Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

700C hjul til landevei og grus

700C hjul til landevei og grus #2586197 16/12/2019 19:17
andehans Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tar gjerne innspill på valg av hjulsett til grus/landevei bruk. Har landet på 700C og ikke 650B, karbonfiber og tilpasset dekk 35-40mm. Har sett på nye hjul fra DT Swiss (GRC 1400) og Easton, begge med innvendig bredde på 24mm, og Hunt har også noen i samme området, men er det andre hjulsett som jeg burde sjekke ut?

Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: andehans] #2586206 16/12/2019 21:16
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kort forklart - kjøp det du har lyst på. Etter å ha testet utallige hjulsett lander vi igjen og igjen på samme konklusjon, du kjører like fort på alle sammen.

Det viktigste for meg er noenlunde kvalitet på navet, da jeg sykler mye og vil slippe å skru.kvalitethandler først og fremst om navnene, felgen går lizm ikke i stykker.

Forskjeller handler gjerne om hvor lett det er å sette opp det ene eller andre settet Slangeløs, da har dekket like mye å si som felgen.

Redigert av Alpers; 16/12/2019 21:17.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: andehans] #2586208 16/12/2019 21:32
olechr Offline
More than words
More than words
Selv kjøpte jeg DT SWISS sine ER1400 (mener det er navnet). Utrolig fornøyd. Brukt til grus med 40mm og CX. Topp kvalitet så langt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: Alpers] #2586227 17/12/2019 07:44
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: Alpers
kvalitethandler først og fremst om navnene

Kvalitet handler vel om selve byggingen også? På et (billig) hjulsett fra DT Swiss som jeg kjøpte til allbrukssykkelen min i høst, var flere eiker på skivesida bak særdeles løse (som i helt uten spenning) etter litt sykling. Ikke så vanskelig å etterstramme og rette sånn noenlunde, men likevel skuffende.

Øyv

Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: Alpers] #2586239 17/12/2019 09:08
andehans Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jess, enig med dette (når det er sagt så har jeg ødelagt to alu felger i løpet av to siste år, en p.g.a. galvanisk korrosjon og en som sprakk.)

Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: Øyvindzen] #2586241 17/12/2019 09:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvindzen
Sitat: Alpers
kvalitethandler først og fremst om navnene

Kvalitet handler vel om selve byggingen også? På et (billig) hjulsett fra DT Swiss som jeg kjøpte til allbrukssykkelen min i høst, var flere eiker på skivesida bak særdeles løse (som i helt uten spenning) etter litt sykling. Ikke så vanskelig å etterstramme og rette sånn noenlunde, men likevel skuffende.

Øyv

Det kan selvsagt skje at det glipper i produksjonen også. Men all bygging i dag skjer med maskiner, ikke for hånd, enten det er dyrt eller billig. De dyre hjulsettene har lavere toleranser som kan kreve litt mer tid i produksjonen, men det er snakk om få minutter per hjulsett.

Men «kvalitet i byggingen» har en jo uansett hjulsett. Enten hjulet koster 2500 eller 30000 lages de på samme måte. En person trer eiker, nestemann/kvinne fester nipler, deretter gjør en maskin strammejobben. Den maskinen er langt mer presis enn et menneske, aldri så mye erfaring hen måtte ha. Et rådyrt hjulsett tar mellom 20 og 30 minutter å bygge, fra første eike er tredd til hjulet er klar til bruk. Det er like lang tid som det tar å bygge et rimelig hjulsett.

Den store forskjellen på hjulsettene er materialkvalitet på lager og nav. Dårlig tettede nav må byttes (langt) oftere, samt at bosset slites kjappere. På gode hjul er dette en jobb du så godt som slipper unna - og om den må gjøres er den enkel.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: 700C hjul til landevei og grus [Re: Alpers] #2586242 17/12/2019 09:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Samtidig verdt å huske at flere forhandlere tilbyr å bygge hjulsett for hånd lokalt. Oslo Sportslager, Spinn, selvsagt Unaas, mener også Sørensen. Sikkert flere andre både i og selvsagt utenfor hovedstaden.

Kan koste noen kroner mer enn om man saumfarer verdensveven for gode tilbud fra nære eller fjerne strøk, men da får man gjerne komponenter (felg, nav, eiker, nipler) etter eget valg og fremfor alt lokal serviceavtale som gir en bekymringsfri tilværelse.

Om man skal være sikker på å få fremtidsrettet felg for slangeløst oppsett etter ny ETRTO-standard basert på UST, er felg fra Mavic et trygt valg. Usikker på hvilke andre produsenter som tilbyr det allerede nå.

Moderator  support, Valentino