Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SRAM MagicZero

SRAM MagicZero #2587382 06/01/2020 05:38
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter lang tid uten sykling, trakk jeg frem mine to "cyborg'er", og gjorde de klare til dyst. Som i all hovedsak betyr å oppdatere en hel haug med firmwares. Do store så elektronisk verden har blitt.

En funksjon jeg la merke til med unormal entusiasme var "Quarq PowerZero". Gjorde ett raskt forum-søk etter powerzero uten resultat, så tar sjansen på at dette kanskje ikke er diskutert her. PowerZero gjør wattmåler-kalibrering automatisk. Skal aldri lenger være nødvendig å gjøre en manuell kalibrering, da wattmålerne på egenhånd foretar en slags "kontinuerlig zero-offset" mens man sykler.

Skal ihvertfall funke på alle AXS-wattmålere så vidt jeg vet. Det gjelder åpenbart alt som markedsføres som AXS, men wattkranken på CX'en min (Quarq DZero fra 2018) er også ett AXS-kompatibelt produkt som fikk oppdateringen. Jeg spekulerer litt her, men eldre DZero'er, som bruker trebolt-feste av spider fremfor 8-bolt feste (slik AXS-krankene gjør), mistenker jeg ikke er AXS-kompatible. AFAIK går vel skillet ett eller annet sted i 2018, for når DZero'ene gikk over til 8-bolt.

Uansett, fantastisk nydelig funksjon, dersom den virker!

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: SRAM MagicZero [Re: vviz] #2587385 06/01/2020 07:52
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg prøvde å gjøre en manuell kalibrering i går på min Quarq Force wattmåler og den endret seg ikke noe fra hva den sto på fra før av etter automagisk kalibrering, så det ser ut til at den virker for min del i alle fall. :-)

Re: SRAM MagicZero [Re: vviz] #2587396 06/01/2020 09:18
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En slik Quarq DZero Force-krank jeg har på CX'en min. Litt tidlig å konkludere med noe, men sykkelen/wattmåleren har ikke vært aktiv siden i September. Oppdaterte firmware, dro sykkelen ut i +2 grader, syklet til jobb uten å gjennomføre noe kalibrering, og verdiene så vettuge ut hele veien. Gleder meg til å forhåpentligvis aldri lenger trenge å huske på å gjøre kalibrering mer, for det er jeg notorisk til å glemme, spesielt før ritt =]

Re: SRAM MagicZero [Re: vviz] #2587412 06/01/2020 11:24
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Det skal sies at det er AXS-wattmåleren jeg har, så jeg kan ikke si noe om det funker for DZero/ DFour. :-) Uansett en fiffig funksjon som gjør livet hakket enklere.

Re: SRAM MagicZero [Re: vviz] #2587414 06/01/2020 11:31
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Aha "den" Force'n ja ICON_SMILE Var ikke klar over at de fortsatt markedsførte disse som Quarq.

Men ja, jeg fikk oppdateringen både til en AXS RED wattkrank og en "gammel" Quarq DZero "Force" wattkrank (denne identifiseres også som ett AXS-produkt i AXS-app'en til SRAM).

Moderator  support, Valentino