Prøvde gå på hjemmesiden til Suomi tyres, men den funker ikke.
Suomi er dessverre konkurs. Mange av dekkene er fortsatt til salgs.
Ryktet sier at Vittoria overtok restlageret. Det sier også at Vittoria skal komme med vinterdekk neste år. Da krysser jeg fingrene for at vi endelig får moderne piggdekk.
Det er begrenset utvalg i piggdekk i 27,5". De fleste gode dekkene er allerede nevnt og anbefalt.
Så vidt jeg vet, er altså dette alternativene:
Schwalbe Ice Spiker Pro (ISP) 27,5" i to versjoner:
1) Evolution LiteSkin 2.25": Foldedekk, Winter/Liteskin-gummi med 67 EPI/TPI* (tetthet i veven), 378 alupigger med tungsten carbide kjerne, grovt mønster, 835 gram.
Et av de letteste på markedet i den dimensjonen, pigger som ikke ruster, godt grep. Brukte dekket i flere år og slutter meg til alle anbefalingene. Dette er dekket jeg ville valgt på en terrengsykkel, også for variert bruk. Trygghet under de fleste forhold og lavere rullemotstand enn man skulle tro ut fra mønsteret.
2) Performance Raceguard 2.25": Stiv kanttråd, Winter/Raceguard gummi med 67 EPI/TPI, 378 stålpigger med tungsten carbide kjerne, grovt mønster, 1100 gram Tyngre, pigger som kan ruste, erfaringsmessig noe mindre grep, muligens bedre punkteringsbeskyttelse.
Populære og anerkjente
Schwalbe Marathon Winter Plus kommer som nevnt ikke i 27,5".
45NRTH Gravdal 650B 38 mm:Stiv kanttråd, gummi med 33 TPI, 240 stålpigger med carbide kjerne, mønster som gir lav rullemotstand uten å klabbe seg lett til. Vekt rundt 770 gram.
Dette er 650b/27,5"-versjonen av dekket som var testvinner i
Landeveis gruppetest i 2017. Men jeg ville ikke valgt så smale dekk på en terrengsykkel. Reduserer vibrasjonsdempingen, senker krank, endrer reelt utvekslingsforholdet, kan påvirke styringen, ser ikke bra ut.
45NRTH Kahva 27,5" 2,1": I praksis en bredere og noe grovere versjon av Gravdal. Liknende mønster og ellers lik gummi med 33 TPI, og samme 240 stålpigger med carbide kjerne. Kjenner ikke vekt. Utsolgt mange steder, men jeg så dekket nylig på Spinn Majorstuen.
Dette synes å være et godt alternativ om om du vil ha lavere rullemotstand enn ISP, men samtidig allsidighet for både pendling og tur på snø.
Beklageligvis finnes ikke de to nevnte dekkene fra 45NRTH i lettere, livligere og mykere toppversjon, altså foldedekk med gummi i 120 TPI og konkave alu-pigger.
Vi venter også spent på lovede, nye, slangeløse piggdekk fra 45NRTH, men foruten Gravdal og Xerxes, vet jeg ikke hvilke modeller som evt. kommer i ny versjon.
Kenda Klondike 27,5" 2,1":Stiv kanttråd, Standard Rubber Compound-gummi med 30 TPI, 386 stålpigger, vekt 1300 gram. Bæltungt. Jeg er skeptisk til grepet.
Clas Ohlsson Innova 27,5" 2,1":Foldedekk, gummi med 22 TPI, 184 stålpigger, kjenner ikke vekt (forsendelse oppgis til 1,25 kg). Vinner av
NAF-testen i 2018 på bakgrunn av godt grep. Høy rullemotstand. Tungt og tregt med hard gummi. Jeg er skeptisk til NAF-testen og har gjort meg noen tanker om den
her.
Continental Top Contact Winter II Premium 27,5" 2,0":Vektran Breaker-gummi med 60 TPI (3 lag/180), piggfritt, 640 gram. Våre venner fra Bergen rapporterer at dekket fungerer fint til bybruk og pendling så lenge det ikke er is.
Continental Spike med pigger kommer så vidt jeg vet ikke i 27,5".
Suomi:Finske Suomi er kjent for solide og slitesterke dekk med godt grep. Synd at bedriften nå er konkurs. Jeg vet ikke om andre vil overta eierskap og drift, men så vidt jeg vet, er det for øyeblikket ingen produksjon. Dermed blir det også vanskeligere å finne dekkene i butikk etterhvert. Også vanskelig å vite korrekte data ettersom hjemmesiden er lagt ned.
Har merket meg disse alternativene, men det finnes muligens flere, som f.eks. tidligere Extreme:
Fast Freddie 27,5" 2,1": Stiv kanttråd, 22 TPI, 240 stålpigger, vekt 1320 gram. Finnes også i versjon på 3.0" med 348 stålpigger og vekt på 1500 gram. G-Sport synes å ha rotet sammen de to dekkene. Den massive vekten og lav TPI gjør dekkene mindre attraktive i mine øyne.
WXC'R 27,5" 2,25":
Stiv kanttråd, 312 pigger i aluminium, 32 TPI, grovt mønster, vekt 1100 gram. Dekkmønster som ligger nær ISP. Pluss for pigger som ikke ruster, men lavere TPI og høyere vekt enn ISP Evolution Liteskin.
WXC'R Ultimate 27,5" 2,25":
Foldedekk med 60 TPI, 312 alu-pigger, grovt mønster og vekt på 800 gram. Dette dekket synes å være en reell konkurrent til ISP Evolution Liteskin. Usikker på hvilken versjon av WXC'R
XXL faktisk selger ettersom datene er rotet sammen.
Hakkapeliitta 62A 27,5" 2,1": Stiv kanttråd, så vidt jeg vet 22 TPI, 62 stålpigger, vekt 1160 gram. Skeptisk til få pigger, høy vekt og trolig hard gummi. Har muligens lav rullemotstand gitt få pigger og lavt mønster.
Suomi har også
Hakkapeliitta A10 på 40 mm, 22 TPI, kun 74 stålpigger og vekt 990 gram. Vil ikke anbefale et så smalt dekk på terrengsykkel. Uansett svært få pigger, høy vekt, hard gummi, nei, nei, nei...
Så vidt jeg vet, har ikke de mindre kjente merkene som Nicetrac og Chaoyang piggdekk i 27,5" (?). Har sett
Black Ice 27.5" i Finland, men kjenner ikke dekket og tror ikke det finnes i Norge.
I tillegg finnes plus-dekk på 2,6" og bredere som trådstarter neppe har plass til.
Ikke helt lett å få oversikt over egenskaper ettersom det forekommer misvisende og sammenblandet informasjon i diverse nettbutikker.
Noen som er glemt?
Hvis ikke dette gjør det lettere for trådstarter å velge, vet jeg ikke hva vi kan gjøre
For øvrig synes jeg ikke det er avgjørende om man sykler bortover, nedover eller oppover

eller om man vil sykle raskt eller sakte. Man må se på forventet føre (saltet asfalt, snø eller is, evt. holke og issvuller) og tiltenkt bruk (by, pendling, tur eller terreng).
(*EPI/TPI er Ends/Threads Per Inch, altså mål for tetthet i gummiveven. Høyt tall gir tettere vev. Tettere vev gir som regel lavere vekt, mykere gummi som former seg etter underlaget, en mer behagelig opplevelse og potensielt bedre grep.)
Til slutt litt inspirasjon:

A Cycling:
Schwalbe Ice Spiker Pro Testing