Fin artikkel! Jeg tenker at en annen vesentlig forskjell på å sykle på en nyere fulldemper, og en fra tidlig 2000-tall (eller tidligere) er hvor mye bedre bakhjulsopphenget har blitt, og hvor mye mindre det gynger ved tråkk. Men det er vel mer snakk om en en gradvis evolusjon.
Re: Det siste tiårets oppgradering?
[Re: mogens]
#258766208/01/202015:44
Fin artikkel! Jeg tenker at en annen vesentlig forskjell på å sykle på en nyere fulldemper, og en fra tidlig 2000-tall (eller tidligere) er hvor mye bedre bakhjulsopphenget har blitt, og hvor mye mindre det gynger ved tråkk. Men det er vel mer snakk om en en gradvis evolusjon.
Evolusjon, absolutt, og i samkjøring med demperutvikling. Dempere er blitt så gode i dag at selv ganske dårlige/enkle design kan virke helt ok.
Fin artikkel! Jeg tenker at en annen vesentlig forskjell på å sykle på en nyere fulldemper, og en fra tidlig 2000-tall (eller tidligere) er hvor mye bedre bakhjulsopphenget har blitt, og hvor mye mindre det gynger ved tråkk. Men det er vel mer snakk om en en gradvis evolusjon.
Helt klart en viktig utvikling. Men som du sier en evolusjon som begynte en god del år før 2010, men som tok fart etter. Jeg husker vi testet grove stisykler ved Como-sjøen vinteren 2009/2010. Lange klatringer på bratte betongveier var en lidelse på sykler som sank så sammen bak at det var krevende å ikke vippe bakover uten å bruke låsen på bakdemperen.
I god terrengsykkelånd kan man vel pirke litt på norsken? Terrengsykkel gjorde jo en super jobb med å "finne opp" et norsk ord for hardtail, men i denne artikkelen har dere tydeligvis latt det engelske språk vinne igjen. Dere skriver konsekvent "stem", men det heter jo styrefremspring på norsk!
Dere skriver konsekvent "stem", men det heter jo styrefremspring på norsk!
Vi kommer til å bruke både hardtail og halvdemper fremover - det fungerer bedre med Google. Samtidig så er stem et godt norsk ord som går igjen i mange stolte norske stedsnavn blant annet. Styreframspring er et annet ord for det samme, som også vil bli brukt fremover.
Dere skriver konsekvent "stem", men det heter jo styrefremspring på norsk!
Vi kommer til å bruke både hardtail og halvdemper fremover - det fungerer bedre med Google. Samtidig så er stem et godt norsk ord som går igjen i mange stolte norske stedsnavn blant annet. Styreframspring er et annet ord for det samme, som også vil bli brukt fremover.
Nå er fortsatt ikke stem det norske ordet for styrefremspring, selv om det er et stedsnavn, så her synes jeg dere gjør en uting ved å ta i bruk et engelsk ord når man allerede har et godt norsk ord. Jeg synes det var et veldig godt i initiativ av Terrengsykkelredaksjonen å finne norske ord i stedet for engelske, så det er synd hvis dere ikke lenger har tenkt å fortsette med det.
...det er da en stor "oppgradering" at mange setter halvdemperen bakerst i boden og sykler grus og (enkle) stier med bukkestyre, lett-rullende dekk og stiv gaffel.
Tror ikke Øyvind kan skrive det etter den nye no-drop-bar policy i Terrengsykkel
2020 is definitely going to be when some gravel bikes start to really blur the boundary between what is and isn't gravel... Evil Chamois Hagar is, to all intents and purposes, a pretty progressive mountain bike that happens to have drop bars.
Sitat: Jon Woodhouse, Offroad.cc
With the continuing identity crisis as gravel bike are torn between their roadie dad and mountain bike mum, only one thing has been certain thus far; namely that drop bars are the thin red line that splits gravel bikes from being mountain bikes. Of course, the only certainty in life is uncertainty, so we reckon some bright spark will create the flat-drop bar - instantly portmanteaued to 'flop' bar - which will sit between the two and muddy the waters some more. It'll work with road-style brifter controls or normal mountain bike kit depending on how you angle it, run with grips or tape, offer more hand positions than a normal flat bar (so you've got stuff to do when you're bored on gravel) but less drop that a normal road-style bar (so your neck doesn't get a crick as you're being rattled about)
.
Og Bikeradar tar det et steg videre og snakker om en sammensmelting av blandevei og terreng:
Sitat: Matthew Loveridge, Bikeradar
I am looking forward to a convergence between gravel bikes and mountain bikes into a sort of offroad singularity that ultimately consumes us all...
Ikke-motoriserte terrengsykler vil etter hvert bli forbeholdt de som sykler konkurranser og noen særinger som ønsker å klare seg uten motor.
20-tallet blir en underlig, ny verden der man enten sykler med hjelpemotor utendørs eller i en virtuell verden innendørs.
Jeg var og syklet med guide en uke i Trentino i sommer, på hardtail på en miks av grus- og militærveier, sykkelveier og litt sti. Vi var bl.a. noen dager i området Torbole og Riva del Garda. Dette var allerede hverdagen der, vår lille gruppe skilte seg virkelig ut på våre ikke-el-assisterte sykler. Tipper rundt 80% syklet på el-sykler (grove stisykler) der, og det var først og fremst det man så sto fremme i de tallrike utleiesjappene.
Interessant mogleg forklaring på kor Stemshesten har fått namnet frå: "I følge Amund Helland er fjellet i sagaene kalt Stimr. Det nevnes ofte, bl.a. i fortellingene fra borgerkrigstiden i Norge. Stedsnavngranskere har antydet en mulig sammenheng mellom det latinske stimulus som betyr spiss kjepp eller stav, og skulle bety noe som stikker fram."
Sepeda: har du noen gang syklet terreng med racerstyre? Det er en grunn til at alle som sykler sti bruker flatt styre. Myyye bedre kontroll. Dessuten har denne Evil sykkelen alt for dårlig dekklaring til å være en ordentlig MTB, selvom man setter på flatt styre. Det at noen produsenter nå begynner å lage grusbankere med moderne geo er vel fordi de nå har skjønt at de ikke trenger å bruke en geo som kommer fra en 50 talls racer/landevei generelt.
Re: Det siste tiårets oppgradering?
[Re: aug11x]
#258772909/01/202007:49
Sepeda: har du noen gang syklet terreng med racerstyre?
Selvsagt Hvem har ikke herjet på blåsti i Marka med krossykkel? Og nå som man får stigeometri, brede dekk og/eller halv- eller fulldemping på sykler med stadig bredere bukkestyre med stadig mer flare, er det enda enklere.
Men det er ikke poenget mitt. Jeg er helt enig at en moderne stisykkel gjør det enklere å sykle sti. Det er helt åpenbart et mer egnet redskap.
Poenget mitt er at vi ser en utvikling i retning av at stadig grovere sykler med bukkestyre dekker stadig mer av bruksområdene der vi tidligere brukte sykler med flatt styre, som vi kalte terrengsykler.
Så kan vi enten forholde oss til den virkeligheten eller gå i skyttergraven og si at bukkestyre utelukker bruk utenfor vei, at syklene ikke er egnet til grov bruk, at vi ikke liker det, at det er stygt osv. Men endringene og den videre utviklingen forblir en realitet, slik EmilZipp påpekte.
Og kanskje er ikke all endring og utvikling et onde.
(Og bare for å provosere og spore enda litt mer av, så har vi jo alltid dette perspektivet: Gravel Bikes Exist Because Mountain Biking Is Now Boring Altså total over-biking i terrengverdenen. Uten at jeg nødvendigvis er enig i alt som sies.)
Re: Det siste tiårets oppgradering?
[Re: Sepeda]
#258773009/01/202008:00
Ikke-motoriserte terrengsykler vil etter hvert bli forbeholdt de som sykler konkurranser og noen særinger som ønsker å klare seg uten motor.
20-tallet blir en underlig, ny verden der man enten sykler med hjelpemotor utendørs eller i en virtuell verden innendørs.
Haha, det har jeg tenkt på også. Hvordan man innendørs bruker en elmotor/dynamo til å bremse pedalene, mens man utendørs bruker en elmotor til å booste pedalene!
I en rettferdig verden ville man på vinteren tappe "wattene" fra innendørssykling rett på batteri som man på våren kunne ta med seg utendørs på elsykkelen og bruke opp.
..Megatower v2.. ::Vidar::
Re: Det siste tiårets oppgradering?
[Re: vids]
#258773809/01/202008:49
Ikke-motoriserte terrengsykler vil etter hvert bli forbeholdt de som sykler konkurranser og noen særinger som ønsker å klare seg uten motor.
20-tallet blir en underlig, ny verden der man enten sykler med hjelpemotor utendørs eller i en virtuell verden innendørs.
Haha, det har jeg tenkt på også. Hvordan man innendørs bruker en elmotor/dynamo til å bremse pedalene, mens man utendørs bruker en elmotor til å booste pedalene!
I en rettferdig verden ville man på vinteren tappe "wattene" fra innendørssykling rett på batteri som man på våren kunne ta med seg utendørs på elsykkelen og bruke opp.
Man må ikke ha magnetmotstand. Har selv væskemotstand, som går over i varme...
Altså mer bukkestyre og avsporinger, jeg sykler landevei, asfalt med innslag av grus på racer, grus med innslag av sti på grussykkel med bukkestyre, bittelitt lavterskel cross, sti på lang og slakk fulldemper (som har alle de momentene i topp 10 tråden) og fatbike når det er bedritent klinete og på snø/is/vinter.
Jeg påstår ikke at bukkestyre er velegnet til stisykling over stokk&stein, absolutt ikke, men når overskriften sier "terrengsykkel" tenker jeg også på type Birken og grusveier som nå har fått en oppblomstring fordi noen er flinke til å markedsføre bukkestyre-grus-sykler, fordi det er skit kult med bukkestyre på grus, fordi det er raskere enn en halvdemper, fordi det er lite trafikk og en flott opplevelse å sykle i skogen og på fjellet, fordi det har kommet bukkestyreklasser i tradisjonelle HT ritt, fordi det er akseptabelt å se litt jålete ut også på grus, fordi mange er lei ritt og vil oppleve noe nytt, fordi mange sykler i boden er kult... eller en kombinasjon. I min bok er det en betydelig utvikling at det skrives mindre om halvdempere og sikkert blir kjøpt færre også til fordel for raske/moderne fulldempere i den ene enden og grussykler + hybridsykler (eller "motorsykler"). Utenfor enhver skole står det en million halvdempere med grove knaster som aldri har skal se snurten av det de er laget for...
Jeg synes topp 10 listen er flott satt sammen og sykler mer og mer terreng med flatt styre :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg tror du har fått med det meste, men jeg mener at store hjul hører til forrige tiår. Kjørte selv sammen med GF når han kjørte 29’er i Trans Alp i 2002. Savner treningsapp’er som Zwift og TrainerRoad, selv om de ikke er terrengorientert. For oss hjemme på berget har det gjort vintertreningen mer tålelig.
Jeg tror du har fått med det meste, men jeg mener at store hjul hører til forrige tiår. Kjørte selv sammen med GF når han kjørte 29’er i Trans Alp i 2002. Savner treningsapp’er som Zwift og TrainerRoad, selv om de ikke er terrengorientert. For oss hjemme på berget har det gjort vintertreningen mer tålelig.
29ere kom helt klart i det forrige årtiet. Men det var først fra 2012 at det løsnet i det internasjonale markedet. Foran 2011 trakk jo til og med Gary Fisher seg ut av Europa minus Norge, da markedet for 29ere ikke fantes. Det er egentlig to grunner til at 29ere tok av igjen fra 2012. Kulhavys seiersrekke gjorde at det løsnet i rittverdenen. Han vant tross alt alt på en 29er rittfulldemper i 2011 og fulgte opp med OL-gull i 2012. En annen viktig faktor var at Specialized holdt en sykkellansering i Utah i 2011. Jeg var der selv. Der viste de nesten bare frem 29ere, inkludert stisyklene Stumpjumper. I løpet av denne lanseringen ble tyske Bikes tekniske redaktør Christoph Listmann helfrelst på de store hjulene. Listmann hadde en høy stjerne i det Europeiske miljøet og bransjen og hans 29er-hyllest etter Specialized-lanseringen i Snowbird medførte et markant skifte i det tyske sykkelmarkedet. Gary Fisher skal ha for å stå på for 29erne i lang tid, men det var faktisk Specializeds klokkertro på de store hjulene også på stisykler som tippet markedet i riktig retning.
Når det kommer til Zwift og andre nettbaserte rulle-apper ble disse vurdert til å høre hjemme i en evt sak om landeveissyklingens viktige innovasjoner. Det er selvfølgelig opplagt at disse har vært viktig for oss trenende terrengsyklister også, men likevel.
Et spørsmål om tid... Når var det egentlig "Hvermansen" konverterte til skiver og carbonrammer ? altså ikke han aller første betalte rytteren men når begynte massene ???
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Hardtailen er ikke død, mener jeg. Kanskje den tradisjonelle birken-hten. Men hardtailen er suveren på turer hvor man kanskje sykler mest grus, men skal innom en del stier, om man skal sykle teknisk mindre krevende terreng eller rett og slett bare utfordre seg selv litt. Plussdekk har vel ikke helt slått an i det brede markedet, men på en hardtail med relativt lite vandring synes jeg det absolutt har sin misjon.
Et spørsmål om tid... Når var det egentlig "Hvermansen" konverterte til skiver og carbonrammer ? altså ikke han aller første betalte rytteren men når begynte massene ???
Jeg begynte med skivebremser i 99-sesongen. Men syklet 2000 og 2001 med hydrauliske felgbremser. Fra 2002 har jeg syklet kun med skivebremser på terrengsykkel. Karbonrammer begynte å ta over omtrent samtidig, men det var fortsatt en del i metall i de første årene i årtusenet. GRDF vant OL-gull i 2004 på magnesium-ramme og felgbremser. Flere proffer tviholdt på felgbremser til 2005-2006. Gunn-Rita og Julien Absalon var blant de siste til å bruke felgbremser i verdenscupen i rundbane, men i OL i 2008 var begge på skivebremser.
Men i motsetning til felgbremser, så er jo aluminiumsrammer fremdeles høyst kurant og lever side om side med sine mer kostbare karbonsøsken - og tilbyr en mer overkommelig inngangsbillett til sporten
Jeg er litt blank på hva jeg skulle svare her. Man kommer jo ikke til å huske på at sykler ble bedre enn tidligere som en stor ting fra et tiår.
Både 29" karbon og skivebremser debuterte før 2010. Siglespeedbølgen/blaffet likeså. Slangeløse dekk var vel etabler i min garasje. Jeg tror en av de store tingene som kommer til å stå igjen etter 2010-taller må være fatbikebølgen og at det var høydepunktet for terrengsykkel-mosjonisme i Norge. I tillegg kom jo #enduro i det tiåret.
Mest positivt for meg selv, fortsatt usikker. Jeg har samme singlespeed som jeg gikk inn i tiåret med. Raceren er eldre enn det. Jeg har gnagd gjennom for mange "normale" terrengsykler og mener at det meste er bedre enn for ti år siden, men kan nok ikke peke på en eneste "tiårets oppgradering" for egen del. f.eks senkepinne er bra, men det går fint uten. Endelt er litt meh. Boost er vel og bra, men det løste ikke et problem.
Siste tiårets oppgradering var datter. Hun snudde opp ned på min sykkelhverdag. Hver tur ble mer verdifull. Der har vi det!
LarsB
Redigert av larsb; 13/01/202015:52.
Re: Det siste tiårets oppgradering?
[Re: larsb]
#258813514/01/202007:26