Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender!
|
Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender!
10/12/2019 13:07
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Ørjan på Sykkelkomponenter viser vei igjen, og endelig har vi i Norge et bredt utvalg av sykkellykter med asymmetrisk lysstråle, utformet i henhold til den tyske kjøretøyforskriften StVZO. Enklere sagt: Nå kan du stille lykta fremover uten å blende dine medtrafikanter! Sykkelkomponenter: StVZO StVZO er greit forklart her: Light-Test.info: StVZO bike lights - what it is really about ? For en stund siden, satte jeg opp Lezyne Power Pro 80+ StVZO (til venstre) og Macro Drive 600XL (til høyre) og knipset dette bildet. På bildet ser det ut som StVZO-lykta til venstre er svakere og lyser mindre opp. Det gjør den ikke. Men den samler lyset i en halvmåne like ved forhjulet og et bredt, mer firkantet felt et stykke foran deg i veibanen. Det siste kommer dessverre ikke frem på mitt bilde, men Lezyne viser det slik: Poenget er at StVZO-lykta samler lysstrålen der den gjør mest nytte for seg og ikke blender, mens alminnelige lykter lyser rett frem - og dessverre blender. Kudos til Ørjan, som allerede har gitt oss Smoove og nå følger opp med StVZO. Nå venter jeg bare på Spatz. Og Redshift. Og gjerne SON.
|
|
|
Re: Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender!
[Re: Sepeda]
10/12/2019 13:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette er fantastisk flott, og nydelig av Ørjan å også fokusere på dette heller enn å pøse ut volum som ikke egner seg.
|
|
|
10/12/2019 19:27
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
I løpet av vinteren 2014/2015 var jeg med og testet diverse lykter for Egmont (klikk.no) https://www.klikk.no/helse/test-av-sykkellykter-3686616Min nå utslitte jakke, hansker jeg ikke finner igjen, men fortsatt oppegående ICT på bildet. Vinneren av testen, uansett pris, leverte flott lys som ikke blendet og var i henhold til standard. https://www.klikk.no/helse/specialized-flux-elite-3671546Noen andre tester har jeg sett bjeffet over pris og brakett. Brakett var forøvrig helt fin, men trenget en fix, som. besto i en o-ring.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
11/12/2019 18:59
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter lyktebytte på stisykkelen begynte jeg å bruke Gemini Olympia på cømuteren og skjønner nå virkelig hvorfor tyskerne har denne regelen... Det og lysvolden jeg utsettes av fra alle som har kjøpt seg ørten tusen kinalumen. Har de tenkt over hvor trygt det egentlig er å blende motgående trafikk? Applaus for Ørjan med andre ord. Legger mer til at de også selger drn gummihetta mange klager over at de mister, typisk Sykkelkomponenter.
|
|
|
11/12/2019 19:04
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjørt noen StVZO-godkjente lykter fra Tyskland etter at kødder har brukket av og stjålet fastmonterte lykter på elsyklene våre. Helt kurant til pendling, og slipper å vinkle lykta så langt ned som man må/bør med tradisjonell stilykt.
|
|
|
[Re: erikskon]
11/12/2019 19:07
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Etter lyktebytte på stisykkelen begynte jeg å bruke Gemini Olympia på cømuteren og skjønner nå virkelig hvorfor tyskerne har denne regelen... Det og lysvolden jeg utsettes av fra alle som har kjøpt seg ørten tusen kinalumen. Har de tenkt over hvor trygt det egentlig er å blende motgående trafikk? Applaus for Ørjan med andre ord. Legger mer til at de også selger drn gummihetta mange klager over at de mister, typisk Sykkelkomponenter. Helt klart flott, og fint at flere nå leverer innenfor samme standarden. Mitt poeng var kun at slike lykter har vært tilgjengelige i noen år, men da ikke noe særlig utvalg. Selv bruker jeg på vinteren en 1600 lumen-lykt, men programmerer den til lav lysstyrke og lar den peke ned når jeg ferdes i byen, men det gir "kort" lys, så en kjegle med riktig lys er absolutt å foretrekke.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
12/12/2019 10:45
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jeg syns at Norge bør kopiere den tyske kjøretøyforskriften på dette punktet, altså: Innfør disse reglene for sykkellykter.
|
|
|
[Re: Ola R.]
12/12/2019 11:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg syns at Norge bør kopiere den tyske kjøretøyforskriften på dette punktet, altså: Innfør disse reglene for sykkellykter. JAAAAA!
|
|
|
12/12/2019 11:57
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Jeg syns at Norge bør kopiere den tyske kjøretøyforskriften på dette punktet, altså: Innfør disse reglene for sykkellykter. Nei. Først må vi følgja og handheva det regelverket vi alt har. Redundante lover og forskrifter er ein uting. Vidare er det heller ikkje sånn at alle reglane i den tyske Strassenverkehrszulassungsordnung er gode.
|
|
|
[Re: dagfink]
12/12/2019 12:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strassenverkehrszulassungsordnung Noen ganger forstår man jo godt hvorfor man kommer opp med en forkortelse som blir mer brukt enn ordet "an sich" ... (StVZO)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
12/12/2019 12:07
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Redundante lover og forskrifter er ein uting. Hvorfor skulle enkle bestemmelser for utforming av sykkellykter være mer redundant enn tilsvarende bestemmelser for utforming av lykter på andre kjøretøy i trafikken? I Tyskland selges det primært sykkellykter som er i henhold til StVZO. For lykter som ikke er i henhold til StVZO, opplyses det at de ikke er tillatt i trafikken. På f.eks. Bike24 finner du hundrevis av lykter som er utformet i henhold til StVZO og knapt noen som ikke er det. Om det samme hadde vært tilfellet på Bikeshop, XXL, Milslukern eller hva du vil, ville norske syklister flest selvsagt kjøpt slike lykter. Markedet og naturlig utskiftning ville sørget for en overgang til vettuge lykter uten omfattende bruk av kontroller og bøter. Det er selvsagt ikke slik at man ikke kan innføre hensiktsmessige endringer i lov- og regelverk før alle andre eksisterende lover og regler følges 
|
|
|
12/12/2019 12:08
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jeg syns at Norge bør kopiere den tyske kjøretøyforskriften på dette punktet, altså: Innfør disse reglene for sykkellykter. Nei. Først må vi følgja og handheva det regelverket vi alt. Redundante lover og forskrifter er ein uting. Vidare er det heller ikkje sånn at alle reglane i den tyske Strassenverkehrszulassungsordnung er gode. Nå kjenner jeg ikke Strassenverkehrszulassungsordnung i detalj, det skal jeg innrømme. Det jeg kjenner til av norske regler er at det ved sykling i mørke eller skumring er krav om å ha hvitt eller gult lys foran og rødt lys bak, pluss litt til. Kilde: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegve...eks-pa-sykkelenJeg mener det kan legges til et punkt her som setter flere krav til lykta enn at "Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter". Kravene må da inneholde en eller annen form for godkjenning, som bl.a. går på blending. Slik jeg tolker deg her, så vil du ikke innføre et slikt krav før de eksisterende reglene blir fulgt (av alle) og håndhevet (gjennom kontroller utført av ordensmakten?)?
|
|
|
12/12/2019 12:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvordan er egentlig håndhevingen i Tyskland?
Er det et krav om StVZO-godkjent lykt uansett, eller går det på lysstyrken slik at du kan bøtelegges om du har en lyssterk lykt stilt så den kan blende?
Kan man feks sykle til skogen med en kraftig lykt på styret stilt på minste lyktestyrke? Eller ville jeg risikert en bot når jeg feks sykler gjennom byen og kun bruker den ene svake dioden på Bettyen min som ikke blender noen?
Ellers er jeg litt enig med dagfink, jeg tror vi kan ha mer nytte av at vi først kommer oss dit at det er noe mer enn en svakt teoretisk mulighet for å bøtelegges for å sykle uten lys i det hele tatt. Så kan vi begynne å håndheve typegodkjenning. Selv om det er noe forbanna drit med idioter uten lysvett.
Ser gjerne at bøtelegging skjer såpass ofte at det ikke er så oppsiktsvekkende at det blir avissak hver gang politiet er ute heller.
Per B.
|
|
|
12/12/2019 12:32
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Men er det ikke mulig å blende med en StVZO-lykt om man justerer den feil? Eller er jeg bare litt tett i pæppen?
|
|
|
[Re: knutspeed]
12/12/2019 12:46
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Men er det ikke mulig å blende med en StVZO-lykt om man justerer den feil? Eller er jeg bare litt tett i pæppen? Sykkelen må sikkert inn på eu-kontroll hvert år for å sjekke justering av lyskjegle? Antar det er ulovlig å sykle på bakhjulet når du har lykt? Eller over bakketopper og fartsdumper?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
12/12/2019 13:02
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Antar det er ulovlig å sykle på bakhjulet når du har lykt? Eller over bakketopper og fartsdumper?  Selvsagt strengt ulovlig å sykle over bakketopper og fartsdumper. Akkurat som det er ulovlig for motorsykler og biler. Og apropos å sykle på bakhjulet i trafikken, du er ikke han karen som liker å gjøre nettopp dèt i Bogstadveien? Nei, altså, dette er ikke så mystisk, komplisert og vanskelig  Poenget er at den fungerer bedre både for deg som rytter og for dine medtrafikanter, uansett hva man måtte synes om lover og regler. Så jeg vil bare oppfordre alle som trenger ny lykt for bruk i trafikken til å skaffe seg en StVZO-lykt
|
|
|
12/12/2019 13:43
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tenker det er unødvendig med et regelverk i Norge all den tid det finnes et regelverk i Tyskland som bidrar til at de som ønsker kan skaffe seg en stvzo-lykt.
Når det er sagt så er det positivt at man nå kan få kjøpt slike lykter fra norske forhandlere. Det er jo sikkert et marked selv om jeg personlig ikke er veldig plaget av syklister med sterke lys.
|
|
|
[Re: Paulus]
12/12/2019 13:49
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Tenker det er unødvendig med et regelverk i Norge all den tid det finnes et regelverk i Tyskland som bidrar til at de som ønsker kan skaffe seg en stvzo-lykt. Det blir både dyrt og slitsomt om jeg må kjøpe og montere StVZO-lykt til alle jeg møter i trafikken.
|
|
|
[Re: perbl]
12/12/2019 18:35
|
langsom
Fersking
|
Fersking
Hvordan er egentlig håndhevingen i Tyskland?
Er det et krav om StVZO-godkjent lykt uansett, eller går det på lysstyrken slik at du kan bøtelegges om du har en lyssterk lykt stilt så den kan blende?
Ja, når du ferdes i trafikk i Tyskland må du har StVZO-godkjent lykt uavhengig av lysstyrke. Hvis du ikke har det kan du teoretisk sett bøtelegges. Du får ikke bruke laveste diode på Bettyen gjennom byen. Jeg vet at politiet ikke kontrollerer dette men du får et problem når du er involvert i en ulykke å noen hevder at lyset blendet. Siste kveldstur: 1 av 10 sykklister blendet 5 av 10 fotgjenger blendet (; PS: Takker, i morgen ber jeg kollegene mine om å uttale Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. (-:
|
|
|
12/12/2019 19:36
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes jo noen som er ekstra følsomme. Har fått et par klager på blending med en dynamodrevet stvzo-lykt. 70 lux var den oppgitt til.
|
|
|
13/12/2019 22:52
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men for oss som har litt for fine lykter til å kjøpe nye, hva er beste tipset for å STVZOere en lykt? Funker det å lage en slags skjerm. Tenker på en Gemini Olympia.
|
|
|
[Re: erikskon]
14/12/2019 09:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Men for oss som har litt for fine lykter til å kjøpe nye, hva er beste tipset for å STVZOere en lykt? Funker det å lage en slags skjerm. Tenker på en Gemini Olympia. Tipper du kan bruke litt teip. Det vi gjorde før i tida når man skulle kjøre på gale siden av veien i england.
|
|
|
[Re: Paulus]
14/12/2019 18:16
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tipper du kan bruke litt teip. Det vi gjorde før i tida når man skulle kjøre på gale siden av veien i england. Funker ikke, dessverre. LED pæren lyser rett frem og reflektoren er nesten bare til pynt
|
|
|
14/12/2019 19:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
du kan prøve med en brusboks sin skjerm.
|
|
|
14/12/2019 23:18
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte en billig og mindre pen Trelock stvzo lykt på bikester nylig. På den lyser dioden ned på en reflektor som sender lyset fram. Brutalt effektivt.
|
|
|
28/11/2021 15:28
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Vekker tråden til live nå som mørketiden er kommet. Syklet gjennom Danmark for et par uker siden. Våre naboer er som kjent ikke velsignet med vannkraft og overflod av elektrisk strøm, og selv tett trafikkerte veier mangler ofte belysning. Det betyr at man med kun sekunders mellomrom veksler mellom å sykle i stummende mørke og skarpt lys fra møtende biler og tungtrafikk. Her kom virkelig asymmetrisk lykt til sin rett. Jeg kunne ha lysstrålen rettet fremover for god sikt i trygg forvissing om at jeg ikke blendet bilistene som dukket opp foran meg på svingete veier. Den norske, folkelige løsningen med å bruke lav lysstyrke og/eller vinkle lysstrålen ned for å unngå blending, ville mildt sagt vært suboptimal under slike forhold. Må si at en god ting ved hærskaren av el-sykler som har inntatt vårt land, er at mange av dem kommer fiks ferdig med asymmetriske lykter som tilfredsstiller StVZO. Da slipper man det blendende, blinkende disco-lysshowet fra terreng- eller overdimensjonerte landeveislykter med tusenvis av lumens som vi i mangel av fornuftige reguleringer fyller norske vinterveier og gang- og sykkelstier med. Deilig. I evig påvente av dynamo, har jeg forresten oppgradert til Lezyne Power Pro StVZO 115+ med lengre virketid og noe kraftigere lys. Tok meg trygt gjennom både mørklagt landevei og dyp skog i flate Danmark, men lysstrålen er noe smal til å ligge i raske svinger nedover fra Nordmarka etter mørkets frembrudd. I mangel av medtrafikanter kan man tillate seg terrenglys der.
|
|
|
28/11/2021 16:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fantastisk, sepeda. Jeg er helt enig. Er så mye håpløs lykteføring,der jeg ser en sykkel med LYS og en glorie av totalt mørke rundt sykkelen. Alltid bingo om det er noen bak eller ved siden av...
|
|
|
28/11/2021 18:54
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jeg kan antagelig trygt avsløre her at samboeren kommer til å få StVZO-lykt til jul av meg.  Hun har fått noen klager fra andre syklende på at de har blitt blendet av henne, så egentlig er denne julegaven vel så mye til resten av Oslos trafikanter.
|
|
|
28/11/2021 19:24
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syns at Norge bør kopiere den tyske kjøretøyforskriften på dette punktet, altså: Innfør disse reglene for sykkellykter. Ikke FAEN! 1. oktober 2018 skrotet Norge EU-reglene for ekstralys på biler, og nå gjelder dette: Du kan montere så mange ekstralys du vil Det er ingen begrensning i total lysstyrke Ekstralysene må ikke monteres parvis Ekstralys må monteres symmetrisk Alle lykter må være E-merket Føreren skal varsles når ekstralyset er aktivert
Hva møter du på når du kommer utenfor større tettsteder, og byer? ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/JwwHKYD.jpg) Vi snakker om over 30 TUSEN lumen per lysrad, og de slukker de ikke før de er 200 meter unna (og slår aldri av de vanlige langlysene), hvis de slukker de i det hele tatt! Det er så mye lys at reflekser fra fotgjengere mister sin effekt! (Tenk refleks i dagslys.) Jeg har ofte måtte stoppe helt opp i flere minutter fordi mørkesynet var helt ødelagt når de passerte, og det var som å kjøre i blinde. (Krasjer en bilist i 50km/t fordi han har blitt blendet på en landevei blir han knapt forslått så lenge han har en ok sikker bil, og bruker bilbeltet.) (Krasjer en syklist i 50km/t fordi han har blitt blendet så vil jeg anse han som heldig hvis han bare knekker noe.) Så lenge disse reglene eksisterer så burde hele tanken om påbud om StVZO-lys skrotes.
|
|
|
|
|