Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Titan eller carbon-ramme på grusracer?

Titan eller carbon-ramme på grusracer? #2585465 07/12/2019 17:20
A
alfred Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Tenker på å skaffe meg en grusracer til allsidig bruk: Mye jobbsykling hele året på asfalt, noe grusveier og lett sti, samt trening og noen få "terreng"konkurranser på asfalt/grus med lette terrengpartier. (Har vanlig racer for landeveisritt).
Selvsagt er riktig geometri og kvalitet på den enkelte ramme viktigst, man hvilken forskjell vil en merke i praksis mellom titan og carbon?
Med breie dekk vil jo de gjøre mye av dempingen, betyr ramma mye mht komfort og spenst?
(Jeg spør ikke om holdbarhet, vekt eller utseende - men hva en merker under sykling)

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: alfred] #2585470 07/12/2019 18:30
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den opplevde forskjellen vil aller mest ligge i hvor «fast» sykkelen oppleves. Om karbonracere vil jeg bruke adjektivet «strammere». De kan oppleves stivere, både i tråkket, responsen og veifølelsen.

Titan er på en måte «mykere», men ikke i en negativ forstand. Den vil gjerne oppleves som mer silkemyk for små vibrasjoner, og litt mildere i større dumper.

Når det er sagt: En dårlig karbonramme vil oppleves hard, uraffinert og død. Det er ingen positiv respons i sykkelen, og den vil kunne være hard.

Det er større sprik i kvaliteten på karbonrammer enn titanrammer. Jeg har testet mange karbonrammer som synes å være laget etter spesifikasjonen «gjør det så billig som mulig, bare det er karbon. For karbon selger». Kjøper du karbon fra et stort merke, finner du alt fra verdens beste ramme til billige rammer som ikke er gode å sykle på.

Titanrammer er krevende og kostbare å sveise. Det er simpelthen dritdyrt og tidkrevende, selv for de billigste. Kjøper du fra en anerkjent customleverandør tror jeg ikke du greier kjøpe dårlig kvalitet. Skjønt, handler du etter pris, og tenker du vil ha titan fordi det høres fett ut, kan du også handle dårlig kvalitet, eksempelvis fra diverse kinaleverandører.

Men antallet dårlige karbonrammer i markedet er høyere enn dårligere karbonramme.

Hva slags pris, evt. merker har du tenkt på?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: alfred] #2585488 07/12/2019 20:47
A
alfred Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Takk for svar!
Du skriver "racerrammer": Og da jeg har og har hatt ulike racere (og fixie) i karbon, alu og stål (som jeg har forstått føles ganske likt som titan), har jeg merket meg det du beskriver av de ulike materialene, og forskjeller mellom produsentene - NÅR de har 20-23mm dekk med høyt trykk.
Vil det samme merkes på 35mm eller mer?
Jeg er litt tidlig ang hvilke sykler: Som ung beundret jeg Holdsworth, og etter jeg fikk en fin stålramme i team-fargene jeg er kjempefornøyd med for et par år siden, er jo den rimelige Holdsworth Mystique fristende. (Vet om flere som er fornøyd med triathlon-syklene derfra. Holdsworth er nå PlanetX).
Titanrammen til PlanetX er jeg langt mer skeptisk til - og som du indikerer, vil det da koste langt mer å gjøre et sikkert titan-kjøp.

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: alfred] #2585494 07/12/2019 21:49
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Funderer på titanramme på langtur/grussykkel selv. Det viser seg at mange anerkjente produsenter får rammene sine lagd i østen. De er likevel kostbare. Skotske Albannach er ikke så sinnsykt dyre, men også de er jo egentlig kinarammer. Vet ikke helt hva jeg skal tro. Har vært i dialog med dem og de virker veldig seriøse.

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: alfred] #2585496 07/12/2019 22:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du merker fint ramme-egenskaper på 35 mm, langt over også. Har eksempelvis en Fara gravel som er ganske hard bak, det kjennes selv med 650b og 47mm brede dekk.

Du kan ikke kamuflere dårlige rammer med tjukke dekk, mao, ei heller andre deler.

Så finnes det også en rekke andre deler som påvirker dette, setepinner, seter, hjul, dekk og slanger.

Har en hybrid fra gekko, en billig alusykkel jeg bruker i byen og slikt. Gud hjælpe meg for en jævlig sykkel. Jeg har kjørt den med tynne racerdekk og slanger i år, en kombi som ofte gjør underverker på komforten. og likevel føles hver minste fortauskant som å lande på sletta i Vikersund. Her vil jeg tro absolutt alle deler er valgt for å vekke folk før de skal på jobb.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: Alpers] #2585521 08/12/2019 11:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Alpers
Du merker fint ramme-egenskaper på 35 mm, langt over også.

+1

Her forklarer Alpers på 10 ord samme opplevelse som jeg nylig brukte... la meg telle... 1110 ord på å formidle ICON_LAUGH Og overbeviste sikkert ingen.

Har ingen erfaring med titan, eller stål for den saks skyld, men er nysgjerrig og vil følge tråden med interesse.

Hva gjelder forstavelsen "kina-" er den noe foreldet ettersom man nå produserer alt fra ypperste verdensklasse til de verste piratkopiene i Midtens Rike. Alpers forklarer forresten hva som ligger i begrepet i årets beste utgave av Landevei, #39 fra september, i en artikkel som nå også er å finne på hjemmesiden.

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: Sepeda] #2585523 08/12/2019 11:42
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Sepeda
Sitat: Alpers
Du merker fint ramme-egenskaper på 35 mm, langt over også.

+1

Her forklarer Alpers på 10 ord samme opplevelse som jeg nylig brukte... la meg telle... 1110 ord på å formidle ICON_LAUGH Og overbeviste sikkert

LOL. Brevity is king

Re: Titan eller carbon-ramme på grusracer? [Re: alfred] #2585535 08/12/2019 14:44
A
alfred Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Takk for gode svar!
- Dermed blir det enda vanskeligere å velge...

Moderator  support, Valentino