, spesielt live.

Redigert av Jacobsen; 10/01/2020 17:22.
Re: Dagens popmusikk, bare dritt? [Re: sun flyer] #2588086 13/01/2020 13:12
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Det er mye SKIT i dag.. Men så er det enkelte innimellom som imponerer med dype tekster og god musikk. F.eks. Billie Eilish.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Dagens popmusikk, bare dritt? [Re: sun flyer] #2588106 13/01/2020 16:39
R
ralksi Offline
Fersking
Fersking
R
Stort sett er det ikke så mye bra i dag, nei!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support