Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når et stempel presses inn, presses det andre ut

Når et stempel presses inn, presses det andre ut #2586199 16/12/2019 19:48
E
Einar Beinhard Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Kjent fenomen for mange som har mekket bremser, men i dette tilfellet er det så godt som umulig å få begge på en gang helt inn. Faktisk brakk flere skår av kantene på stemplene i forsøket. Tips? Er det mulig å ventilere ut trykket på noe vis? Gjorde ingen forskjell da jeg holdt hendelen inne mens jeg presset ut stemplene.

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586202 16/12/2019 20:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du må åpne lufteskruen.

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586204 16/12/2019 20:45
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
dusj begge stemplene med penetrerende olje og sjekk at de er rene,
ta en STOR skrutrekker og stikk inn mellom stemplene og vri rundt. det funker

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586209 16/12/2019 21:43
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hvilke bremser er det snakk om?
Dersom stemplene er rene og de lett beveger seg enkeltvis skyldes nok dette enten at du har luft i systemet eller at det av en eller annen grunn ikke er fri passasje til væskereservoaret(i hendelen). Dersom bremsen har justering på reach slakk den helt og prøv evt å skyve hendelen utover. Ved å holde den inneklemt mens du prøver å dytte stemplene inn skal du egentlig ikke kunne dytte begge stemplene inn samtidig. Hvis du klarer det er det luft i systemet og stemplene vil presses ut igjen av lufttrykket. luft er komprimerbar mens bremsevæske "ikke er det".

NB ikke hør på Flamini, pentrerende olje har ingenting på et stempel å gjøre. samler bare dritt, minsker den ønskede friksjonen mellom pakning og stempel og kan potensielt ødelegge pakningene i kaliperen..
Stemplene kan med fordel rengjøres med aceton/ alkohol og gjerne en tråd av noe salg men smøring vil ikke hjelpe slik jeg forstår problemet ditt..

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586214 16/12/2019 23:03
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg har aldri fått problem etter å ha smurt stemplene. Penetrerande olje er kanskje ikkje det beste, men eg tviler vel på at det gjer noko skade. Sjølv brukar eg å smøre med bremsevæske (Shimano mineralolje) på mine bremsar, og det gjer også karane frå Park Tool i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: -Jan] #2586215 16/12/2019 23:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Park Tool meiner ein bør bruke kun olje av same type som er i bremsen.

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586217 17/12/2019 06:05
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
"smøringen" som park tool snakker om her er for å fukte pakningene. De avslutter også videoene med å rense med alkohol.
Spørsmålet er vel heller hva man ønsker å oppnå med smøring av stemplene? -at de sklir lettere på pakningene? Hva er i såfall bra med det?
Hvis det ligger igjen oljerester mellom stempel og kaliper vil denne restoljen over tid akkumulere støv. (eks under dieselpåfylling på bil)

Det er uansett ikke det trådstarter har problem med og selv om park tools videoen er nyttig også for ham i det han prøver å få til er smøring et dårlig løsningsforslag..

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Flamini] #2586219 17/12/2019 06:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flamini
dusj begge stemplene med penetrerende olje og sjekk at de er rene,
ta en STOR skrutrekker og stikk inn mellom stemplene og vri rundt. det funker
Ikke gjør det. bruk bremsevæske som passer bremsene. Du vil ikke ha noe annet enn bremsevæske på stemplene.

Og ikke bruk skrutrekker! Aldri! Nei! Da skjer det som har skjedd med trådstarter.

Bruk dekkspaker eller fastnøkkel (runde siden). Hvis du fortsatt har bremseklossene (eller helst - om du har noen gamle), lar du disse bli igjen i bremsen og bruke n bremseklosspreder. Hvis bremseklossene er gamle og ikke skal brukes igjen, kan du bruke en skrutrekker for å dytte det fra hverandre. Da har du kontroll på alt.

Så ser du Henry's brake hacks på GMBN Tech
https://www.youtube.com/watch?v=ys9bUOJ0qg0

Redigert av baronKanon; 17/12/2019 06:50.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: ML1] #2586264 17/12/2019 13:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ML1
Spørsmålet er vel heller hva man ønsker å oppnå med smøring av stemplene? -at de sklir lettere på pakningene? Hva er i såfall bra med det?

For å få dei til å gå jamnt. Det går da vel fram i videoen der dei snakkar om "lazy seal".

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586270 17/12/2019 14:27
E
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Problemet skyldes antagelig at jeg ikke hadde slakket på bremsehendelen. Det har jeg en tendens til å glemme. Skrujern skal jeg heretter unngå, ja. Fant ut for sent at fastnøkkel er tingen. Da kommer krafta verken på kanten eller midten av stemplet, og man slipper at det blir ødelatt. Tipper at kaliperen nå er kass, men skal prøve den før jeg konkluderer.

Det er ikke luft i systemet. Hendelen kjennes helt fast ut. Pleier å unngå å røre lufteskruene, med mindre jeg skal lufte, for jeg er redd for å få luft i systemet. Hvis jeg er nøye på å holde nippelen på høyeste punkt, går det kanskje bra?

Takk for alle tips, selv de dårlige ;-)

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: -Jan] #2586271 17/12/2019 14:28
E
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Og for å få dem til å returnere når man slipper hendelen?

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2586303 17/12/2019 22:15
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Einar Beinhard
Og for å få dem til å returnere når man slipper hendelen?

Absolutt ikke. Det er pakningen som drar stempelet tilbake. videoen beskriver funksjonen(rollback). Pakningen skal kun slippe stempelet for å la stempelet følge etter slitasjen på klossene. Dersom friksjonen er for lav mellom stempel og pakning sklir stempelet for mye frem i pakningen. Med bremsesubb som resultat.
Man kan selvfølgelig også få samme symptom hvis ett av stemplene sitter mye bedre fast enn et annet. Men da mener jeg at rengjøring som demonstrert i videoen etterfulgt av rengjøring med alkohol eller ved å bruke tråd og alkohol etc er best for å oppnå forutsetninger for jevnest mulig bevegelse.

Her er en god metode for rengjøring av stempelveggene beskrevet:
https://www.pinkbike.com/video/478889/

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: ML1] #2586304 17/12/2019 22:18
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: -Jan] #2586306 17/12/2019 23:12
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: -Jan
Sitat: ML1

For å få dei til å gå jamnt. Det går da vel fram i videoen der dei snakkar om "lazy seal".

Jeg vil påstå at den vanligste grunnen til "lazy seals" egentlig er møkk på stemplevegg og eller foran pakningen(hvis du ser på videoen er det en skrå utsparing foran pakningen).. har hatt ute stempler for å rengjøre dem(delt kaliper) og måttet gnikket lenge med fille for å bli kvitt "møkkaranna" på stempelveggen.
Min meste påstand er at påføring av bremsevæske som smøring og massasje av pakning/stempel ikke har like god effekt på problemet med fastsittende møkk på stempelveggen som en mer grundig rengjøring.

Eksempel: Se for deg at den møkkaranda fungerer som en "grad" med kanskje en 10 dels millimeter større omkrets på stempelveggen lokalt. -hvor mye mer kraft skal da til for å få pakningen til å slippe stempelet.? (jeg har ikke svaret , men tipper det er ganske betydelig i denne sammenhengen.) Jeg mener at fjerning av møkkaranda er en bedre tilnærming enn å påføre smøring for så å presse møkka inn i pakning/kaliper.

Massasje av stemplene kan ha noe for seg hvis målet er å hydrere pakning og/eller "å vaske" tomrommet mellom stempel og kaliper foran pakningen. jeg ville imidlertid rengjort grundig først og så skylt av med alkohol etter at dette er gjort.

Tror egentlig vi ikke er så uenige men jeg mener at rengjøringen kan gjøres mer effektivt med en annen tilnærming enn skylling med bremsevæske og å bruke pakningen som svaber.. ICON_WINK

Redigert av ML1; 17/12/2019 23:17.
Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: fikse] #2586307 17/12/2019 23:13
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: fikse

fikse fikset Takk

Re: Når et stempel presses inn, presses det andre ut [Re: Einar Beinhard] #2602391 21/04/2020 17:23
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Shimano skriv: "Anytime the brakes are bled or the brake pads are changed, it's important to clean and lubricate the pistons inside the caliper. This ensures the seals are clean and the pistons are moving evenly for maximum performance." https://bike.shimano.com/en-US/information/news/tune-up-guide---mtb--disc-brakes.html

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå