Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen?

Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? #2584684 02/12/2019 09:08
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er mye fokus på fluor for tiden, og det er bra. Men burde det ikke også være fokus på mikroplast? Jeg kjøpte nylig mine første felleski, og i reseachen fant jeg ut at rimelige ski kommer med feller av nylon.
Hva skjer når disse slites? Blir ikke dette en bidragsyter til stadig økende mengder mikroplast i naturen?

Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: tron] #2584686 02/12/2019 09:15
perbl Offline
More than words
More than words
Et annet spørsmål jeg ikke har sett reist:

Hva med sykkeldekk? Det er jo rimelig kort tid mellom hver gang mange spør om råd til nye dekk, det må jo bety at det slites formidabelt med gummi rundt om på stiene.

Per B.
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: perbl] #2584687 02/12/2019 09:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: perbl

Hva med sykkeldekk? Det er jo rimelig kort tid mellom hver gang mange spør om råd til nye dekk, det må jo bety at det slites formidabelt med gummi rundt om på stiene.

Vi legger helt sikkert igjen litt mikroplast på stiene, men lite i forhold til https://www.tu.no/artikler/bildekk-er-de...jore-bil/431427

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: perbl] #2584688 02/12/2019 09:24
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Da må sko med også, for alle som går/løper...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: tron] #2584689 02/12/2019 09:27
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
...og klesvask.

Det er mange kilder til mikroplast, og verken felleski eller sykkeldekk er nok de største synderne. Men i 2019 virker feller i nylon rimelig unødvendig. Vi vet jo bedre.

Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: tron] #2584692 02/12/2019 09:46
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: tron
...og klesvask.

Det er mange kilder til mikroplast, og verken felleski eller sykkeldekk er nok de største synderne. Men i 2019 virker feller i nylon rimelig unødvendig. Vi vet jo bedre.

Men det er vel bedre å bruke opp det man har kjøpt, uansett materiale, fremfor å hive dem (aka brennes) og så kjøpe nye?

Sånn totalt sett.

Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: Kakachka] #2584720 02/12/2019 15:30
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kakachka
Sitat: tron
...og klesvask.

Men det er vel bedre å bruke opp det man har kjøpt, uansett materiale, fremfor å hive dem (aka brennes) og så kjøpe nye?

Sånn totalt sett.

Det er faktisk ikke sikkert. Om plasten brenner havner den ikke i hvalens mage/fiskens kjøtt/hakkespettens nebb, noe som fort kan skje når du vasker fleecejakka eller drar felleskiene dine langs et isete spor.

edit: en del risikoplast bør nok destrueres, heller enn å "brukes opp". Uten at jeg per nå har kunnskap nok til å kunne si at felleskiene bør brenne.

Redigert av Garpen; 02/12/2019 15:33.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: Garpen] #2584724 02/12/2019 16:36
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Garpen
når du vasker fleecejakka
Kan du bruke en dertil egnet vaskepose for å fange opp mikroplast. https://en.guppyfriend.com

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: jag] #2584732 02/12/2019 17:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: jag
Sitat: Garpen
når du vasker fleecejakka
Kan du bruke en dertil egnet vaskepose for å fange opp mikroplast. https://en.guppyfriend.com

Et dårlig produkt, etter min mening. Det er plass til lite klær i posen, noe som gjør at man må vaske flere maskiner. Posen er også så tett at det ikke kommer all verden med vann inn, og klær som ikke blir våte kan umulig bli reine. I tillegg blir posen med klær som én stor klump i maskina, så når den skal sentrifugere har vi opplevd at det skapes så mye bevegelse i maskina at den stopper sentrifugeringa for ikke å gå helt bananas.

Men om den samler opp mikroplast så gjør den jo forsåvidt det reklamen sier.

Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: tron] #2584766 03/12/2019 06:18
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kunne ikke mikroplasten fra klesvask samles opp i et filter som kunne påmonteres avløpsslangen? Håper noen finner opp det.

Når det kommer til feller og mikroplast er jeg litt forundret over at det ikke er noe fokus på det. Skibransjen er jo under sterkt miljøpress for tiden (fluor), så fellene kommer kanskje under lupen snart. (Og når kommer de første batteridrevne løypemaskinene?)

Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: perbl] #2584770 03/12/2019 07:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Sykler du utfor på hardtish/steinete underlag med sticky gummi kan du rive i stykker et dekk på ei langhelg.

Ser folk i "andre land" med mer stein bytter usedvanlig mange par dekk per år.

Gummi er også ferskvare, sies det, så man oppfordres til hyppige skifter.

Kan være et poeng det der.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: DesmoSkier] #2584771 03/12/2019 07:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier

Vi legger helt sikkert igjen litt mikroplast på stiene, men lite i forhold til https://www.tu.no/artikler/bildekk-er-de...jore-bil/431427

Antall syklister er jo i praksis null, så det er nok ikke et voldsomt problem, tenker jeg.
Men at det skjer, ja... hadde vært "artig" å se noen forske i jorda rundt Åre, og i Åresjøen(sånn lokalt tenkt, de har holdt på i 20 år nå, kanskje nok til å finne noe?) :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bidrar felleskiene til mikroplast i naturen? [Re: tron] #2584808 03/12/2019 10:42
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Det er bildekk som er største kilde. Tror ikke felleski og sykkeldekk vil være merkbart ICON_SMILE

Ellers er det diskutert om det skal komme mikroplastfilter på alle vaskemaskiner i forbindelse med økodesigndirektivet.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Moderator  support