Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 15 1 2 3 14 15

Dømt for å sykle på vei

Dømt for å sykle på vei #2584979 04/12/2019 10:32
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Da er Grøneng dømt skyldig i Lagmanssretten:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/narP...i-kollektivfelt

Hvilke presedens setter egentlig dette for sykling generelt? Har det nå blitt forbudt å sykle på offentlig vei?

Håper virkelig denne går til Høyesterett. Torvund har tidligere skrevet om saken: https://blogg.torvund.net/2019/10/21/hvorfor-politiet-ikke-bor-vinne-ankesaken-mot-mosseveimannen/

(Kunne kanskje vært tatt i en annen tråd, men denne saken er så spesiell at den fortjener sin egen.)

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584980 04/12/2019 10:38
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Grøneng har heldigvis Syklistenes Landsforening i ryggen.

Lagmannsrettens avgjørelse er forhåpentligvis ikke siste ord i denne saken.

Andre interesseorganisasjoner og sykkelpressen bør også se nærmere på saken.

Har noen lenke til hele dommen? Ennå ikke offentliggjort på Lovdata, så vidt jeg kan se.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584983 04/12/2019 10:46
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Oi, dette er ganske alvorlig. Denne dommen vil gjøre det klart farligere/vanskeligere å sykle langs veien i Norge.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584984 04/12/2019 10:49
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Det er jo litt rart, når loven sier ganske klart at det er lov for tohjulinger å benytte kollektivfeltet. Denne håper jeg virkelig ankes til høyesterett!

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584987 04/12/2019 11:03
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Torvund frmestår ikke alltid helt nøytral, men som professor ved UiO får vi anta at han ikke bruker sin juridiske tyngde til å argumentere for noe han egentlig ikke tror på. Han skriver:

"Hvis “Mosseveimannen” skulle bli dømt, vil det være grunnlovsstridig og i strid med menneskerettighetene."

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584993 04/12/2019 11:20
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Det er vel en betydelig forskjell på sykling på offentlig vei og å sykle i kollektivfeltet i Mosseveien.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: larsdx] #2584994 04/12/2019 11:29
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: larsdx
Det er vel en betydelig forskjell på sykling på offentlig vei og å sykle i kollektivfeltet i Mosseveien.

Nå er det jo relativt mange trafikkerte veier som brukes av jobbsyklister, og hvor det sikkert kan påstås at det finnes syklbare alternativer....
Dersom dette blir stående;
- Hvor langt/lenge kan vi sykle med kødannelse bak oss før vi må hive oss ut i grøfta for ikke å bli dømt med utgangspunkt I §3?
- Hvor mange bilister føler nå at de har en mer legitim grunn for å ønske oss dit pepper'n gror?

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: larsdx] #2584995 04/12/2019 11:31
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
A
Andysor Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
Sitat: larsdx
Det er vel en betydelig forskjell på sykling på offentlig vei og å sykle i kollektivfeltet i Mosseveien.



Er det det? Vil nødig ha det slik at bilister med loven i hånd klager over at jeg velger "bilveien" fremfor den kronglete, lange GSV/kjerreveien som går ned en undergang, over et fotgjengerfelt langt unna dit jeg egentlig skal.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2584997 04/12/2019 11:32
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Jeg har ikke noe nøyaktig svar på disse spørsmålene, men i Oslo er det relativt åpenbart at man ikke bør sykle for eksempel på Ring 3 eller kollektivfeltet i Mosseveien, fordi man blir til hinder for en god trafikkavvikling, uten at det betyr at man ikke bør sykle i Maridalen eller Sørkedalen.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585001 04/12/2019 11:44
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Hvorfor skal det være greit å sykle på Maridalsveien der det er svingete og uoversiktlig, og dermed vanskelig å kjøre forbi, og ikke på Mosseveien i rushtiden der man faktisk (over en strekning på noen hundre meter) holder samme fart som resten av trafikken, slik at forbikjøring ikke en gang er nødvendig?

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585005 04/12/2019 12:01
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: Gråstein
Hvorfor skal det være greit å sykle på Maridalsveien der det er svingete og uoversiktlig, og dermed vanskelig å kjøre forbi, og ikke på Mosseveien i rushtiden der man faktisk (over en strekning på noen hundre meter) holder samme fart som resten av trafikken, slik at forbikjøring ikke en gang er nødvendig?


Fordi det per nå ikke er noe alternativ til veibanen der?


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585006 04/12/2019 12:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
I påvente av at den siste dommen offentliggjøres i sin helhet, her er den forutgående dommen i Tingretten som politiet anket til Lagmannsretten, med både fakta i saken og flertallet og mindretallets vurderinger.

Trykk for å se...
Sammendrag:

Syklist, mann f. 1964, ble frifunnet for tiltalen om å ikke ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom under sykling i kollektivfelt på Mosseveien i Oslo. Det oppstod kø bak ham og det ble hevdet at han således hindret trafikkflyten på stedet og at han fremkalte potensielt trafikkfarlige situasjoner for seg selv. Dissens. (Sammendrag ved Lovdata.)

***

A er født 0.0.1964 og bor i [Adresse] i Kolbotn.

Ved forelegg utferdiget av politimesteren i Oslo er han satt under tiltale ved Oslo tingrett for overtredelse av

Vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3 første ledd

for å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

Grunnlag:

Mandag 24. september 2018 ca. kl. 16.30 på E18 Mosseveien mellom Ormsundveien og Ulvøya var han ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, idet han syklet i kollektivfeltet til tross for at trafikken på stedet ikke tillot dette. Han holdt lavere hastighet enn det som var skiltet fartsgrense på stedet. Som følge av syklingen fortettet trafikken seg og det oppstod kø bak ham, og han hindret således trafikkflyten på stedet. I tillegg fremkalte han potensielt trafikkfarlige situasjoner for seg selv.

Hovedforhandling ble holdt tirsdag den 12. februar 2019. Tiltalte møtte og erkjente seg ikke skyldig etter tiltalebeslutningen. Retten mottok forklaring fra 3 vitner, og det ble foretatt slik dokumentasjon som framgår av rettsboken. Aktor la ned påstand om at tiltalte dømmes i samsvar med tiltalebeslutningen til bot på kr 8500, – subsidiært fengsel i 17 dager. Videre la aktor ned påstand om at tiltalte idømmes sakskostnader med kr 3000,–.

Forsvarer la ned påstand om at tiltalte frifinnes, subsidiært at han anses på mildeste måte.

Rettens vurdering:

Ved vurderingen av skyldspørsmålet bygger retten på de bevis som er ført under hovedforhandlingen. Det er påtalemyndigheten som har bevisbyrden, og beviskravet skal håndheves strengt, jf. Rt-1998-1945. For domfellelse kreves at det etter en samlet vurdering av bevisene finnes sikkert at tiltalte har gjort det han er tiltalt for, og at han har utvist nødvendig skyld. Enhver rimelig og fornuftig tvil om bevisresultatet skal komme tiltalte til gode. Bevisbedømmelsen skal foretas på grunnlag av en helhetsvurdering av flere momenter som hver for seg kan ha ulik bevisstyrke. Tvil knyttet til ett moment i bevisvurderingen er ikke til hinder for domfellelse, så lenge det etter en samlet vurdering av momentene ikke er rimelig tvil om konklusjonen, jf. Rt-2005-1353.

Følgende faktum er på det rene og heller ikke omtvistet:

Mandag den 24. september 2018 ca 1630 på E 18 på Mosseveien, syklet tiltalte i kollektivfeltet på Mosseveien mellom Ormsund og Ulvøya. Som følge av syklingen midt i veibanen oppstod det en kø bak ham. Trafikkflyten på stedet stoppet opp, og tiltalte ble stoppet av politibetjent Inge Frydenlund som bl.a. sa til tiltalte at han forstyrret trafikken unødig, og at han måtte forlate kollektivfeltet. Da tiltalte ikke var enig i dette, ble det påkrevd for politibetjenten å pålegge tiltalte å forlate feltet, noe han da rettet seg etter. Det ble utstedt forelegg på stedet som tiltalte ikke vedtok.

Det er på det rene at det er en smal vegskulder på ca 1000 meter det aktuelle sted som umuliggjør forbikjøring. Tiltalte syklet bare en del av strekningen, før han ble stoppet ved en bensinstasjon hvor man kan kjøre av. Spørsmålet i saken er om tiltalte ved sin adferd har overtrådt vegtrafikkloven § 3. I det han ikke fortsatte å sykle den resterende strekningen, skal retten bare ta stilling om det var uaktsomt å sykle den strekningen han hadde tilbakelagt seg.

Tiltalte har ikke erkjent straffeskyld. Han forklarte i retten at det er lov å sykle i kollektivfeltet, og på denne strekningen er den alternative gang/sykkelveien ikke et trygt alternativ. Tiltalte har forklart at han den aktuelle dagen syklet hjemover sørover langs Mosseveien. Det var tett trafikk i det ordinære i kjørefeltet, og han la seg dermed i kollektivfeltet som i utgangspunktet hadde grei flyt. Han syklet i moderat tempo, og la seg midt i veibanen da han er mest synlig der, nettopp for å unngå farlige situasjoner. Trafikken tettet seg bak ham, og det oppstod som følge av dette en kø. Tiltalte hevder imidlertid at det kun oppstod en midlertidig forsinkelse for de motoriserte kjøretøyene, all den tid de måtte påregne venting da de kom frem til flettefeltet. Han erkjenner at han skapte en midlertidig kø, men bestrider at han på noe tidspunkt har skapt potensielt farlige situasjoner for seg eller andre.

Politibetjenten som stoppet tiltalte, vitnet i retten. Han forklarte at dette er en kjent farlig strekning, og et område hvor det skjedde en ulykke for noen år siden der en syklist omkom i en sammenflettingssituasjon. Vitnet forklarte at tiltalte syklet midt i veien, og var en propp i trafikkbildet. Pga liten/smal veiskulder er det ikke mulig for forbikjøring, og tiltalte hindret derfor den naturlige flyt. Det var både busser og tungtrafikk bak ham den dagen.

Retten vil innledningsvis bemerke at det følger av forskrift om kjørende og gående trafikk at (trafikkreglene) § 5 nr. 2 at syklister har lov til å anvende kollektivfeltet. Det er imidlertid på det rene at alle trafikanter i tillegg må overholde vegtrafikkloven § 3. Bestemmelsen retter seg mot enhver trafikant, dvs. mot gående, syklister, førere av motorvogner og førere av andre kjøretøy. Det følger av vegtrafikkloven § 3 at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom, så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Bestemmelsen bygger på de viktigste målsettingene som ligger til grunn for vegtrafikklovgivningen, nemlig hensynet til trafikksikkerheten og hensynet til en effektiv og smidig trafikkavvikling. Kravet om trafikksikker opptreden går frem av formuleringen «ikke volder skade eller oppstår fare». Hensynet til trafikkavviklingen ivaretas gjennom påbudet om at man skal ferdes slik at annen trafikk «ikke blir hindret eller forstyrret».

Den straffbare handlingen er i § 3 første ledd således angitt i tre alternativer. Det skal «ikke voldes skade». Man skal ikke ferdes slik at det «kan oppstå fare». Man skal heller ikke opptre «slik at annen trafikk unødig blir hindret eller forstyrret» Retten vil i det følgende vurdere om noen av de aktuelle alternativer i bestemmelsens gjerningsinnhold er oppfylt. Det er på det rene at det faktisk ikke oppstod noen skade som følge av tiltaltes sykling, slik at første alternativ ikke er anvendelig. Det følger imidlertid av bestemmelsens andre alternativ at den rammer både konkret og abstrakt fareforvoldelse. Enhver trafikant plikter å ferdes ikke bare slik at det ikke oppstår konkret fare, men også på en slik måte at fare ikke kan oppstå. Dette betyr at bestemmelsen også rammer ferdsel som fører til abstrakt, (hypotetisk) fareforvoldelse. Det følger imidlertid av juridisk teori, og er også fulgt opp i rettspraksis, at det bare er der hvor det foreligger en realistisk og nærliggende mulighet for at den konkrete uaktsomme atferd vil lede til skade, at § 3 er overtrådt jf. Bjørn Engstrøm mfl., Kommentarutgv 2012. s 55 flg. Politibetjent Frydenlund har særlig fremholdt at det er sammenflettingssituasjonen, og blindsoneproblematikken som kunne forvolde skade. Dette punktet på strekningen hadde tiltalte enda ikke nådd. Det som imidlertid kan skape potensielt farlige situasjoner, er at det på strekningen ikke er noen retrettmulighet eller annet sted å søke sikkerhet for syklisten grunnet smal kantlinje/smal vegskulder. Det er på det rene at det kan reises spørsmål om det var forsvarlig å sykle slik tiltalte gjorde. Retten kan imidlertid ikke se at det var noe nærliggende eller realistisk fare ved tiltaltes sykling før han ble stoppet, utover at det generelt er farlig som syklist å ferdes blant busser og tungtrafikk, og ekstra farlig på denne strekningen. Retten finner derfor at dette vilkåret ikke er oppfylt.

Det tredje alternativet i den objektive gjerningsbeskrivelse i § 3 er at «annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret». Med hindring tenker man på de tilfeller at en trafikant direkte kommer i vegen for en annen trafikant, slik at denne ikke kommer frem eller må stanse. I begrepet hindring følger at det må foreligge en kvalifisert form for forstyrrelse. Eksempler på at annen trafikk blir «forstyrret» har man når man eksempelvis tvinger en annen til å redusere hastigheten. I utgangspunktet vil enhver tvungen hastighetsreduksjon eller endret manøvrering innebære at kravet om forstyrrelse er oppfylt. Det er på det rene at det derfor i dagens trafikkbilde vil være umulig å unngå at eksempelvis syklister vil forstyrre andre trafikanter. Det er derfor klart at bestemmelsen ikke setter forbud mot enhver forstyrrelse, se også her se Bjørn Engstrøm, LoR 1993 s. 182-184 [LOR-1993-181] og Kommentarutg. 2012, s. 56 flg. Det er et vilkår for at § 3 skal komme til anvendelse, at hindringen eller forstyrrelsen er unødig. Vurderingen om hva som er unødig må vurderes ut fra den konkrete situasjonen. Sentrale momenter er hvilken grad av forstyrrelse det er tale om, hvor stor trafikkmengde det er på stedet, og hva slags trafikksituasjon det gjelder. Generelt kan man si at medtrafikanter må akseptere å bli forstyrret i en slik grad som ikke anses som urimelig eller unødvendig ut fra hensynet til trafikkavviklingen.

I forhold til dette spørsmålet har retten delt seg i et flertall og i et mindretall.

Flertallet, bestående av meddommerne Oddbjørn Skjelbred og Loisa Arhipova, er av den oppfatning tiltalte ikke skapte en unødig hindring, og heller ikke har opptrådt uaktsomt. Det vektlegges at all den tid det er lov til å sykle i et kollektivfelt må man tåle en viss grad av forstyrrelse av syklister. Tiltalte syklet som syklist så fort man kan forvente, og det er ikke opplyst om noe spesielt ved hans sykling som sådan. Det er på det rene at det oppstod en kø, men dette var et midlertidig problem, da det likevel ville oppstå en forsinkelse når trafikantene i kollektivfeltet nådde flettefeltet. All den tid tiltalte har lov til å ta kollektivfeltet i bruk, opptrådte han så aktsomt som han kunne etter forholdene. Det vektlegges at tiltalte opplyste i retten at han har blitt stoppet tidligere, og at han etter samtale med politiet fikk sykle videre. Flertallet mener at dersom politiet ville hindre trafikk fra syklister i dette området, kunne de ha skiltet strekningen som forbudt for ferdsel fra syklister.

Mindretallet, bestående av fagdommer Nini Ring, er av den oppfatning at tiltalte ved sin adferd har skapt en unødig hindring. Mindretallet vektlegger i sin vurdering at kollektivfeltet nettopp har som formål å avlaste det vanlige kjørefeltet. Den aktuelle dagen var det stillestående kø i det ordinære kjørefeltet, mens det i utgangspunktet fløt greit i kollektivfeltet, før tiltalte ved å legge seg midt i kjørefeltet, skapte kø her. I det det er en smal veiskulder på stedet, er det ikke noen mulighet for medtrafikanter å kjøre forbi tiltalte, og han skapte en helt klar propp på strekningen. Mindretallet finner det ikke avgjørende at de som benyttet kollektivfeltet likevel måtte vente når de senere skulle flettes med det ordinære kjørefelt, da det under enhver omstendighet oppstår en rekkefølgefeil. Retten vektlegger forklaringen til vitnet Frydenlund som fremhever at det er på det rene at tiltalte ved sin adferd hindret trafikkflyten. Mindretallet har etter dette kommet til tiltalte har overtrådt den aktuelle gjerningsbeskrivelse i vegtrafikkloven § 3. Mindretallet har også kommet til at han har opptrådt med den nødvendige skyld. Skyldkravet ved overtredelse av § 3 er uaktsomhet. Bestemmelsen presiserer imidlertid aktsomhetskravet da det følger av bestemmelsen at man skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Det er på det rene at den generelle aktsomhetsnormen etter vegtrafikkloven § 3 er streng. Ved bedømmelsen av om tiltalte opptrådte uaktsomt legger mindretallet til grunn at det må foretas en konkret vurdering av trafikksituasjonen utfra de faktiske omstendigheter og tiltalte subjektive kunnskap om vegen. I ordet hensynsfullhet ligger et krav om at man skal utvise smidighet i trafikken. Med smidighet menes bl.a. at man må ta hensyn til andre trafikanters behov for å komme frem, og således også i den forbindelse gi avkall på egen rett. Et av formålene med bestemmelsen er å lette trafikkavviklingen. Mindretallet er av den oppfatning at tiltalte ikke har opptrådt smidig, og i stedet for å lette trafikkavviklingen, har han ved sin adferd skapt kø. Han har en plikt til å innrette seg etter den trafikkinformasjon han har, noe han i dette tilfellet har forsømt. Det er på det rene at han har mulighet til å innrette seg ette dette på forhånd, og at han kunne forutse situasjonen som ville oppstå. Mindretallet vektlegger at han er godt kjent med strekningen. Han kunne ha søkt andre løsninger da det er skiltet med at det finnes en alternativ gangvei/sykkelvei som går parallelt. Dette ville gått saktere for tiltalte, men er et reelt alternativ og ville ha hatt som konsekvens at kollektivfeltet ble anvendt etter formålet.

Etter dette blir tiltalte å frifinne i samsvar med flertallets votum.

Forsvarer har lagt ned påstand om at tiltalte ved frifinnelse tilkjennes sakskostnader etter rettens skjønn i medhold av straffeprosessloven § 438 første ledd. Etter bestemmelsens første ledd skal retten, der straffeforfølgningen ender med frifinnelse, tilkjenne tiltalte erstatning av staten for nødvendige utgifter til hans forsvar. Retten er kommet til at vilkårene for erstatning etter straffeprosessloven § 438 foreligger og at tiltalte skal tilkjennes sakskostnader. Retten legger til grunn stykkprisforskriftens § 7 for beregning av nødvendige utgifter til tiltaltes forsvar. Erstatningen fastsettes på denne bakgrunn til kr 8.320,–

Dommen er avsagt med den dissens som fremkommer ovenfor.

Lovdata: TOSLO-2018-185619 - frifinnelse

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585007 04/12/2019 12:06
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Ut fra hva Grøneng selv sier så har jeg vondt for å skjønne hvorfor han ble dømt,
men hvis det er flere enn ham som sykler i kollektivfeltet ut Mosseveien i rushtiden så kan jeg jo skjønne at en del folk blir i overkant irritert.
mulig at en del bilister ikke helt deler Grøneng's virklighetsoppfatning

bare det å sykle langs Mosseveien i rushtrafikken er en riskosport som jeg ikke vil være en del av.
stem MDG så vi kan forbud mot å kjøre bil, det løser nok problemene


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585008 04/12/2019 12:06
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Det er jo greit å merke seg at det er fagdommeren som utgjør mindretallet i tingrettens avgjørelse.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Torshov-Simen] #2585011 04/12/2019 12:09
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Gråstein
Hvorfor skal det være greit å sykle på Maridalsveien der det er svingete og uoversiktlig, og dermed vanskelig å kjøre forbi, og ikke på Mosseveien i rushtiden der man faktisk (over en strekning på noen hundre meter) holder samme fart som resten av trafikken, slik at forbikjøring ikke en gang er nødvendig?


Fordi det per nå ikke er noe alternativ til veibanen der?

Mange bilister har også et godt alternativ til å kjøre Mosseveien. Å kjøre om Ryen og E18 er en vel så rask måte å komme seg fra Operaen til Vinterbro på. Bussen må selvfølgelig kjøre Mosseveien.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Torshov-Simen] #2585013 04/12/2019 12:12
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: Torshov-Simen

Fordi det per nå ikke er noe alternativ til veibanen der?


Bare for å gjøre det klart: Spørsmålet var stilt for å være vanskelig :-) Jeg ville heller ikke tenkt tanken på å ta den ruten selv, og synes det er provoserende "fordi det er rettigheten min"-greie å sykle der. Men idioti er ikke straffbart i seg selv, og jeg mener han ikke har gjort noe ulovlig.

Men for å følge den tanken om Maridalen vs Mosseveien.

Ingen alternative veier? Hvis man regner "vei" som "rute for å komme seg fra A til B" så vil jo det å sette seg i Brekke-krysset og ta seg en øl være et alternativ til en treningsrunde inn og ut Maridalen.

Og hva med biltrafikken? Det er jo åpenbart at trafikken ville ha gått greiere om folk holdt seg på E6 sørover..

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: sykkeloyvind] #2585021 04/12/2019 12:42
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Gråstein
Hvorfor skal det være greit å sykle på Maridalsveien der det er svingete og uoversiktlig, og dermed vanskelig å kjøre forbi, og ikke på Mosseveien i rushtiden der man faktisk (over en strekning på noen hundre meter) holder samme fart som resten av trafikken, slik at forbikjøring ikke en gang er nødvendig?


Fordi det per nå ikke er noe alternativ til veibanen der?


Mange bilister har også et godt alternativ til å kjøre Mosseveien. Å kjøre om Ryen og E18 er en vel så rask måte å komme seg fra Operaen til Vinterbro på. Bussen må selvfølgelig kjøre Mosseveien.


Det var et svar på et spørsmål om hva som utgjør forskjellen på å sykle på Maridalsveien og Mosseveien.
Dessuten, hvis bussen kjøre Mosseveien så må jo det bety at det er mennesker som skal til/fra det området, og noen av dem sitter kanskje i bil også.
Også klinger argumentet om alternativer for bilistene litt hult når vi selv (beviselig) synes det er urimelig å måtte bruke et alternativ som tar under ett minutt ekstra.

Redigert av Torshov-Simen; 04/12/2019 12:42.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585024 04/12/2019 12:46
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: Gråstein
Sitat: Torshov-Simen

Fordi det per nå ikke er noe alternativ til veibanen der?


Bare for å gjøre det klart: Spørsmålet var stilt for å være vanskelig :-) Jeg ville heller ikke tenkt tanken på å ta den ruten selv, og synes det er provoserende "fordi det er rettigheten min"-greie å sykle der. Men idioti er ikke straffbart i seg selv, og jeg mener han ikke har gjort noe ulovlig.


Jeg har ikke lest den siste utviklingen i saken, men regner med at han er dømt etter "hindret trafikken unødig" paragrafen?
Der finnes det vel knapt nok objektive kriterier for hva som er unødig, slik at lovlig/ulovlig til syvende og sist kommer an på øyet som ser.


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Torshov-Simen] #2585026 04/12/2019 12:47
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Torshov-Simen

Også klinger argumentet om alternativer for bilistene litt hult når vi selv (beviselig) synes det er urimelig å måtte bruke et alternativ som tar under ett minutt ekstra.

Det er vel ikke minuttet ekstra som er hovedargumentet mot sykkelveien utover der. Den er ganske kronglete, kan være farlig å bruke, i tillegg er man til fare for andre brukere, fotgjengere og barn.
Strekket der Grøneng syklet i bussfeltet er ikke veldig langt - hvis bussen måtte redusere hastigheten fra 50 til 30 km bak syklisten på den strekningen er det ikke mange sekunder det er mulig å tape. Hele strekningen tar under 5 minutter i 50-60 km/t. Det er lite sannsynlig at en buss kan holde denne hastigheten i rushtida, syklister i veien eller ikke.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585027 04/12/2019 12:54
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Betraktninger fra jusprofessor Torvund:

https://blogg.torvund.net/2019/02/18/fri...nnen-sykkelbot/

https://blogg.torvund.net/2019/10/21/hvorfor-politiet-ikke-bor-vinne-ankesaken-mot-mosseveimannen/

Det virker som han feks mener at den løse definisjonen "unødvendig hindre" snarere må tolkes slik at det ikke er tvil om at det er unødvendig hindring enn at det skal være mulig å argumentere for at det var unødvendig (og hindring, for så vidt).

Hvordan var det med de som kjørte bomdemonstrasjoner før valget? Der burde vel politiet enkelt ha bøtelagt hele hurven? De har jo til og med uttrykt en eksplisitt hensikt å hindre trafikk.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: sykkeloyvind] #2585036 04/12/2019 13:21
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Torshov-Simen

Også klinger argumentet om alternativer for bilistene litt hult når vi selv (beviselig) synes det er urimelig å måtte bruke et alternativ som tar under ett minutt ekstra.

Det er vel ikke minuttet ekstra som er hovedargumentet mot sykkelveien utover der. Den er ganske kronglete, kan være farlig å bruke, i tillegg er man til fare for andre brukere, fotgjengere og barn.
Strekket der Grøneng syklet i bussfeltet er ikke veldig langt - hvis bussen måtte redusere hastigheten fra 50 til 30 km bak syklisten på den strekningen er det ikke mange sekunder det er mulig å tape. Hele strekningen tar under 5 minutter i 50-60 km/t. Det er lite sannsynlig at en buss kan holde denne hastigheten i rushtida, syklister i veien eller ikke.


Man kan fortsatt snu argumentet;
Stykket er ikke veldig langt, om Grøneng måtte redusere hastigheten fra 30 til 15 km/t for å kunne ferdes sikkert på gang og sykkelveien hadde han ikke tapt mange sekunder og trafikflyten hadde totalt sett blitt bedre.

Jeg mener en slik stivbeint "dette har jeg lov til" holdning skader vår sak på lenger sikt - i dag har vi en pose og sekk situasjon som syklister, jo flere slike saker det blir jo større sjanse er det for at noen vil finne ut at det nåværende regelverket er modent for fornyelse og de endringene kommer til å innebære en fjerning av den særstilling vi som syklister har i dag.

Redigert av Torshov-Simen; 04/12/2019 13:22.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585038 04/12/2019 13:24
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu Offline
/Stig
Offline
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Noen som vet hvor mange førerer av biler som er dømt etter §3 hvor en syklist er blitt forulempet men ikke skadet?


Stig

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585042 04/12/2019 13:36
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
@Torshov-Simen:

Jeg er som sagt helt enig i at det var dumt og unødvendig. Også enig med deg at det ødelegger for andre syklister at han holder på sånn.

Men det er et langt steg fra å gjøre noe dumt til å gjøre noe straffbart.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585043 04/12/2019 13:41
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Kardemomme-lov-analogien til Torvund er priceless. Juss er ikke mitt felt, men dette fremstår drøyt fra en Lagmannsrett. Men i kontekst av NAV-skandalen så er jo alt mulig....

https://blogg.torvund.net/2019/12/04/uho...-kollektivfelt/


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Torshov-Simen] #2585049 04/12/2019 14:12
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Torshov-Simen

Også klinger argumentet om alternativer for bilistene litt hult når vi selv (beviselig) synes det er urimelig å måtte bruke et alternativ som tar under ett minutt ekstra.

Det er vel ikke minuttet ekstra som er hovedargumentet mot sykkelveien utover der. Den er ganske kronglete, kan være farlig å bruke, i tillegg er man til fare for andre brukere, fotgjengere og barn.
Strekket der Grøneng syklet i bussfeltet er ikke veldig langt - hvis bussen måtte redusere hastigheten fra 50 til 30 km bak syklisten på den strekningen er det ikke mange sekunder det er mulig å tape. Hele strekningen tar under 5 minutter i 50-60 km/t. Det er lite sannsynlig at en buss kan holde denne hastigheten i rushtida, syklister i veien eller ikke.


Man kan fortsatt snu argumentet;
Stykket er ikke veldig langt, om Grøneng måtte redusere hastigheten fra 30 til 15 km/t for å kunne ferdes sikkert på gang og sykkelveien hadde han ikke tapt mange sekunder og trafikflyten hadde totalt sett blitt bedre.

Jeg mener en slik stivbeint "dette har jeg lov til" holdning skader vår sak på lenger sikt - i dag har vi en pose og sekk situasjon som syklister, jo flere slike saker det blir jo større sjanse er det for at noen vil finne ut at det nåværende regelverket er modent for fornyelse og de endringene kommer til å innebære en fjerning av den særstilling vi som syklister har i dag.


Jeg kan komme på mange grunner til at man ikke alltid ser avkjørselen til en alternativ sykkelrute. Det er ikke åpenbart at man skal sykle på fortauet langs Mosseveien for å havne på sykkelveien. Denne dommen sier da at hvis du forviller deg inn i et kollektivfelt, fordi du ikke rakk å komme deg på gang- og sykkelveien mens det ennå var mulig så kan du bøtelegges for det. Det er ikke sånn at gang- og sykkelveien er tilgjengelig langs hele dette kollektivfeltet.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585050 04/12/2019 14:13
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
V
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 216
"Sykkel"-stien på denne strekninga benyttes som gangvei lokalt og den er uoversiktlig nok selv utenom pendlertrafikken. Virker på meg som dette er mer en politisk dom, avhengig av sammensetningen i retten. Med sykling så er det enten av eller på. De som ikke sykler selv, og sitter bak et ratt her i landet. har ofte kompromissløse aversjoner mot syklister. Men bra at spørsmålet har blitt belyst i retten og håper at han anker til topps..

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585052 04/12/2019 14:14
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Var ikke essensen at han hadde flere muligheter til å slippe forbi trafikk, men gjorde det ikke? Slikt får jo bilførere bot for også?


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: vids] #2585059 04/12/2019 14:28
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: vids
Var ikke essensen at han hadde flere muligheter til å slippe forbi trafikk, men gjorde det ikke?

Nei ICON_SMILE

I påvente av offentliggjøring av siste dom, har jeg linket til dommen fra Tingretten med beskrivelse av de faktiske forholdene og rettens vurderinger. Altså dommen som ble anket av politiet til Lagmannsretten.

Blir en mer fruktbar debatt om man tar en titt på den.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2585062 04/12/2019 14:36
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
R
rokkitan Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
Det var ganske spesielt i den opprinnelige saken at fagdommeren ville dømme syklisten, men Torvund kommenterte at hun virket sykkelfiendtlig. Det ville ikke forundre meg om det også gjelder dommerne i lagmannsretten med dette resultatet. Jeg håper virkelig ikke denne dommen blir stående, for da er det mange veier, i tillegg til kollektivfelt, syklister ikke kan sykle på da de "unødvendig" hindrer biltrafikk.

Skal de være likhet for loven så bør politiet brukes §3 på alle som parkerer eller stopper i sykkelfelt. Spesielt hvis denne dommen mot formodning blir stående.


Karbonbasert livsform.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: vids] #2585063 04/12/2019 14:38
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Flex Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Fra tingrett-dommen:
Sitat: Tingretten
Han holdt lavere hastighet enn det som var skiltet fartsgrense på stedet. Som følge av syklingen fortettet trafikken seg og det oppstod kø bak ham, og han hindret således trafikkflyten på stedet.

Dette må vel bety at dersom man som bilist ligger under fartsgrensen, og det dermed danner seg kø bak en, bryter man §3. Steder der avkjøring ikke er et alternativ, vil da den eneste måten å unngå å bryte §3 på, være å kjøre over fartsgrensen. Venter i spenning på den første bilisten som bruker dette argumentet når h*n blir tatt for å kjøre for fort på en trafikkert vei...

Side 1 av 15 1 2 3 14 15

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå