Styrketrening - knebøy
|
Styrketrening - knebøy
19/12/2019 07:45
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har nyhetsbrev hos aktiv trening og de kommer med råd om at halv knebøy er den optimale øvelsen. Se herSå hører jeg litt forskjellig om knebøy; egentlig skal man gå helt ned så langt det går så er det variant med horisontalt lårbein 90 grader i kneledd men 45grader og halvt knebøy, hvor dypt er det ? 45grader i kneleddet blir rimelig dypt. ser for meg at det optimale må være å gå så dypt at man får samme vinkelen i kneleddet som når man sykler Kommentarer ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Styrketrening - knebøy
[Re: Flamini]
19/12/2019 08:08
|
gare
More than words
|
More than words
så er det variant med horisontalt lårbein 90 grader i kneledd men 45grader og halvt knebøy, hvor dypt er det ? 45grader i kneleddet blir rimelig dypt. ser for meg at det optimale må være å gå så dypt at man får samme vinkelen i kneleddet som når man sykler
Jeg tror(med all vekt på tror)på styrkeøvelser i hele bevegelsen, sånn sett trener jeg knebøy så langt ned jeg kan komme på samme måte som jeg trener bryst i skråbenk med hantler og senker vektene så langt det går, Dette medfører jo at jeg ikke klarer å løfte like mye som de som stopper tidligere og presser opp igjen, men det gjør da ingenting  Nå skal det sies at min styrketrening ikke har som mål å bli bedre på sykkelen primært. Når det gjelder halve eller kvarte knebøy eller hvordan man nå skal ta dette tror jeg ikke syklister har behov for å gå all the way, men jeg tror heller ikke at 45 grader mellom legg og lår er såååååå mye. ![[Linket bilde fra olympiatoppen.no]](https://www.olympiatoppen.no/image49458.jpg)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
19/12/2019 08:22
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Tror du må skille mellom knebøy generelt og som her sykkelspesifikk knebøy. Kristoff trener med denne halve knebøyen. 45 grader i kneleddet blir ikke så veldig dyp.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
19/12/2019 08:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Generelt for mosjonister som ikke skal satse på et veldig høyt nivå, mener jeg man har alt å tjene på å kjøre full range of motion. Ved å kjøre halv eller kvart øvelse er det mye muskler man ikke aktiverer, over år kan det utvikle seg til en noe skakk fordeling av muskelstyrke og diverse plager. Gjorde en test i fjor, og jeg løfta nesten dobbelt så mye i knebøy når jeg kjørte halv vs full.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
19/12/2019 09:21
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Enig i svarene som framkommer over her, men pass på teknikken hvis du skal trene ekte knebøy. Det er fort gjort hvis man har gjennomsnittlig syklistmobilitet å krumme korsryggen når man er i bånn. Tror det kalles "butt winking" på engelsk 
|
|
|
19/12/2019 11:47
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Halv knebøy gir vel to fordeler. En at øvelsen kan gjøres mer eksplosivt, det vil si raskere løft opp, enn om en går lengre ned. Dette kan sikkert være en fordel i forhold til spurt og rykk på sykkel. Det andre et at en kan løfte tyngre og få større belastning og dermed bedre treningseffekt. En variant av dette er også å gjøre øvelser i maskiner eller med vektstang med strikk/kjetting hvor øvelsen er lettere der en er svakest og tyngre i området en er sterkest. Men om en trener styrke/styrkeløft så bør halvbøy og andre øvelser som utføres i det bevegelsesområdet en er sterkest i kun brukes som et supplement til full bevegelse i øvelsen. For sykkel så er beinbevegelsen i et rundt-tråkk mindre enn for halvbøy. Jeg tenker derfor at dette høres fornuftig ut, men jeg ville også ha variert litt og kjørt øvelsen med full bevegelse innemellom.
|
|
|
21/12/2019 14:10
|
fastolsen
Fersking
|
Fersking
Se på 2:20 for litt motivasjon.. Uansett hvor dypt du går, vær forsiktig og vær nøye med teknikken! Har holdt meg til horisontalt lårbein da jeg har "hørt" at knærne ikke har godt av å gå helt ned. Men dette har jeg ingen bevis på https://www.youtube.com/watch?v=qoIdYjw3u7M
|
|
|
21/12/2019 18:09
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Knærene har ikke vondt av å gå helt ned.
Det som er problemet med "halve bøy" er at vekten må være høy for å faktisk få treningseffekt, noe som i seg selv ikke direkte demper skaderisikoen. Forøvrig helt enig med Hoaas - full range of motion er antagelig bare positivt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
22/12/2019 08:42
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg får veldig vondt i knærne ved å gå helt ned med tung vekt (opp mot maks). Mye ballspill i ungdommen har gjort mye ugagn med leddene i beina og tunge knebøy gjør jeg aldri med mindre enn rett vinkel i knærne. Jeg har prøvd trikset med å stå med hælene på ei vektskive og det hjelper kanskje litt.
|
|
|
23/12/2019 18:35
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Er jo en kjent metode å ta menisken på å gå helt ned og hurtig opp. Har du spilt mye ballspill er vel meniskene kanskje litt slitte?
|
|
|
[Re: SturlaS]
26/12/2019 14:24
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg får veldig vondt i knærne ved å gå helt ned med tung vekt (opp mot maks). Mye ballspill i ungdommen har gjort mye ugagn med leddene i beina og tunge knebøy gjør jeg aldri med mindre enn rett vinkel i knærne. Jeg har prøvd trikset med å stå med hælene på ei vektskive og det hjelper kanskje litt. Da sier du jo i praksis at du allerede har en skade - det blir noe annet, og da særlig som du selv sier ta du går opp mot maks. For ditt tilfelle er dette maks styrke, men ikke maks hva leddene tåler - og her som i alle øvelser må dette passer på.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
26/12/2019 17:48
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Om ikke en skade, så i hvertfall en svakhet. Uansett tolker jeg det som at dype knebøy er tøff belastning på knærne, men det er godt mulig jeg tar feil.
|
|
|
27/12/2019 09:09
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du synes det hjelper å stå med hælene på en vektskiver så tyder jo det på at du har for stramme hamstrings. Ser også ofte at folk kommer alt for langt frem med knærne(lenger frem enn tærne) når de er i bunn av løftet, noe som fort kan føre til smerter. Kjøre halvreps uten full bevegelsesbane ser jeg ikkenoe poeng i med mindre du er proff og terper på noe helt spesielt.
|
|
|
[Re: SturlaS]
29/12/2019 08:02
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Om ikke en skade, så i hvertfall en svakhet. Uansett tolker jeg det som at dype knebøy er tøff belastning på knærne, men det er godt mulig jeg tar feil. Den myten er vel avkreftet for et par tiår siden. Halve knebøy blir ofte gjort med mye mer vekt og "spissing" av knær. Det gir stort trykk på kneomområdet. Dyp knebøy betyr mindre vekt og større aktivering av hamstrings/gluteus, noe som avlaster kneområdet kontra ovenfornevnte. Treningsmessig også mye mer effektivt forutsatt riktig teknikk og tilnærming selvfølgelig. En fin variant er å gjøre den med en stopp i bunn for å fjerne sprett/strekkrefleks og øke muskelarbeidet.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
29/12/2019 08:24
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Den myten er vel avkreftet for et par tiår siden.
Såpass ja! Det er faktisk nesten så lenge siden jeg drev med dette som værst..  Uansett må det være en seiglivet myte. Senest noen uker siden jeg høre det i styrkerommet.. Treningsmessig også mye mer effektivt forutsatt riktig teknikk og tilnærming selvfølgelig.
Godt å høre at halv-varianten har litt effekt da. Men jeg skal sannelig prøve ut dette igjen med mindre tyngde på stanga og rett teknikk, så snart kroppen er klar til å ta vektstang på nakken.
|
|
|
|
|