Min erfaring begrenser seg til én tur, men siden ingen andre har kommet inn enda kan jeg jo dele den

Var ved Como i sommer, og bodde i Albavilla. Det er et stykke (snau mil) unna selve sjøen, om det er viktig for deg, men midt i smørøyet for sykkelrutene, enten du skal vestover (Lugano, vestsiden av Comosjøen), nordover (Bellagio), østover (Lecce/østsiden av Comosjøen) eller sørover (Milano). Vi var der kun for sykling, så da ble det avgjørende.
Anbefaler sykkelturen til Lugano og videre opp til Sighignola - en 1000 høydemeter klatring opp til et utkikkspunkt der du ser over hele Luganosjøen. Vi fortsatte videre ned til Mennagio og tok ferge over til Bellagio.
Et annet må-gjøre er klatringen fra Bellagio til Madonna del Ghisallo og videre opp Muro di Sormano, den råeste knekkeren i Il Lombardia.
Et par varianter vi ikke rakk å gjøre er å sykle langs østsiden av sjøen (her må man sykle motorvei et par kilometer), og å ta en coffee ride inn mot Milano.
Om dere har muligheten, så er det bare et par timers kjøring til Locana og klatringen til Colle del Nivolet - gutta bak instagramkontoen/klesmerket Band of Climbers kan i hvertfall ikke få rost denne turen nok opp i skyene og kaller den Europas vakreste klatring. Nå var det litt tåke da vi var der, men jeg kan tildels si meg enig

Noen bilder:
Sighignola:

Muro di Sormano:

Colle del Nivolet: