Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

N-1 - Orbea Terra M30 vs....?

N-1 - Orbea Terra M30 vs....? #2587478 06/01/2020 23:57
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Pga plassmangel, et nakkebrudd og nye tanker om glede/risk på sykkel gikk ritt-HT'en fra 2005 ut av stallen.
Igjen står en relativt moderne grov stisykkel, og en landeveisykkel utført i alu med felgbremser og plass til 25mm dekk. Sistnevnte vurderes solgt til fordel for en "do-it-all" gravelracer som kan ta meg raskt ut av byen og inn på kjerre/grusveier i marka. En rolig langtur på landeveien i ny og ne. Den vil ikke se ritt, vil ikke bli brukt til jobb-pendling, neppe bikepacking. Budsjett: rundt 20 000,-

Orbea Terra M30 huker av mange bokser for meg, men vil forhøre meg med det allvitende forumet da jeg er fersk i graveljungelen og trenger litt veiledning. Hvilke sykler er sammenliknbare og bør vurderes? Setter stor pris på innspill med forslag og erfaringer!

ORBEA M30 GRX600 fra. kr 22990,-
+ ~9kg
+ Konfigurerbar til 2x (+ kr1000,- verdt det?)
+ Oppgitt 50mm dekk-klaring
+ "Lokal" forhandler, kan se/prøve før kjøp
- Skeptisk til PF BB
- Smertegrense mtp. pris

Er det forresten problemfritt å (på sikt) ha ett hjulsett til grus og ett til landevei?

-P

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2587500 07/01/2020 09:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Orbea Terra synes å være et utmerket valg.

Men siden du likevel vil være grundig og vurdere alternativer: Dersom du scroller litt nedover på Terrengsykkels oversikt over tester vil du finne flere relevante, nyere tester av blandeveissykler i ca samme prisgruppe, herunder nevnte Orbea Terra, Rocky Mountain Solo, Canyon Grail, Nakamura Pursuit, Felt Breed, Whyte Friston og min gamle flamme GT Grade.

I omtrent samme prisklasse kan også nevnes f.eks. Trek Checkpoint, om du vil ha justerbar kjedestagslengde, Rondo Ruut, om du vil ha justerbar geometri ut fra gaffel, og Specialized Diverge, om du vil ha FutureShock frontdemping ICON_SMILE Versjoner av dem er testet i Landevei, sammen med Merida Silex, Whyte Gisburn og Scott Speedster.

Hardrocx' eventyrsykkel GTRS med massiv dekklaring, utviklet i samarbeid med Sørensen Sykler, må absolutt også nevnes. Landevei har en artig test av den liknende Gravel Grinder og en aero-rittsykkel i Ytterpunktene på veien ICON_LAUGH Om du også skal sykle på vinteren, er den nærmest uslåelig, med plass til massive piggdekk på 2,25".

Ridley Kanzo/X-Trail og Norco Search er også tilgjengelig i Oslo.

Du finner rimelige sykler fra Gekko, White og Diamant testet her.

Alternativet til slike sykler er gjerne landeveissykler med god dekklaring, som f.eks. Focus Paralane, Cannondale Synapse, BMC Roadmachine og stadig flere andre. En av mine kjepphester er at mange kan ha like mye eller mer glede og nytte av en allsidig landeveissykkel enn en grovere blandeveis/grussykkel. Se også Test av racere med ekstra dekklaring.

Jeg har selv gått bort fra to hjulsett og velger heller lettrullende dekk som fungerer på det meste av aktuelle underlag.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2587553 07/01/2020 15:42
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Hei

Jeg er lykkelig eier av Orbea Terra. Jeg har carbolramme med Ultegra 2x oppsett. 2x var for min del krav siden jeg vil ha stor utveksling og mener krankgir ikke er problematisk.

Den har fint plass til 38 mm piggekk under skjermer. I marka bruker jeg 30 mm dekk. I motsetning til mange på forumet som sverger til brede dekk, er jeg av den etfaring at ikke gir så mye på komfort. Skal komforten bli god må trykket så mye ned at dekken blir dvaske å kjør med. Jeg foretrekker derfor noe smale pga høyere trykk og bedre respons fra hjula.

Faktisk så opplever jeg raceren med 25 mm dekk vel så god i marka og velger ofte den i stedet for Terraen.

Terraen ville jeg ha mye pga vinter, piggdekk og ikke slite i stykker felger på jobbpendling i dårlig vær. Dersom du er godværsyklist kan racer derfor være godt nok også i marka. Har du ambisjoner om vinteraktiviteter er Terraen alldeles utmerket. Jeg savner ikke plass til grovere piggdekk.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: tregil] #2587561 07/01/2020 17:09
T
Thomas Michelsen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
hei hva tenker du om Terraen mtp den påståtte aggressive oppbyggingen ? Var egentlig bestemt meg for Trek Chekckpoint sl5 da eg fikk høre den var roligere mer komfort og bedre til langturer og opppakning.
Eg er ute etter en sykkel som skal brukes til alt mulig. Asfalt grus og langeturer.
Dette som ett supplement til løping i fjellet.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2587568 07/01/2020 18:31
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Opplever ikke Terraen som veldig aggressiv. Raceren min , en Storck Absolutist er satt opp mer aggressiv. Terraen har lang hjulbase og er ikke veldig kvikk, men heller stabil. Har dog ikke prøvd Trek. Jeg har også en All city sykkelkross som er vesentlig mer aggressiv og kvikkere enn Terraen

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Sepeda] #2587572 07/01/2020 19:44
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Stor takk for at du tar deg tid til å svare så grundig! Føler jeg har litt bedre oversikt nå, samtidig som det har vist seg å være langt mer å velge mellom enn først antatt.

Sitat: Sepeda
Dersom du scroller litt nedover på Terrengsykkels oversikt over tester vil du finne flere relevante, nyere tester av blandeveissykler i ca samme prisgruppe, herunder nevnte Orbea Terra, Rocky Mountain Solo, Canyon Grail, Nakamura Pursuit, Felt Breed, Whyte Friston og min gamle flamme GT Grade.

I omtrent samme prisklasse kan også nevnes f.eks. Trek Checkpoint, om du vil ha justerbar kjedestagslengde, Rondo Ruut, om du vil ha justerbar geometri ut fra gaffel, og Specialized Diverge, om du vil ha FutureShock frontdemping ICON_SMILE Versjoner av dem er testet i Landevei, sammen med Merida Silex, Whyte Gisburn og Scott Speedster.

Testene i Landevei og Terrengsykkel er lest for en stund tilbake. Vekter kandidater som tilbys av norske, helst fysiske, forhandlere tyngst. Nakamura Pursuit X60 var hot på "shortlisten", men har fått endret spec og er p.t. kun tilgjengelig i str. S. Justerbar geo, shock o.l. er sikkert kjekt å ha for noen, men føler man betaler en pen penge for funksjonalitet man jeg egentlig ikke har bruk for?

Whyte Gisburn treffer på pris og utstyr, men snuser på 10kg og scorer hverken bra på sportslighet eller komfort, hmm....
Kall meg jålete, men Silex-serien ser for meg ikke tøff/pen ut.
Scott Speedster Gravel 10 på tilbud er notert, men er QR helt krise å kjøpe i 2020?

Hardrocx' eventyrsykkel GTRS med massiv dekklaring, utviklet i samarbeid med Sørensen Sykler, må absolutt også nevnes. Landevei har en artig test av den liknende Gravel Grinder og en aero-rittsykkel i Ytterpunktene på veien ICON_LAUGH Om du også skal sykle på vinteren, er den nærmest uslåelig, med plass til massive piggdekk på 2,25".

Det var Gravel Grinder GT2, i den ganske fete "raw" utførelsen, som gjorde meg i nysgjerrig på helårssykling! Hadde i utgangspunktet ikke sett for meg noe fullt så grovt, men den settes på listen.

Alternativet til slike sykler er gjerne landeveissykler med god dekklaring, som f.eks. Focus Paralane, Cannondale Synapse, BMC Roadmachine og stadig flere andre. En av mine kjepphester er at mange kan ha like mye eller mer glede og nytte av en allsidig landeveissykkel enn en grovere blandeveis/grussykkel. Se også Test av racere med ekstra dekklaring.

Shit, nå vokste jungelen seg enda større ICON_TONGUE Nå på tilbud er Paralane Carbon 105 definitivt med på listen, setter Synapse Carbon 105 i margen da den egentlig er over budsjett.

Jeg har selv gått bort fra to hjulsett og velger heller lettrullende dekk som fungerer på det meste av aktuelle underlag.

Fint å få bekreftet min antakelse av at det er enklest og greit å leve med!

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: tregil] #2587582 07/01/2020 21:40
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: tregil
Hei

Faktisk så opplever jeg raceren med 25 mm dekk vel så god i marka og velger ofte den i stedet for Terraen.

Takk for innspill! Kjøpt av Unaas?
Har trillet noen meter på grusvei med raceren jeg har nå (700x25c) og opplever den da som ustabil og nervøs, spesielt på sugende grus.
Lar forøvrig ikke en regnbyge stå i veien for en planlagt tur ICON_LAUGH

Rundt 35c blir nok utgangspunktet så får jeg heller bytte til noe mer responsivt om det blir for dvaskt for mitt turmønster.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2587583 07/01/2020 21:47
frosken Offline
Fersking
Fersking
Jeg var på nippet til å kjøpe en Orbea Terra i fjor høst. Fikk låne en av Unaas og likte den egentlig godt. Men da jeg oppdaget Hard Rocx GT2 falt jeg pladask. Den var dessverre utsolgt på det tidspunktet, men jeg fikk innsideinfo om en ny versjon som var på trappene.

Nå har jeg hatt en GTRS i noen uker og er strålende fornøyd på vinterføre. Så blir det spennende å prøve den med de sexy Panaracer-dekkene til våren.

Jeg hadde noen turer på grusen i marka på Canyon Ultimate med 28mm Conti GP4000 i sommeren som var. Det var gøy, men jeg ble alt for begrenset av dekkene og det utløste akutt følelse av n+1.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Redigert av frosken; 07/01/2020 21:49.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: frosken] #2587585 07/01/2020 22:19
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: frosken
Nå har jeg hatt en GTRS i noen uker og er strålende fornøyd på vinterføre. Så blir det spennende å prøve den med de sexy Panaracer-dekkene til våren.

Heftig! Er det noe annet en fargen, Easton-kranken og Panaracer'ne som skiller GTRS fra GT2? Lik ramme?

Redigert av Petter Storm; 07/01/2020 22:22.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: frosken] #2587586 07/01/2020 22:43
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Frosken, hvilke skjermer er det du har på sykkelen? Er de stabile med de lange "overhengene" under stagene?

Og til trådstarter, ang. to hjulsett: Det er digg å ha to sett hjul om du skal ha sykkelen til helårsbruk. Jeg har ett sett vinterhjul med piggdekk og ett sett med sommerhjul. Denne møkkavinteren har jeg bytta mellom vinter- og sommerhjul flere ganger. Vinterhjulene er billige og tunge, men det gjør ikke noe, for piggdekkene veier uansett et tonn.

Øyv

Redigert av Øyvindzen; 07/01/2020 22:52.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Øyvindzen] #2587648 08/01/2020 13:10
frosken Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Petter Storm

Heftig! Er det noe annet en fargen, Easton-kranken og Panaracer'ne som skiller GTRS fra GT2? Lik ramme?

Det jeg har fått av informasjon fra Sørensen er at den er identisk med GT2 utover det du nevner her.

Sitat: Øyvindzen
Frosken, hvilke skjermer er det du har på sykkelen? Er de stabile med de lange "overhengene" under stagene?

Det er Specialized Dry-Tech 52mm. Ikke noe problem med de lange overhengene, de er solide nok til at de ikke flekser rundt. Og det er helt herlig å slippe så godt som all sprut på føttene. I tillegg minimerer det mengden saltlake som søler ned sykkelen.

Redigert av frosken; 08/01/2020 13:13.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2587653 08/01/2020 14:14
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har en Orbea Terra, dog i alu. Aggressiv og farlig kvass er mine ord så langt.

Jeg kjøpte et fett Hunt-hjulsett til grus og satte på RH Barlow Pass 38mm og føler at jeg flyr som en stürmpanzervagen over gruspartier. Ustoppelig som en løve.

Min er i svart, men det er så kjedelig at jeg burde ha gått for funky farge.

Tanken var at den skulle være en vintersykkel med pigg og greier, men saltinga gjør at jeg ikke tørr å bruke den. Jeg holder da kunstig liv i den gamle slarkepurka av en hybrid. Terraen er for for fet.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: frosken] #2587672 08/01/2020 16:55
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig

Det jeg har fått av informasjon fra Sørensen er at den er identisk med GT2 utover det du nevner her.

Sitat: Øyvindzen

Det er Specialized Dry-Tech 52mm. Ikke noe problem med de lange overhengene, de er solide nok til at de ikke flekser rundt. Og det er helt herlig å slippe så godt som all sprut på føttene. I tillegg minimerer det mengden saltlake som søler ned sykkelen.

GTRS er identisk utover 250g lettere krank fra Easton og ca 250gram lettere dekk der vi har fått spekket med Panaracer istedenfor WTB.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2588211 14/01/2020 21:38
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde Terra en stund. Alu utgaven. Jeg fant meg aldri til rette. Noe med geometrien som jeg aldri ble helt venn med. Men ellers en fin sykkel.
Tørr anbefale Merida mission.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Gulesider] #2588220 15/01/2020 07:18
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat: thewizard

Må ta en nærmere titt på den, helt klart! Takk!

Sitat: Jomar Henriksen

Takk for svar! Til rask grus og landevei virker den midt i blinken!

Sitat: Gulesider
Hadde Terra en stund. Alu utgaven. Jeg fant meg aldri til rette. Noe med geometrien som jeg aldri ble helt venn med. Men ellers en fin sykkel.
Tørr anbefale Merida mission.

Var det noen konkrete "symptomer"/plager som ble fremkalt som følge av den ikke-matchende geometrien?
Nå som våren er kommet til østlandet tenkte jeg å få meg en testtur hos forhandler, forhåpentligvis i på str. S og M da jeg er klin midt i mellom på 180cm og med 83cm inseam. Har gått utifra størrelsestabell tidligere og endt opp med for stor sykkel...

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2588250 15/01/2020 10:38
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Det var nok flere ting. Kan hende alu modellene er annerledes enn korbon. Det vet jeg ikke.
Jeg fant at de, alu modellene, var mindre i størrelsene enn normalt om en bare ser på S, M , L. Helt konkret så opplevde jeg overrøret for langt. I tillegg føltes den tung.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2588315 15/01/2020 21:51
Sykkel-Petter Offline
Medlem
Medlem
Jeg testet Terra M31 før jul. Likte sykkelen og konseptet men ikke girsystemet fra sram som var på M31. M30 har GRX noe jeg har mer troen på. Kontakt butikken de lar deg sikkert låne sykkelen en dag for å teste for å få følelsen av geometri. Vi er alle mennesker forskjellig bygget så selv om den ikke passer noen passer den kanskje deg.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2595292 14/03/2020 19:06
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da var dagen endelig kommet, og ikke en dag for sent i disse coronatider! Etter timesvis med research og behovskartlegging falt valget på en Orbea Terra M30 GRX600 2x11 i grå/sort.
Jeg fikk et godt tilbud på Unaas AS-20 hjulsettet og satt dette opp slangeløst med Panaracer Gravelking Slick 38c (måler 39mm) til fordel for de noe grove og litt tyngre Vittoria-dekkene som sto montert med slange originalt. Fikk 10m tubelesstape med på kjøpet da de ikke var tapet fra før. Knall service av Unaas-gutta! Vekt som avbildet: 8,7kg https://pasteboard.co/IZ58Z1r.jpg (jaja, setevinkelen er justert etter bildet ble tatt)
Gråfargen er levende og lekker i sollys, var nesten redd den skulle se kjedelig ut.

Fikk tatt en tur inn til Sørkedalen i dag med innslag av grus fra bogstadvannet og rundt Bogstad Golfklubb, ellers asfalt. Lufttrykk: 45psi foran, 50psi bak.
Jeg opplever sykkelen som svært stabil og komfortabel. Presis giring, og for meg er 2x11 helt rett perfekt da rygg og knær er litt følsomme for tråfrekvens. Bremsene trenger litt innkjøring, men føles allerede langt tryggere og er vesentlig mer stabile enn felgbremsene på forrige sykkel. Sittestillingen er forholdsvis oppreist, selv med 110mm styrefremspring, men sykkelen føles slettes ikke som noen slappfisk! Noe høy standover som sikkert gjør av/påstigning litt klønete i mer teknisk terreng eller for de med korte ben - ikke noe problem på dagens tur. Håper de kommende dager med hjemmekontor, sol og varmegrader muliggjør en lengre grustur på noe lavere trykk snart.Knall førsteinntrykk!

Redigert av Petter Storm; 14/03/2020 19:07.
Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2595293 14/03/2020 19:15
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Gratulerer med valget, det er en god sykkel dette. Det blir nok mange fine opplevelser på den.

Jeg har hatt min siden nov 2018 og har ikke angret på det valget

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2595301 14/03/2020 19:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Gratulerer!

Bremsene trenger litt innkjøring...

Ved forrige innkjøring tok jeg meg for moro skyld tid til å følge oppskriften fra entusiasten bak Rides of Japan basert på utmerkede CyclingTips' podcast om stillegående skivebremser. Vet ikke om det er vitenskapelig korrekt, men fungerte bra, det.

(Med ny sykkel og/eller komplett nye bremser, kan du åpenbart se bort fra rengjøring før innkjøring.)

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2595493 15/03/2020 17:29
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk, og takk for tipset! Skal testes

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2600506 12/04/2020 19:17
C
clilleboe Offline
Fersking
Fersking
C
Hei. Kjøpte akkurat samme sykkel på Unaas for 3 uker siden (XL) Hvordan er de hjulene du har satt på og hvor mye måtte du gi for den oppgraderingen?

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: clilleboe] #2600530 12/04/2020 21:06
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: clilleboe
Hei. Kjøpte akkurat samme sykkel på Unaas for 3 uker siden (XL) Hvordan er de hjulene du har satt på og hvor mye måtte du gi for den oppgraderingen?

Svarte deg i en annen tråd før jeg så at du skrev her ICON_SMILE Totalen ble 24999,- med AS-20 Disc. Sikkert ikke årets store kupp, men er veldig fornøyd.

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2600534 12/04/2020 21:10
C
clilleboe Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: clilleboe

Svarte deg i en annen tråd før jeg så at du skrev her ICON_SMILE Totalen ble 24999,- med AS-20 Disc. Sikkert ikke årets store kupp, men er veldig fornøyd.

vi chatter i to tråder samtidig vi:) 25000NOK er samme som jeg betalte, men jeg tok med 2 skiver fremme også bittelitt tilleggsutstyr som ekstra slange og veske osv.

Fordelen for deg var vel at du fikk godskrevet det de eksistrende hjulene og dekk kostet mot meg som evt må kjøpe et eksta sett. Da er spørsmålet om jeg skal gå for et enda meer landeveispreget hjulsett og dekk, siden jeg allerede har et gravel sett

Re: N-1 - Orbea Terra M30 vs....? [Re: Petter Storm] #2600536 12/04/2020 21:20
Petter Storm Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Svarer deg i din tråd ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino