Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Datasikkerhet harddisk

Datasikkerhet harddisk #2587384 06/01/2020 07:39
KKippernes Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!

Har en eldre datamaskin jeg vurderer å selge.
Kan jeg regne dette som trygt å gjøre så lenge jeg fysisk tar ut harddisken av kabinettet?

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Datasikkerhet harddisk [Re: KKippernes] #2587389 06/01/2020 08:28
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Med mindre du setter den inn igjen, ja ...

Ellers er du vel også rimelig trygg om du formatterer disken og enten skriver den full med crap (musikkfiler el.l.) eller bruker et egnet program som skriver til hele disken.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Datasikkerhet harddisk [Re: KKippernes] #2587408 06/01/2020 10:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: KKippernes
Hei!

Kan jeg regne dette som trygt å gjøre så lenge jeg fysisk tar ut harddisken av kabinettet?

// Kristoffer

Ja. Disken er hva vi kaller "non-volatilt" minne, og dermed holder data seg på disken. Minne og CPU og cache og sånn inneholder "volatilt" minne, og det betyr at dataene forsvinner når du fjerner strømtilførselen til komponenten. Eventuelle flashdisker må da også tas ut.

Det finnes software for å skrive bare nuller til disken, evt. så finnes det mulighet til å sende inn disk til sikker sletting, og du får sertifikat for at dataene er slettet. Sistnevnte er godkjent av DSB.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Datasikkerhet harddisk [Re: baronKanon] #2587423 06/01/2020 12:33
KKippernes Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon
Sitat: KKippernes
Hei!

// Kristoffer

Ja. Disken er hva vi kaller "non-volatilt" minne, og dermed holder data seg på disken. Minne og CPU og cache og sånn inneholder "volatilt" minne, og det betyr at dataene forsvinner når du fjerner strømtilførselen til komponenten. Eventuelle flashdisker må da også tas ut.

Det finnes software for å skrive bare nuller til disken, evt. så finnes det mulighet til å sende inn disk til sikker sletting, og du får sertifikat for at dataene er slettet. Sistnevnte er godkjent av DSB.

Nettopp. Så ergo er alle data som kan regnes som sensitive på harddisken, ikke minne/CPU etc, slik jeg har skjønt det.
Nå er det enkelt i dette tilfellet - jeg bare napper ut harddisken og selger uten.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Datasikkerhet harddisk [Re: KKippernes] #2587458 06/01/2020 17:48
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Den gamle harddisken kan du bruke som en reservedisk i ny PC. Eller som en NAS, eller lage en mediaserver.
Ellers så pleier jeg å formatere dem, drille noen hull gjennom og senke i vann før jeg leverer dem på avfallsmottaket. Men har heller ingen statshemmeligheter på dem.

Re: Datasikkerhet harddisk [Re: eirikbk] #2587467 06/01/2020 20:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eirikbk
Den gamle harddisken kan du bruke som en reservedisk i ny PC. Eller som en NAS, eller lage en mediaserver.
Ellers så pleier jeg å formatere dem, drille noen hull gjennom og senke i vann før jeg leverer dem på avfallsmottaket. Men har heller ingen statshemmeligheter på dem.

På avfallsmottakene her i Oslo har jeg ved flere anledninger sett bokser for enheter som skal sendes sikker sletting. Blir sikkert degausset så det ljomer etter på vei til "høggern".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Datasikkerhet harddisk [Re: KKippernes] #2587554 07/01/2020 15:51
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Når du har tatt ut harddisk(er) / SSD(er) fra maskinen din, så er det ikke lagret data der lenger.
Disken du har tatt ut kan enten beholde og sette inn i ny maskin, eller eget kabinett for disk da har du en ekstern disk til backup.

Dersom du skal kvitte deg med disken, er det bare å slå en spiker gjennom før den går på retur.
Da er den så godt som uleselig.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå